Tussenwervelschijf puilt uit, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jits

Tussenwervelschijf puilt uit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:39

Ik had al een poosje rugpijn en vorige week kon ik ineens niet meer voor of achteruit. Hele weekend platgelegen en afgelopen maandag bij de manueel therapeut geweest. Het blijkt dat een tussenwervelschijf uitpuilt en tegen een zenuw duwt. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik ben voornamelijk benieuwd naar de duur van herstel. Ik ben nu 2x bij de therapeut geweest en moet elk uur oefeningen doen, maar heb niet echt het idee dat het verbetert.

kimmie1

Re: Tussenwervelschijf puilt uit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:40

Heb je niet gewoon een hernia dan?

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:41

Geen idee, de therapeut heeft het zo uitgelegd maar er geen medische term aan verbonden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:43

klinkt als een hernia. Dan is de buitenste ring van de tussenwervelschrijf gebroken en komt het binnenste naar buiten. Dit drukt op de zenuwen.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:46

Als het goed is, is de buitenste ring niet gebroken, maar zijn er een paar ringen beschadigd. Het is dus niet zo dat de kern eruit komt, maar de tussenwervelschijf zelf is hierdoor vervormd en komt tegen de zenuw aan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:51

Hmm dan is het geen hernia.
Echt prettig is het nog steeds niet.
Vervelend, ik hoop dat het snel beter wordt!

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:52

ja, is erg pijnlijk. Maar bij mij was het na een maand of 2 weer goed, met behulp van manueel therapeut.
Sterkte ermee!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:53

Citaat:
Hernia
Een paard kan geen hernia hebben omdat een paard een ander soort tussenwervelschijf heeft als mensen en honden. Bij mensen en honden wordt een hernia (hernia nucleus pulposi) gevormd door het uitstulpen van de 'nucleus'. De tussenwervelschijf van een paard bevat geen nucleus en kan daardoor dus ook niet uitstulpen.

Bron:
http://www.dierenspieren.nl/lezen/rugproblemen_bij_een_paard

Dus een tussenwervel kan niet uitpuilen!!
Laatst bijgewerkt door Brainless op 15-10-09 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:53

hallo,

er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn waardoor de tussenwervelschijf uitpuilt.
er kan sprake zijn van vloeistof verplaatsing in de binneste ring waardoor deze vervormd en er uiteindelijk voor zorgt dat de buitenste ring ook gaat uitpuilen en deze kan dan op de zenuw drukken
ook kan het zo zijn dat de binnenste ring kapot is waardoor de vloeistof uit zijn "zakje "kan en dan bij de buitenste ring voor uitpuiling zorgt.

in de volksmond wordt dit wel eens een hernia genoemd

hopelijk is het helder:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:55

@16easer24
Dit kan bij paarden niet (wel bij mensen en honden).

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:56

Hoe kan een manueel therapeut voelen/zien dat een tussenwervelschijf uitpuilt?
Dat kan je alleen zien op een MRI scan! En als dat zo is, dan is het inderdaad een hernia..

Je kunt het beste even naar je huisarts gaan, misschien dat je dan eerst even een 'kuurtje' pijnstillers krijgt (sommige hernia's gaan 'vanzelf' over) en als het daarna nog zo is, kunnen ze je verwijzen naar de neuroloog. Die kan een MRI scan van je rug laten maken en daaruit kan blijken of je een hernia hebt of niet.. De neuroloog kan op zijn beurt weer advies geven wat te doen.. bv fysiotherapie, pijnstilling of in het ergste geval een operatie..

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:57

Brainless schreef:
@16easer24
Dit kan bij paarden niet (wel bij mensen en honden).

ze heeft het volgens mij over zichzelf ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:57

@brainless het gaat niet over een paard..

