Het leven met een (gebits)prothese

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crazylover

Het leven met een (gebits)prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 08:29

Allereerst is dit een schaduwacount. Hiervoor heb ik toestemming van de moderators.

Van mezelf heb ik een erg slecht gebit. Vroeger niets aan gedaan en nu ja een schaamte om mee rond te lopen. Nadat een collega van me die ook een erg slecht gebit heeft naar Utrecht is gegaan om het daar op die school te laten doen ben ik ook maar eens rondgaan kijken op internet. Ik ben erg bang van de tandarts dus ik heb gezocht op een angst-tandarts. Al gelijk kwam ik bij de CDC kliniek in Best uit.
Daar op de site rondgekeken en wat bleek? Als je in augustus zou komen voor een 1e consult dan zou je deze gratis krijgen. Omdat de CDC kliniek 10 / 20? jaar zou bestaan.

Ik mezelf ingeschreven op hun website. In de hoop dat ik in aanmerking zou komen. Binnen een paar dagen lag er al een brief thuis met de datum dat ik langs kon komen.
Ik kwamdaar aan.. Lang wachten, toen gingen we foto's maken van mijn gebit.
Daarna weer terug naar de wachtkamer..
Eindelijk werd ik dan geroepen door de tandarts. Ik ga zitten en wat ik te horen kreeg was niet leuk..

"Tja, er valt niets meer aan te doen. Alle tanden zijn dusdanig aangetast dat alles eruit moet. Dan kan er een prothese in."

Ik schrok echt heel erg, zo erg had ik het nu nooit verwacht..
Zo gezegt zo gedaan. Een afspraak gemaakt om geheel onder narcose alles te trekken en verder te gaan met een prothese.

Op de dag zelf was ik erg zenuwachtig. Ze moesten ook niets aan mij vragen erover of ik barstte al in tranen uit.. Bang voor de napijn..
Alles is goegegaan ik heb ook geen napijn gehad. Nouja wel een pijn natuurlijk maar dat was meer van de prothese het zit allemaal niet lekker enzovoorts. Lang niet zoveel pijn als kiespijn. :o

Nu is het ergste aangebroken ik wordt er helemaal gek van.
Ik kan niet normaal eten. Alleen zacht eten zoals yoghurt, soep etc. Nou da komt nu mijn strot wel uit. Ik wil gewoon normaal kunnen eten! Maar dat gaat nog niet. Het gebit drukt dan op de wonden en dat doet zo ogelooflijk veel zeer.
Ook ben ik gestopt met roken sinds woensdag. Helemaal niet de bedoeling, wat zou ik graag een sigaretje willen. Iedere dag probeer ik het weer. Maar een trekje nemen, het zuigen eraan doet zo ongelooflijk veel zeer dat ik er gelijk mee stop en denk laat maar..

Iemand meer ervaringen met een prothese en die graag zijn / haar ervaring wilt delen?
Ik ben erg benieuwd ook naar hoe jullie het deden en hoelang het duurde voordat jullie weer normaal konden eten.

Bedankt voor het lezen van het lange verhaal. :j
Laatst bijgewerkt door iefke op 07-10-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Anne.

Re: Het leven met een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:51

Mijn vader heeft dat ook gehad. Die is ook bij een angsttandarts geweest, is ook onder narcose geweest en heeft ook alles in één keer laten trekken. Hij kon de eerste dagen ook niet meer eten dan vla en appelmoes :P Mijn vader staat er om "bekend" dat alles ontzettend snel geneest bij hem dus kon hij de volgende week alweer normaal eten.

In je mond helen wondjes ook sneller, dus dat is wel mooi meegenomen! In ieder geval heel veel sterkte en beterschap :D

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:09

Eigenlijk toch een geluk bij een ongeluk, niet?
Stoppen met roken is toch mooi. Ookal moet het op zo een minder leuke manier.
Voor de rest, geen ervaring mee. Maar blijf toch maar zacht eten eten, want als je niets meer gaan eten ...
Nog eventjes op de tanden bijten (hoewel dat hier niet echt mogelijk is), en dan zal alles veeeeel beter gaan als voorheen.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:13

mag ik vragen hoe oud je bent?
bij mij was alles ook drama en ik wou alles eruit wou mn tandarts niet en alles is opgeknapt moeten alleen nog kronen in

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:16

Wees blij kan ik alleen maar zeggen.
De wondje's gaan vanzelf wel dicht en dan heb je je leven lang geen last meer,je gebit is mooier miss ben je dan wel helemaal van het roken af,je hoeft geen zorgen meer te maken en je niet te schamen.
Wat is die paar dagen/weken dan op de rest van je leven?!

Ga genieten en positief bekijken ipv klagen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:18

Ik heb 6 implantaten. Zelf zou ik altijd bij zoiets een 2nd opinion aanvragen bij bijv. SBT/ ACTA.

Mijn moeder heeft er echt maanden mee gelopen dat ze moeilijk kon eten.

