Prosopagnosie (even lezen!), wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pimpelpaard

Prosopagnosie (even lezen!), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 12:54

Geschat wordt dat 1 op de 50 mensen dit heeft, dus ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Prosop-watte?
Prosopagnosie, in het Nederlands gezichtsblindheid, komt van de twee woorden 'prosop' (gezicht) en agnosie (niet kennen/herkennen). Eigenlijk dekt de Nederlandse term de lading niet, omdat mensen met prosopagnosie wel gezichten kunnen zien, maar ze niet kunnen onthouden.

Hoe het hoort te werken: als je aan iemand denkt die je kent (familielid, vriend), zie je als het ware een foto van (het gezicht van) diegene in je hoofd. Iemand met prosopagnosie kan dat niet. Mensen met deze afwijking weten vaak wel goed hoe mensen lopen, bewegen en klinken, maar in hun gedachten zit op de plek van het gezicht een soort vlek.

Zoals bij meerdere afwijkingen bestaat voor prosopagnosie een glijdende schaal. Er zijn mensen die anderen eenvoudig herkennen aan alles behalve dan de ogen/neus/mond en er gewoon wat langer over doen om mensen te leren herkennen. Er zijn ook mensen die hun eigen moeder op straat niet herkennen of niet beseffen dat ze zichzelf zien in een spiegel!

Hoe kom je eraan?
De wetenschap kent dit fenomeen van mensen die na bijvoorbeeld een hersenbloeding ineens geen gezichten meer konden onthouden. Veelal hadden deze mensen nog meer problemen na een hersenbloeding, omdat er slechts een heel klein gebiedje in je hersenen is dat voor het herkennen van gezichten zorgt. Bij verreweg het grootste gedeelte van de mensen is deze afwijking aangeboren.

Waarom is dit onderwerp zo onbekend?
De meeste mensen met prosopagnosie denken dat ze gewoon slecht zijn in het onthouden van namen. Automatisch ontwikkel je andere methoden om mensen te herkennen, zoals de manier van bewegen van mensen en hun stemgeluid. Als je niet bij toeval op dit onderwerp stuit, kom je er wellicht nooit achter.

Hoe kom je er dan achter?
Onder andere bij de Universiteit van Tilburg worden tests uitgevoerd. Verder heeft een tijdje geleden een artikel gestaan in Psychologie Magazine en een klein artikeltje in Quest.

Hoe kom je er weer vanaf?
Over mensen met prosopagnosie na bijvoorbeeld een hersenbloeding kan ik weinig zeggen. Dat hangt af van de mate van beschadiging van de cellen in dat hele kleine gebiedje in de hersenen. Mensen met aangeboren prosopagnosie kunnen niet worden 'genezen'.

Wat nu verder?
Als je eenmaal weet dat je prosopagnosie hebt, worden veel vragen beantwoord over waarom je zo slecht bent in het onthouden van mensen. Je kunt mensen uitleggen waarom je ze op straat voorbij bent gelopen zonder wat te zeggen. Omdat je weet dat je mensen zo weer vergeten bent, kun je extra letten op opvallende punten aan die personen, zodat het onthouden makkelijker wordt.

Ik weet sinds drie jaar dat ik prosopagnosie heb. Al zo lang als ik me kan herinneren is het ontmoeten van nieuwe mensen een drama (nieuwe school, nieuw werk e.d.) en is me meerdere keren overkomen dat ik arrogant word genoemd omdat ik mensen op straat straal voorbij loop.

Ik ben getest door de Universiteit van Tilburg, al waren nog niet alle tests daar helemaal klaar. Mijn reacties hierop zijn meegenomen in het afronden ervan. Uit de tests kwam dat ik inderdaad prosopagnosie heb, in een gemiddelde mate. Ik herken mezelf in de spiegel en zal mijn moeder nooit voorbij lopen, maar je moet behoorlijk exentriek zijn, wil ik je nog herkennen na een eerste ontmoeting.

En dit topic is geopend, want...?
Geschat wordt dat ongeveer 2% van de bevolking deze afwijking heeft, dus ik ben benieuwd wie zichzelf hierin herkent. 2% van de Bokkers moet statistisch gezien een behoorlijk aantal gezichtsblinden opleveren.