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:58

Brainless: Het gaat hier in dit geval over de TS zelf, niet over haar paard :z

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:59

maar goed heb je ook uitstraling? last van de benen? vind het een beetje rare uitleg, uitpuilen kan idd niet, alleen als hij kapot is en dan is het idd een hernia. deze hoeft niet altijd geopeerd te worden. Doen ze liever niet, vrgaa aan je therapeut het nog eens uit te leggen, en een prognose te vragen, dat behoort hij/zij te kunnen geven

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:59

Rebell09 schreef:
Dat kan je alleen zien op een MRI scan! En als dat zo is, dan is het inderdaad een hernia..

Je kunt het beste even naar je huisarts gaan, misschien dat je dan eerst even een 'kuurtje' pijnstillers krijgt (sommige hernia's gaan 'vanzelf' over) en als het daarna nog zo is, kunnen ze je verwijzen naar de neuroloog. Die kan een MRI scan van je rug laten maken en daaruit kan blijken of je een hernia hebt of niet.. De neuroloog kan op zijn beurt weer advies geven wat te doen.. bv fysiotherapie, pijnstilling of in het ergste geval een operatie..

het klopt dat de fysio dit niet kan zien maar hij/zij kan wel testen doen en luisteren naar welke klachten er worden verteld waaruit kan blijken dat er misschien sprake is van een uitpuilende tussenwervelschijf

maar wil je het inderdaad 100% zeker weten dan gaat het zoals jij beschrijft:)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:01

nee niet waar. Hernia betekend gewoon een breuk.
Als de middenrif is gescheurd (gebeurd wel eens bij honden) heet dat ook hernia diafragmatica.
Dus wanneer de wervel gescheurd is, dan pas is het echt een hernia.

Afbeelding
Op dit plaatje goed te zien, je ziet dat de buitenste ring open is en dat het binnenste naar buiten komt en op de zenuwen drukt.

Wat de TS dus heeft lijkt me iets anders. Maakt het er niet fijner op...

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:05

16easer24 schreef:
Rebell09 schreef:

het klopt dat de fysio dit niet kan zien maar hij/zij kan wel testen doen en luisteren naar welke klachten er worden verteld waaruit kan blijken dat er misschien sprake is van een uitpuilende tussenwervelschijf

maar wil je het inderdaad 100% zeker weten dan gaat het zoals jij beschrijft:)

Ja, dat klopt wat je zegt.. De fysio kan verschillende tests doen etc, maar er kunnen zoveel oorzaken zijn dat mensen last van hun rug hebben!

Dus vind het een beetje raar om als therapeut te zeggen dat ze dat heeft, terwijl dat het misschien helemaal niet is.. Natuurlijk kan ze oefeningen krijgen en daar kan het al een heel stuk beter door worden, maar om meteen te zeggen dat dat het is.. beetje raar!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:06

herkenbaar, ik ben eens te enthousiast van een paard afgestapt, lees gesprongen en toen drukte mijn tussenwervelschijf ook er wat uit, toen ook twee maanden heftige klachten gehad, ook verlammingsverschijnselen in mijn rechterbeen en daarna de behandeling ingezet al met al heeft het heftigste iets van 2 maanden geduurd toen een periode van een maand of 4 waarbij ik wel rugpijn had en ook met uitmesten bijv een bekkenband droeg en dan niet te enthousiast uitmesten maar echt rustig anders was ik weer een paar stappen terug. Al met al heeft het ruim negen maanden geduurd voor ik helemaal geen last meer had.
De behandeling bestond uit het terug duwen van de tussenwervelschijf en er stond meer niet goed in mijn lijf, verder was het gewoon herstellen en rust. Na de behandelingen knapte ik wel op, mijn therapeut voelde het bij mij duidelijk.
Ik merk wel dat het ik wel rekening moet houden met mijn rug, zoals gisteren met zumbales heb ik wel problemen met het heftige bewegen van mijn bekken tijdens het dansen, als ik daarin mee ga dan heb ik zo weer problemen en als ik rugpijn heb dan is het altijd voor een langere periode, al dan niet zo heftig.
Ik hoop voor jou wel dat je bij iemand zit die er echt kennis van heeft want dat is wel wat je nodig hebt. Succes !

