Nachtdiensten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:06

Ik ben werkzaam in de zorg/hulpverlening.
Sinds een weekje heb ik een nieuwe baan waarbij ook nachtdiensten worden gedraaid van 2300-0800.
In mijn vorige baan had ik geen nachtdiensten,wel slaapdiensten waarbij ik dus (een soort van)kon slapen.
Nu moet ik dus wakker blijven.
:7

Hoe wen je jezelf aan deze nachtdiensten>?Vooral als je er enkele achter elkaar zou hebben?
Ik ben vrij gevoelig voor ritme,en het duurt bij mij soms even voor ik ergens aan gewend raak..

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:43

Ha Suus! ;)

Ik werk zelf ook in de zorg. En ik heb groooooote moeite met nachtdiensten!
Van 1 of 2 nachten ben ik zo een week van slag. Ik heb heul veel moeite met het omdraaien van mijn ritme.
Zelf functioneer ik het beste wanneer ik er meer dan 3 achter elkaar heb. Dan kom ik pas echt in het ritme.
Verder heb ik geen tips voor je, want ik kan er zelf ook slecht tegen..

Anoniem

Re: Nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:52

Wij hebben er geloof ik dan 3 of 4 achter elkaar....ik kan op zichzelf overdag wel slapen(met oordopjes en donkere kamer),maar zal vooral ook het wennen zijn qua etenstijden,opstaan/slapen enzo...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:55

Mijn vader werkt in een fabriek
Heeft net een week nachtdienst erop te zitten
Mens wat een humeur krijgt hij
Hij werkt in 3-ploegen dienst
nacht-ochtend-middag
of nacht-middag-ochtend
weet zo niet

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:52

Mijn vader werkt ook in 3 ploegendienst, en dat doet hij al jaren en jaren, maar aan de nachtdienst wennen is hem nog steeds niet gelukt. Hij is na 3/4 nachtdiensten ook echt gebroken. Hij komt dan rond 7 uur thuis, slaap tot een uur of half2, dan gaat hij gewoon zijn normale ritme in, dus middageten, zijn dagelijkse dingen doen, avondeten rond 6 uur. Dan slaapt hij na het eten nog een half uur en dan gaat hij om 9 uur weer naar zijn werk. In ieder geval geen redbull etc om wakker te blijven, want dat breekt je echt op. Genoeg slapen, maar niet teveel, want daar word je echt duf van.

En zoals al eerder gezegd, meestal kom je na een aantal dagen (3 of meer) pas echt in het ritme. En de eerste paar keren zal het nog wel een beetje zoeken zijn naar een ritme voor de rest van de dag, maar dat zul je na verloop van tijd wel gaan vinden/voelen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:36

Als ik je een tip mag geven: goed en vooral gezond eten in de nacht helpt om je beter te voelen.
Ik draai ook nachten, werd er vaak ziek en misselijk van. Eten kon ik op die momenten echt niet waardoor ik me nog beroerde ging voelen. Ik ben erachter dat ik dit kan voorkomen door van tevoren goed te eten, en dan steeds om de twee uur weer iets.

Na twee nachtjes kan ik meestal ook beter wakker blijven als ik moet werken, maar toch slaap ik overdag slechter waardoor ik nooit helemaal fit ben. Daarom slaap ik het liefst zo lang mogelijk overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:42

Bedankt voor de tips.
Eten lijkt me inderdaad een lastige. Ik denk dat ik maar als ik nachtdienst heb wat fruit enzo meeneem en wat brood probeer te eten...en toch ook maar koffie en redbull vrees ik..