Als je na deze enorme lap tekst nog vragen of opmerkingen hebt, PB me gerust!

secricible

Re: Prosopagnosie (even lezen!), wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:12

Ik heb wel vaker het vermoeden dat ik dit in een lichte vorm heb. Klasgenoten die ik het hele jaar al zie ofzo, die kan ik zonder problemen herkennen, maar ik werk bijvoorbeeld in een winkel en als mensen me iets vragen en ik heb een gesprek gehad met ze, waarna ze bij mijn kassa komen, herken ik ze niet meer. Heel irritant. Zoals jij inderdaad zegt: je moet een vreemd type zijn, als ik je na een eerste ontmoeting nog herken, en vaak komt dat dan door bepaalde kleding, of vreemde haarkleur oid. Gezichten beschrijven is voor mij ook vaak echt een heel groot probleem.

Ik had er al vaker van gehoord, een tijdje terug was er ook een documantaire over op tv.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:45

Er staan idd wel een paar heeel erg herkenbare dingen tussen. Ik kan nooit gezichten voor me halen, ja misschien het haar van iemand, maar ogen bijvoorbeeld niet (zelfs niet van personen die ik heeel goed ken).
Daarnaast kan ik geen namen en geen gezichten onthouden/herkennen. Ik ben in de vakantie op introkamp geweest voor mn nieuwe school en ik kom elke keer mensen tegen die mij wel kennen, maar ik hun niet en die spreken mij er ook op aan. Zo kwam ik op een festival na het introkamp mensen tegen die ik totaal niet herkende, maar wel mee waren geweest. Ik had toen beloofd dat ik ze de maandag erop gewoon gedag zou zeggen, nu moet je toch echt niet meer vragen hoe die jongens er uit zagen...
En nee het kwam niet door de drank, ik drink namelijk helemaal niet veel.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:08

Ik ben ook erg slecht in het onthouden van gezichten. Ik wist al tijden dat ik slecht was in namen, maar toen ik werkte kwam ik er achter dat het wel heel extreem was.
Ik moest een gezicht onthouden aan de andere kant van de toonbank, dan naar achter lopen om de bestelling uit de koeling te pakken. Wanneer iemand verplaatst was herkende ik ook echt niet meer voor wie ik nu die bestelling gepakt had.
Mensen die ik ken van één plek kan ik ook vaak niet meer herkennen als ze op een andere plek zijn. Ik heb ooit tien minuten met een meisje staan praten die ik echt niet herkende, later bleek dat ik al twee jaar lang bij haar in de les zat, maar ja, nu had ze niet dezelfde rijbroek aan als altijd.

Het is super irritant, ooit stond er een test op internet waar ik ook heel slecht in was. Of ik nu echt prosopagnosie heb (wat een naam) dat weet ik niet. Uiteindelijk kan ik een gezicht heus wel onthouden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:35

Ik vermoed ook dat ik het heb. Ik kan mensen alleen in bepaalde settings herkennen. Zo weet ik wie mijn klasgenoten van het mentorgroepje zijn als ik ze in de collegezaal zie. Kom ik ze daarbuiten tegen dan herken ik ze niet. Ook niet als ze tegen me praten en het bijvoorbeeld over dingen van school hebben. (Op de vorige school hebben ze op die manier ook een aantal hele "leuke" grappen met mij uitgehaald op die manier.)
Ik kan maar een paar mensen echt herkennen. Mijn ouders, broertjes en zusjes en 2 vriendinnen. Ik ondervindt er niet heel veel hinder van, het is op zijn hoogst lastig. Alleen dat ik de namen van mijn klasgenoten nooit bij de gezichten kan plaatsen dat is wel vervelend.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:19

Dat verklaard dus waarom ik mensen eerder aan hun kleding oid herken dan aan hun gezicht :)*
Ik heb vorige week bijvoorbeeld iemand ontmoet die voor mij vandaag een konijn mee zou nemen. Oke, maar een plaats afgesproken, want iemand hierna herkennen? Dat lukt me niet! Ships, afspraak gemist vanwege drukte op de weg. Dus maar gebeld waar ik was met de vraag of hij naar mij toe wilde komen. Zo gezegd zo gedaan, nee, die had ik anders nooit herkent! Deze persoon zit bij mij op school. Heel de dag door zit ik dan te kijken of ik hem zie. En jawel, herken hem aan zijn kleding... Gezicht niet....

Ik zal ook nooit een bekend persoon herkennen al zou die naast mij lopen. Of het moet Gordon of Gerard Joling zijn :+ Maar een Yolanthe, of Tooske? Nee, geen idee wie dat zou moeten zijn?

