Gordelroos/Zona/Herpes Zoster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Gordelroos/Zona/Herpes Zoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:04

Vandaag kreeg ik van de dokter te horen dat is gordelroos heb, in België ook bekend als Zona of Herpes Zoster voor de wetenschappers onder ons. Voor degene die niet weet wat het is eventjes een beschrijving: Het ziet er een beetje uit als kippenvel, het is rood en wat dikker. In het begin jeukte het gigantisch maar nu heb ik dus het gevoel dat er 'glas' in zit als ik erover ga.
Nu zei de dokter mij ook dat dit door een zwakkere weerstand komt, wat wel kan zijn met deze herfstmaanden, maar nu komt het.
Mijn moeder is er helemaal van overtuigd dat dit komt, doordat ik geen vlees meer eet. Maar dan zouden dit wel de eerste klachten zijn en ik vind het vrij extreem dat ik dan Zona krijg.

Wat denkt menig bokker ervan? zou dit kunnen door een tekort aan dierlijk eiwitten of andere stoffen die er in vlees zitten?
ik ben niet van plan om weer vlees te eten, maar ik weet graag veel :))
Alvast bedankt!

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:16

Personen die nog nooit waterpokken hebben gehad kunnen door iemand die aan gordelroos lijdt met het virus besmet worden, de besmetting kan plaatsvinden door het vocht dat vrijkomt uit de blaasjes of door de lucht.

Indien men eens (meestal in de kinderjaren) waterpokken heeft gehad, dan raakt men het Varicella zoster virus, de veroorzaker van waterpokken, nooit meer helemaal kwijt. Het blijft namelijk het hele leven in bepaalde zenuwcellen in het ruggenmerg aanwezig.

Bij mensen met een verminderde weerstand die in contact komen met kinderen met een waterpokken infectie kan het virus ineens weer actief worden. Dit heeft dan een gordelroos infectie tot gevolg. Meestal doet de ziekte zich voor na het zestigste levensjaar.

Over het algemeen krijgt men maar één maal gordelroos.

http://www.gordelroos.nl

lijkt me de dus niet dat het kan komen van geen vlees eten :Y)

succes ermee :(:)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:20

Herpes Zoster kun je ook krijgen door het waterpokkenvirus, het is hetzelfde virus. Wat er gebeurt is dat als je herstelt van waterpokken, dit virus zich als het ware in je lichaam nestelt, in de zenuwbanen. Een virus kan je lichaam namelijk nooit helemaal bestrijden, het blijft bij je hangen zeg maar.

Op die momenten dat je weerstand laag is, wordt het virus geprikkeld en steekt het de kop weer op, ditmaal niet als waterpokken maar als herpes zoster. Omdat het zich vooral in de zenuwbanen nestelt zie je het dan vooral in zones op het lichaam verschijnen. Het kan jeuken, maar het kan ook erge pijn doen.

Een relatie met geen vlees eten, hm, ja, het kan misschien wel maar waarschijnlijk is het niet zo omdat je dat nog niet zo lang doet. (In vlees zit natuurlijk bij uitstek B12 en dat is wel zenuwverzorgend zeg maar). Maar waarschijnlijker is, dat je bv verkouden bent geweest en je weerstand even wat laag is, waardoor het virus de kans krijgt op te spelen.

Kijk eens in de reformzaak, er zijn vaak wel natuurlijke middeltjes die redelijk kunnen helpen . Een bekende die daar meestal wel in zit is Rhus Toxicodendron (homeopathie). Je zou ook kunnen overwegen een aantal weken een B12 supplement te nemen om t e zien of dat helpt (als het na een paar weken niet helpt, kun je daar wel weer mee stoppen). Je kunt ook Lysine nemen, dat zou mogelijk ook goed kunnen helpen het virus zodanis te remmen dat het zich weer in slaap laat sussen. En je weerstand op peil brengen: voldoende rust nemen, veel fruit en verse groente en voldoende slapen.

Lynn_Nikita

Re: Gordelroos/Zona/Herpes Zoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:23

ik he het wel 2 keer gehad 1 keer in mij zij, 1 keer bij mijn borste/oksels
ik eet wel dagelijks vlees

ik het recue creme gebruikt voor de jeuk, ik weet niet welk merk, maar was te koop in ee biologisch winkeltje
was er vrij snel vanaf

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:27

ik heb nu een zalfje en pillen en ik wist dat het van de waterpokken kwam :D
vraag was puur dat ik tekort zou kunnen hebben van iets dat is vlees zit en wat dit dus zou kunnen veroorzaken.
En ja ik heb vroeger waterpokken gehad :P Toch bedankt allemaal :D

