Veel sereus wondvocht na ongeval met parasolhouder.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Veel sereus wondvocht na ongeval met parasolhouder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 23:26

Hallo,

ik werk in de horeca en heb helaas, vorige week maandag, door een onverantwoorde collega een (op zijn minst) 50 kg zware parasolhouder vol op mijn linker grote teen gekregen.

Het probleem begon met een lichtblauwe teennagel en ik kon nouwelijks gewicht zetten op de teen.

De 2e dag was nog erger, ik kon totaal geen gewicht op die tene laten rusten en de linker rand + aanzet van de nagelriem werden zwart.

woensdag toch maar voor de zekerheid naar de dokter gegaan, die vertelde me dat ik eerder had moeten komen zodat er in het ziekenhuis gecheckt kan worden of het gebroken is, en zo niet, zou er een gaatje in mijn nagel geboord worden om de druk van de teen af te laten gaan, intussen was de hele linker kant van mijn teen + nagel omhoog gaan staan en begon mijn nagel los te zitten.
Mijn huisarts echter vertelde dat in de tussentijd de druk voldoende verminderd was en dat we er dus niks aan hoefden te doen.

Donderdag t/m dinsdag kon ik weer aardig normaal lopen, nagel zat wel los, allemaal erg gevoelig en er was blaarvorming rondom mijn nagelriem, zoals hierboven beschreven, alleen de linker kant en aanzet.

Gisteravond wilde ik mijn nagel bijknippen, werd wat lang en aangezien mijn nagel gebroken is bleef mijn sok er steeds aan hangen wat wat pijnlijk is.
Terwijl ik dit deed wipte mijn nagel steeds omhoog bij de aanzet dus ik duwde de aanzet op zijn plek en begon toen te knippen met als gevolg dat de blaar open knapte en er enorm veel sereus wontvocht over zowel mijn hand als voet heen droop, goed helder, ietwat rood erin, alleen te zien op wit papier.

Dit deed me tevens begrijpen waarom ik steeds een natte sok had bij mijn teen, dacht eerst dat mijn schoen lek was.

Goed, van de situatie gebruik gemaakt en zoveel mogelijk vocht uit de blaar en onder mijn nagel vandaan geduwd.
Volgens mij is de vocht onder mijn nagel nu wel weg maar er blijft continue, non stop, vocht uit mijn nagelrand lopen, als ik maar even beweeg komt het er weer uit druipen, lopen is ook weer erg pijnlijk en sinds vanochtend is het (denk ik) gaan ontsteken, ik zie geen verandering aan de wond of het vocht maar het voelt ontstoken aan.De teen voelt niet warm maar mijn teen is aan de linkerkant wat dik en zacht, alsof er een oedeem(?) zit met vocht. Als ik er op druk echter komt er niet extra vocht uit mijn nagelrand....

Mijn vraag is nu: Wat moet ik hiermee aan? Gewoon laten gaan? Even aankijken? Soda badje? Of toch de dokter bellen.. En wat dan? antibiotica en special verband ofzo?

Ik hoor het graag!

Erg bedankt!
Tessa

Bumba01

Re: Veel sereus wondvocht na ongeval met parasolhouder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:08

Klikt pijnlijk :(:)
Ik zou toch de dokter even bellen, want ik denk dat jij een dikke ontsteking aan je teen hebt..
Even voor de zekerheid na laten kijken :j

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:47

Ik zou morgen even de HA bellen en met hem overleggen; niet zelf gaan prutsen nu, dan maak je het misschien alleen maar erger :\ .

