Altijd zenuwachtig...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Altijd zenuwachtig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:19

Wie heeft dat nog meer? En wat doen jullie daaraan? Word er gek van.

Ik ben echt zo vaak zenuwachtig, zal een paar voorbeelden noemen.

Ik word bijvoorbeeld al zenuwachtig als ik naar prive les moet.
Ik word zenuwachtig als ik met de trailer weg moet.
Ik word zenuwachtig als ik naar het strand ga met de paarden of naar het bos.
Ik ben zenuwachtig als ik weet dat ik ergens aan moet werken de volgende dag en weet dat dat moeilijk is.

Word hier gek van want me paard is daar ook gevoelig voor.

Wie heeft het nog meer en wat doen jullie eraan omdat niet meer te hebben of minder.

Storm

Re: Altijd zenuwachtig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:20

Lijkt me geen praktijkprobleem maar meer iets voor MW, ik tem even.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:21

Oke weet niet waar het moest dus wil je hem dan voor mij even verplaatsen

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:22

Heb ik ook hoor ben ook een zenuwenpees alleen laat het nooit snel merken maar ik doe of slik er niks voor en praat mezelf gewoon wat moed in.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:22

Ik ben geen mod op dit forum, maar ik heb een tem gezet, een andere mod zal het dan verplaatsen :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:22

Ooow oke vandaar

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:23

Ja heb ik ook hoor :j Stress hem voor alles.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:24

Pfff word er zelf helemaal gek van, maar me paard is nog jong en word daar ook onrustig van, zoals op prive les rij ik gewoon anders als thuis dat is zo vervelend.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:30

Ik herken het wel. Ik weet niet hoe je van die zenuwen af kunt komen, wel hoe je wat meer kunt ontspannen. Dat is een kwestie van ademhaling... Probeer rustig door te blijven ademen (bij iets spannends heb ik zelf de neiging mijn adem in te houden). Wat ook erg goed werkt is zingen. In mijn groepsles ga ik niet hardop zingen, maar zing ik fluisterend. Het helpt mij om te ontspannen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:33

Ja precies! Maar ben niet zo zenuwachtig dat het heel erg is maar heb altijd wat kriebels in me buik en wat onrustiger. Slik soms wel valeriaan en soms helpt het maar niet altijd.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:53

Dat klinkt heel bekend allemaal. Ik heb er ook veel last van, ben benieuwd of iemand tips heeft om het te verminderen. :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:41

Dat klinkt me bekend in de oren.. Gelukkig vergeet ik het op het moment dat alles eruit moet komen wel, maar voor wedstrijden, en zelfs voor de les als ik weet dat we iets lastigs gaan doen schijt ik 'm zeven kleuren!
Meestal probeer ik gewoon aan iets anders te denken, of me te concentreren op waar ik mee bezig ben. Gewoon flink aan de bak gaan, gedachten op nul en laat het maar op je af komen. (Hiermee bedoel ik niet alleen het rijden, maar ook bijvoorbeeld het borstelen, of voor mijn part alvast in gedachten je dressuurproef oefenen en de moeilijke punten voor jezelf gaan oplossen, etc.) Nou kan ik me voorstellen dat dat soms best lastig is.. Misschien kun je voor jezelf eens nagaan wáár je dan precies zo bang voor bent? En of je dat kunt oplossen/verminderen? Is het de angst dat je iets fout doet? Dat je je pony niet onder controle hebt met alle gevolgen van dien? Misschien kun je eens nagaan waar het 'probleem' hem nou precies in zit, want zoals je al zei: hoe beter je dit voor jezelf onder controle hebt, hoe beter je pony naar je luisteren zal!

Succes! :)

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:51

Ik herken het gevoel helemaal! :(:) Ik vind (bijna) iedere keer rijden weer spannend. Als ik dan eventjes gereden heb, en mijn paard is braaf, dan pas ontspan ik weer. Vindt het heel erg stom van mijzelf, want mijn paard is eigenlijk altijd braaf! Ook op buitenrit gaan vind ik spannend, als ik bijv. een tractor of vrachtwagen tegenkom: mijn paard geeft daar eigenlijk niet om, en toch vindt ik het 'eng'. Wordt er thuis ook wel eens om uitgelachen, en daar wordt het in ieder geval niet beter van..

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 08:11

Ja idd het is niet zo dat ik bang ben voor me paard ofzo maar heb eigenlijk geen idee waar het vandaan komt.

