Paardrijden met loopgips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HouVanUtopia

Paardrijden met loopgips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 12:09

Halloo bokkers!

Ik zit op dit moment mijn met pootje tot mijn knie in het gips doordat ik mijn grote teen heb gebroken.
Nu krijg ik maandag als het goed is loopgips.

Maar nu zie ik welles foto's met mensen die rijden met gips.
Nou lijkt het mij niet echt slim ofzo??

Dus hoor graag van jullie over hoe en wat...
EN of het wel of niet kan (ook hoe krijg je in gods naam je rijbroek aan?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-09 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd

Rauka

Re: Paardrijden met loopgips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:12

Hahaha, ik heb wel gereden met loopgips. Zonder zadel een klein rondje op een héél lief paard. Rijbroek aan kan je wel vergeten ;) .
Ik zat heel erg wiebelig omdat mijn ene been zwaarder was dan mijn andere en ik was erg bang dat ik eraf zou glijden en mijn gebroken enkel die klap niet zou kunnen hebben.

Ik raad het je dus niet aan :=

Veel beterschap!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:16

Lijkt me geen aanrader, vooral vanwege het risico...
zou maar gewoon even voorzichtig zijn, des te eerder kun je weer lekker aan de slag!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:20

Mijn enkelbanden waren ooit flink gerokken, met resultaat ook een loopgips voor 3 weken.

Ik was destijds geselecteerd voor de nationale kampioenschappen dressuur L1, en reed na 2 dagen alweer. Hoe ik dat deed met een rijbroek weet ik niet meer. Misschien gewoon een losse broek?

Heb er nooit last van gehad, maar had wel een heel erg voorwaartse pony die ik geen benen diende te geven. Ook het wijken ging goed, hij reageerde perfect op mijn zit. Moeilijker was dat ik ook tegelijk mijn sleutelbeen gebroken had, dat was een groter risico. Gelukkig trok hij nooit aan de teugels.
Eén dag voor het kampioenschap heb ik de gips eraf laten halen, want wedstrijden starten ermee was niet toegelaten (rijlaarzen waren toen immers verplicht, nu mogen chaps ook). Ik behaalde een mooie 2de plaats. :D

Om het nu aan te raden aan eender wie : nee. Maar als je een erg betrouwbare pony/paard hebt, kan er imo weinig misgaan in een binnen/buitenbak. Ermee gaan buitenrijden lijkt me niet zo veilig.
Laatst bijgewerkt door Satine op 03-10-09 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:22

Staat dit niet in de top 10 dingen 'die je absoluut niet moet proberen' :? :) Gewaagde foto, lijkt mij alleen niet echt prettig voor het vinden van je balans :P

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:43

hmm..ik zou wel zo zijn om te gaan rijden met mn poot in het gips maar of het slim is....

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:38

Mm ik heb geen gebroken been oid gehad, wel ooit een gebroken pols waarmee ik op een pony ben gaan zitten. je raad het al, pony schrok nooit ergens van en net op dat moment dat ik erop zat wel. liep gelukkig goed af maar was niet zo'n aanrader. Soms doe je rare dingen als je jong bent zullen we maar zeggen :-)
Ik zou persoonlijk (na mijn ervaring) niet gaan rijden met je loopgips. Liever iets langer niet rijden dan dat er straks iets mis gaat en je nog langer in het gips zit.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:40

tja ligt eraan op wat voor paard je gaat stappen. had arm gebroken week later zat ik er alweer op.
knieoperatie ook na een paar dagen alweer op paard. maar dat waseen hele brave

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:43

Ik heb het wel gedaan toen ik loopgips had , alleen rijd het niet lekker aangezien er meer gewicht hangt aan 1 been door het gips.

Roxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:45

Ik heb zelfs gereden met gewoon gips van teen tot halverwege bovenbeen. Wel onhandig en kon geen rijbroek aan maar zat er wel op haha. Het reed inderdaad niet erg lekker, later met een half been in het gips ging het beter.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:47

meissielief schreef:
Ik heb het wel gedaan toen ik loopgips had , alleen rijd het niet lekker aangezien er meer gewicht hangt aan 1 been door het gips.

Dat lijkt me nog het rotste, dat gewicht. Ik zou het niet doen met gips. Het wordt ook nog hartstikke vies enzo, nee niet handig. Als het er straks af heb je nog genoeg tijd joh.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:49

Hoi,

Vindt het heel onverstandig als je zou gaan rijden met loopgips. Wat is nou een paar weken niet rijden op een heel leven?
Denk heel goed na over het risico dat je neemt. Officieel ben je als je met gips op je paard gaat zitten niet verzekerd. Als je van je paard zou vallen en je breekt weer wat mag de verzekering jezelf voor alle kosten laten opdraaien. Weet niet of het je dat waard is.

Gr Genja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:35

Ik vind die foto er echt gevaarlijk uitzien...
Het risico dat je in je beugel blijft hangen als je wel valt...

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:48

Ik heb een paar jaar geleden mijn middenvoetsbeentjes gebroken. Eerst had ik een gipsspalk, maar na een week kreeg ik loopgips. Het mooie hieraan was dat ze aan de bovenkant een snee hadden gemaakt waardoor ik een soort gipsschoen kreeg. Ik kon dus gewoon douchen en aankleden, gipsschoen erom heen, dan dat zwarte schoentje wat je ook op de foto ziet en klaar!
Ik kon alleen niet goed lichtrijden omdat ik geen gelijke druk op mijn beugels kon zetten. De rest ging prima!