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 08:29

Ok thanxie.. de ontsteking lijkt na een nachtje antibiotica een stuk minder, ga zo honden uitlaten, zal wel even kijken of het nou minder lijkt of dat het echt zo is..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:38

GEEN soda badjes. De badjes zijn altijd 'lekker warm' en je zit er wat langer in, waardoor het altijd een schitterende broedplaats is voor bacterien

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:43

*gooit banaan in prullenbak en leest daarna verder*

[edit] Ik zou de HA even bellen, lijkt me niet fijn als het echt aan het onsteken is. Sterkte en hoop dat het nu meevalt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:46

Uiteraard huisarts!
Zolang er wondvocht uit blijft komen, moet je zorgen dat het wondje niet dicht gaat!!
Wat kan helpen is goed (koud) nat verband er omheen doen! (dit verzacht ook aanzienlijk!) Dit dan een paar keer per dag verschonen

Je hebt grote kans dat je je nagel gaat verliezen.
Deze kan op een nette manier weer terug komen, maar het kan ook problemen geven (weet ik helaas uit ervaring :P ) Een pedicure kan daarbij echt een uitkomst zijn!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:49

Voor nat verband geld hetzelfde als voor sodabadjes: je maakt het er alleen maar erger mee, doordat er bacterien in gaan zitten en zich lekker vermenigvuldigen door t vocht.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:39

Kentaro schreef:
Uiteraard huisarts!
Zolang er wondvocht uit blijft komen, moet je zorgen dat het wondje niet dicht gaat!!
Wat kan helpen is goed (koud) nat verband er omheen doen! (dit verzacht ook aanzienlijk!) Dit dan een paar keer per dag verschonen

Deze kan op een nette manier weer terug komen, maar het kan ook problemen geven (weet ik helaas uit ervaring :P ) Een pedicure kan daarbij echt een uitkomst zijn!!

Thanks, pedicure komt er sowieso bij komen :) alleen hele nagelriem is verdwenen (is een halve centimeter los vel met vocht eronder) dus ik vraag me af of die nagel uberhaupt nog terug komt?

Vjesta, heb toevallig net soda gehaald, ik zal wel met lauw water doen (ijskoud lijkt me ook niet goed) kan het ook wat koelen.

Ukelele, sorry *blush*

Kentaro, verbandje, ja.. heb er zegmaar een drukvrband omheen gelegd met veel betadine zodat het vocht eruit geduwt wordt, wondje zal niet dicht gaan want het zit op een stukje dode huid en bij de minste geringste beweging springt het weer over, ik bel morgen huisarts even, als het over het weekend niet beter gaat zal ik di-dag even bij de arts langs gaan (als het heel erg wordt ga ik wel naar het ziekenhuis ofzo)

Morgen ook andere schoenen aan als het even lukt want mijn huidige zijn lek >.< zal de ontsteking wel door ontstaan zijn.....

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:48

Xyris schreef:
Kentaro schreef:
Uiteraard huisarts!

Thanks, pedicure komt er sowieso bij komen :) alleen hele nagelriem is verdwenen (is een halve centimeter los vel met vocht eronder) dus ik vraag me af of die nagel uberhaupt nog terug komt?

Vjesta, heb toevallig net soda gehaald, ik zal wel met lauw water doen (ijskoud lijkt me ook niet goed) kan het ook wat koelen.

Ukelele, sorry *blush*

Kentaro, verbandje, ja.. heb er zegmaar een drukvrband omheen gelegd met veel betadine zodat het vocht eruit geduwt wordt, wondje zal niet dicht gaan want het zit op een stukje dode huid en bij de minste geringste beweging springt het weer over, ik bel morgen huisarts even, als het over het weekend niet beter gaat zal ik di-dag even bij de arts langs gaan (als het heel erg wordt ga ik wel naar het ziekenhuis ofzo)

Morgen ook andere schoenen aan als het even lukt want mijn huidige zijn lek >.< zal de ontsteking wel door ontstaan zijn.....

maar ga wel echt naar je ha, als het inderdaad een ontsteking is en het slaat naar binnen en in het bot ben je verder van huis

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:53

HA geeft je dr een zalfje voor wat geweldig werkt.
Was bij mij ook een keer gaan ontsteken na dat paardlief dr met ze grote voeten op gedanst had.
Was dr met 2 dagen vanaf. :)

P.S. waarom reageer je niet op mijn pb die ik je gestuurd had?