Geen drang toiletgang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Geen drang toiletgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:59

Moeilijk om een titel te bedenken die de lading dekt maar het gaat om het volgende.

Een nichtje van mij, 9 jaar, voelt geen drang om naar het toilet te gaan. Heeft ze ook nooit gevoeld. Resultaat was dat haar darmen vol met ontlasting zaten en er zelfs gevaar op knappen was. Na heel lang aandringen van mijn schoonzus is er uiteindelijk naar gekeken en zit ze eindelijk in de medische molen.
Ze hebben al van alles geprobeerd omdat ze dachten dat de oorzaak in haar hoofd zat en ze gewoon te druk aan het spelen was waardoor het steeds misging. Ze krijgt een middel dat haar helpt te ontlasten, heeft een horloge dat om de zoveel tijd piept en dan gaat ze naar het toilet. Niet omdat ze moet van haar lichaam maar omdat het horloge piept.
Het kind voelt het gewoon niet.
Het is duidelijk dat dit erg vervelend is want het gaat nogal eens mis, ook op school, en kinderen onderling zijn hard zoals we weten.

Ze is nu 1,5 week opgenomen geweest en er zijn allerlei testen met haar gedaan. A.s. maandag gaat ze door de MRI maar tot nu toe is de oorzaak niet gevonden.

Mijn 1e vraag is: Komt iemand dit bekend voor?
Mijn 2e vraag is; afgelopen week schijnt er op tv een uitzending te zijn geweest waarin een meisje van 19 hetzelfde probleem had gehad. De persoon die dit vertelde weet helaas niet meer op welke dag, op welke zender of op welke tijd. Heeft iemand dit toevallig ook gezien en kun je mij vertellen in welk programma dit was zodat we het kunnen nakijken?

Alvast bedankt.

Neverhere

Re: Geen drang toiletgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:28

Niemand hier ervaring mee of het programma gezien?
Wat jammer nou.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:02

Heeft je nichtje niet de ziekte van Hirschsprung? Daarbij is de aanleg van je (gevoels)zenuwen in je darm niet goed gegaan tijdens je aanleg. Met een biopt kun je dit testen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:58

Nog nooit van gehoord. Ga ik eens even over lezen.
Dank je!
Alle info over dit soort dingen is welkom want van de artsen worden m'n broer en schoonzus weinig wijzer. Het lijkt er sterk op dat die ook niet weten wat er aan de hand is.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:06

dus met andere woorden ze heeft geen peristaltiek(knijpbewegingen) in de darmen??? wat vervelend.

misschien kun je eens uitzending gemist nagaan over het programma...ik heb het niet gezien helaas.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:10

Brenda, over de peristaltiek is niets gezegd maar ik denk wel dat dat werkt want er komt wel ontlasting alleen voelt ze niet wanneer het komt.
Bij uitzending gemist kun je toch alleen maar zoeken op titel, dag of zender? Zou niet weten waar ik moest beginnen te zoeken.
Ik hoop dat er iemand is die dit leest en het wel gezien heeft.