ik kan niet slapen ...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

ik kan niet slapen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 07:27

Halloo

ik heb een vervelend probleempje ... ik kan snachts niet slapen.
ik kan zoizo al niet voor 12 uur op bed want dan slaap ik hellemaal niet ...
maar de laatste tijd ben ik klaar wakker , en wil het slapen gewoon niet... ben de volgende dag dan ook hellemaal niet moe ofzo en ga gewoon lekker verder zonder slaap .
soms ben ik wel erg moe maar wil het slapen op 1 of andere manier ook niet... lig dan heel de nacht wakker .
vaak blijf ik gewoon liggen of ga ik even een boekje lezen , maar dat helpt ook al niet.
ook heb ik snachts last van tintelingen in mijn handen , this niet dat ze slapen maar het voelt net alsof er iemand met naaldjes in me handen loopt te prikken . vanacht had ik dit ook voor het eerst in mijn voeten .
het voelt erg vervelend ... want als ik me handen of voeten niet ga jeuken worden de prikjes steeds erger .
zodra ik me bed uit ga heb ik nergens last meer van ... iemand enig idee wat dat kan zijn ? en hoe ik weer normaal kan slapen ???
vanacht ook niet geslapen , wel heel de nacht op bed gelegen . ben nu nog steeds klaarwakker en heb energie voor 10 ...

Maartje1990

Re: ik kan niet slapen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:57

Geen idee of je wat hebt aan de volgende tips, maar ze kunnen werken:

-Ten eerste zorg voor een goed matras! Je kunt je eigen matras testen door 'm op de grond te leggen en met je handen op het voeteneind te drukken (dat deel heeft het minst te lijden) daarna voel je op andere plekken of de matras nog even veerkrachtig is.
- goed hoofdkussen is ook heel belangrijk! deze moet de ruimte tussen schouders en hoofd goed opvullen voor voldoende steun.
- zorg ook voor een goede donkere kamer, heb je lichte gordijnenen? hang er dan donkere achter. Ook een koele kamer is heel belangrijk en alleen gebruiken als slaapkamer en dus niet als werkkamer, daarnaast ook rookvrij en niet te druk ingericht. Ook geen tot zo min mogelijk elektrische apparaten (computers etc.)
- rust is belangrijk in de slaapkamer, ook wat betreft kleuren dus geen felgeel of knalood, maar kies voor pasteltinten.

Daarnaast nog wat praktische tips die je meteen kunt toepassen:
- Zorg voor een routine vol rust. Slaap komt makkelijker als het lichaam 'weet' wanneer het tijd is om te slapen. Een vast dag en nachtritme is erg belangrijk. Sta elke ochtend rond dezelfde tijd op en hou voor het slapen gaan een vaste, rustgevende routine aan. Luister bijv. naar rustige muziek, neem een rustgevend bad, een rustgevend geurtje (lavendel), een rustgevende beker (warme) melk of thee (zonder caffeine). Dit altijd in dezelfde routine. Als het slapen een keer niet lukt, sta dan toch om dezelfde tijd op, anders raakt je lichaam alleen maar van slag. In sommige opzichten is het slim om de rust 's middags al te laten beginnen, want cafeine die je om 2 uur drinkt zit er 's avonds nog in!
- Het is ook prima om je lijf met lichamelijk activiteit moe te maken, Dus als je slecht slaapt, doe je er goed aan OVERDAG lichamelijk actief te zijn. Doe dit niet vlak voor het slapen gaan, want daarmee schud je het lichaam als het ware alleen maar wakker! In slaap wiegen is fijner, dat kan met rustige bewegingen, bijv een avondwandeling of baantjes trekken in het zwembad. De enige 'uitputtende' bezigheid die de nachtrust wel bevorderd voor het slapengaat is.. jawel... seks :+

En ik weet niet of je 's nachts regelmatig ligt te piekeren? in dat geval leg een bloknote langs je bed en schrijf ze gewoon van je af, nog beter is om overdag een piekermoment in te lassen. Bij stress tja... dan is er niet meer te doen dan dat je wat gaat doen aan die stress!

Daarnaast, wat dat prikkende gevoel betreft, zou ik denk ik toch even naar de huisarts gaan. Dit zou kunnen komen door onregelmatig naar bed gaan en opstaan of door caffeine en alcohol.

Je kunt beter niet je biologisch ritme gaan beinvloeden met melatonipillen, dat is wat 'riskanter' want als je de verkeerde dosis op de verkeerde tijd neemt, schop je je ritme alleen maar meer in de war!

enne.. verder... slaaplekker!

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:07

wat ik altijd doe als ik egt niet in slaap kan komen is dat je je hand op je buik legt en een andere hand op je voorhoofd en dan gewoon ademen door je buik zegmaar. dan val je na een poos in slaap.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 08:09

heej bedankt , ik heb geen pc`s etc op mijn kamer , ook is mijn kamer hellemaal donker ... ik drink geen koffie en ik drink ook geen alcohol , dus dat kan het ook niet zijn ...
wel heb ik 1 papagaai en 2 valkparkieten op me kamer , maar zij zijn snachts altijd stil.
( heb het raam snachts ook open )
nu was ik zelf al wat gaan zoeken op internet en kwam bij B-12 tekort...
heb meerder symtomen daarvan zoals :
concentratie problemen
tintelingen
trillende handen ( nu op dit moment valt het mee , maar heb soms dagen dat als ik een glas pak het amper normaal kan opdrinken... ik dagt dat dit kwam door slaaptekort )
spontane blauwe plekken
duizenligheid
benauwd/druk op de borst
koud hebben
spierpijn
wazig zien ( ik dagt dat dit ook kwam door slaap tekort , zie niet alles wazig maar als ik in de verte kijk wel en soms van dichtbij ook )

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:11

dokter gaan dan?

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:17

Inderdaad naar de dokter, iets zinvollers kan ik zo niet bedenken.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:49

eet je wel genoeg? en gevarrieerd genoeg..?
dit klink raar, maar als je minder dan een bepaald aantal ( ik dacht 1100 cal.) binnen krijgt, kan ook slapeloosheid optreden..
De andere symptomen die je noemt kunnen daar ok wel bij passen zoals: concentratie problemen,tintelingen,trillende handen, duizenligheid,benauwd/druk op de borst,koud hebben etc.