Klasgenoten, de meeste ken ik nu wel. In het begin ga ik echt namen en gezichten uit mijn hoofd stampen, anders verdwaal ik onderweg naar het volgende lokaal...

Op het werk, ik herken mijn bewoners wel, als ze op hun kamer zijn. Daarbuiten herken ik ze vaag, de naam echter?
Na 3 jaar overigens daar werken gaat dat wel wat beter :+

Echter vermoed ik ook dat het misschien door ''vroeger'' komt. Ik heb heel lang met slechte ogen rond gelopen, -3.5 aan beide kanten. ik zag dus geen gezichten, alleen wazen. Toch wist ik tijdens bijvoorbeeld een gymles precies wie wie was. Niet door het gezicht, maar inderdaad gedrag.

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:53

Ik herken hier ook wel het een en ander in. Ik heb geen problemen met bekenden of mezelf te herkennen en ook nooit echt rare dingen erdoor meegemaakt, maar dit topic verklaart wel wat dingen.

Wel heb ik altijd erg veel moeite wanneer ik films of series kijk. Ik herken de verschillende personen (zelfs de hoofdpersoon) niet wanneer zij na een andere scene weer in beeld komen. Daardoor is de film vaak erg moeilijk te volgen. Dan vraag ik aan mijn vriend 'hee is dat nou die man die net...' En dan zegt hij 'Neeehee, let nou eens op'.

Ook op mijn werk in een schoenenwinkel merk ik het erg. Als ik voor een klant naar achter loop om schoenen te halen weet ik meestal niet meer voor wie het is als ik terug kom. Simpel omdat ik de mensen dan niet meer herken. Als dit een paar keer achter elkaar gebeurt ga ik bewust letten op de kleding van klanten. De keren dat ik de klant wel herken komt dit door het gedrag van de klant. Deze komt dan meteen naar mij toe of kijkt me al aan als ik de winkel inloopt.

Het lijkt me wel heel erg als je jezelf niet eens in de spiegel herkent zeg!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:42

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 13:47

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
'Leuk' dat jullie je herkennen in mijn verhaal en ik hoop dat sommigen er ook nog wat aan hebben.

Ik heb ook altijd gedacht dat ik gewoon slecht was in het onthouden van mensen. Toen ik in een nieuwe klas kwam, heeft het tijden geduurd voordat ik drie meisjes met blond haar en allemaal ongeveer dezelfde bouw uit elkaar kon houden. Achter de bar staan is ook een ambitie die ik snel heb laten varen, omdat ik niet kan onthouden wie nou wat had besteld, wie er al had betaald en wie ik nog iets moest geven.

Ik ben benieuwd naar meer verhalen!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:56

Ben ff stomverbaasd...
Ik herken mezelf hier dus echt helemaal in. Ik dacht dat ik gwwoon hartstikke dom was ofzo maar het blijkt dus een naam te hebben.
Wat ik ook heel erg heb is dat ik never nooit niet de weg ergens kan onthouden. Kan ergent tig keer zijn geweest en dan weet ik het nog niet, wat veel onbegrip oplevert. Pas als ik echt elke dag ergens kom weet ik na een tijd pas de weg, maar dan niet omdat ik de weg herken, maar omdat ik bijvoorbeeld weet, bij het kruispunt naar links, 2e weg rechts etc.
Hoort dit er ook bij, of ben ik wel gewoon dom? :+

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:03

Oliver Sacks heeft dit probleem ook wel besproken in een van zijn boeken geloof ik. Durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen hoor. Dus als iemand er meer over wilt lezen...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:23

Oei, dit zet mij ook aan het denken hoor! Mijn ouders en andere "naasten" die ik echt regelmatig zie, herken ik wel. Maar bij anderen moet ik echt mijn best doen. Herhaling helpt bij mij goed. Maar inderdaad: als de setting verandert, dan hang ik...
Laatst nog heel gezellig in de HEMA gekletst met iemand die ik (denk ik?) moet kennen... :+ Na lang nadenken achteraf, dénk ik dat ik haar een keer bij het consultatiebureau ontmoet heb. Zeker weten doe ik het niet. Heb ook wel eens iemand bij het consultatiebureau gesproken waarvan ik dácht dat ik haar vanuit de zwangerschapsgym kende, bleek echter iemand vanuit de kerk te zijn. En dan heb ik het nog niet eens over namen, want da's echt hopeloos.

Ik ga me er eens verder in verdiepen, bedankt voor de info!!!

