Wie is er nog meer Blind?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Wie is er nog meer Blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:55

Hooi
ik vroeg me af wie er nog meer blind waren!

Ik ben 80% blind aan mijn rechter ook,
en 20% aan mijn linker.

doeghhh!

Rodo_

Re: Wie is er nog meer Blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:55

Hoe zie je dingen dan ? Wazig, of donker?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:57

nou, ik zie aan mijn rechter ook een zwarte vlek in het midden.
En bij links een zwart randje aan de zijkant

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:19

En verder zie je niets of?

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:24

Een zwarte vlek in het midden en een zwart randje aan de zijkant, voor de rest ziet ze dus wel, daar omheen.

Lijkt me echt heel erg lastig. Wordt het ook steeds slechter of blijft het hetzelfde?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:26

Valt dat onder macula degeneratie? of is dat weer iets anders?

Ik heb zelf gelukkig hele goede ogen, maar heb wel onderzoek gedaan met blinden en zeer slechtzienden. 2 onderzoeken: 1 over navigatie apparatuur voor blinden en de anders was het auditief geheugen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:48

Niet blind, wel slechte ogen. Opticien zei 2 jaar terug dat ik rechts met 70% zie en links 30% en ook nog cilinder ofzo?
Met lenzen in zie ik wel alles, zonder lenzen zie ik heel erg wazig en ook weinig diepte. Leidt altijd tot grote hilariteit als ik weer tegen de deur aanloop, heb dat vooral bij anderen thuis. Hier kan ik alles makkelijk op de tast doen, maar als ik bijv. bij mijn vriend thuis zonder lenzen / bril op rondloop bots ik echt tegen de deur aan :')

Heb daarentegen wel een goed gehoor.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:50

Mijn mama is zwaard slechtziend. Ik ben overlaatst getest geweest, momenteel zie ik nog goed, maar ik moet nu om de 2 jaar getest worden.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:52

hoi.

ik ben ook slechtziend.
met bril zie ik met mijn linker oog minder dan 10%
echter is mijn rechter oog met bril gewoon 95% gelukkig.

ik ben er niet mee geboren, maar wel mee opgegroeid

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:32

Ik ben zelf 'alleen' slechtziend, mijn moeder is technisch gezien wel bijna blind, ze heeft (meer dan) -10, en is daarmee dus visueel gehandicapt. Dit komt doordat ze vroeger als kind een oogziekte heeft gehad, waar ze nu littekens van heeft. Gelukkig kan ze om de littekens nog wel zien, daarom ook dat ze niet blind is.

Zij kijkt als het ware 'om een hoekje' om het zichtsprobleem op te lossen, ik denk dat dat bij jou ook het geval is?

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:00

Wat de meesten hier opnoemen heeft toch nix met blindheid te maken...maar met slechtziendheid....dat is op te lossen door een hulpmiddel maar iemand die (bijna) blind is kan dat niet oplossen dmv een hulpmiddel.
Dan zou ik ook blind zijn met mijn -14....maar dat is toch geen blind zijn zoals de topicstartser bedoeld hoor...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:43

Uh hoe bokken jullie dan??

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:47

Arabesk schreef:

met spraaktechnologie denk ik, nee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:47

Arabesk schreef:

Hier dezelfde vraag. Als je echt blind bent, dus helemaal niets ziet, hoe bok je dan? Zijn daar speciale programma's ofzo voor die de dingen op kunnen lezen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:50

mijn broertje heeft tunnelvisie ofzo, hij ziet dus vrij weinig. (maak een vuist van je hand en kijk door je duim en rest van je vingers door een klein gaatje ). maar hij is ook meervoudig gehandicapt dus ja. Daarbij hoort die echter wel, en heeft hij naar mijn mening niet veel last ervan.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:50

Ik hoorde laatst iemand die had een computer met braille-schrift (Noem je dat zo?)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:04

mijn oom is ook slechtziend. hij zegt dat je zijn zicht kunt vergelijken met als je door een melkkan kijkt, zo'n wazige

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:03

Ik mailde altijd met mijn blinde proefpersonen en die hadden inderdaad een spraakgestuurd emailsysteem en brailleschrift op de toetsen :)
De navigatie voor de blinden kan je met een paar toetsen bedienen (heeeel lastig als je wel ziende bent en je moet dat ook aanleren om het blind te doen. Gelukkig kon ik smokkelen door af en toe dat toetsending eraf gooien en op het scherm kijken :=). Dat ding zei gewoon letterlijk alles en zo kon je heel eenvoudig dingen invoeren :) Heel handig!

De slechtzienden maakten vaak gewoon het lettertype/scherm groter :)

Was best apart om te mailen met blinden! :) Had nooit gedacht dat dat kon :=
Techniek is aardig ver!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:15

Mijn schoonmoeder ziet nog maar 5% met beide ogen na correctie *dus MET bril*. Je zult verbaast staan hoeveel dat eigenlijk nog is. Ze functioneert prima. Lees: gaat 5x per week uren hardlopen, doet heel het huishouden in haar eentje.

Mijn vriend ziet na correctie nog 50%. Precies op de grens om nog te mogen autorijden. Dus we hopen dat ie nog heel lang 50% blijft zien. :) Hij kan gewoon wel het beeldscherm lezen, bij voorkeur op 900 x 600 resolutie, maar niet meer zodra het schemerig wordt.

Ze hebben beide een oogziekte vergelijkbaar met juveniele macula degenaratie. Dit heet: dominante cystiode macula dystrofie. Er is maar 1 familie in de hele wereld die dit heeft, daarom is er nog errug weinig over bekend.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:07

Miss_Montana schreef:
Arabesk schreef:

Hier dezelfde vraag. Als je echt blind bent, dus helemaal niets ziet, hoe bok je dan? Zijn daar speciale programma's ofzo voor die de dingen op kunnen lezen?

ik ben niet helemaal blind,
maar ik ben 80% blind met rechts, hiermee zie ik dus nog 20%
en ik ben 20% blind met links, hiermee zie ik dus nog 80%

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:29

kamaron schreef:
Wat de meesten hier opnoemen heeft toch nix met blindheid te maken...maar met slechtziendheid....dat is op te lossen door een hulpmiddel maar iemand die (bijna) blind is kan dat niet oplossen dmv een hulpmiddel.
Dan zou ik ook blind zijn met mijn -14....maar dat is toch geen blind zijn zoals de topicstartser bedoeld hoor...

Nou ja, ik weet niet, maar als een opticien stijl achteroverslaat dat mijn moeder überhaupt nog zonder hulpmiddelen kan lopen, dan noem ik dat toch wel 'bijna blind'. Misschien moet jij er eens langsgaan met je -14 ;)

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 06:57

Hermelijn schreef:
kamaron schreef:

Nou ja, ik weet niet, maar als een opticien stijl achteroverslaat dat mijn moeder überhaupt nog zonder hulpmiddelen kan lopen, dan noem ik dat toch wel 'bijna blind'. Misschien moet jij er eens langsgaan met je -14 ;)

Ik snap je opmerking totaal niet...want je meent toch niet dat iemand met -14 zo rondloopt of wel?
Ik ben 8 jaar geleden hiervoor al geopereerd...dus hoef beslist niet langs een opticien.