nu al wintertenen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke12

nu al wintertenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:22

ik heb sinds donderdag al jeukende tenen en handen en het heeft nog bijna niet gevroren |( ik word nu al gek van de jeuk en de winter moet nog beginnen. wie heeft er ook al last van en wat voor middeltjes gebruiken jullie om de jeuk en pijn te verzachten?

Ilco

Re: nu al wintertenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:43

Ik had vorige maand al last van mijn handen. Dooie vingers enzo. Ik gebruik een smeersel van VSM (kom 1,2,3 niet op de naar). Ik vind het zelf wel goed werken.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:08

Heb er zelf zgelukkig nog geen last van gehad, maar van andere mensen ook al gehoord dat ze er nu al last van beginnen te krijgen.
Zelf heb ik genoeg middeltjes gebruikt, maar nog niks gevonden dat werkt :n..
Mijn dokter zegt ook dat er geen manier is om het weg te krijgen, alleen om de jeuk iets minder erg te maken.
Misschien voorkomen door het extra warm te houden? Meedere paren sokken + plasic zakjes om je voeten (schijnt te helpen, zelf niet geprobeert) en je handen goed invetten?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:32

Zorg in ieder geval voor goed ademende schoenen ;) Meestal zijn goedkopere snel zweterig en dan kunnen je voeten de temperatuurschommelingen niet opvangen. En voor je handen ook, kies nu voor een dun handschoentje. Die voorkomt dat je handen erg koud worden, maar nog niet te warm is zodat je handen wegzweten..

VSM heeft ook wel zo'n gel voor winterhanden en voeten. Die kun je ook proberen ;)

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:59

Heb even de naam opgezocht van de VSM gel. Dat is Abroflor. Een rode tube. Succes

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:16

Heb ook al 1 paarse teen.. goed opletten dat ze niet te koud worden en goede warme schoenen helpen bij mij altijd al aardig goed.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:51

klumpertje schreef:
Heb ook al 1 paarse teen.. goed opletten dat ze niet te koud worden en goede warme schoenen helpen bij mij altijd al aardig goed.

ik heb al 4 paarse tenen en 1 dikke vinger :+ sta 3 dagen in de week op de markt dus kan mn voeten niet warm houden. ga dat middeltje van vsm maar proberen. hoop zooo dat het werkt. ik draag de bergschoenen van mountain horse dus daar zal het niet aan liggen denk :?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:51

Oei dat is zeker niet bevorderlijk. waar ik geen koude voeten in krijg zijn de jodphurs van hobo met bontvoering :) verder krijg ik ze overal koud in :(

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:56

ik heb er ook last van, bij mij heeft de dokter het gegooit op het fenomeen van raynaud, ik zit al bijna een maand aan de medicijnen...
heb er nog nooit zo vroeg last van gehad als dit jaar ;(

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 17:35

Lisette1987 schreef:
ik heb er ook last van, bij mij heeft de dokter het gegooit op het fenomeen van raynaud, ik zit al bijna een maand aan de medicijnen...

ja het is echt extreem vroeg. normaal krijg ik het pas als mn voeten bevroren zijn geweest. welke medicijnen krijg je? mijn vriendin kreeg vorig jaar een soort van kalkpillen en zalf maar hielp ook niet :(

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 17:38

klumpertje schreef:
Oei dat is zeker niet bevorderlijk. waar ik geen koude voeten in krijg zijn de jodphurs van hobo met bontvoering :) verder krijg ik ze overal koud in :(

als het straks echt gaat vriezen dan doe ik mijn thermolaarzen aan maar van 8 tot 5 buiten in de kou hou je het niet tegen helaas...

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:41

ik heb het ook alweer...
mijn schoenen voelen nu alweer te klein aan, tenen zijn rood/paars.. en jeuken..

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:55

Wat ook wel eens wil helpen om je voeten warm te houden is een wat grotere schoen kopen zodat je voet niet echt tegen de rand van je schoen wordt aangedrukt. Dan wordt de luchtlaag om je voeten heen warm en krijg je ook geen koude voeten. Ook dikke zolen schelen een hele boel. Zakjes om je voeten doen helpt misschien daarbovenop ook nog, zodat de warme lucht goed om je voet blijft. Succes want het is zo'n rotgevoel ..

