Hele dikke knokkels al een hele tijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Hele dikke knokkels al een hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:11

hallo allemaal,

Misschien dat iemand een idee heeft wat het kan zijn? Ik werk momenteel even full time en ga dus pas over 3 weken naar de huisarts.
Ik heb sinds een maand of 3 dikke knokkels, alleen mijn rechterhand en dan mijn wijsvinger en pink. Het is rood,dik en erg gevoelig. Ik kan de vinger niet helemaal buigen en strekken maar heb het niet gestoten ofzo.. Het is gewoon van de 1 op de andere dag dik. Met koud weer is het veel dikker dan als het wat warmer is.

Vind het maar erg apart, heb geen wondjes en niets vreemds gedaan en het zit er al dik 2 maanden en nu met die kou is het erg gevoelig.
Iemand misschien een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

Agnes.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:12

Het klinkt als iets van een ontsteking. Nog 3 weken wachten voor je naar de huisarts gaat is niet erg verstandig, of zelfs ronduit dom. Momenteel even fulltime werken is in mijn ogen geen reden om je gezondheid onder te laten lijden. Afspraak maken kan telefonisch wel vanaf je werk, dan ben je er 1 ochtendje mee kwijt. Gewoon even doen dus.

Nessah

Re: Hele dikke knokkels al een hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:14

Maar een ontsteking in 2 van de 5 vingers vind ik wel vreemd? Daarnaast heb ik geen wondjes.. Ik heb begin dit jaar iets gehad wat hier op lijkt ( in mijn andere hand een dikke pink door een beet) en dat trok toen na een tijdje alsnog weg.. Dus vandaar dat ik het eigenlijk een beetje ging afwachten.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:33

Wat wil je nou horen? "Ja natuurlijk wacht maar af" en als het dan straks ernstig blijkt te zijn ligt het aan die rotarts die het niet weet te fixen? Word volwassen, bel je huisarts voor een zo vroeg mogelijke (of laat mogelijke) afspraak, meld je baas dat je op doktersbezoek moet en ga. Misschien valt het allemaal mee, dan weet je dat tenminste en kun je je weer voluit aan je werk wijden. Is je baas ook alleen maar blij mee.

Overigens, als je echt denkt dat het niks is hoef je het hier toch ook niet te plaatsen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:39

Ik wilde alleen weten of iemand dit misschien ook een keer gehad heeft? Verder ga ik ook echt een afspraak met mijn arts maken echter is het nu ook weer niet zo erg dat dat perse vandaag moet. Als het verergert natuurlijk wel, ik ga heus goed met mijn gezondheid om. Ik denk wel dat het iets is, alleen ik denk dat het geen spoedgeval is en vroeg me dus af of iemand zoiets wel eens gehad had.

Rotarts zal ik nooit gebruiken, ik neem dokters altijd erg serieus :) Probleem zit er ook in dat mijn huisarts 3 kwartier rijden is en ik dus zo een halve dag werk mis wat op dit moment helaas echt even niet gaat, ik ben ook weer niet ziek ofzo en kan mijn werk prima doen. ( naar een andere huisarts gaan is in mijn geval even geen optie).

Maar jullie hebben wel gelijk hoor, zal hem morgen eens bellen om te vragen of ik hier even mee kan wachten tot ik langs kom.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:44

Ik zou inderdaad snel naar de huisarts gaan. Het klinkt als een gewrichtsontsteking.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:47

Ik heb het al een jaar of 10 in 1 gewricht van mijn middelvinger.
De ene dag is het pijnlijker en stijver dan de andere dag..

Helaas is het van mij van de reuma.. maar ik ga binnenkort een reinigingskuur proberen.. heb van iemand gehoord dat het kan werken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 06:17

En hoe ziet het er bij jou uit?
Bij mij is het enkel met koud weer echt rood en dik en stijf en met warmer weer zie je het haast niet.

Ik ga straks even de dokter bellen ( open om 8uur)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:05

Nah, inmiddels maakt dat bij mij niet meer uit.. :o
Het verschilt alleen per dag.. de ene dag is ie dikker als de andere..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:12

Klinkt een beetje als Jicht.

Maar ik zou ook niet te lang wachten met een afspraak.
Wist je dat veel dokterspraktijken een avondspreekuur hebben
:)* misschien de jouwe ook wel.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:25

Even een kleine update.. Ik ben woensdag naar de huisarts geweest en die denkt helaas toch een beetje richting de reuma kant. Ik moest bloed prikken ( 18 buisjes!) en word op van alles getest.. ( niet alleen reuma maar nog veel meer). Krijg de uitslag volgende week. Ach, we zien het wel.. ook gelijk mijn bloeddruk opgemeten, die was te laag.. maar dat heb ik vaker. ook mijn bmi is weer te laag, maar ik weeg maar 4,5 kilo te weinig en volgens de dokter kan dat niet zoveel kwaad, ik kan doen wat ik wil maar aankomen doe ik toch niet.. Hij test ook mijn schildklier,omdat ik snel flauw ben en zo dun.

Hoop het beste er maar weer van, nu ontsteking remmers voor gewrichten meegekregen, maar daar merk ik nu nog niets zoveel van.

