Ervaringen met medicijn Keppra?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Ervaringen met medicijn Keppra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:30

N.a.v dit topic [LZP] Machteloos, verdrietig, boos, wanhopig en hoopvol

wil ik jullie toch even naar eventuele ervaringen vragen met dit medicijn.....

dit kwam ik al tegen en ik vraag me af of het op weegt tegen 10tot 15 sec eens in de zoveel tijd motoriek verstoring......

ik vind dit niet prettig in ieder geval... en nog best een flinke waslijst

Citaat:
stoornissen zenuwstelsel: duizeligheid (wankel gevoel), stuip, hoofdpijn, hyperkinesie (hyperactiviteit), ataxie (coördinatiestoornis), tremor (beven), amnesie (geheugenverlies), evenwichtsstoornis, aandachtsstoornis (concentratie verlies), geheugenstoornis (vergeetachtigheid)
• psychiatrische stoornissen: agitatie, depressie, emotionele instabiliteit/stemmingswisselingen, vijandigheid of agressie, slapeloosheid, nervositeit of irritatie, persoonlijkheidsstoornissen (gedragsproblemen), abnormaal denken (langzaam denken, niet in staat om te concentreren)
• stoornissen spijsverteringsstelsel: buikpijn, nausea (misselijkheid), dyspepsie(indigestie), diarree, braken
• voedingsstoornissen: anorexie (verlies van eetlust), gewichtstoename
• stoornissen oor en labyrint: vertigo (draaierig gevoel)
• oogstoornissen: diplopie (dubbelzien), wazig zien
• stoornissen skeletspierstelsel en bindspierweefsel: myalgia (spierpijn)
• letsel: toevallige verwonding
• infecties: infectie, ontsteking neus- keelholte
• ademhalingsstoornissen: toegenomen hoest, eczeem, jeuk
• huidstoornissen: rash (huiduitslag
• bloedstoornissen: vermindering aantal bloedplaatjes
Andere bijwerkingen waarvan met Keppra melding is gemaakt zijn:
• stoornissen zenuwstelsel: paresthesie (tintelingen)
• psychiatrische stoornissen: abnormaal gedrag, boosheid, ongerustheid, verwarring, hallucinatie, mentale stoornissen; enkele mensen kunnen zelfmoordgedachten krijgen (het gevoel om jezelf te doden)
• stoornissen spijsverteringsstelsel: alvleesklierontsteking, leverontsteking, afwijkende leverfunctietest
• voedingsstoornissen: gewichtsverlies
• huidstoornissen: haarverlies
• bloedstoornissen: daling van het aantal rode bloedcellen en/of witte bloedcellen
Sommige van deze bijwerkingen, zoals slaperigheid, vermoeidheid en duizeligheid kunnen in het algemeen meer voorkomen aan het begin van de behandeling of bij het verhogen van de dosering. Deze effecten verminderen echter in de tijd. Bij enkele komen gedachtes aan zelfmoord aan de orde.
Wanneer één van de bijwerkingen ernstig wordt of in geval er bij u een bijwerking optreedt die niet in deze bijsluiter is vermeld, raadpleeg dan uw arts of apotheker.

wie oh wie heeft er een ervaring? negatief positief ...maakt niet uit please help

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:35

Enkele clienten van mij gebruiken Keppra, en bij geen van alle heb ik eigenlijk bijwerkingen gezien, slechts slaperigheid/duizeligheid toen bij één van hen de dosis verhoogt werd.... Maar dit is natuurlijk per persoon verschillend dus ik denk niet dat je af kan gaan op de verhalen van anderen.

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar probeer er niet te zwaar aan te tillen. Alert zijn op bijwerkingen en deze aangeven bij de arts zodat indien nodig naar een ander middel gezocht kan worden.

Sterkte !

CM_

Re: Ervaringen met medicijn Keppra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:40

Ik denk in jouw geval dat je beter niet de bijwerkingen had kunnen lezen ...