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:01

Ik begin er nu ook weer last van te krijgen, echt verschrikkelijk, ik heb van de dokter vitamine D gekregen ( kun je ook zonder recept enz. halen) werkte vorig jaar erg goed :)

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:54

_Question schreef:
Wat ook wel eens wil helpen om je voeten warm te houden is een wat grotere schoen kopen zodat je voet niet echt tegen de rand van je schoen wordt aangedrukt. Dan wordt de luchtlaag om je voeten heen warm en krijg je ook geen koude voeten. Ook dikke zolen schelen een hele boel. Zakjes om je voeten doen helpt misschien daarbovenop ook nog, zodat de warme lucht goed om je voet blijft. Succes want het is zo'n rotgevoel ..

ik mag wel nieuwe laarzen en alles kopen.. ik word der gek van..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:24

Wisselbaden; voeten (of handen) een minuut in warm water, dan koud, dan weer warm enz. Dit zorgt dat aders zich beter gaan aanpassen aan temperatuurverschillen.
Sokken van katoen, dagelijks schone aantrekken
Ruime schoenen
Ginko tabletten (verdunnen het bloed)
Vitamine D
En als laatste oma's tip; in de ochtendurine gaan staan

Jaja, ben inmiddels expert te noemen :+ Het is gelukkig wel wat verminderd toen ik ben gaan werken; in mn schooltijd had ik zelfs midden in de zomer paarse tenen

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:30

Die van je ochtendurine heb ik ook vaker gehoord, maar kan me niet voorstellen dat dat echt werkt :+ ?

Er staan wel handige tips hier! Hopen dat deze winter iets makkelijker gaat worden :=

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 08:01

juut dank je wel voor je tips. Hier ga ik zeker wat mee doen..

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:24

Ik ben ook ieder jaar weer aan de beurt. Mijn doktor zegt dat je er weinig tegen kan doen. Het schijnt dat als je het extreem hebt dat je een vitamine D(?) shot kan krijgen.

Ik vet mijn voeten altijd extreem in met Vaseline. Dan krijg je namelijk geen vochtige voeten en is het verschil in temperatuur niet zo groot. Verder schuren je tenen dan wat minder tegen elkaar aan, waardoor de jeuk minder lijkt! Niet te veel sokken aan doen....dan krijg je ook geen vochtige en dus koude voeten!! Goede ademende (leren) schoenen zijn het belangrijkst! Zo heb ik het vorig jaar tot een teen kunnen reduceren. Normaal zijn al mijn tenen rood en dik, geen last van winterhanden.

Dat van die ochtendurine schijnt ook te werken. Ik vergeet het altijd.....ben ik al naar de wc geweest als ik onder de douche sta! :D

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:09

Willeke12 schreef:
Lisette1987 schreef:

ja het is echt extreem vroeg. normaal krijg ik het pas als mn voeten bevroren zijn geweest. welke medicijnen krijg je? mijn vriendin kreeg vorig jaar een soort van kalkpillen en zalf maar hielp ook niet :(

welke medicijnen precies weet ikniet uit mijn hoofd, ze liggen thuis, ik zit nu op school
ik weet wel dat het bloedvatverwijders zijn ofzo :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:05

hier nog eentje die er ongelooflijk erg van weet!

en elk jaar lijkt het erger te worden,ook al ettele malen naar dokter en dermatoloog geweest,niets helpt.

de oorzaak hiervan zijn te dunne bloedvaten in handen en voeten waardoor ze nog smaller worden door de koude en daarom de doorbloeding van je handen/voeten niet meer ok is.

ik krijg echte koudeblaren op mijn vingers en tenen,die zijn heel pijnlijk,vooral de eerste dagen,daarna gaat het beter,en wordt het eelt,maar dit de hele winter door,op het eind van de winter kan ik bv van mijn kleine teen vaak een eelt-laagje van ettele milimeters dikte aftrekken,en vooral op de plaats waar je teentjes plooien.

het enige wat echt zou helpen zou medicatie tegen dementie zijn.dit laat je bloedvaten meer open gaan.

alleen heb ik van nature al een hele lage bloeddruk en daarom kan/mag ik die medicatie niet nemen.

dus warm kleden,ruime schoenen,handschoenen,... is de boodschap!(en dan nog blijven ze komen)

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:50

ik heb nu de vsm zalf :) hoop dat die gaat werken

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:57

wietske100 schreef:
ik heb nu de vsm zalf :) hoop dat die gaat werken

die ga ik ook halen :D vanavond ga ik ook beginnen met warm\koude voetenbaden. deze week gelukkig weinig jeuk meer gehad :D

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:14

Willeke12 schreef:
die ga ik ook halen :D vanavond ga ik ook beginnen met warm\koude voetenbaden. deze week gelukkig weinig jeuk meer gehad :D

die wisselbaden hielpen bij mij niet .. jammer genoeg.
die van mij zijn al echt aan het opzwellen.. bah..

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:16

geen idee of ik wintertenen heb maar sinds 2 winters worden mijn 2 kleine tenen enorm dik en pijnlijk als het koud wordt. (ook nu heb ik er alweer last van).
maar het jeukt niet echt. Eerder enorm pijnlijk en gevoelig.
En mijn vriend klaagt altijd dat mijn voeten ijskoud hebben als ik ermee tegen hem kom liggen in bed :D.
En ijskoude handen heb ik ook last van.