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:13

Rebell09 schreef:
Ja, dat klopt wat je zegt.. De fysio kan verschillende tests doen etc, maar er kunnen zoveel oorzaken zijn dat mensen last van hun rug hebben!

Dus vind het een beetje raar om als therapeut te zeggen dat ze dat heeft, terwijl dat het misschien helemaal niet is.. Natuurlijk kan ze oefeningen krijgen en daar kan het al een heel stuk beter door worden, maar om meteen te zeggen dat dat het is.. beetje raar!

daar heb je helemaal gelijk in:)
alleen weten wij niet welke testen er zijn uitgevoerd en wat de fysiotherapeut allemaal heeft uitgesloten.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:23

Bedankt voor alle reacties!
Ben net terug van de therapeut. Er is niet veel verbetering, mag nu weer aan de medicijnen. Nieuwe oefeningen gekregen en maandag moet ik weer terugkomen.

Citaat:
herkenbaar, ik ben eens te enthousiast van een paard afgestapt, lees gesprongen en toen drukte mijn tussenwervelschijf ook er wat uit, toen ook twee maanden heftige klachten gehad, ook verlammingsverschijnselen in mijn rechterbeen en daarna de behandeling ingezet al met al heeft het heftigste iets van 2 maanden geduurd toen een periode van een maand of 4 waarbij ik wel rugpijn had en ook met uitmesten bijv een bekkenband droeg en dan niet te enthousiast uitmesten maar echt rustig anders was ik weer een paar stappen terug. Al met al heeft het ruim negen maanden geduurd voor ik helemaal geen last meer had.
De behandeling bestond uit het terug duwen van de tussenwervelschijf en er stond meer niet goed in mijn lijf, verder was het gewoon herstellen en rust. Na de behandelingen knapte ik wel op, mijn therapeut voelde het bij mij duidelijk.
Ik merk wel dat het ik wel rekening moet houden met mijn rug, zoals gisteren met zumbales heb ik wel problemen met het heftige bewegen van mijn bekken tijdens het dansen, als ik daarin mee ga dan heb ik zo weer problemen en als ik rugpijn heb dan is het altijd voor een langere periode, al dan niet zo heftig.
Ik hoop voor jou wel dat je bij iemand zit die er echt kennis van heeft want dat is wel wat je nodig hebt. Succes !

De pijn straalt bij mij ook uit naar mijn rechterbeen. En de therapie is idd terugduwen van de tussenwervelschijf en rust.
Als ik jouw verhaal zo hoor ben ik er nog wel even zoet mee. Hoe snel zat jij weer op je paard? Of kon je in ieder geval weer longeren e.d.?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:32

Als ik jou was zou ik echt ermee naar de huisarts gaan en vragen om een MRI-scan.Een hernia is alleen goed te zien via een MRI-scan.Heb zelf 5 jaar rond gelopen met een nek hernia,foto's waren gemaakt,was nix op te zien.Na 5 jaar werd er eindelijk een scan gemaakt,pas toen zagen ze dat het een hernia was.Ik vind het maar eng hoor dat je oefeningen moet doen bij de fysio,zonder dat er eerst een scan gemaakt is.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:34

YEP ik ken het, ga ff mn verhaaltje typen :P

Heb bijna 3 jaar geleden ook een 'verschoven tussenwervel' gehad.
Zeer pijnlijk, mn rechterbeen werkte niet meer en kon niet op of om, kon me niet eens meer omdraaien in bed.
Kreeg via huisarts eerst spierverslappende medicatie wat niet werkte, naja ik zat zo stoned als een garnaal op de bank maar nog steeds zwaar rugpijn.
Daarna langs geweest (was toen 5 dagen verder) toen paracetemol 500 met codeine gekregen (voor 5 maal daags) en nog een zware pil voor 1 maal daags (kan me niet bijster veel herrinderen van die week erna)

