Dementeerde oudere gewoon dood laten gaan?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dementeerde oudere gewoon dood laten gaan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:38

Hoi,

Mijn oma zit een een bejaardentehuis, al zwaar dementerend. Dus eigenlijk geen besef van eigen doen.

Nu had mijn moeder vandaag een gesprek met de verpleeghuisarts daar.
Om op te stellen wat ze zouden doen bij ongevallen.

Ik kan indenken dat ze niet meer gaan reanimeren, mijn oma is 89.
Maar stel ze krijgt een hart of herseninfarct en blijft in leven, dan gaan ze er niet mee na het ziekenhuis. Want daar doen ze er ook nixs meer aan zei de arts.
Mijn moeder zei zo dat ze dat liever wel had, want dan had er een neuroloog oid na gekeken eventueel een scan. Dat ze daar dan bevestiging van heeft dat ze geen behandeling kunnen geven. Onzinnig zei ze!

Hetgeen wat mij het meeste dwars zit:
Als mijn oma niet meer eet of drinkt, dan geven ze haar ook geen eten of drinken meer omdat ze dat niet wil ( maar ze is zwaar dementerend en weet niet wat ze doet/wilt) Maar dan geven ze ook geen sonde voeding, alleen maken ze de lippen nat. En dan wachten.
De arts zei letterlijk "Mevrouw, u moet er wel rekening mee houden dat uw moeder sterk zal vermageren en uiteindelijk uithongeren/uitdrogen, máár dat is een vredige dood..hebben we al vaker laten gebeuren"
Want zo staat het in de wet vastgesteld! ???
Dus ze zouden mijn oma gewoon nixs meer geven en wachten tot ze uitgeput is?!
Ik zou denken, sondevoeding of vochtinfuus.
Maar ze voeren geen euthanasie uit, want dan pak je het leven af.

En als mijn oma 's nachts iets overkomt, van val oid. Dan worden wij pas 's ochtends rond 10/11uur gebeld.
Vaak gaan ze na een val ook niet na het ziekenhuis voor foto's, want die mensen voelen misschien wel pijn..maar weten toch niet wat het is!

Sorry maar ik vind dit geen manier hoe je mensen behandelt.
Ze kan dan wel oud, dementerend en 'versleten' zijn, maar familie beslist toch altijd nog over het lot?

Mijn moeder heeft dus helemaal niets te zeggen over mijn oma, want ze wordt toch niet na het ziekenhuis gebracht. En dood gaat ze toch een keer.

Mijn vraag; weet iemand of het werkelijk in de wet staat vastgesteld als iemand niet wilt eten/drinken dat je ze dan maar gewoon laat uitdrogen? Zonder medicatie.

Charaz

Re: Dementeerde oudere gewoon dood laten gaan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:42

Meen je dit nou? Ik zou je oma daar echt niet heen brengen wat onzettend erg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:43

dat heet passieve euthenasie en is bij mijn oma ook gebeurd
ik was in staat een kussen op dr hoofd te houden en dr te stikken
ze heeft bijna 2 weken zo nog geleefd en idd, zelfs de familie kon er niks aan doen, spuitje geven mocht niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:44

Lynn_Nikita schreef:
dat heet passieve euthenasie en is bij mijn oma ook gebeurd
ik was in staat een kussen op dr hoofd te houden en dr te stikken
ze heeft bijna 2 weken zo nog geleefd en idd, zelfs de familie kon er niks aan doen, spuitje geven mocht niet

Met instemming van de familie?

