drankverslaafd, help?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xje_kim

drankverslaafd, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:24

hee allemaal,

ik heb echt een probleem,
een hele goede vriend van mij, is al een tijdje verslaafd aan drank, dagelijks is hij helemaal dronken.
als hij een dag niet drinkt, krijgt hij overal pijn, en voelt hij zich onwijs ziek.
ik wil dat hij stopt, en hij wil het ook, maar hij kan het gewoon niet.
ook wil hij niet naar een afkickkliniek.
en omdat ik weet wat ik voor hem beteken, heb ik al veel geprobeerd, en vanmorgen, toen hij alweer lam was, hebik gezegd :
totdat je weer normaal kan denken & doen, praat ik niet meer tegen je, als je niet meer drinkt hoor ik wel.
hij antwoorde met: nou, dan kan nu wel alvast afscheid nemen.

maar wat moet ik nou?
ik wil hem helpen, maar heb zelf al genoeg problemen aan me hoofd,
en ik heb nu het gevoel dat ik hem gewoon laat vallen.
iemand een idee hoe ik hem zou kunnen helpen?

groetjes & bedankt.

ps ik kan ook niet snel naar hem toe ofsoo, om met hem te praten,
want hij woont op texel, en ik in beverwijk.

M_EL_ISSA

Re: drankverslaafd, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:26

Je bent nog maar 15, hoe oud is hij dan?

Hij kan alleen zich zelf helpen, jij gaat eraan kapot als jij hem wilt helpen.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:27

M_EL_ISSA schreef:
Je bent nog maar 15, hoe oud is hij dan?

Hij kan alleen zich zelf helpen, jij gaat eraan kapot als jij hem wilt helpen.

hij is 19,
en idd, het maakt mij kapot,
maar ik kan hem gewoon niet laten vallen.
ik heb echt een hele moeilijke tijd achter de rug, ik was zelf verslaafd aan wiet, en hij heeft mij daarheen geholpen.
dan kan ik hem toch niet zo laten barsten en zeggen je zoekt het maar uit..

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:29

Verslaaft aan wiet op je 15de? Oke...
Hoe heeft hij je daarvan af geholpen dan?

En hoe heb je contact met hem, alleen via MSN ofzo en hoe ken je hem?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:32

Jeetje, op die leeftijd al verslaafd aan wiet of drank :\

Je kunt hem niet helpen. Als hij wil stoppen, moet het vanuit hem komen, anders staat hij er blijkbaar niet volledig achter.
Als hij niet sterk genoeg is om de wilskracht te vinden, is hij ook niet sterk genoeg om te stoppen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:32

iemand die verslaafd is kan je alleen maar helpen om hem in een afkickkliniek te plaatsen! anders stopt het toch niet!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:33

Hij zegt dat hij eraf wil maar wil niet naar een afkickkliniek? Nou dan is ie dus helemaal niet van plan om te stoppen.

Aan jou de keus dus. Of mèt hem en drank verder of zonder hem en drank.

Lijkt me eerlijk gezegd geen moeilijke keus.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:33

M_EL_ISSA schreef:
Verslaaft aan wiet op je 15de? Oke...
Hoe heeft hij je daarvan af geholpen dan?

En hoe heb je contact met hem, alleen via MSN ofzo en hoe ken je hem?

jaa idd, ik weet dat het allemaal heel vaag klinkt, maar heb echt veel problemen, rottijd achter de rug enz.
ik wou zelf stoppen maar kon het niet, door telkens met hem te praten, en bellen, heb ik veel aan hem gehad,, en dat is 1 van de redenen dat ik heb kunnen stoppen. elke keer als ik stoned was, praatte hij niet, belde hij niet, en liet hij me zitten.
ik heb contact met hem via msn ja, iniedergeval het meeste, ik ben wel vaak bij hem geweest op texel, want daar kom ik erg vaak. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:35

beetje vreemd verhaal maar goed..
denk niet dat je een drank verslaafde kunt helpen door hem nooit te zien en alleen op msn te spreken!

