Ik weet niet of het hier goed staat,zo niet mijn excusses.
Ik ben 19 jaar en rijd zo'n 5 keer in de week paard, hiernaast periodes wedstijden.
(Rij bevoorbeeld in 4 maanden 7 wedstrijden en dan weer 5 maanden niets. (ivm verder trainen,druk met school))
Ik zit dus met het probleem dat ik mijn spieren in mijn nek en schouders niet (lees: niet) kan ontspannen. Dit escaleert op wedstrijd,en geeft zijn problemen mee!
Rijtechnisch valt dit reuze mee,heb een zachte hand, heb een bijzonder sensibel paard maar reageert niet op de spierspanning op wedstrijd,voel er zelf ook niks van, pas de volgende dag. (kan je nagaan hoe ik mijn schouderspanning compenseer...
)Heb als 15 jarige een flink ongeluk gehad met paard waarbij ik mijn heupgewricht heb gebroken,schroeven,pinnen,het hele rataplan.
Weet niet of dit er ook mee te maken heeft,maar vermeld het even.
Als ik op wedstrijd ben geweest heb ik de week erop veel last van mijn rechterschouderblad en de grote spier die van je schouder naar je schedel loopt.
Niet alleen spierpijn maar ook zenuwpijn.
Mijn moeder masseert me dan de hele week en dan gaat het weer goed. Máár ik zou zo graag de kern van het probleem oplossen i.p.v de verschijnselen!
Heb na mijn ongeluk heel fanatiek gefitnesst, ben qua kracht weer helemaal in balans máár fitness heeft nog meer spierspanning op mijn schouders veroorzaakt. (t' is ook nooit goed he!)
Hier naar aanraden sportmasseur mee gestopt.
Heb hiernaast een paar maanden aan Zumba gedaan,op de hoop dat dansen mij beter zou leren onspannen.
Dit was ik ook snel weer beu aangezien ik overal erg fanatiek in ben, en was het geen 'ontspanuurtje' meer.
Na de laatste keer sportmasseur, die mij weer flink pijn heeft gedaan,goed overleg gehad en tot de conclussie gekomen
dat ik niet vaker moet sporten maar meer moet ontspannen aangezien mijn spieren in mijn hals en schouders 24/7 onder spanning staan.
(Slik op wedstrijd Valdispert, maar achteraf nog hoofdpijn van spanning)
Zij gaf mij te tip om een paar Yoga lessen te nemen, dacht zelf aan zwemmen??
Hiernaast ademhalingsoefeningen gehad, de spanning word ook veroorzaakt doordat ik vanuit mijn borst adem i.p.v mijn buik.
Oefen heel veel, ook voor wedstrijd, helpt werkelijk!
Hiernaast moet ik ook werken aan mijn fanatisme/perfectionisme, want bouw te veel spanning op door mijn perfectionisme,maar daar werken we aan en gaat goed! (nooit echt gedacht dat iets geestelijks zich zo lichamelijk kon uiten!)
Sorry voor het lange verhaal,maar ben erg benieuwd naar mensen die hier ook last van hebben en wat zij naast het paardrijden doen om dit te verbeteren/verhelpen, én wat ze er van vinden!
Alvast bedankt!!

P.S: laat ik niet vergeten te zeggen dat ik altijd heel veel zin heb in wedstrijden,en gezonde zenuwen horen erbij,maar ben nooit 'geestelijk' super gespannen en geniet er echt van,dus daar heeft het niets mee te maken!

)
)En het mooiste is,de wereld gaat niet onder als je alles even niet perfect voor elkaar hebt! Sindsdien heb ik al veel meer overal lak aan,heerlijk!