Want mijn moeder wilt dit dus niet, maar die arts zegt gewoon "Ja we geven geen eten of drinken in dat geval..ook al wilt nu van wel"

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:45

ja, volgens mij dat wel, maar ik wilde dat ze dr lieten "inslapen" en dat gaat dus niet
je moet maar gewoon wachten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:46

Je moeder heeft wel degelijk wat te zeggen over je oma. Ze kan ervoor kiezen om je oma daar weg te halen en te plaatsen in een huis waar andere keuzes qua behandeling worden gemaakt. Aan de andere kant: als je oma bijvoorbeeld gelovig is, dan is het haar keus geweest om behandeld te worden in een huis waar versterven de enige optie is.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:47

Bij mij is precies het zelfde gebeurd zo wel mijn oma als opa. "Gelukkig"heeft mijn opa voor hij echt uitgedroogd was een herseninfarct gehad en is overleden. Mijn oma was op het laatst niet zwaarder dan 35 kg verschrikkelijk om te zien. Op het laatst "dronk" ze alleen nog water uit een washandje en op het einde maken we haar lippen nat met een wattenschijfje en die likte ze dan af.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:48

Wat jij zegt dat klopt inderdaad.. helaas.
Mijn oma was ook dement en zat in een tehuis. En daar ging het net zo: Wouden ze niet eten of drinken?? dan niet...

Reanimeren doen ze niet, zonde voeding doen ze niet, euthanasie voeren ze niet uit omdat je daarvoor geestelijk 100% goed moet wezen. Dat is bij dementerende mensen niet het geval daarom mogen ze het niet doen.

Ik vind het ook niet kloppen hoe ze daar met de mensen omgaan. Er kan veel verbeterd worden in tehuizen vind ik.

ikkelies

Je kan ook opzoek naar een hospies. Daar zijn vrijwilligers de hele dag bij de mensen tot dat ze sterven. Dat is zeg maar het laatste rust huis. Opa zou hier ook heen maar kreeg toen dus het infract.

vuurneon

Klopt, dat is dus passieve euthenasie en is zeker een vredige dood :) Hebben wij ook bij mijn zwaar dementerende oma gedaan, ze was een kasplantje die extreem onrustig werd. Dus in overleg met artsen en verzorgenden hebben wij als familie besloten dat het genoeg was.
Ze kreeg veel morfine, zodat ze eigenlijk in coma was. Geen water, geen eten en verder helemaal niets. Oma is vredig ingeslapen binnen 5 dagen.

Wij hebben in het bejaardentehuis ook bewoners met een verklaring van de dokter dat er alleen aan pijnbestrijding wat gedaan kan worden. Die zijn gewoon te oud en te zwak om naar het ziekenhuis te laten gaan voor ongemakkelijke onderzoeken. Dat is gewoon niet eerlijk tegenover hun. (de familie had daar dus niets over te zeggen, was beslissing van de arts)

Soms is het ook beter om iemand te laten gaan.... dan maar het leven te rekken omdat jij zo graag diegene bij je wilt hebben.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:49

Mijn oma kreeg ook steeds meer morfine

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:50

manonxxlove schreef:
Mijn oma was ook dement en zat in een tehuis. En daar ging het net zo: Wouden ze niet eten of drinken?? dan niet...

Reanimeren doen ze niet, zonde voeding doen ze niet, euthanasie voeren ze niet uit omdat je daarvoor geestelijk 100% goed moet wezen. Dat is bij dementerende mensen niet het geval daarom mogen ze het niet doen.

Ik vind het ook niet kloppen hoe ze daar met de mensen omgaan. Er kan veel verbeterd worden in tehuizen vind ik.

Waarom vind je dat niet kloppen? ik vind het ook niet eerlijk om mensen bewust in leven te houden door ze gedwongen te voeren omdat de familie dat zo graag wil...
Jammer inderdaad dat de regels van gewone euthenasie zo lastig zijn, want dat zou ook een hoop leed kunnen voorkomen. Maar ja, dat kan dus inderdaad niet bij dementerenden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:51

Ze heeft niet gesproken over pijnbestrijding, dan zou ik er ook meer vrede mee hebben. Ze zei gewoon laten liggen en wachten tot ze ermee ophoudt.
Maar mijn oma is echt heel sterk, 1 jaar geleden nog een bloeddruk met bovendruk van 240 gehad terwijl bloed 2 meter uit de neus spoot. Dus dat hart houdt er niet zomaar mee op.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:54

Welshcobfan schreef:
manonxxlove schreef:

Waarom vind je dat niet kloppen? ik vind het ook niet eerlijk om mensen bewust in leven te houden door ze gedwongen te voeren omdat de familie dat zo graag wil...
Jammer inderdaad dat de regels van gewone euthenasie zo lastig zijn, want dat zou ook een hoop leed kunnen voorkomen. Maar ja, dat kan dus inderdaad niet bij dementerenden...