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:33

Ik heb het begin dit jaar gehad. Als vleeseter :D . Onder mijn borst van borstbeen tot ruggegraat rechts en onder mijn borst en op mijn bovenarm links. Ten gevolge van stress. Ik had de pech dat mijn zenuwbaan aangetast werd door de gordelroos, en ik ontzettende pijn had in die zenuwbaan. Bij een pijndokter beland, volgepropt met diclofenac en dat hielp maar kort, met vervelende bijwerkingen. Zenuwbaan is nu blijven beschadigd en af en toe voel ik de vage pijn weer. Niet te vergelijken met begin dit jaar. Maar het kan een hele vervelende en vooral pijnlijke bijkomstigheid zijn van gordelroos.
Ze zeggen ook dat je het doorgaans maar aan een helft van je lichaam krijgt, maar de uitzondering bevestigt de regel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:42

Herpes virus is een virus dat latent ('slapend') aanwezig kan zijn. Er bestaan verschillende herpesvirussen oa koortsblaasjes, windpokken, genitale herpesinfectie,... Deze is als ik het goed heb de windpokken/waterpokkenvariant. Op oudere leeftijd (ouder dan kind zijn dan ;)) kan deze plots weer aanwezig zijn, veelal door een verminderde weerstand (bv vermoeidheid, overgang zomerwinter,...). Vleeseten heeft er helemaal niets mee te maken of je moet heel ongezond eten waardoor je weerstand verlaagt en het virus dus makkelijker weer 'wakker' kan worden.
Heel vervelend de zona, herinner het me als iets wat in de tijd van grootmoeder en overgrootmoeder wel meer gekend was. Is idd pijnlijk, en oppassen kan geloof ik ook besmettelijk zijn.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:20

Heeft iemand nog tips om de jeuk te stoppen? ik ben deze nacht 3x wakker geworden van de jeuk en pijn. Niet erg aangenaam dus, terug naar de dokter gaan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:36

ja, die creme halen wat ik je adviseerde
mentholpoeder en talkpoeder werkt niet, en die kreeg ik van huisarts mee

bij dat biologisch winkeltje gaven ze die creme en werkte perfect
is meen ik een gele tube en heet rescue creme

edit ff gegoogled
van bach is die
http://bachbloesem.remedie.org/rr.php

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:39

Lynn_Nikita schreef:
ja, die creme halen wat ik je adviseerde
mentholpoeder en talkpoeder werkt niet, en die kreeg ik van huisarts mee

bij dat biologisch winkeltje gaven ze die creme en werkte perfect
is meen ik een gele tube en heet rescue creme

edit ff gegoogled
van bach is die
http://bachbloesem.remedie.org/rr.php

Die moet hier wel in de buurt zijn! Dankjewel!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:17

Herpes zoster is verwant aan de waterpokken. Ik heb het gehad als baby. Gelukkig had ik er destijds geen last van.
Het virus van waterpokken slaapt zegmaar in een bepaald deel van je zenuwen. En als je weerstand verminderd is, kan het virus weer wakker worden en gordelroos veroorzaken. Overigens hoeft niet elke keer dat je weerstand minder is, het virus wakker te worden. Het komt vaker voor bij oudere mensen (haha, ik ben een uitzondering :P ).

Het is net als bij de waterpokken: gewoon uitzieken. Niet aan zitten, eventueel pijnstiller nemen en hopen dat het zo snel mogelijk over gaat.
Tegen de jeuk: kou. Zet je raam wagenwijd open, verwarming uit en het meestal al een stuk minder. Desnoods een icepack erbij nemen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:00

SETEFURII_ schreef:
Heeft iemand nog tips om de jeuk te stoppen? ik ben deze nacht 3x wakker geworden van de jeuk en pijn. Niet erg aangenaam dus, terug naar de dokter gaan?

Flink irritant, idd een zalf kun je proberen. eventueel een koud compres als je zo niet onmiddelijk iets bij de hand hebt.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:28

Nou smeer ik al een speciale zalf tegen de blaasjes, is dit wel deftig te combineren met de rescue zalf?(geen extra irritatie of verminderde werking,...)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:33

SETEFURII_ schreef:

Mentholgel erop. Dat hielp bij mij wel.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:56

mijn moeder kreeg het van de stress toen ik was weggelopen van huis (héél erg lang verhaal) dit is 5/4 jaar geleden en nu heeft ze dus een heel groot litteken ervan... het zit op haar schouder, net of er met een pennetje in haar schouder is geprikt op een groot vlak.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:56

Ik heb ook gordelroos gehad, maar ik at toen gewoon vlees.
Ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.
Heb je van die pillen gehad ervoor?