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 14:50

Mensen herkennen buiten een bepaalde setting vind ik ook zwaar. Door het gesprek voorzichtig te beginnen kom ik er meestal wel gauw achter of ik diegene nou ken van de middelbare school, het HBO of via een muziekproject waaraan ik heb meegedaan.
Wat ik ook lastig vind is dat ik mensen die ik bij bijvoorbeeld een bijeenkomst heb ontmoet de volgende keer niet meer herken, omdat ze dan andere kleding aan hebben.

Ik ben ook werkelijk bedroevend met routes en richtingen! Ik moet een bepaalde route een paar keer hebben gereden voordat ik het onthoud en het koppelen van verschillende routes die ik ken in bijvoorbeeld een stad is ook erg moeilijk. Ik moet steeds terug naar voor mij reeds bekende punten en nooit op mijn richtingsgevoel afgaan! Ik denk overigens niet dat dat wat met prosopagnosie te maken heeft, omdat dat hele andere gebieden in de hersenen zijn.

Wat mij wel verteld is, is dat mijn afwijking het gevolg kan zijn van licht zuurstofgebrek bij mijn geboorte (navelstreng om nek en aangezichtsligging). Bewijzen kunnen ze het niet en zeker is het al helemaal niet. Maar gezichtblindheid is niet levensbedreigend, dus veel geld wordt er niet in onderzoek gestoken...

Verder noem ik prosopagnosie voor mijn familie gewoon 'gezichtsblindheid'. Mijn moeder en oma kunnen die moeilijke woorden maar niet onthouden ;)

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:05

Ik dacht er misschien ook last van te hebben (licht), maar als ik die test van hierboven doe herken ik 94% van de gezichten goed, terwijl 80% gemiddeld was. Kennelijk ben ik er beter in dan ik dacht. :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:03

Prosopagnosia, ik had mezelf het label al gegeven voor ik wist dat het uberhaupt bestond. Ik heb autisme en het komt daarbij vrij vaak voor :j Overigens scoor ik op die test 75% iets wat ik absurd hoog vind, maar ja, ik bestudeer tijdens die test ook echt de foto's 'oh ja zo'n mond, en zulke wenkbrouwen etc'. Dat doe ik in het echte leven natuurlijk niet de hele tijd :+ Dus vind die test niet heel super betrouwbaar. Ik beschouw mezelf echt wel als gezichtenblind.

Films: Ja leuk, maar niet te veel personages graag want ik heb geen benul meer wie wie is.
Barwerk: ik heb het gedaan, en heb geleerd op houding te letten, je klant volgt jóu en zo kan ik zien wie dat was. Maar is mijn klant ff afgeleid heb ik een probleem.
Mensen die ik ken, van het een of het ander ergens tegen komen, leuk maar ik herken je niet, tenzij ik je echt al heel vaak gezien heb. En als ik ze al herken weet ik lang niet altijd waarvan.

Sommige mensen hebben voor mij iets super herkenbaars, dat voor een ander helemaal niet opvallend hoeft te zijn, en die blijf ik dan ook herkennen. Máár vraag mij niet me om te draaien en een schets te maken van een persoon want ik heb geen flauw idee. Ik hoop dat ik NOOIT enige getuige in een politiezaak ben want dan is er dus echt een probleem :+

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:15

Ik heb het soms ook wel. Ik kan zo van iedereen hun oogkleur enzo opnoemen, en namen ben ik echt goed in, maar gezichten? Als ik iemand een paar keer heb gezien, en ik probeer me later voor te stellen hoe die persoon zijn gezicht er uit ziet, dan lukt het gewoon niet.

Op die test had ik 76%

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:39

Bij de tests op de universiteit van Tilburg had ik ook nog redelijke scores en later heb ik de medewerkers ook uitgelegd waarom. Ze hadden de (gedateerde) kapsels van de mensen (oude foto's) niet weggelaten. Ja, vreemde kapsels kan ik me nog wel herinneren! Verder was er een fotoserie met extreme gezichten van huilende, geschrokken en blije mensen e.d. Natuurlijk herkende ik die extremen later weer. Het herkennen van alléén een mond, neus en ogen was wel een drama!