Ik bedoel het meer als: Het klopt zoals TS omschrijft hoe het er aan toe gaat in de tehuizen.
Het is ook niet eerlijk om mensen zo te laten leven. Als wij hadden mogen kiezen lieten wij onze oma vredig inslapen het was op het laatst een kasplantje die niet meer kon lopen en praten. Gewoon zielig, en zooooo veel afgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:56

Mijn oma kan nog wel gewoon lopen en praten ed.
Ze kan zich alleen niets herinneren, maar soms heeft ze wel het besef dat ze zelf weet dat ze alles vergeet en dan raakt ze in paniek/ wordt ze agressief.
Ze hebben haar nu ook helemaal onder de medicijnen gestopt waar ze volgens hun kalm van wordt, maar daar wordt ze nog verwarder van.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:56

Er kan veel verbeterd worden in tehuizen inderdaad. Helaas kunnen de werknemers daar zelf niets aan doen. Er wordt maar wat op losbezuinigd waardoor veel mensen hun baan kwijtraken en het overgebleven personeel het opeens met een aantal collega's moet zien te redden.

Over het algemeen zijn de mensen die werken in bejaardentehuizen topmensen (op een enkeling na). Het is zwaar werk dus de meesten hebben er ook echt wel een hart voor.

Je moet niet vergeten dat ouderen die ook al zwakker zijn een kleinere overlevingskans hebben na ongevallen, ziektes of andere kwaaltjes. Het personeel kan er dan wel van alles aan proberen te doen om deze persoon te redden, maar in de meeste gevallen zal dit alleen maar een lijdensweg worden voor de oudere..

Dement wil trouwens niet zeggen dat iemand opeens niets meer weet. Ook dementerende ouderen weten dat ze moeten eten, doen ze dit niet dat is dat nog altijd hun eigen keuze. Je kunt iemand nou eenmaal niet dwingen om te eten, in mijn ogen is dat pas onsmenselijk. Zonde voeding klinkt misschien ideaal, maar dat is het niet. Veel gaan er tegen protesteren omdat ze het maar onzin vinden..

Ik snap dat het heel vervelend voor je is maar ik denk dat de mensen van het tehuis waar je oma zit hun best doen met de middelen die ze hebben.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:57

Maar wat is het alternatief als mensen niet meer eten willen?
Ik kan me niet voorstellen dat het eten niet aangeboden wordt (helpen met eten dus) maar als iemand het niet meer zelf tot zich neemt dan moet je dus een sonde gaan geven. Dat is geen pretje voor de patient en je moet je sterk afvragen wat de kwaliteit van leven voor de betrokken persoon nog is. Hetzelfde geldt voor onderzoeken ziekenhuisopname en medische (be)handelingen.

Soms moet je een leven niet kunstmatig willen verlengen, je moet het leven zeker wel dragelijk(er) maken. Dus pijnstillers geven bij pijn bijvoorbeeld.

Natuurlijk is het vreselijk voor familie om een geliefde zo te zien afglijden. Maar ik begrijp het standpunt van de arts ook wel.

Ik wens je veel sterkte

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:00

shera schreef:
Maar wat is het alternatief als mensen niet meer eten willen?
Ik kan me niet voorstellen dat het eten niet aangeboden wordt (helpen met eten dus) maar als iemand het niet meer zelf tot zich neemt dan moet je dus een sonde gaan geven. Dat is geen pretje voor de patient en je moet je sterk afvragen wat de kwaliteit van leven voor de betrokken persoon nog is. Hetzelfde geldt voor onderzoeken ziekenhuisopname en medische (be)handelingen.

