Pink uit de kom geweest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Emma_

Pink uit de kom geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:50

Zaterdag ben ik van een pony gevallen (pony sprong niet over de hindernis, ik wel :') ), waarna ik mezelf opving met mijn hand. Hierbij is mijn pink uit de kom geschoten. Toen ik bewoog schoot ie wel gelijk weer terug, en ik moest eigenlijk gewoon hard lachen en stapte weer op om nog een keer te springen.
Tijdens het uitstappen merkte ik dat mijn pink er een beetje vreemd uit zag, een beetje scheef en het trilde allemaal erg. Ik heb daarna nog wel mijn verzorgpaarden verzorgd, maar zo min mogelijk mijn linkerhand gebruikt. 's Avonds heeft mijn moeder mijn pink ingetaped tegen mijn ringvinger aan, zij heeft het namelijk wel eens met haar duim gehad en de dokter raadde dat toen aan met een spalkje. Met tape erop gaat het wel redelijk, ik gebruik mijn pink dan nauwelijks, maar als dat per ongeluk toch gebeurt doet het erg veel pijn.

Vandaag heb ik mijn pink weer even bevrijd van mijn ringvinger :Y) en hij staat nu dus best wel scheef. Het eerste kootje lijkt naar binnen gedraaid. Ik heb mijn pink even alle richtingen op bewogen, en bij al deze bewegingen doet het pijn aan het botje onder mijn pink (ossis metacarpi voor de mensen met kennis van de anatomie ;) ). Als ik mijn pink op een oppervlak zet en er op duw dan doet het écht veel pijn.
Nu dus maar weer ingetaped want dan gaat het echt beter.

Is dit een normaal beeld bij een pink die uit de kom is geweest? Of klopt het niet helemaal en kan ik er beter mee naar de dokter gaan?
Ik begrijp ook dat jullie geen dokters zijn, maar misschien herkent iemand het :) als de pijn aanhoudt en niet minder wordt ga ik sowieso even langs de dokter.

CM_

Re: Pink uit de kom geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:51

Ik zou even naar de eerste hulp gaan voor een foto'tje :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:54

Volgens mij heb je grote kans dat hij gebroken is.
Dat pijn bij het duwen lijkt op asdrukpijn.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:56

Inderdaad die pijn zou wel eens een (klein) scheurtje in je bot kunnen betekene, maar het kan ook zijn dat je gewichtsband een beetje verrekt is bij het uit de kom schieten, maar ik zou toch even langsgaan!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:57

Misschien zeg ik nu iets raars, maar moet je niet op een bepaalde manier tapen om het te 'zetten' zeg maar?

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:00

Wat bedoel je daar precies mee? :)
Op internet heet dit de "buddy tape" geloof ik haha.

Billy asdrukpijn kan wel kloppen inderdaad, dat heb ik vorig jaar met mijn opleiding (fysiotherapie) met de voet gehad. Toen hebben we bepaalde punten geleerd die je moet induwen, als de patiënt dan gaat gillen is de kans op een breuk groot. Maar voor de hand hebben we die niet geleerd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:03

Asdrukpijn is in mijn beleving pijn bij rechte druk op het bot, dus zeg maar op het topje van je pink drukken, waarbiij het botvlies tussen de breukvlakken komt. Dat veroorzaakt de pijn.
Laatst bijgewerkt door Billy op 19-10-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:04

Uh, ja... even denken. :D ... als je pink evt. gebroken is en je gaat tapen, kan ik me voorstellen dat dit dan wel op de juiste manier moet gebeuren zodat -ie weer goed groeit. Snappie? :)

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:10

Billy dan heb ik dat goed bekeken ja. Als ik met mijn vingertop op een oppervlak duw doet het echt veel pijn.

Toekie ja ik snap je, maar ik ben er nog niet echt van uit gegaan dat ie gebroken is :) maar doordat het pijn doet op de plek van het bot onder de pink maak ik me een beetje zorgen.
Ik denk dat ik voor de zekerheid er maar even naar moet laten kijken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:11

Zou ik ook doen. Succes en beterschap! :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:17

Hoelang is het nu geleden?
Was de pijn direct aanwezig of pas later? Want als het later pas kwam, is het enkel een kneuzing.
Plus dat banden en pezen die oprekken, ook voor behoorlijk wat pijn kunnen zorgen. Een weekje vasttapen zou dan moeten helpen.

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:34

Het is zaterdagochtend gebeurd, en tot nu toe is er nog niets verbeterd.

De pijn was wel direct aanwezig, maar het was allemaal zo grappig dat ik er even helemaal niet mee bezig was. En het was zo apart dat ik in een hindernis viel en het enige wat echt pijn deed mijn pink was, dat ik het niet zo serieus nam. Later merkte ik dat de pijn toch best heftig was.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:35

Ik zou d'r toch maar even mee weggaan, hoor, misschien zit er toch iets niet goed teruggeschoven of misschien zelfs een breukje ergens..

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 09:19

Hmm gisteren dacht ik dat ik vandaag wel even naar de dokter zou moeten, maar nu gaat het al wat beter :) de asdrukpijn is erg verminderd, als ik nu met het topje van mijn pink ergens tegenaan duw ga ik niet meer gillen van de pijn maar dan is het gewoon een pijnlijk gevoel, dus al iets minder. En de eindstanden van de bewegingen waarin het pijnlijk is zijn al iets verder.
Dus ik weet niet of het nodig is om er nog naar te laten kijken. Ik denk er nog even over na.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:59

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn pink. Ook met springen van het paard afgevallen. Daarna erg pijnlijke pink. Ik dacht dat hij gewoon gekneusd was, dus een paar dagen vast getaped aan mijn ringvinger. Mijn pink is dus wel gebroken geweest en nu staat mijn pink scheef (het topje).
Sterkte ermee!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:01

Toch kans dat je je os metacarpale V gebroken hebt, wat wel een gipsje zou verdienen. Ik zou toch even een tripje langs de dokter gaan, zeker als je pink nog wat scheef staat!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:35

Ik moet nu ernstig denken aan die reclame van LOI. :')

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:02

Haha :))

Cruesli de asdrukpijn is al wat verminderd, en dat is toch niet mogelijk bij een breuk?

Djulita hoe was de pijn voor jou dan? En wat had je precies gebroken in de pink?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:45

Ik zou er toch maar even naar laten kijken voor de zekerheid.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:41

Een vieze kloppende pijn had ik. Bij mijn pink staat het topje scheef, dus het laatste gewrichtje in mijn pink is gebroken geweest (ik weet niet hoe die heet }:0)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:44

Zou toch ff nog foto's laten maken. Van al bovenstaande termen snap ik niets :o? (geen loi gedaan :o ) maar zit toevallig nu sinds 2 weken met ringvinger in gips :( . Ook door iets stoms (lang leve paarden *\o/* -O- ) en mijn ringvinger hing dus ook scheef. En was dus ook uit de kom maar op foto's bleek dus ook nog een zeer ingewikkelde breuk in te zitten. En ja, die zie je niet ;)
En ik ben "blij" met het gisp want in ene blijkt onderhand iedereen in m'n omgeving met ex-gebroken- cq- scheve vingers te zitten omdat ze het niet hebben laten behandelen :D
Succes ermee!