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:35

slimmerik schreef:
Hij zegt dat hij eraf wil maar wil niet naar een afkickkliniek? Nou dan is ie dus helemaal niet van plan om te stoppen.

ik vind dat wel een erg moeilijke keus, wil aan de ene kant ook mijn leven opnieuw beginnen, weer op het rechte pad, dus zonder hem,
maar aan de andere kant, hij is zo ontzettend lief, en hij betekent zoveel voor me (als vrienden dan) dus ik kan hem niet zomaar aan de kant zetten, want daar help ik hem ook niet mee.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:37

xje_kim schreef:
dus ik kan hem niet zomaar aan de kant zetten, want daar help ik hem ook niet mee.

Daar help je hem juist wèl mee. En als jij belangrijk genoeg voor hem bent dan neemt hij weer contact met je op, als afkicken gelukt is.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:39

slimmerik schreef:
xje_kim schreef:
dus ik kan hem niet zomaar aan de kant zetten, want daar help ik hem ook niet mee.

Daar help je hem juist wèl mee. En als jij belangrijk genoeg voor hem bent dan neemt hij weer contact met je op als afkicken gelukt is.

jaa idd, daar heb je gelijk mee.
nou ik heb hem net een offline bericht gestuurd, dat ik er evengoed altijd voor hem ben, en dat hij gewoon echt moet stoppen, en dat als hij het echt wil, het zeker ook lukt. en dat hij me altijd kan bellen, als hij wil praten. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:39

Dat soort mensen kunnen inderdaad alleen zichzelf helpen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:40

Op deze manier help je hem niet :)
Hij stopt niet omdat jij dat wil, hij moet stoppen omdat hij dat wil en daar moet hij zelf iets aan doen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:44

Het is niet de taak van een 15-jarige om dit op jezelf te betrekken en het deels als jouw probleem te zien en hem willen helpen.

Jij kunt er, zo te lezen, vrij weinig mee. Hij moet willen afkicken, de motivatie ligt bij hem. Het klinkt heel rot, maar ik zou zijn ouders bijvoorbeeld bellen en het probleem bij hen neerleggen. Ik vind deze verantwoordelijkheid (welke ik wel weet te waarderen, je bent vast erg lief) veel te groot voor jou. :)
Laatst bijgewerkt door dejavu op 04-10-09 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:49

Beste TS,
even heel hard twee feiten:
1. Jij bent veel te jong om dit soort problemen te kunnen hanteren.
2. Een verslaafde help je maar op één manier: hem/haar volledig in de sh*t te laten zitten. Hoe meer, hoe beter. Sociale isolatie is één van die gevolgen. Pas als niemand de gevolgen voor hem opruimt, komt hij misschien tot de conclusie dat hij het zelf moet doen. Laat hem dus barsten, daar help je hem het meest mee.

De meest gemaakte denkfout in dit soort situaties is "als ik maar genoeg van hem hou, verandert hij wel" NIET DUS! DAT GEBEURT NOOIT.

Ik ben blij dat je zo ver van hem afwoont.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:59

Het belangrijkste is dat hij zelf echt de motivatie heeft om te stoppen. Praat met hem over zijn probleem als hij nuchter is. Anders heeft het geen zin. Spreek met hem af wat je voor hem kan en wil doen en wat hij zelf denkt waar hij jou hulp kan gebruiken en hoe dan. Maak ook duidelijk wat de consequenties zijn als hij wel gedronken heeft (dat je dan dus geen contact met hem hebt) en dat je er niet zelf aan onder door wil gaan. Maak je grenzen duidelijk. Dan kan je de volgende keer je gewoon aan de afspraken houden, dat geeft 'rust' en dan is het duidelijk wat je aan elkaar hebt.

