Help! opzoek naar serieuze onspannings/training/manier!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KSB

Help! opzoek naar serieuze onspannings/training/manier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:32

Hallo mensen,

Ik weet niet of het hier goed staat,zo niet mijn excusses.

Ik ben 19 jaar en rijd zo'n 5 keer in de week paard, hiernaast periodes wedstijden.
(Rij bevoorbeeld in 4 maanden 7 wedstrijden en dan weer 5 maanden niets. (ivm verder trainen,druk met school))

Ik zit dus met het probleem dat ik mijn spieren in mijn nek en schouders niet (lees: niet) kan ontspannen. Dit escaleert op wedstrijd,en geeft zijn problemen mee!
Rijtechnisch valt dit reuze mee,heb een zachte hand, heb een bijzonder sensibel paard maar reageert niet op de spierspanning op wedstrijd,voel er zelf ook niks van, pas de volgende dag. (kan je nagaan hoe ik mijn schouderspanning compenseer... ;( )

Heb als 15 jarige een flink ongeluk gehad met paard waarbij ik mijn heupgewricht heb gebroken,schroeven,pinnen,het hele rataplan.
Weet niet of dit er ook mee te maken heeft,maar vermeld het even.

Als ik op wedstrijd ben geweest heb ik de week erop veel last van mijn rechterschouderblad en de grote spier die van je schouder naar je schedel loopt.
Niet alleen spierpijn maar ook zenuwpijn.
Mijn moeder masseert me dan de hele week en dan gaat het weer goed. Máár ik zou zo graag de kern van het probleem oplossen i.p.v de verschijnselen!

Heb na mijn ongeluk heel fanatiek gefitnesst, ben qua kracht weer helemaal in balans máár fitness heeft nog meer spierspanning op mijn schouders veroorzaakt. (t' is ook nooit goed he!)
Hier naar aanraden sportmasseur mee gestopt.

Heb hiernaast een paar maanden aan Zumba gedaan,op de hoop dat dansen mij beter zou leren onspannen.
Dit was ik ook snel weer beu aangezien ik overal erg fanatiek in ben, en was het geen 'ontspanuurtje' meer.

Na de laatste keer sportmasseur, die mij weer flink pijn heeft gedaan,goed overleg gehad en tot de conclussie gekomen
dat ik niet vaker moet sporten maar meer moet ontspannen aangezien mijn spieren in mijn hals en schouders 24/7 onder spanning staan.
(Slik op wedstrijd Valdispert, maar achteraf nog hoofdpijn van spanning)

Zij gaf mij te tip om een paar Yoga lessen te nemen, dacht zelf aan zwemmen??
Hiernaast ademhalingsoefeningen gehad, de spanning word ook veroorzaakt doordat ik vanuit mijn borst adem i.p.v mijn buik.
Oefen heel veel, ook voor wedstrijd, helpt werkelijk!

Hiernaast moet ik ook werken aan mijn fanatisme/perfectionisme, want bouw te veel spanning op door mijn perfectionisme,maar daar werken we aan en gaat goed! (nooit echt gedacht dat iets geestelijks zich zo lichamelijk kon uiten!)

Sorry voor het lange verhaal,maar ben erg benieuwd naar mensen die hier ook last van hebben en wat zij naast het paardrijden doen om dit te verbeteren/verhelpen, én wat ze er van vinden!

Alvast bedankt!! :D

P.S: laat ik niet vergeten te zeggen dat ik altijd heel veel zin heb in wedstrijden,en gezonde zenuwen horen erbij,maar ben nooit 'geestelijk' super gespannen en geniet er echt van,dus daar heeft het niets mee te maken! :o

Fenn

Re: Help! opzoek naar serieuze onspannings/training/manier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:07

Ik rijd lang niet zo fanatiek paard als jij, maar ben wel een paar keer naar de fysio geweest om dezelfde reden. Mijn schouders en de spieren daar zaten helemaal vast. Te veel spanning.