Soms moet je een leven niet kunstmatig willen verlengen, je moet het leven zeker wel dragelijk(er) maken. Dus pijnstillers geven bij pijn bijvoorbeeld.

Natuurlijk is het vreselijk voor familie om een geliefde zo te zien afglijden. Maar ik begrijp het standpunt van de arts ook wel.

Ik wens je veel sterkte

Alternatief is Euthanasie. De wet moet veranderen is mijn mening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:01

Als ik eerlijk ben dan hoop ik dat als ik er ooit zo slecht aan toe ben dat ze me niet met alle middelen geforceerd in leven gaan houden. Honger is zo ontzettend primair, als iemand niet meer wil eten respecteer ik dat liever.
Echter vind ik wel dat het een keuze moet kunnen zijn. Als je moeder dat een vervelende gedachte vind zal ze je oma moeten overplaatsen. Sterkte!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:02

En waar leg je de grens wel of geen euthenasie? Dat is niet gemakkelijk

Rl_PrincEsSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:03

Ga je voor kwaliteit of kwantiteit? Ik weet dat het in de meeste tehuizen zo gaat helaas.
@ Ikkelies: mijn opa kreeg ook een morfinepomp en dat is uiteindelijk ook zijn lot geworden. Hij was ook binnen 5 dagen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:04

Als het icm met morfine is die in dosering verhoogt wordt, zal mijn moeder er ook mee kunnen leven.
Maar die arts kwam echt over dat ze even alle rechten van familie afpakte en zij het wel besliste 'omdat zij arts is'

Maar het idee dat mijn oma daar 2 weken moet liggen op een kamertje.
Over die verzorgende ben ik ook niet te spreken daar, maar is ook oorzaak dat ze daar met veel te weinig staan. Tijdens nachtdienst met 2 verpleegkundige op misschien wel 20 mensen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:04

Dat is dus geen alternatief aangezien dat niet mag ;)
Als iemand stopt met eten duurt het meestal niet heel lang meer voordat deze persoon zal overlijden. Vaak geven ze dan ook morfine zodat iemand niet hoeft te lijden..

Morfine verhogen kun je trouwens wel eisen hoor. Dat er zo weinig personeel rondloopt is inderdaad waardeloos. Zo kunnen ze hun werk niet eens fatsoenlijk meer doen omdat ze geen tijd meer hebben om de bewoners ook even persoonlijke aandacht te geven..
Misschien dan zelf maar vaker langsgaan zodat ze niet 2 weken alleen is?
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 08-10-09 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:07

Morfine wordt alleen gegeven bij (vermoeden van) pijn of benauwdheid. Niet om een leven te beeindigen. Morfine heeft echter als bijwerking dat het het proces van sterven soms versneld.

Rl_PrincEsSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:08

sharona87 schreef:
Als het icm met morfine is die in dosering verhoogt wordt, zal mijn moeder er ook mee kunnen leven.
Maar die arts kwam echt over dat ze even alle rechten van familie afpakte en zij het wel besliste 'omdat zij arts is'

Maar het idee dat mijn oma daar 2 weken moet liggen op een kamertje.
Over die verzorgende ben ik ook niet te spreken daar, maar is ook oorzaak dat ze daar met veel te weinig staan. Tijdens nachtdienst met 2 verpleegkundige op misschien wel 20 mensen.

Ja, dit is iets wat in de meeste huizen speelt. Helaas wordt er veel te veel bezuinigd op goede zorg. Dan krijg je zulke taferelen.

Als ik je verhaal zo hoor heeft deze arts weinig empathie voor een toch moeilijk situatie voor jullie. Ik wens jullie heel veel sterkte!!