Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Hernia
Een paard kan geen hernia hebben omdat een paard een ander soort tussenwervelschijf heeft als mensen en honden. Bij mensen en honden wordt een hernia (hernia nucleus pulposi) gevormd door het uitstulpen van de 'nucleus'. De tussenwervelschijf van een paard bevat geen nucleus en kan daardoor dus ook niet uitstulpen.
Rebell09 schreef:Hoe kan een manueel therapeut voelen/zien dat een tussenwervelschijf uitpuilt?
Dat kan je alleen zien op een MRI scan! En als dat zo is, dan is het inderdaad een hernia..
Je kunt het beste even naar je huisarts gaan, misschien dat je dan eerst even een 'kuurtje' pijnstillers krijgt (sommige hernia's gaan 'vanzelf' over) en als het daarna nog zo is, kunnen ze je verwijzen naar de neuroloog. Die kan een MRI scan van je rug laten maken en daaruit kan blijken of je een hernia hebt of niet.. De neuroloog kan op zijn beurt weer advies geven wat te doen.. bv fysiotherapie, pijnstilling of in het ergste geval een operatie..

16easer24 schreef:Rebell09 schreef:Hoe kan een manueel therapeut voelen/zien dat een tussenwervelschijf uitpuilt?
Dat kan je alleen zien op een MRI scan! En als dat zo is, dan is het inderdaad een hernia..
Je kunt het beste even naar je huisarts gaan, misschien dat je dan eerst even een 'kuurtje' pijnstillers krijgt (sommige hernia's gaan 'vanzelf' over) en als het daarna nog zo is, kunnen ze je verwijzen naar de neuroloog. Die kan een MRI scan van je rug laten maken en daaruit kan blijken of je een hernia hebt of niet.. De neuroloog kan op zijn beurt weer advies geven wat te doen.. bv fysiotherapie, pijnstilling of in het ergste geval een operatie..
het klopt dat de fysio dit niet kan zien maar hij/zij kan wel testen doen en luisteren naar welke klachten er worden verteld waaruit kan blijken dat er misschien sprake is van een uitpuilende tussenwervelschijf
maar wil je het inderdaad 100% zeker weten dan gaat het zoals jij beschrijft:)
Rebell09 schreef:Ja, dat klopt wat je zegt.. De fysio kan verschillende tests doen etc, maar er kunnen zoveel oorzaken zijn dat mensen last van hun rug hebben!
Dus vind het een beetje raar om als therapeut te zeggen dat ze dat heeft, terwijl dat het misschien helemaal niet is.. Natuurlijk kan ze oefeningen krijgen en daar kan het al een heel stuk beter door worden, maar om meteen te zeggen dat dat het is.. beetje raar!
Citaat:herkenbaar, ik ben eens te enthousiast van een paard afgestapt, lees gesprongen en toen drukte mijn tussenwervelschijf ook er wat uit, toen ook twee maanden heftige klachten gehad, ook verlammingsverschijnselen in mijn rechterbeen en daarna de behandeling ingezet al met al heeft het heftigste iets van 2 maanden geduurd toen een periode van een maand of 4 waarbij ik wel rugpijn had en ook met uitmesten bijv een bekkenband droeg en dan niet te enthousiast uitmesten maar echt rustig anders was ik weer een paar stappen terug. Al met al heeft het ruim negen maanden geduurd voor ik helemaal geen last meer had.
De behandeling bestond uit het terug duwen van de tussenwervelschijf en er stond meer niet goed in mijn lijf, verder was het gewoon herstellen en rust. Na de behandelingen knapte ik wel op, mijn therapeut voelde het bij mij duidelijk.
Ik merk wel dat het ik wel rekening moet houden met mijn rug, zoals gisteren met zumbales heb ik wel problemen met het heftige bewegen van mijn bekken tijdens het dansen, als ik daarin mee ga dan heb ik zo weer problemen en als ik rugpijn heb dan is het altijd voor een langere periode, al dan niet zo heftig.
Ik hoop voor jou wel dat je bij iemand zit die er echt kennis van heeft want dat is wel wat je nodig hebt. Succes !

. Toen ik met mijn rug sukkelde (pijn, doortrekkend naar benen)heeft mijn huisdokter dat ook gedaan, na een aantal testjes. Net dezelfde uitleg gekregen als jij, maar vertrouwde er niet echt op. Ben dan naar mijn sportdokter gegaan (vermits het een loopblessure was). Die heeft me, na de basistesten, eerst en vooral doorgestuurd voor Rontgenfoto's van mijn rug. Daar leek het inderdaad op dat de afstand tussen mijn wervelschijven te smal was, dus uitpuiling van tussenwervelschijf, dus hernia. Verder gestuurd voor CT-scan én naald-emg voor zekerheid. Wat blijkt daaruit? Helemaal geen hernia.... Helemaal geen zenuwproblemen. Wel scoliose, vernauwing van ruimte tussen wervels én lichte vernauwing van ruggewervelkanaal.