Schouder doet best wel pijn, spier verrokken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Schouder doet best wel pijn, spier verrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 12:14

Hoi dames,

heb gisteren een klein accidentje gehad. Heb tijdens de trap op te lopen heel stom m'n voet miszet, de reling vastgegrepen en hoe het is gebeurd, ik weet het niet, maar ik denk dat mijn schouder een pijnlijk rondje in z'n kom heeft gemaakt.

Sindsdien kan ik m'n arm wel bewegen, maar niets optillen of het doet pijn. Niet op liggen want het doet pijn. En ik voel er mijn hartslag in wat heel erg raar voelt :+

Kan ik er misschien beter een warm of koud kompres op leggen?

Reden dat ik niet naar de huisarts wil gaan is omdat die mens mij eigelijk nog nooit serieus heeft genomen, ik ben nochtans geen dokterganger (heb dit jaar 2x dokter van wacht moeten bellen, maar heb dit jaar zelf nog niet bij mijn HA gezeten).

Ik weet gewoon nu al dat de dokter me minstens 1 dag thuis zal zetten en daar heeft mijn werkgever momenteel echt geen nood aan, ik heb zelf ook geen zin om een dagje thuis te zitten nietsen, ik ga liever gewoon werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:55

Misschien verstuikt? Dus uit de kom en gelijk weer terug gegaan?
Koud compres is alleen om de zwelling te verminderen, gaat dus niet helpen tegen de pijn denk ik. Warme kruik kan wel goed helpen! Iig goed dat je je arm kan bewegen :D Ik gok op een verrokken(hoe schrijf je dat :+ ) spiertje o.i.d. Mocht het over 2 dagen niet over zijn moet je toch even naar de HA, desnoods naar de fysiotherapeut mocht de HA weer niet meewerken :))

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:57

Je kunt idd ook gewoon naar een fysio, kan zonder verwijzing.

edit: of dat in belgie kan weet ik niet zeker eigelijk

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:58

Ik voelde inderdaad iets flink trekken en dan terugschieten, wat verdomd pijn deed! Zit er nu al anderhalve dag mee en het werkt op m'n zenuwen :D Kan niet eens m'n avondeten klaarmaken want krijg de aardappelen niet geschild :')

Als je in België naar de fysio wilt moet je een doorverwijzing krijgen, anders wordt er niets terugbetaald.

Misschien handig om te weten, kan m'n schouder zo'n 10 graden in alle richtingen draaien

Summertjee

Re: Schouder doet best wel pijn, spier verrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:03

ik heb al een aantal keer mijn schouder ''uit de kom'' gehad was vrijwel na even moeilijk proberen weer terugschoot maar de 1e keer ging net zoals bij jou ongeveer. dokter zei toen een week rust en dan fysio maar dat werkte ook niet echt, als het nu gebeurt gewoon rustig aan doen en opletten wat je doet want je hebt kans dat het dan weer sneller ''eruit'' schiet meestal gaat het (bij mij iig) na 5 dagen weer goed/beter :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:31

Mysterie opgelost :+ Mijn schouder is gebroken :') Hoe ik dat gedaan heb weet ik niet, maar volgens de echo en de platen is hij dus wel degelijk gebroken.

Alleen mijn werkgever was er niet zo blij mee...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:32

Aiai, Chipieke, wat vervelend! Beterschap!

Moest wel erg lachen om je vervoeging van het woord 'verrekken' trouwens ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:55

Oei, klopt er iets niet in die vervoeging :') Belg he, nooit goed geweest in nederlands :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:59

Ik zou zeggen 'verrekt' ;) Maakt niet uit, was wel logisch eigenlijk als je kijkt naar 'vertrekken - vertrokken' :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 12:02

*gaat eventjes zoeken op i-net'

Ik zou zelf nooit zeggen 'ik heb verrekt'. Verrekt is hier een vloek-woord :+

Citaat:
Wat is correct: ik heb een spier verrokken of ik heb een spier verrekt?
Verrekken is een regelmatig vervoegd werkwoord. Correct is dus: ik verrekte een spier en ik heb een spier verrekt.

Regelmatige werkwoorden hebben in de verleden tijd dezelfde stam als in de tegenwoordige tijd: leef - leefde, dweil - dweilde, praat - praatte, verrekken - verrekte. De voltooide deelwoorden van rekken en verwante werkwoorden als uitrekken en verrekken zijn gerekt, uitgerekt en verrekt.

Er zijn ook onregelmatige werkwoorden: die hebben een andere stam in de verleden tijd doordat een klinker of een medeklinker is veranderd. Voorbeelden hiervan zijn vraag - vroeg, breek - brak en denk - dacht. In Vlaanderen en het zuiden van Nederland hoor je ook wel een onregelmatige vervoeging van rekken en verwante werkwoorden: zij rok zich uit, het geduld van het publiek werd flink gerokken, hij heeft een spier verrokken, het elastiekje is helemaal uitgerokken. Sommige woordenboeken nemen deze onregelmatige vormen ook op. Van Dale Hedendaags Nederlands neemt in zijn derde druk zelfs uitsluitend rekken - rok - gerokken op. Toch zijn deze onregelmatig vervoegde vormen voor veel taalgebruikers gemarkeerd: ze worden niet als standaardtaal beschouwd.

Verdorie :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:15

Ik ben docent Nederlands, dus ik weet wel hoe het zit ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 12:16

Haha, oei moet ik inderdaad niet verder zoeken :D Wordt jij dan niet kierewiet als je hier elk soort dialect van Nederland en België tegenkomt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:18

Ben je mal, vind het wel leuk eigenlijk, al die dialecten. :) Echte luiheidsfouten irriteren me, maar van dit soort dingen vind ik juist wel grappig :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:28

Het is ook niet direct een fout denk ik meer eenmanier van spreken. Hier in maastricht kan ik me soms wel vreselijk irriteren. Mijn schoonzusje bv: ik heb vandaag andyvie ge-eten :? Dat schijnt hier erg moeilijk te zijn die fout hoor ik echt vaak