Total Body Scan laten doen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Total Body Scan laten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:03

Zo vaak hoor en lees ik verhalen van/over jonge mensen die blijken een vorm van kanker te hebben of een andere verschrikkelijke aandoening.
Als vrouw zijnde breekt me m.n. het zweet uit wanneer er weer iemand in mijn omgeving de diagnose borstkanker krijgt. Ik heb nog lang niet de leeftijd van 50 jaar om in aanmerking te komen voor het 2 jaarlijks bevolkingsonderzoek borstkanker. Ik vind het werkelijk belachelijk dat deze leeftijd op 50 jaar is gezet !!! Pas bij bepaalde symptomen 'mag' je een mammografie laten doen.

Daarom heb ik besloten om een Pre-Body-Scan te laten doen, samen met mijn man. Een flinke duit, ongeveer 2000 euro voor 2 personen, maar wanneer er ook maar 'iets' geconstateerd zou worden en we zouden er op tijd bij zijn, is me dat geld dubbel en dwars waard !

Ik ben op zoek naar ervaringen !! Wie heeft er al eens een Pre-Body-Scan laten doen en waar ?

garny95

Re: Total Body Scan laten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:30

ik heb geen ervaring maar wel interesse, heb jij meer info hierover ?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:32

Als je op vakantie zou gaan naar bijv. Thailand kan je het daar goedkoper laten doen!
Ik denk er ook weleens over na. Het gebeurt gewoon zo vaak dat mensen er bij kanker te laat bij zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:33

ja maar het is wel een momentopname, 2 maanden later kan je wel ziek worden...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:48

Tja... Dat is altijd een gok die je dan neemt Garny. Ik vind 't jammer dat aan dit soort dingen zulke grote bedragen zitten. Natuurlijk is er dure apparatuur voor nodig, maar 't gaat toch wel om je gezondheid...

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:50

Ik weet dat mijn overbuurvrouw om het jaar geloof ik, naar Duitsland gaat voor zo'n scan. Ik heb er zelf ook wel eens aan zitten denken, ookal ben ik nog vrij jong. Helaas kost het flink wat...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:52

mij interesseert het eigenlijk niet... je gaat ergens van dood tenslotte en sommige mensen nu eenmaal vroeger dan anderen...
ik vind het echt overdreven hoeveel schik ons aangejaagd wordt met allerlei ziektes enz! je rijdt toch ook nog steeds in een auto, hoewel je weet hoeveel mensen daarin jaarlijks sterven?

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:01

Ik zou er zelf niet snel voor kiezen om zo'n scan te laten maken. Het is een moment opname en geeft je geen zekerheid (je zou hem dan regelmatig moeten laten herhalen). Het nadeel van zo'n scan is dat je 'onnodig' straling krijgt van zo'n ct-scan. Verder zie ik op mijn werk dat mensen die meedoen aan een onderzoek en regelmatig longcontroles krijgen (ct-scan, gesprekken met arts), zich toch alltijd een beetje patiënt voelen. Verder wordt er af en toe iets kleins gevonden (waar ze geen last van hebbeb), wat verder onderzocht moet worden... En dan blijkt het niks te zijn. Gevolg is wel dat die mensen zich opeens ziek voelen.

Als je wel geinteresseerd bent, weet ik dat er in de buurt van Nijmegen een privé-kliniek zit waar je dit soort scans kunt laten doen. Verder heb je veel klinieken in Duitsland die dit doen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:04

kynshiri schreef:
mij interesseert het eigenlijk niet... je gaat ergens van dood tenslotte en sommige mensen nu eenmaal vroeger dan anderen...
ik vind het echt overdreven hoeveel schik ons aangejaagd wordt met allerlei ziektes enz! je rijdt toch ook nog steeds in een auto, hoewel je weet hoeveel mensen daarin jaarlijks sterven?