Bedankt elk geval voor de tips in dit topic :)

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:25

Ik ben hier vandaag ook voor naar de dokter gegaan, ik heb het in alle twee mijn ringvingers en als ik veel met mijn handen gewerkt heb doen ze ook ongeloofelijk veel pijn en zijn dik en soms rood en vooral als ik in de kou gewerkt heb.
De dokter heeft bij mij nu ook bloed getrokken om te testen op reuma. Laten we het hopen dat het dat niet is en gewoon overbelast, ik ben 22 en wil nu echt nog niet met reuma zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:32

"Reuma" is niet het einde van de wereld. Ook niet als het de bekendste vorm van reuma blijkt te zijn, reumatoide artritis.
Wat wél belangrijk is bij reuma, is er snel bij zijn. Dus vooral niet je kop in het zand steken.

Laat je ook niet afschepen door je HA met "reumafactor' is negatief, als dat uit het bloedonderzoek komt, dús je hebt geen reuma. Zo simpel is het niet.

Eigenlijk moet iedere HA bij een verdenking van reuma een patient meteen doorverwijzen naar de reumatoloog. Een HA kan die diagnose niet stellen, daar heeft hij de ervaring niet voor.

Dus, niet om je bang te maken, laat je voor de zekerheid voorverwijzen. Als er niks aan de hand is, is dat geen ramp. Als er wél wat aan de hand is, ben je er vroeg genoeg bij dat er écht iets aan te doen is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:48

Ik krijg morgen de uitslag en wacht dat dus eerst even af :)

Bedankt voor je tip Ibbel!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:51

Goh...... ik herken deze klachten ook (maar heb er nooit iets mee gedaan, vond het altijd te onbenullig om naar de dokter te gaan :o )! Heb er al een paar jaar lang, de ene week / maand wel, de andere niet, last van.
Precies wat je zegt: dikke knokkels, dikke vingers, wel kunnen strekken, maar niet volledig kunnen buigen tot je handpalm. Verder niet pijnlijk en alleen last als het winterweer goed op gang is gekomen. Nu nog niet dus, maar over een maandje zal het wel weer beginnen :o .

Ik heb het altijd een beetje luchtig en lacherig afgedaan als "winterreuma", maar was misschien niet zo verstandig :o.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 08:36

Bij mij is het weldegelijk pijnlijk en heb ik het al als het rond de 10 graden is..

Kan vanmiddag bellen voor de bloeduitslagen dus ben benieuwd :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:07

Heb jij ook ongelooflijke jeuk aan je vingers, m.n. je knokkels?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:46

Hoi Nessah, weet je al iets meer?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:59

Spannend Nessah, ik dacht ook aan reuma. Overbelasting kan trouwens ook, maar gezien de verandering bij koud weer....
Zelf heb ik er ook last van en hoort het bij mijn fibromyalgieklachten. Ik las ook dat je mogelijk problemen met de schildklier hebt en bij mij slaat de fibro extra toe wanneer ik te weinig bouwstoffen/vitaminen/mineralen binnenkrijg. Het kan dus best dat die schildklier ook nog een rol speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:03

Ben ook benieuwd of je al meer weet, mijn eerste gedachte was ook reuma.
Je had hier veel eerder mee naar een dokter moeten gaan de eerste keer al toen het was gaan ontsteken...
Reuma moet je snel bij zijn, de gevolgen zijn namelijk erg hinderlijk.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 07:31

Het is een gewrichtsontsteking waar ik nu medicijnen voor heb.

Ook is mijn glucose te laag ( had wel gegeten) mijn vit B12 te laag en mijn foliumzuur veel te laag. Ik heb via de huisarts een afspraak gemaakt met een diëtist en die gaat mij dan even uitleggen waar ik op moet letten met eten. ( aangezien ik wel gezond eet, maar te weinig)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 07:51

Weet je ook hoe laag die B12 is? Als jij normaal eet, zou je eigenlijk geen B12 tekort op kunnen lopen namelijk, mits je lichaam het voldoende uit de voeding opneemt. Is je B12 ondanks normale voeding toch te laag, dan is er bijna altijd sprake van een opname stoornis en moet je injecties hebben. Je lichaam heeft een voorraad B12 voor meerdere jaren, dus je krijgt geen tekort van een tijdelijk probleem....

Hou ook de folium in de gaten, vul dit niet kunstmatig aan tot je B12 weer op peil is. Er kunnen dan ernstige neurologische problemen ontstaan.

Eerlijkheidshalve vind ik het een beetje vreemd dat je huisarts je met een te laag B12 gehalte naar de dietiste stuurt, maar je zou altijd eerst daar je eetpatroon door kunnen spreken. Zou je volgens de dietiste wel genoeg binnen moeten krijgen, trek dan weer aan de bel bij je huisarts en vraag om injecties. Je zou de eerste niet zijn die er gevolgen van blijft ondervinden.

Heel veel beterschap!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 19:47

Misschien heb ik het niet helemaal netjes neergezet maar ik eet wel gezond maar wel te weinig. Ik krijg op een dag ongeveer 3 kwart van de aanbevolen hoeveelheid calorieën binnen. Ik zit ontzettend snel vol en vergeet ook vaak te eten. Maar nu gaan we met een diëtist dus bespreken hoe we mijn eetpatroon kunnen omgooien en over een paar maanden gaan we dan weer bloed prikken om te kijken of het geholpen heeft.

Ik heb er verder geen verstand van en doe maar wat er gezegd word..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:19

Hmmm, daar kan het bij mij iig niet aan liggen.