Verder ben ik nog benieuwd of jullie het volgende herkennen: ik ben wel eens uitgemaakt voor 'autist', omdat ik van nature niet naar gezichten van mensen kijk en het daardoor nog wel eens mis als mensen een grapje maken. Omdat ik dan alleen naar lichaamstaal kijk, mis ik de bijbehorende gezichtsuitdrukking die aangeeft dat mensen het niet echt menen. Af en toe is het niet makkelijk hoor!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:40

Amika, sorry je nieuwe vraag kan ik niks zinnigs over zeggen, ik bén autistisch :+

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:54

En ik heb een autistisch broertje, dus vind het soms moeilijk als mensen zo kortzichtig doen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:02

Het zou me niet verbazen als ik het heb. Ik kan m'n eigen ouders, zusje of vriend zo voorbij lopen als ik ze ergens tegen kom (zeker als ik ze daar niet verwacht).
In de kroeg m'n vriend terug vinden, ik vind het lastig hoor (in onze vriendengroep hebben we gelukkig 1 hele lange jongen die overal boven uit steekt, die is wel aardig terug te vinden, dus de groep ook wel weer :+ ).

Zals hier genoemt, bij een bar mensen bedienen. Heb het gedaan in een rustig restaurant. Ging meestal wel aardig omdat het altijd rustig was, maar zodra het iets drukker was ging het fout.
Films volgen, man en vrouw kan ik uit elkaar houden in een verhaal, of extreme uiterlijke, maar verder, nee erg slecht.

Op de test die hier boven genoemt is scoor ik 43% terwijl vrouwen van verschillende leeftijden toch normaal 80 - 83% scoren. Is dus niet echt hoog :+.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:09

ik scoor op de test ook absurd laag 32%. Is toch nog wel weer een extra bevestiging. Van de week begon er ook weer iemand tegen me te praten. Bleek dat ik daar vorig jaar iedere dag een paar uur naast te hebben gezeten op school. Ik herkende haar echt niet meer en ik hoop dat ze dat niet heeft gemerkt.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:35

Ik had een tijdje terug ook al zoiets pijnlijks op mijn werk:

Ik was door een provincie ingehuurd om een half jaar het werk van een collega (collega X) over te nemen, omdat hij een tijdje overspannen thuis zou blijven. Uitleg van hem gehad en aan het werk. Een paar maanden later kom ik een collega tegen die ik nog niet ken (gebeurt nogal vaak bij zo'n grote instelling), stel me netjes voor en begin druk te vertellen wat voor werk ik daar doe en dat ik tijdelijk inval voor collega X. Hij kijkt me een beetje vreemd aan en ik ga weer aan het werk. Even later komt mijn afdelingshoofd met de 'nieuwe' collega naar mij toe: "fijn hè, dat collega X er weer is?". Ik kon wel door de grond zakken...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:14

Ik heb gisteren de test ook gemaakt en scoorde 72%. Niet heel laag, maar wel een aardig stukje onder het gemiddelde. Met het tweede deel van de test heb ik echt zitten gokken soms :D . Tijdens zo'n test ben je inderdaad wel heel bewust aan het zoeken naar opvallende karakteristieken en heel erg aan het focussen, iets wat ik in het dagelijks leven echt niet doe.

@Alwiene: ik zou ook echt een lousy getuige zijn voor de politie! Ik kom waarschijnlijk niet verder dan "hij had een witte broek aan" :+ En als ik al een gezicht zou kunnen herkennen, dan kan ik het niet omschrijven. En naarmate er meer tijd tussenzit, wordt het gezicht steeds waziger, kun je me echt alles aanpraten :D Soms lijkt het me zoooo handig als je foto's met je ogen zou kunnen maken :j

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:17

Ik heb die test ook gemaakt, 54%....

Roadracer: inderdaad! Altijd als ik op tv die mensen een persoon zie omschrijven, en dan zo tekenaar zie tekenen en dat die persoon dan weer zegt ''de kaaklijn moet iets breder'' dan vraag ik me af hoe ze dat nog weet :=

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:52

De test 68% valt mee :) Al moet ik bekennen dat dit voor mij de tweede keer was dat ik hem maakte. (hij stond een hele tijd terug ook al op bokt)

Amika, :') Nee, dat is wel heel erg.
Ik heb ooit wel eens aan een klasgenoot gevraagd of het een vriend van mijn broer was, want hij kwam me zo bekend voor. Gek, als je al een paar maanden bij elkaar in de klas zit!

Wat ik ook heb is dat ik personen erg snel op elkaar vind lijken. Mensen met ongeveer het zelfde postuur, kapsel of houding vind ik lastig uit elkaar te houden.