Dav schreef:
Ga genieten en positief bekijken ipv klagen

Sorry wat een vreemde reactie :\

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:21

mijn moeder heeft 2 weken terug hetzelfde ondergaan , maar die eet ook nog steeds enkel zacht/vloeibaar voedsel. het duurt gewoon even meid...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:23

Vind ik niet. Ze is nu de rest van haar leven ''klaar'' wat betreft haar gebit,nergens meer voor te schamen alleen nu heeft ze even last.
Ipv negatief kijken (kan niet roken,ben de yogurt soep zat etc) kan ze ook bedenken van '' hè dit is tijdelijk en nou kan het alleen maar beter worden'' ff doorzetten en ik kan me laten zien zoals ik mij nog nooit heb laten zien. (schaamte 2e zin-hoeft nu niet meer) dus zeg ik,bekijk het positief ipv zitten te klagen.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:26

allereerst heel veel sterkte met het stoppen met roken - ik zit in dezelfde situatie (stoppen) en weet dat het moeilijk is. Zeker voor jou nog eens extra aangezien je nu toch wel in een stress-vollere situatie zit.

Wat betreft het vloeibare eten, ik denk dat je nu gewoon even moet doorzetten. Het is natuurlijk ook niet niets wat je hebt ondergaan en het is vrij normaal dat je kaken daar even van moeten bekomen. Ik snap ook wel dat het vloeibare eten je je neus uitkomt, maar ik ben er van overtuigd dat je over 2/3 maanden hierop terugkijkt en blij bent met het resultaat. (was mijn schoonvader ook destijds, omdat hij nu meer kan eten als voorheen. denk aan gevoeligheid van de tanden e.d.)

dus succes (even spreekwoordelijk op de tandjes bijten) en alles komt helemaal goed.

PS. ik vind het knap (nee super) van je dat je deze stap hebt durven te zetten. Een angst overwinnen is moeilijk, al denken sommige mensen daar anders over ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:30

Dav schreef:
Vind ik niet. Ze is nu de rest van haar leven ''klaar'' wat betreft haar gebit,nergens meer voor te schamen alleen nu heeft ze even last.
Ipv negatief kijken (kan niet roken,ben de yogurt soep zat etc) kan ze ook bedenken van '' hè dit is tijdelijk en nou kan het alleen maar beter worden'' ff doorzetten en ik kan me laten zien zoals ik mij nog nooit heb laten zien. (schaamte 2e zin-hoeft nu niet meer) dus zeg ik,bekijk het positief ipv zitten te klagen.

Nou ik heb flink zitten klagen na mijn implantaten, was ook de brinta zat :r en zag overal om me heen biefstukjes en lekkere tompoucen.
Als je er middenin zit, heb je dat nou eenmaal weleens even.

Sterkte ermee, meid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:37

Ik ken ook iemand met een boven prothese,maar bij haar is het kaakbeen? zo ver geslonken dat een prothese niet eens meer goed blijft zitten.Resultaat?kan niet meer normaal eten met prothese in,moet zonder dat ding eten.Dus nooit geen biefstuk meer of een appel,enz.Zelfs inplantaten kunnen er niet in gezet worden,er moest dan eerst bot getransplanteerd worden uit de heup of zoiets.Die ellende wil ze niet aangaan,dan maar eten zonder dat ding in de mond zegt ze.
Ik hoop voor jou echt dat je snel opknapt en weer normaal kan eten.Komt vast weer goed met jou.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:48

Mijn moeder heeft dat ook gehad, nu gaat het wel met haar nieuwe gebit.
Zelf zou ik het nooit laten zitten en wel voor een bottransplantatie gaan (daar was misschien bij mij ook sprake van) dan maar even pijn lijden maar ik heb ervaren hoe rot het is om niet normaal te kunnen eten! Wel goed voor de lijn, ik woog nog maar 50 kg.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:05

Ik kan je geen tips geven, maar wil wel even zeggen dat ik je heel dapper vind. Ook ik ben erg bang voor de tandarts en weet hoe moeilijk het is om je er overheen te zetten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:50

bij mijn zwagertje ( 25) is vorig jaar alles eruit gehaald. Heeft idd veel pijn gehad. Maar nu loopt hij wel een ankie glimlach op mond. bedoel maar daarvoor kon er geen lachje vanaf, schaamde zich diep voor zijn gebit. FF doorzetten meid, je komt er wel overheen.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:57

Mijn vriend heeft dit ook.
Toen was hij 20, zn eigen schuld.
Hij schaamt zich er wel voor,
maar er wel voor geleerd..
ik zeg, schaam je niet en ga gewoon door met je leven

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:58

LZP -> MW

crazylover

Re: Het leven met een (gebits)prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:16

Ohh maar mensen ik klaag niet alleen maar hoor!
Ik ben zeker tevreden met het resultaat en vind het zeer mooi. Ik wil heel de dag alleen maar lachen. :+
Maar zoals eerder gezegt is door iemand zie ik overal om mij heen lekkere dingen, biefstuk, appeltaart etc. Dan krijg ik er ook zin in. :=

Voor de lijn is het niet nodig en komt dit alleen maar slecht uit. Ik ben al te mager. :\ En doe er jaren over om een kilo aan te komen.

Pijn heb ik niet gehad. :n Nouja meer een irritatie maar lang niet zoveel pijn als kiespijn.

Ik vind het ook nog heel erg eng om hem uit te doen om het schoon te maken. Dan voel je al die wondjes en een vieze smaak enzo.. Brr..
Maandag gaan ze de hechtingen eruit halen en hem een beetje opvullen. :j

Bedankt allemaal. :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:21

Even doorzetten! Over een tijdje ben je er alleen nog maar gelukkig mee. Hier nog wat ideetjes voor vloeibaar eten:
[VT] Lekker vloeibaar eten?

Beterschap ermee!