Ik moest net als jij meer vanuit mijn buik ademen en dat ben ik ook fanatiek gaan oefenen. Ik fietste in die tijd erg veel en elke keer als ik op de fiets zat was ik er erg bewust mee bezig. Daarnaast had ik rek oefeningen. Schouder naar beneden duwen en hoofd dan van de schouder af. Aan het begin voelde ik dit goed, maar ik merkte wel dat het op den duur hielp.
Als laatste had ik ook nog een 'rekding' om de spieren in mijn bovenarmen sterker te maken en kleine oefeningen om mijn schouders los te houden.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:10

Haptotherapie??? (had toevallig vandaag een klant aan de tlefoon die ook spanning heeft in haar nek en zij had het over haptotherapie.)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:12

ik krijg ontspanningles op school dat is echt super en relaxend maar om nou midden op het wedstrijd terrein die oefeningen te gaan doen, ik weet niet of het helpt, maar voor mij scheelt het echt

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:19

Haptotherapie?? ik ga eens wat research doen!! bedankt! :D

@ marianne: ja zie mezelf nou ook niet echt tussen de trailers staan,haha! Mijn ademhalingsoefeningen doe ik in de auto,stoel plat,muziekje op en even 5 min ontspannen!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:28

jij moet echt leren ontspannen want dat is iets wat je nog niet goed kan.
Zoek een goed yogaleraar en leg je probleem voor maar een groter probleem is je perfectionisme, probeer daar een gezonde balans in te vinden ( kijk als je yoga nu perfect probeert uit te voeren dan heb je er nog wat aan ;) )
Weet je al hoe het komt dat je prefectionistisch en fanatiek bent ?
Ik denk dat het verder ook vrouweigen is dat we vaak vast zitten boven in de nek en schouderpartij.
Succes en bewustwording is vaak al de grootste stap !

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:30

Neem eens contact op met hobby hier op bokt. Zij is cesartherapeut en geeft houdings en zit lessen te paard vanuit de cesartherapeuten achtergrond. Ze doet eerst een lichamelijk onderzoek (waar je ook tips krijgt voor naast het paard). Harstikke leuk en leerzaam! Ik zal ff 2 topics over haar opzoeken voor je!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:31

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:33

ik denk aan:
-haptotherapie (toevallig, ik ben niet de eerste zie ik!) wel confronterend. Wil je meer weten, pm me maar.
-mensendieck/cesartherapie. Gaat over je houding en over bewustwording van je lichaam.

Succes!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:34

Ik adviseer om het boek van Anne Muller (basisrijkunst, wat beweegt de ruiter) eens te lezen, daar staan al heel veel oefeningen en tips in. Anne geeft verder clinics waarin paardrijden met pijn centraal staan en waar ze mensen met vaak hele kleine veranderingen in houding en zit al heel snel pijnvrij op het paard heeft zitten.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:44

heel erg bedankt allemaal!! :D ik ga het allemaal eens uitspitten

@ garny95: Waar dat fanatisme vandaan komt weet ik niet,maar heb het al van kleins af aan. Wat eigenlijk nog veel erger is dat ik naast mijn streverigheid ook een verschrikkelijke controlfreak ben. Een jaar geleden was het zo erg dat ik voor elke week een lijstje maakte,en dan een sublijstje per dag. Mijn trainster staat heel dicht bij mij en heeft me verplicht te stoppen met lijstjes maken. Maar het gaat al veel beter,als we op wedstrijd aankomen en de wedstrijd is ingelopen en het lijstje in mn hoofd klopt niet meer, raak ik niet meer in paniek en kan op dat moment al blijven ademen en relativeren.

Heb het jammergenoeg niet alleen bij paardrijden, moet er van mezelf altijd door een ringetje te halen uitzien (ook deels onzekerheid denk ik)en wil dat alles in mijn omgeving netjes is. Máár!! kan bijvoorbeeld het huis niet uit zonder mijn kamer op te ruimen en mijn bed op te maken, heb het al een paar keer voor elkaar gekregen mijn bed niet op te maken en mijn bord van het ontbijt op tafel te laten staan,én zonder make up en m'n haar in een dot naar school gegaan!. (als opdracht :+ )En het mooiste is,de wereld gaat niet onder als je alles even niet perfect voor elkaar hebt! Sindsdien heb ik al veel meer overal lak aan,heerlijk! :Y)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:35

Probeer eens BodyBalance!
Daar leer je vrij snel je spieren controleren en ontspannen. Door de opbouw van de les kun je er niet echt tè fanatiek in worden (wat je bij zwemmen dus zeker wel gaat doen) en je wordt er echt soepeler van.