Ik reed paard voor mijn beroep maar ben a heeeeel snel gestopt. Op een gegeven moment "zit" 't niet meer lekker, dat merk je vanzelf wel maar ik vond vooral de risisco's te groot worden. Die paar weken meer of minder doen 't 'm ook niet meer toch?
shireen
Geplaatst: 07-10-09 19:18
Bij de eerste heb ik tot wel 30 weken rustig gereden en bij de tweede stopte ik met een week of 15 al. Het voelde anders met de tweede. Je moet gewoon doen waar jeje lekker bij voelt en het rustig aan doen.
Allereerst van harte gefeliciteerd!!!! Ik ben zelf ( gelukkig) nooit zwanger geweest, maar hier op stal zijn er wel div. pension klanten "drachtig" geworden! 1 Daarvan heeft tot 2 weken voor het bevallen nog gereden. En een ander denk zo'n maand voor die tijd. Denk dat je het zelf het beste aanvoelt. Natuurlijk zou ik niet meer op een jong onbeleerd paard gaan zitten.
Ik heb gereden tot de dag van de bevalling. Geen intensieve dressuur of springen, veel stappen, redelijke stukken galop (draf hobbelde na zo'n 25 weken teveel) en vooral uitritten, tot zo'n anderhalf uur, 2 a 3 x per week. Voel je eigen lijf aan, stop wanneer jij voelt dat het moet, niet omdat het moet van de verloskundige/gyn (mits er geen lichamelijke problemen met moeder of kind zijn, uiteraard!)
Tot 11 weken. Toen kreeg ik mijn rijbroek niet meer dicht en voelde het niet meer lekker.
Steph86
Geplaatst: 07-10-09 19:34
Als eerste van harte gefeliciteerd!!
Bij de zwangerschap van ons oudste zoontje ben ik genoodzaakt gestopt met rijden wegens een val. ( ik reed toen overigens op een bijrijdpaard) Bij de zwangerschap van de 2e was ik paardloos En nu ben ik 25 weken zwanger van de derde en rijdt ik inmiddels ook niet meer ( ik heb een eigen paard). Met 20 weken heb ik er nog opgezeten en zou dat nu ook nog kunnen, ben nog niet zo rond dat het in de weg zit en heb ook geen last meer van een milkshake gevoel na het rijden. Maar ik rijd bewust niet meer,mijn paard is soms best wel een rare met gekke fratsen ( niet gemeen bokken of steigeren) en ook is hij niet een van de makkelijksten onder het zadel en heb ik onlangs mijn rugspier verrekt dat veel dingen mij nu op het moment lichamelijk te zwaar zijn dat ik dus bewust tijdelijk gestopt ben met rijden. Mijn paard gaat deze maand naar een vriendin van mij, om doorgetraind te worden in de verdere verloop van mijn zwangerschap.
Maar je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt, je lichaam geeft gauw genoeg aan tot hoever je kunt gaan.
mukkes
Geplaatst: 07-10-09 20:03
ik ben nu 27 weken zwanger van mijn 2e kindje en rijd nu nog! ik stap draaf en galopeer nog gewoon al gaat het nu wel wat moeizamer en alles wat rustiger aan! met mijn 1e kindje heb ik doorgereden tot 36 weken, al was het de laatste weken meer stappen. ik had van mijn 1e kindje bekkeninstabiliteit waar ik last van kreeg vanaf een week of 30, nu van mijn 2e kindje had ik met 18 weken al last van mij bekken, maar heb het idee dat het wel stabiel blijft zolang ik nog blijf rijden! haha en natuurlijk ben ik heel dwars door te denken dat mijn paardje niet even een tijdje op rust kan!!!!
verder kan ik je aanraden dat je gewoon je lichaam moet volgen en niks gaat forceren! ennuhh Gefeliciteerd!
Steph86
Geplaatst: 07-10-09 20:05
Mukkes, dwars ben je niet om te denken dat je paardje wel even een tijdje op rust kan. Mijn paard kan ook niet een tijdje op rust, dan wordt het weer een bob de verbouwer ( eigenlijk moet ik sloper zeggen). Ik geef het dan uit handen daar het niet helemaal vertrouwd is met hem, maar anders had ik zelf ook nog zo lang als mogelijk was doorgereden
ravellie
Geplaatst: 07-10-09 20:06
\ik was ontzettend zuinig op mijn kindje, de zwangerschap was namelijk al een wonder op zich \ik heb mijn hele zwangerschap niet gereden Soms zie ik mensen die al ver zijn in hun zwangerschap nog op een paard stappen, dat kan ik persoonlijk niet begrijpen
czarina
Geplaatst: 07-10-09 20:08
Allereerst gefeliciteerd.. Ten twede zijn er hier al heel veel topics over.
Maar zelf heb ik gereden tot ruim 32 weken. met 33 weken werd mijn zoontje geboren, en met 34 weken zat ik er weer op.
Je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt. Stap in elk geval niet op paarden die je niet vertrouwd, en luister goed naar je lichaam. Dan komt het allemaal goed.
Geniet lekker van de komende tijd..
mukkes
Geplaatst: 07-10-09 20:11
@ steph86 mijn paardje is op zich een hele goedzak, dus hij vind het helemaal niet erg om zich lekker vol te eten! ik heb verder niemand die hem voor mij kan rijden en hij is nog niet zo heel goed beleerd voor de kar dat mijn vader hem even kan pakken! ach ik zie allemaal wel hoe het komt! maak me er niet zo druk om! zie dat jij ook zwanger bent? dus jij ook nog gefeliciteerd!
Steph86
Geplaatst: 07-10-09 20:15
@ Mukkens,
Ik ben idd ook zwanger, ben nu 25 weken in verwachting van de derde. Mijn paardje is helaas niet zo'n goedzak en moet dus ook echt werken, maar zich volvreten naast hard werken is ook een favoriet van hem Deze maand gaat hij dan ook naar mijn vriendin die hem in ieder geval tot februari 2010 gaat trainen en uitbrengen op concours.
Ik reed bij de eerste door tot 7 maanden, bij de 2e en 3e tot 5 maanden. Toen ging het niet meer vanwege bekkeninstabiliteit. 3 weken na de bevalling ging ik meestal weer rijden. Ik had toen 2 pony's, een rustige en haar drukkere dochter. De dochter reed ik uiteraard niet meer.
mukkes
Geplaatst: 07-10-09 20:19
@ steph86,
dan heb je heel erg mazzel dat een ander het voor je wil doen en dat het het ook uit handen kan geven, als er al iemand is die hem voor mij wil rijden ben ik misschien ook wel Te kieskeurig! Niemand is goed genoeg voor mijn paardje! haha (maar dat zit tussen mijn oren) succes nog even met je zwangerschap! en geniet ervan!