depressie, (crisis)opname. Ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quieto

depressie, (crisis)opname. Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:12

Zo'n vier jaar geleden begon het met vage klachten, somberheid, slechtere concentratie, stemmingswisselingen.
Later begon ik met automutileren. Ik had wel wat gesprekken op school met de vertrouwenspersoon en mijn mentor. Maar de klachten werden steeds erger en hadden steeds meer invloed op mijn leven.
Zo'n 2 jaar geleden werd ik doorverwezen naar een psycholoog, daar kreeg ik cognitieve gedrags therapie, maar ondertussen ging het alleen maar slechter. Ik werd doorverwezen naar het GGzE en na 2 gesprekken werd ik opgenomen, een crisis-opname voor 4-6 weken. Aan het begin ging het redelijk, ik ging weer met verlof naar huis en dat ging redelijk. Tot het goed mis ging thuis, een suicide poging. Daarna ging het alleen maar bergafwaarts, ik mocht niet meer met verlof naar huis en ook op de afdeling ging het steeds slechter, ik automutileerde steeds meer en dieper, ik was niet meer te vertrouwen, daardoor werd ook meerdere malen per dag gesepareerd.
Na 5 maanden daar gezeten moest ik naar een andere plek, weer een crisisplek. Daar ging ik heen voor 3 maanden, om te stabiliseren zodat ik daarna in behandeling kon. En ik maakte stapjes, ik ging weer naar huis, kreeg vrijheden, leerde mezelf beter kennen. Tot ik mijn paard in moest laten slapen, mijn wereld stortte in, kort daarna overleed ook nog mama's oom, een soort opa voor mij. Dat was te veel. Het ging bergafwaarts, ik werd weer meerdere malen per dag gesepareerd, automutileerde veel, deed suicide pogingen. Ik had helemaal geen vrijheden meer, mocht niet eens onder begeleiding naar buiten.
Na ruim een maand ging ik weer kleine stapjes vooruit zetten, ik mocht weer een paar uurtjes naar huis, kreeg weer wat vrijheden. Maar naar een paar weken viel ik al weer terug, en ik moest naar een IC, een aparte, gesloten ruimte, waar ik 1 op 1 begeleiding kreeg.
Weer geen vrijheden, weer vaak in de separeer, veel geautomutileerd ondanks dat dat me bijna onmogelijk was gemaakt, en een aantal keer weggelopen.
Na ruim een maand ging het eindelijk wat beter, heel langzaam kon ik weer stapjes vooruit zetten. Ik mocht weer van de IC af, op de groep, ik kreeg weer vrijheden en werd minder gesepareerd.
Inmiddels gaat het redelijk. Ik mag met verlof, rijdt weer paard, heb zelfs weer een eigen paard, heb steeds meer vrijheden. Binnenkort mag ik misschien zelfs thuis slapen, dat is al ruim 13 maanden geleden!
Nu zijn we opzoek naar een vervolgplek, voor behandeling, een open afdeling. Ik hoop dat ik snel in behandeling kan, zodat ik weer naar huis kan, en mijn leven kan oppakken.

Wie heeft hier ervaring mee, reacties zijn altijd welkom, mag ook via pb.

groetjes,
Daisy

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:02

Zo heftig heb ik zelf geen ervaringen mee gelukkig. Bij mij bleef het alleen bij suïcidale gedachten. Heb dicht tegen opname aangezeten, maar gelukkig is het bij mij niet zover gekomen. Ik zit nu in behandeling. Daarvoor kon ik me niks voorstellen bij zulke verhalen. Tegenwoordig weet ik beter...

Heel veel sterkte. Je hebt veel meegemaakt, maar ik lees ook de kracht om eruit te komen. Ik vind het al een lange weg, laat staan voor jou. Maar je bent goed op weg. Probeer van de leuke dingen te genieten (je paardje). Ik wens je heel veel kracht!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:56

Wow, wat een verhaal meid! Maar ook ik vind je erg sterk klinken.
Ik heb - weliswaar lang niet zo heftig als bij jou - ook ervaring met (de crisisdienst van) het GGzE. Helaas geen goede. Ik kan zelfs zeggen dat zij bij mij de crisis alleen maar erger hebben gemaakt door nogal wat fouten van hun kant. ;(

Ik wens je heel veel sterkte en kracht toe met de volgende stapjes in de goede richting!

Pollewoppy

Re: depressie, (crisis)opname. Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:14

Dat is wel erg dat je door fouten van de crisisdienst alleen maar dieper raakt. Ik heb gelukkig positieve ervaringen met de crisisdienst. Ze hebben mij heel goed geholpen en begeleidt tot aan mijn behandeling.

Benna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:17

Daisy wat een stap vooruit om dit zo op te schrijven.
Heb je vandaag na een lange tijd weer zien rijden op je nieuwe paardje en wat een knapperd!
Ik hoop dat je nu sterk genoeg bent om alleen maar stapjes vooruit te zetten en aan de leuke dingen in het leven te denken.

Liefs Brenda

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:19

PW: Denk dat het bij mij gewoon vooral dikke pech was. Kan er nog heel verdrietig om worden, maar goed. Ik ben blij te lezen dat er bij jou en Quieto wel adequaat is gehandeld.

Nogmaals sterkte meid!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:22

Logisch dat je er heel verdrietig van kan worden. Ik kwam via de crisisdienst bij de GGZ waar ze mij na een intake weer terug wilden sturen naar maatschappelijk werk. Ze gaven mij het advies om maar weer gewoon aan het werk te gaan. Ik ging helemaal door het lint. Op dat moment heeft de crisisdienst het ook weer overgenomen en daar heb ik zoveel steun aan gehad.

Nogmaals erg jammer dat het bij jou anders gelopen is. Hoe gaat het nu met je? Heb je uiteindelijk de juiste hulp gevonden?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:23

Weet je zeker dat het " slechts" om een depressie gaat? Of moet je niet toch meer denken aan een persoonlijkheidsstoornis? Dat vraagt om een andere behandeling namelijk.

Maar goed, dat zullen ze van tevoren wel hebben gediagnostiseerd neem ik aan?

Groetjes