Ik vind het heel goed van je dat je hem wilt helpen, maar vergeet jezelf niet. Je moet er niet zelf aan onder door gaan. Al helemaal niet op je 15e! Het is niet jou taak om hem er van af te helpen en jou eigen leven is belangrijker. Zijn er meer mensen in zijn omgeving die hem kunnen helpen? Hoe is de relatie met zijn ouders?

slimmerik schreef:

Ze zijn dan wel niet getrouwd, maar het kan zeker wel moeilijk zijn om een goede vriend aan de kant te zetten.
Een afkickkliniek kan heel beangstigend zijn. Het wil nog niet betekenen dat hij totaal geen motivatie heeft om te stoppen. Misschien nog niet genoeg wilskracht. Maar het gebrek aan wilskracht is ook een van de dingen die samen gaan met een verslaving.

DDW1190 schreef:
iemand die verslaafd is kan je alleen maar helpen om hem in een afkickkliniek te plaatsen! anders stopt het toch niet!

Cayenne schreef:
Je kunt hem niet helpen. Als hij wil stoppen, moet het vanuit hem komen, anders staat hij er blijkbaar niet volledig achter.
Als hij niet sterk genoeg is om de wilskracht te vinden, is hij ook niet sterk genoeg om te stoppen.

beantsje schreef:
Beste TS,
2. Een verslaafde help je maar op één manier: hem/haar volledig in de sh*t te laten zitten. Hoe meer, hoe beter. Sociale isolatie is één van die gevolgen. Pas als niemand de gevolgen voor hem opruimt, komt hij misschien tot de conclusie dat hij het zelf moet doen. Laat hem dus barsten, daar help je hem het meest mee.

Ben het met deze quotes niet eens. De omgeving en mensen om een alcoholist heen zijn van groot belang en hebben zeker invloed. Motivatie en wilskracht zijn inderdaad hele belangrijke dingen en een afkickkliniek kan heel goed helpen, maar dat is niet het enige. Vrienden kunnen zeker wel helpen. Als een alcoholist niets/niemand heeft waar hij/zij om geeft, om het voor te doen, dan heeft dat invloed op de motivatie. Sociale isolatie helpt juist niet bij het afkicken. Vrienden, een gezin, een baan, kunnen hen juist enigzins op de been houden, in de echte wereld houden. Als een alcoholist lekker kan drinken zonder dat hij/zij gecontroleerd wordt/verantwoording hoeft af te leggen, is het naar de fles grijpen alleen maar makkelijker.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 15:49

ooke, om alles te beantwoorden,
gewoon even in het kort en algemeen:
de relatie met zijn ouders is niet goed,
hij woont sinds kort niet meer thuis omdat het niet meer ging...
dus daar heeft hij ook niks aan.

en ik ben dan wel jong, maar ik weet wel waar ik over praat, aangezien ik zelf heel veel meegemaakt heb. (en nog steeds meemaak)
en hij zegt ook dat hij het wil enzo, want dat het zo niet langer door kan gaan. en ik heb ook afgesproken met hem dat ik zou stoppen met wietgebruik & hij tegelijkertijd zou stoppen met drinken, maar helaas is het bij hem niet helemaal gelukt, wel een aantal dagen.

maar iniedergeval allemaal heel erg bedankt,
en idd, zodra hij dronken is & hij praat tegen me, krijgt hij geen antwoord terug :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:34

Hij hoeft niet meteen een afkickkliniek in om hulp te krijgen, maar hij moet wel WILLEN stoppen. Hij moet het namelijk zelf doen.

Ik heb vanuit mijn naaste omgeving goede ervaringen met de Brijder stichting, zij hebben ook een adres op Texel. Als hij echt wil stoppen, dan lijkt dat me de aangewezen plek om te beginnen ;) http://www.brijder.nl/Service/aanmelden ... n-adressen

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:52

oke dankje,
ik ga het hem sturen :)