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:18

angst en zenuwen, hou op weet er alles van helaas.
Bij mij kwam het uit het niets,..in eens bang in de auto en dat werd zo erg dat ik gewoon in totale paniek raakte.
Van de auto sloeg het oever naar ander dingen,..wat je kun doen is gonatieve gedrachs therapie. ( weet niet of ik het goed schrijf)
Daar leer je anders denken,..of het helpt,..ja! maar het is net een soort sluip moordenaar zeg ik wel eens,..die zenuwen en angst zijn er wel maar je moet er mee leren om gaan en onder controle houden.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:05

Is heel normaal hoor ;)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:07

Komt heel bekend voor hier. ;)

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:29

Bij mij is het eigenlijk heel verschillend, soms heel erg, soms bijna niet! Ik heb ook wel 's gehoord dat Bach Bloesem helpt? Moet je anders wel ff na zoeken ;) weet het niet 100% zeker

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:34

Wauw, ben dus niet de enige :) Heb er ook IEDERE keer last van, zelfs om gewoon te gaan rijden .. Eens dat ik er dan een 5tal minuutjes opzit, gaat het wel weer. Totdat we dan aan de galop komen, dan slaat alles weer even tilt. Gelukkig maakt mijn lespaard daar niet zoveel van, heb thans wel eens gelezen dat het menselijk lichaam dan een bepaalde stof/geur afgeeft die paarden kunnen ruiken, waardoor zij dus weten dat je bang/stressy bent ..

Burgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:42

XRambo, bedoel je misschien Rescue spray van Bach? Ik gebruik dit en het helpt SUPER. En wat het leuke is, je kunt het ook voor je paard in acute panieksituaties gebruiken (op een klein stukje brood of iets anders spuiten) en het helpt direct! Te koop in de reformwinkel.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:04

Hier heb ik in nieuwe situaties ook enorme last van! En mijn paardje pikt dat ook nog eens snel op van mij...

Als ik in de bak (altijd buiten) ga rijden en ik vertrouw het niet helemaal (als bijvoorbeeld de omgeving druk is, of het weer is onstuimig), longeer ik meestal even vantevoren. Zo krijgt het paard de kans om wat energie kwijt te raken en de omgeving in zich op te nemen en voor mijn eigen gemoedsrust is het ook goed. Als ik daarna ga rijden, stap ik zelf veel meer ontspannen op mijn paard en gaat het rijden vaak ook beter.
Verder kan ik nog als tip geven dat je zowel je paard als jezelf goed moet bezighouden, zodat je niet meer aan de zenuwen hoeft te denken. Ik merk heel erg dat wanneer ik zelf druk bezig ben om mijn paard bezig te houden, ik weinig tijd heb om nog aan andere zaken te denken.

Maargoed, zelf heb ik ook nog regelmatig de kriebels en dit is voor mij ook zeker een puntje om aan te werken. In ieder geval veel succes ermee!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:06

Jeetje wist ook niet dat er zoveel mensen last van hadden. Ik heb ook geen idee waar die zenuwen vandaan komen. Ben namelijk helemaal niet bang aangelegd maar krijg toch altijd kriebels in me buik als ik op pad moet of ik thuis weer iets goed moet trainen. Stom he! Ik heb die bach druppels als eens geprobeerd maar bij mij helpt het eigenlijk niet, heb ze ook bij mij paard gebruikt maar die ging er ook gewoon doorheen.
Ben benieuwd wie hier echt de goede tip heeft ;) Maar wat ook al helpt dat ik echt niet de enige ben.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:19

Ik zou is met een sportpsycholoog gaan praten als ik jullie was. Ik had altijd heel veel zenuwen als ik wedstrijd moest rijden, dan lukte het gewoon niet meer en het paard voelde dit erg goed aan. Het ging dus helemaal mis, resultaat de volgende keer was het nog erger. Ik heb toen van de huisarts pilletjes gekregen die je normaal krijgt bij examenvrees. Dit hielp totaal niet.
Toen heb ik gewoon gezegd elke keer als ik zenuwachtig wordt en het wordt echt extreem even van je paard af en een rondje lopen. Even van je afschudden en denken: Ik kan dit er is niks engs aan. En nu ben ik er echt overheen gegroeid.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:33

Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben! Herken het maar al te goed helaas. Mijn paard is van nature vrij nuchter en braaf maar voelt het meteen aan als ik zenuwachtig of gestresst ben en reageert daar enorm op (hij wordt dan beetje schrikkerig, waar ik dan nog zenuwachtiger van wordt haha....).

Ik doe hetzelfde als Mairead en dat helpt (longeren). Als ik dan zie dat hij hartstikke braaf is (nergens van schrikt) stap ik een wat relaxter op :). Ik heb mijn paard nu een jaar en het proces van elkaar vertrouwen heeft gewoon tijd nodig. Aan de hand vertrouwen we elkaar goed en onder het zadel gaat het ook steeds beter en er komt een dag dat we elkaar helemaal vertrouwen :j

Die rescue spray van bach wil ik ook wel eens proberen, die kan je dus voor jezelf en voor je paard gebruiken?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:36

Ik meld me ook, heb precies dezelfde. Vooral met de trailer op pad, ben benieuwd hoeveeel mensen hier nog meer last van hebben.