De pil en antibiotica

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

De pil en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:58

Gister kreeg ik opeens last van blaasontekingenspymptomen. Vanmorgen even na laten kijken, en ja hoor, blaasontsteking. Nu moet ik een week lang 4x per dag 1 capsule Nitrofurantoïnemacrokristallijn Sandoz 50 (antibiotica) slikken. De dokterassistent zei, toen ik er naar vroeg dat dit de werking van mijn pil -Ethinylestradio/levonotgestrel 0,03/0,15 A- zou verminderen. Nu vroeg ik net bij de appotheek hoe lang dit zo zou zijn, en zij kreeg geen melding op de computer dat de werking zou verminderen en het stond ook niet in de bijsluiter van de antibiotica. Nu heb ik zelf in de bijsluiter van mijn pil gekeken en daar staat in dat; antibiotica (zoals ampicilline, tetracycline en rifampicine) de werking van de pil dus zouden verminderen. Deze genoemde antibiotica's zijn dus niet die ik heb voorgescheven gekregen heb. Iemand die hier verstand van heeft? is mijn pil nog betrouwbaar? Zo nee, hoelang niet?
Alvast bedankt.

karinFTbing

Re: De pil en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:31

Ja klopt!
Ik heb hetzelfde, krijg altijd een heel blad mee, daar staat altijd het volgende in:
Tijdens het slikken van de antibiotica is hij niet betrouwbaar en 2 weken daarna ook niet!
(als het goed is waren het 2 weken, misschien is er iemand die dit kan bevestigen?)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:34

ik heb heel lang blaasontsteking na blaasontsteking gehad, en dus ook veel verschillende antibiotica, in de meeste bijsluiters wordt het wel genoemd, en dan werkt je pil dus helemaal niet (gehele maand niet). Ik heb ook bij degene waar het niet genoemd werd voor de zekerheid gewoon gerekend dat mn pil niet zou werken. kan je er nooit naast zitten.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:38

Denk dat je bij geen enkele peniciline / antibiotica risico moet nemen. ;)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:44

De pil is niet betrouwbaar gedurende je kuur + twee weken daarna. Als je het niet zeker weet of je antibiotica een wisselwerking op de pil heeft, gewoon het zekere voor het onzekere nemen :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:00

Plien91 schreef:
De pil is niet betrouwbaar gedurende je kuur + twee weken daarna. Als je het niet zeker weet of je antibiotica een wisselwerking op de pil heeft, gewoon het zekere voor het onzekere nemen :)

ja precies :)

Ik had het toen ook met een ontstoken kies. Tandarts zei dat het prima samen kon, dokter zei ook dat het niet voor problemen zou zorgen, maar de apotheker vertelde mij wel dat het minder veilig werd, tja dan ga ik maar van het ergste uit haha en inderdaad mn kuur plus 2 week voor de zekerheid in acht genomen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:38

He toevalllig, precies hetzelfde gehad vorige week (ook dezelfde antibiotica :+ ) .

Ik neem nu ook het zekere voor het onzekere, dus gewoon ook met condoom. Normaal is het inderdaad tot je stopweek, en dan nog twee weken daarna. (Voor het gemak zeg ik maar even dat je na 2 stopweken weer volkomen veilig bent).

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:46

Het zekere voor het onzekere nemen.
Antibiotica kan de werking van de pil verminderen en theoretisch kun je dus vruchtbaar worden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:50

Dit staat er op MijnApotheek.nl

Citaat:
Wat te doen bij de interactie van de pil met een antibioticumkuur?
Er zijn zwangerschappen beschreven bij combinatie van de anticonceptiepil en bepaalde antibiotica , namelijk amoxicilline en tetracyclines ( doxycycline , minocycline en tetracycline ). Er is mogelijk een kleine verhoging van de kans op zwangerschap bij combinatie met de anticonceptiepil.
Voor meer zekerheid dat de anticonceptiepil bij combinatie met deze antibiotica voldoende betrouwbaar is, wordt het volgende geadviseerd:
Uitgangspunt is dat de pil mogelijk minder betrouwbaar is tijdens de kuur en nog enige tijd daarna totdat weer minimaal 7 pillen zijn geslikt.
Er zijn dus aanvullende maatregelen in de vorm van condooms nodig tijdens de kuur en tot en met 7 dagen na stoppen van de kuur indien na het einde van de kuur nog minimaal 7 pillen van de strip moeten worden geslikt.
Wanneer op de dag van stoppen van de antibioticumkuur minder dan 7 pillen in de strip over zijn of wanneer het einde van de antibioticumkuur in de stopweek valt, zijn er 3 adviezen mogelijk waaruit de vrouw zelf kan kiezen:

a. Menstruatie 1-7 dagen uitstellen:
Ga na het einde van de strip door met de pil totdat wel 7 pillen zijn geslikt na stoppen van de kuur. Bij de tweefasenpil en driefasenpil doorgaan met pillen van de laatste fase. De menstruatie wordt hiermee 1-7 dagen uitgesteld. Hierbij zijn condooms nodig tijdens de kuur en tot en met 7 dagen na stoppen van de kuur.

b. Menstruatie 3 weken uitstellen:
Ga na het einde van de strip direct door met een nieuwe pilstrip. Dit kan ook met de tweefasenpil en de driefasenpil. De menstruatie wordt hiermee 3 weken uitgesteld. Er is wel kans op doorbraakbloedingen. Hierbij zijn condooms nodig tijdens de kuur en tot en met 7 dagen na stoppen van de kuur.

c. Geen uitstel menstruatie:
Als de vrouw de menstruatie liever niet wil uitstellen en het normale pilschema wil aanhouden, wordt geadviseerd condooms te gebruiken tijdens de antibioticumkuur en tot en met 14 dagen daarna.