Ik heb in totaal 3x per week physio oid gekregen voor een maand.
Heb in totaal 2/3 maanden niet kunnen werken (werkte toen nog in de thuiszorg dus lichamelijk best zwaar werk)

En zelfs nu heb ik er smorgens nog altijd last van, als ik te lang paard gereden heb en ik ga na het afstijgen tegen iets aanleunen kan ik daarna moeilijk lopen.
En mn rechterheup heb ik nooit meer normaal helemaal kunnen gebruiken.
EN af en toe met lopen werkt mn rechterbeen ff niet helemaal zoals die het zou moeten doen..

(nu kan eht ook veel minder zijn, collega van me had het ook vertelde ze en die was er met 2 weken vanaf)

Ennuh het gebeurde bij mij toen ik een broodje smeerde :P
Krege steken door mn rechterbil heen toen ging mn rug pijn doen, toen ben ik met veel pijn en moeite even gaan zitten, en vervolgens kon ik amper nog lopen...

Edit: typfout en toevoeging

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:45

Heel vreemd dat jou manueel therapeut gewoon door een aantal testjes kan zeggen wat er 'mis' is met je rug :+. Toen ik met mijn rug sukkelde (pijn, doortrekkend naar benen)heeft mijn huisdokter dat ook gedaan, na een aantal testjes. Net dezelfde uitleg gekregen als jij, maar vertrouwde er niet echt op. Ben dan naar mijn sportdokter gegaan (vermits het een loopblessure was). Die heeft me, na de basistesten, eerst en vooral doorgestuurd voor Rontgenfoto's van mijn rug. Daar leek het inderdaad op dat de afstand tussen mijn wervelschijven te smal was, dus uitpuiling van tussenwervelschijf, dus hernia. Verder gestuurd voor CT-scan én naald-emg voor zekerheid. Wat blijkt daaruit? Helemaal geen hernia.... Helemaal geen zenuwproblemen. Wel scoliose, vernauwing van ruimte tussen wervels én lichte vernauwing van ruggewervelkanaal.

Om maar eventjes te duiden dat zo'n diagnose niet kan stellen zonder uitgebreid onderzoek.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:53

Ik heb denk ik hetzelfde gehad als jij (al een keer of vier). Mijn huisarts is ook manueel therapeut, maar aan die uitstulping zelf kon hij niets veranderen. Dat moest uit zichzelf weer op zijn plaats komen. Wel kon hij er (na een paar dagen met pijnstilling) voor zorgen dat alles eromheen op zijn plek zat en los was.
Ik moest toen als oefening een soort van opdrukken, maar dan met een holle rug, waardoor de uitstulping als het ware weer terug geduwd werd (heel pijnlijk).

Wat voor mijn rug heel goed is om deze problemen te voorkomen is Pilates. Wel bij iemand die goed weet wat ie doet en niet bij een sportschool waar iemand een cursusje heeft gedaan en vervolgens pilatesles gaat geven, want daar heb je niks aan.

Als ik het goed begrepen heb heet het in de volksmond "spit".

edit: Bij mij heeft het toch echt wel even geduurd voordat ik weer goed kon rijden (denk aan een maand of twee). Ik had wel al eerder het idee dat het wel zou gaan, maar ik merkte duidelijk dat ik mijn rug tijdens het rijden toch probeerde te blokkeren omdat ik (onbewust) bang was dat het meegaan met de bewegingen van mijn paard pijn zou doen in mijn rug. Dat was trouwens ook af en toe het geval. Daardoor blokkeerde ik mijn paard ook en het gevolg was dat we ons allebei niet prettig voelden bij het rijden. Luister in ieder geval goed naar je lichaam en probeer lang zitten of stilstaan te vermijden. Dat zal je trouwens zelf wel merken.