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:56

Ik zou het niet doen.. Het is niet echt lekker en er is ook een risico dat er wat gebeurd en dat je nog langer rustig aan moet doen.

Toen ik vorig jaar mijn enkel heb gebroken en 6 weken in het gips zat, heb ik het wel een keer gedaan.. Maar echt rijden kun je het niet noemen, het was meer rondjes stappen. Het was heerlijk om er weer even op te zitten, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als het fout ging. := Je kan beter gewoon afwachten tot het weer helemaal goed is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:01

Bij mij zou het vrij moeilijk gegaan zijn, zat namelijk van mijn enkel tot mijn lies in het gips :')

Maar ik zou het niet doen. Gips is niet bestand tegen die klappen die je been kan krijgen....

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:03

Plukje schreef:
Ik heb een paar jaar geleden mijn middenvoetsbeentjes gebroken. Eerst had ik een gipsspalk, maar na een week kreeg ik loopgips. Het mooie hieraan was dat ze aan de bovenkant een snee hadden gemaakt waardoor ik een soort gipsschoen kreeg. Ik kon dus gewoon douchen en aankleden, gipsschoen erom heen, dan dat zwarte schoentje wat je ook op de foto ziet en klaar!
Ik kon alleen niet goed lichtrijden omdat ik geen gelijke druk op mijn beugels kon zetten. De rest ging prima!

ZOiets krijg ik geloof ik ook!!!!

Kun je dat gewoon uittrekken en dan zeg en weer aan ?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:14

Ik weet zeker, dat wanneer mij dit zou overkomen, ik het ga proberen. Zou niet 3 weken mijn paarden kunnen laten staan.
Tja, het risico dat je verkeerd afstapt o.i.d. is zeker aanwezig maar ja, leven zonder risico is niet leven..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:19

Nou ik heb er ervaring mee, hihi.
Alleen als je echt goed in het gips zit heb je niets aan de beugel viel mij op. Ik kon mijn enkel niet buigen, dus de beugel ook niet goed aan de voet houden. Ik vind de springfoto dus apart.
Een rijbroek aan gaat je niet lukken lijkt mij. Ik kon alleen wijdere broeken aan. Ik reed gewoon zonder beugels, of met alleen beugel aan de ene voet waar ik geen gips had. Eigenlijk ging dit prima.
Het lastigste is het opstappen. Omdat je afzet wat lastig is. Maar je zou hier een krukje ofzo kunnen gebruiken. Met afstappen is het een kwestie van op je goede been landen.

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:21

Ik kreeg trouwens wel een rijbroek aan, ging ze nog passen in de winkel namelijk _O-

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:33

Lijkt mij ook niet echt verstandig. Maar nog even een vraag, waarom zit je in godsnaam tot aan je knie in het gips als je een teen gebroken hebt, is dat niet lichtelijk overdreven?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:34

hyppolyte schreef:
Lijkt mij ook niet echt verstandig. Maar nog even een vraag, waarom zit je in godsnaam tot aan je knie in het gips als je een teen gebroken hebt, is dat niet lichtelijk overdreven?

Dat vraag ik me dus ook af!!
En ik ga maandag ook vragen waar ik hem precies heb gebroken want ook dat hebben ze me niet verteld!
Natuurlijk heb ik wel een vermoeden, maar wil het toch wel even goed horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:35

hyppolyte schreef:

Je hele been steunt op je voet, en dus op je teen. Dus heeft toch wel iets meer dan enkel je voet steun nodig om te zorgen dat je je teen niet belast.

Ik had 'alleen' mijn knie uit de kom gehad (nou ja, uit de kom...knieschijf dat igg duidelijk niet meer op zijn plek :+ ) en zat dus van mijn enkel tot mijn lies ingepakt :)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:46

Heb ook ooit gereden met gips, (enkel gebroken)
Moet zeggen, het went snel, hoewel ik daardoor dus veel langer in het gips heb gezeten dan noodzakelijk omdat de breuk niet goed wilde genezen. (goh hoe zou dat nou komen :+ ).
Had mijn rijbroek aan de onderkant van de pijp opengeknipt en als ik hem aanhad plakte ik hem met tape waar aan elkaar, beetje rottig uit te leggen, maar het werkte wel.
Conclusie: rijden met gips gaat prima, maar verstandig is het niet. (hoewel ik het zo weer zou doen :o )

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:06

Citaat:
Je hele been steunt op je voet, en dus op je teen. Dus heeft toch wel iets meer dan enkel je voet steun nodig om te zorgen dat je je teen niet belast.

Ik had 'alleen' mijn knie uit de kom gehad (nou ja, uit de kom...knieschijf dat igg duidelijk niet meer op zijn plek ) en zat dus van mijn enkel tot mijn lies ingepakt

Ik weet ook wel dat je grote teen/bal van je voet heel belangrijk zijn als steunpunt, maar als je dan tot de enkel in het gips zit, lijkt dat me ook wel voldoende, als je tot je knie in het gips zit belast je de boel toch net zoveel?

Als je je knie verdraait snap ik juist weer wel dat je hele been verpakt wordt, dat is het centrale punt in je been en dan voorkomt het dat er teveel druk op komt te staan. Maar met je teen?