helemaal mee eens

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:06

Mijn reumatoloog vertelde dat ze bij een mri-scan van het hele lichaam steeds een aantal cm overslaan, anders lig je de hele dag in zo'n ding. Ze kunnen dus niet alles vinden en dan krijg je alleen schijnveiligheid

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:37

kynshiri schreef:

Als ik toch wist dat ik iets kon doen om bv kanker te ontwijken zou ik dat zeker wel doen. Doodgaan door een autoongeluk is heel wat sneller en minder rot dan doodgaan aan kanker...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:41

Ik denk dat het risico juist groter wordt:
stel je laat een scan doen en er is niets te zien, maar kort daarna ontwikkel je wel kanker (om een voorbeeld te geven) maar die was nog niet te zien op de scan. Dan krijg je klachten, maar ga je niet naar de dokter omdat je een scan hebt laten doen waaruit bleek dat je niets mankeerde.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:42

Dat hangt maar net van de persoon zelf af en van de kanker die je krijgt. Sommige kankers merk je misschien niks van tot je uitzaaiingen in je hersens krijgt. Dan is het al te laat.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:46

dit moet je dan wel elk jaar doen hé?
Borstkanker kan in een paar weken ontstaan, zal je net gebeuren na je total body scan.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:48

_Tara_ schreef:
Dat hangt maar net van de persoon zelf af en van de kanker die je krijgt. Sommige kankers merk je misschien niks van tot je uitzaaiingen in je hersens krijgt. Dan is het al te laat.

Het was ook maar een voorbeeld.... :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:58

@ Equidea: Dat blijft hetzelfde met de jaarlijkse scan voor mensen met borstkankerrisico.

@ Kev: Begrijp ik. Maar ieder mens reageerd anders op klachten. De een kan inderdaad denken: geen kanker, niks aan de hand. Een ander denkt weer: toch maar even naar de dokter.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:59

Toen bij mij kanker werd geconstateerd zijn er meerdere scans gemaakt. Niet op ieder beeld was de tumor te zien.
Ze moeten dan zo gedetailleerd te werk gaan, dat is onmogelijk met een total body scan.

Met andere woorden geloof ik er dus niet in.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:00

Maar een total body scan. Dat lijkt me een scan waarbij je lijf zo plakje voor plakje doorgekeken kan worden. Dan staat toch heel je lijf erop?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:04

Nee, dan slaan ze steeds een stukje over is mij verteld

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:05

Niet dus Tara. Ze doen steeds een stukje niet, omdat je dan de hele dag in dat ding moet liggen

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:13

Alleen voor mijn hersenen lig ik al 40 minuten in dat ding en dan kom ik er kotsend uit (ik kan er niet zo goed tegen).

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:23

ik doe het elke twee jaar, een dagje uit :D , wel in thailand icl hartfilm, bloed onderzoek, echo bovenbuik, mamografie, scan van mijn koppie, en uitstrijkje, en ook mijn rare afwijkingen vonden ze aar terug in DNA onderzoekje HLA-B27. plus dat ik drager ben van MLD daar hebben ze hier maanden naar gezocht, daar slechts 1 dag

noem het overdreven, ik vind het een fijn idee en knoop er een week of drie zon aan vast

waarom niet ?????

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:30

Dus jij gaat elke 2 jaar éven naar thailand daarvoor? Duur grapje dan :P K heb er ook wel is aangedacht ook al ben k nog heel jong, maar t kost me toch veel te veel.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:31

Kennis van ons heeft het laatst laten doen in Duitsland, er bleken een aantal poliepen in de darmen te zitten die uit zouden groeien tot tumoren. De arts feliciteerde hem na de scan met '' gefeliciteerd, u leeft 20 jaar langer''

Het is wel een momentopname, maar toch..

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:32

sassefras schreef:
waarom niet ?????

Omdat je godvergeten veel geld betaald voor iets wat geen garantie is.
Ze hebben mij twee jaar lang door alle soorten scans en onderzoeken gehaald voordat ze pas de kanker vonden (en ja dat zat er echt al die tijd al).