En het schijnt ook dat alle antibioticae (wat is het Nederlandse mv? Antibiotica's :') ?) zo is dat de werking van de pil beinvloed.

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:43

Nitrofurantoïne heeft geen werking op je pil. Niet alle antibiotica`s doen dat.. Als dat wel zo mocht zijn, had de apotheek je geinformeerd daarover, lees dat ze geen melding kreeg op haar scherm en dat klopt. Ik werk in de apotheek.. Het is een ander soort antibiotica.

Al zou ik zelf ook 3 weken voorzichtig doen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:46

Invisible schreef:
Nitrofurantoïne heeft geen werking op je pil. Niet alle antibiotica`s doen dat.. Als dat wel zo mocht zijn, had de apotheek je geinformeerd daarover, lees dat ze geen melding kreeg op haar scherm en dat klopt. Ik werk in de apotheek.. Het is een ander soort antibiotica.

Al zou ik zelf ook 3 weken voorzichtig doen..

Ah zo zit het dus.

Ach ja, beter voorzichtig nu dan straks ongewenst zwanger. Baadt het niet dan schaadt het niet, voor die paar weekjes toch :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:08

Bedankt voor de reacties! Misschien dat ik morgen toch nog even langs HA ga om het echt duidelijk te vragen en doe anders alsnog gewoon voorzichtig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:44

Ik slik op het moment amoxicilline en daar staat op het voorblad; tijdens de kuur en t/m 14 dagen na afloop van de kuur :j
Zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:27

Focussed schreef:
En het schijnt ook dat alle antibioticae (wat is het Nederlandse mv? Antibiotica's :') ?) zo is dat de werking van de pil beinvloed.

Antibioticum, mv antibiotica ;)

Als je vragen hebt over dergelijke wisselwerkingen, kun je het beste even de apotheker vragen, die heeft er 6 jaar voor gestudeerd :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:26

Ik heb laatst ook blaasontsteking gehad en een antibiotica gekregen waar geen waarschuwing op stond, niet op het doosje niet een extra papiertje etc. Volgens mijn arts is er een BEPAALDE antibiotica die misschien invloed heeft (maar er is geen testgroep, wie wil dat nu testen?) maar deze viel daar niet onder.

Ik heb ook ooit voor een ontsteking bij mijn kaak een antibiotica gehad en daar stond het met sticker en extra info vermeld!

Dus ik denk dat het niet voor alle antibiotica geldt....

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:20

Ik heb een andere antibiotica dan jou momenteel, maar daar staat duidelijk op de bijsluiter vermeld dat de pil niet veilig is tot 2 weken na de laatste dag van de kuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:49

Op de pil zelf staat (bij mij dan) dat deze onbetrouwbaar is tijdens/na een antibiotica kuur. Hoelang weet ik overigens niet.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:53

ik heb zelf ook vaak blaasontsteking gehad. ik kreeg er naast de bijsluiter ook een extra papier bij over de antibiotica die ik kreeg in combinatie met de pil, als ik m ophaalde bij de apotheek. omdat ik het zo vaak heb gehad kreeg ik steeds een andere antibiotica en de ene keer was de pil wel veilig en bij de andere niet.. je moet de pil wel gewoon door blijven slikken iig ;) maarre, uit eigen ervaring had ik tijdens mijn blaasonsteking niet echt behoeftes aan dingen waar de pil goed voor is :+

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:43

Ik heb ook antibiotica gehad (voor een ontsteking in mijn schouders) in combinatie met de pil en voor het resultaat zie mijn onderschrift ;) . Heb het in september geslikt en ben ik november zwanger geraakt. Geen pil vergeten, geen diarree of overgeven, helemaal niks dus het moet bijna wel met die antibiotica te maken hebben gehad. Twee maanden nadat ik het gebruikt had!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:15

Kimbaie schreef:
Denk dat je bij geen enkele peniciline / antibiotica risico moet nemen. ;)

Precies aanvullende conceptie nemen is een kleine moeite en kan je een hoop ellende besparen ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:30

Ninita schreef:
Ik heb ook antibiotica gehad (voor een ontsteking in mijn schouders) in combinatie met de pil en voor het resultaat zie mijn onderschrift ;) . Heb het in september geslikt en ben ik november zwanger geraakt. Geen pil vergeten, geen diarree of overgeven, helemaal niks dus het moet bijna wel met die antibiotica te maken hebben gehad. Twee maanden nadat ik het gebruikt had!

Lijkt me dat het ook toeval kan zijn. Want na 2 maanden kan dat geen invloed meer hebben! Maar goed misschien hoor je mij dat over 2 maanden ook niet meer zeggen 8-)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:46

2 maanden is wel lang idd, maar het is wel zo dat antibiotica langer door werkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:14