Wanneer zwaluwstaartje er af en is het korstje sterk genoeg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Wanneer zwaluwstaartje er af en is het korstje sterk genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:11

Hoi,

ik ben op het werk per ongeluk uitgeschoten met een stanleymes in mijn onderarm, met als gevolg een flinke snee die op een bepaald punt zo'n 5mm open stond. Het is ontsmet en omdat het redelijk snel stopte met bloedde heeft een collega een zwaluwstaartje geknipt en zo mijn huid tegen elkaar geplakt.

Maar wanneer kan ik dat zwaluwstaartje er afhalen? Want het korstje moet wel sterk genoeg zijn zodat het niet weer openscheurt.

Alvast bedankt!!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:16

Je kunt het op een gegeven moment altijd proberen en wanneer het gelijk weer gaat bloeden er een nieuwe op plakken!
Zelf zou ik er dagelijks calendulan zalf opsmeren! Dit helpt de wond schoon houden en zorgt dat deze mooi geneest!
Wanneer het echt een flinke jaap is, zou ik er toch een dokter naar laten kijken. Weet uit ervaring wat een ontstoken wond kan doen..................................... Misschien dat je dan antibiotica krijgt. (en/of tetanusspuit)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:23

Kentaro schreef:
Je kunt het op een gegeven moment altijd proberen en wanneer het gelijk weer gaat bloeden er een nieuwe op plakken!
Zelf zou ik er dagelijks calendulan zalf opsmeren! Dit helpt de wond schoon houden en zorgt dat deze mooi geneest!
Wanneer het echt een flinke jaap is, zou ik er toch een dokter naar laten kijken. Weet uit ervaring wat een ontstoken wond kan doen..................................... Misschien dat je dan antibiotica krijgt. (en/of tetanusspuit)

Tetanus heb ik twee jaar geleden nog gehad en die was 10 jaar werkzaam. De snee valt best mee, maar één cm. breed op het punt waar de huid 5 mm uit elkaar staat. Met één zwaluwstaartje ziet het er weer netjes uit! Ik ben bang dat als ik het te vroeg er af haal het daarna niet zo netjes meer geneest.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:27

Dan is een spuit niet nodig inderdaad:P
Misschien is het een idee, wanneer er veel spanning op staat, om tijdelijk bijvoorbeeld een drukverbandje of zo'n polsbandage om te doen, zodat de huid goed bij elkaar blijft?!

Anoniem

Re: Wanneer zwaluwstaartje er af en is het korstje sterk genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:29

Misschien domme vraag hoor, maar kan iemand mij vertellen wat een zwaluwstaartje inhoud?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:33

Een pleister in de vorm van de onderste pleister op t plaatje.

Afbeelding

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:53

Ir111 schreef:
Een pleister in de vorm van de onderste pleister op t plaatje.

Afbeelding

:j Zo kun je de twee huiddelen tegen elkaar plakken waardoor het (hopelijk) een mooi liteken wordt in de vorm van een streepje en geen litteken van 5mm doorsnee.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:56

Zwaluwstaartje valt er vanzelf af wanneer de korst sterk genoeg is.
Althans dat is altijd tegen mij gezegd en ik heb er toch zo een stuk of 10 gehad, ja ben nogal lomp.
Je mag hem er nooit zelf afhalen.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:00

ik ben 10 jaar geleden door een hond in m'n gezicht gebeten en had o.a. op 2 plaatsten zwaluwstaartjes.De arts had toen gezegt dat als ze er naar zo'n 7 a 10 dagen niet vanzelf af waren gevallen ik het zelf eraf mocht halen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:02

marlies85 schreef:
ik ben 10 jaar geleden door een hond in m'n gezicht gebeten en had o.a. op 2 plaatsten zwaluwstaartjes.De arts had toen gezegt dat als ze er naar zo'n 7 a 10 dagen niet vanzelf af waren gevallen ik het zelf eraf mocht halen.

Inderdaad, ze vallen er vanzelf af of je haalt ze er af met 7-10 dagen. :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:11

Ik heb mijn hoofd een half jaar geleden erg hard gestoten en had toen een gat net onder mijn wenkbrauw. De ats in het ziekenhuis heeft er toen ook 4 zwaluwstaartjes opgedaan en mocht het 10 dagen niet nat maken en na die 10 dagen mocht ik ze er af halen. Hij heeft niks gezegd over dat ze er vanzelf af zouden vallen. Ik moet zeggen, dat ik blij ben dat hij zwaluwstaartjes heeft gebruikt, ze wouden het eerst gaan hechten, maar dan had ik een erg lelijk litteken overgehouden en nu zie je er bijna niets meer van.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:31

Boheme schreef:
Zwaluwstaartje valt er vanzelf af wanneer de korst sterk genoeg is.
Althans dat is altijd tegen mij gezegd en ik heb er toch zo een stuk of 10 gehad, ja ben nogal lomp.
Je mag hem er nooit zelf afhalen.

Haha herken het 'lompe' helemaal! Kan ook van die aparte stunten uithalen :+. Maar ik heb geen 'officieele' zwaluwstaartjes hoor. Heb er trouwens maar één en die is in die vorm geknipt uit een soort leukeplast. Ik laat het er wel gewoon een dag of 8 á 9 opzitten en dan zullen we zien. En ach een litteken meer of minder ... ik vind het geen regelrechte ramp ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:12

Hé, weer wat geleerd! :D Had er ook nog nooit van gehoord!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:34

o nog nooit van gehoord.
wel beetje lomp van je hé. :(:) :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:51

Lang genoeg erop laten! Mijne heb ik eraf gehaald na een dag of 5, toen ik dacht dat het wel mooi dichtgegroeid was, dat viel dus nogal tegen. 2 dagen later stond de wonde weer even ver open, hoewel het korstje nog volledig in tact was. Het korstje was gewoon 'meegegroeid'. Gewoon wachten tot het eraf valt, en eventueel nog een nieuwe erop doen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:28

guanacotje schreef:
Lang genoeg erop laten! Mijne heb ik eraf gehaald na een dag of 5, toen ik dacht dat het wel mooi dichtgegroeid was, dat viel dus nogal tegen. 2 dagen later stond de wonde weer even ver open, hoewel het korstje nog volledig in tact was. Het korstje was gewoon 'meegegroeid'. Gewoon wachten tot het eraf valt, en eventueel nog een nieuwe erop doen :)

Dank je! Ik laat het idd maar gewoon zo lang mogelijk zitten zo!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:15

ik had een hoofdwond die ookduchtgeplakt is met zwaluwstaartjes. Minstens een week laten zitten zei de dok. Na een week heb ik ze er toen afgehaald, maar het bovenste deel van de wond ging toen toch weer een beetje open staan (idd met korst). Ik zou ze dus zo lang mogelijk laten zitten (totdat ze zelf los laten en mistens een dag of 10).