Als je al niet lekker in je vel zit ben je erg vatbaar voor hypochondrie.
Dit wil zeggen dat je erg vatbaar bent voor hersenspinsels, en je daadwerkelijk veel van de bijwerkingen kunt krijgen.
Maar dan niet door het medicijn, maar puur vanuit je psyche.

Je zult het niet voor niets hebben voorgeschreven gekregen.
Probeer de bijwerkingen los te laten, ga lekker in het bos wandelen, snuif de frisse boslucht op en niet teveel piekeren.

Overigens zijn de bijwerkingen vaak alleen aan de orde in de eerste week/weken. Daarna is je lichaam eraan gewend en zullen ze spoedig verdwijnen.

Blijven ze toch, dan is het belangrijk je arts te waarschuwen.

Sterkte!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:20

Het is mij niet voor geschreven maar mijn vriend ivm een hersentumor. Hij twijfelt zelf of het wel nodig is om het medicijn te slikken.

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:33

Oh ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Maar als ik je vriend was zou ik dan eens contact opnemen met de arts, en zijn zorgen daarmee bespreken.

Ook de twijfel aangeven, en zeggen wat ie denkt , dat ie twijfeld of de werking opweegt tegen de bijwerkingen etc.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:42

ja precies en dat gaan we nu ook doen maandag..... Ts ook allemaal zoveel in 1x datje in eerste instntie alleen maar ja en amen knikt en daarna pas gaat denken is dit wel een goede optie?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:46

Ik ken je vorige topic niet, dus ik nam het medicijn anders op, excuus daarvoor.

Maar begrijpelijk dat het veel is.
En een goede arts begrijpt ook dat later pas de vragen etc komen.

Mijn moeder heeft leukemie, en heeft een erg fijne arts die hun begeleid.
Voor vragen kan ze altijd terecht, en nieuwtjes mbt medicijnen etc horen ze meteen van m.

Dus zorg dat je een arts hebt/vind die niet alleen het ziekteproces begeleid, maar ook op persoonlijk vlak de juiste handvaten geeft. En duidelijk tekst en uitleg geeft bij behandeling.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:48

Mijn moeder heeft het geslikt voor epilepsie maar kreeg er ook een depressie van :j
Er is toen met de arts besloten om over te stappen op een ander medicijn :)
Edit: mijn moeder loopt ook in het UMCU, bij welke arts loopt je vriend?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:50

Hoeveel mg per keer moet je vriend nemen en hoeveel keer per dag?? Daar zit ook een groot verschil in, een van mijn clienten gebruikt 2 keer daags 1000 mg en die haar gewicht neemt toe. verder merk ik weinig aan mijn clienten. Bij ons zijn er 3 die het gebruiken. Wel merk ik dat de toevallen in zwaarte zijn afgenomen en bij 1 ook in aantallen. (clienten hebben epilepsie)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:56

hij moet indd beginnen met 2 maal daags 500 mg. Aleen heeft hij heel weinig last van die "aanvallen" en er gebeurd dan ook niet zoveel, wat stuurloos zijn m,et de rechterkant van zijn lijf maar hij ligt niet schuimbekkend op de grond ofzo? daarom vroegen wij ons af of het dan wel nodig is . autorijden mag hij toch niet, met of zonder medicijnen...

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:05

En toch zijn dit aanvallen en bij elke aanval sterft er weer een stukje af in de hersenen. Bij een van onze clienten zijn zijn aanvallen ook heel weinig maar kunnen soms oplopen tot een 50 tal aanvallen op een uur en dit zijn dan aanvallen met enkel een schokje of 2 met de linker arm en een keer wegdraaien met de ogen. Ik zou het toch gebruiken al was het maar on te voorkomen dat de aanvallen meer worden en heftiger. Niet iedereen reageert op medicijnen zoals in de bijsluiter staat maar men moet het vermelden dat het kan.

sterke voor jou en je vriend!!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:14

Ik had het ook al in je vorige topic gezegd, maar ik gebruik dus keppra. 2500 mg per dag. Daarnaast slik ik nog 2 andere anti epileptica. Die 'andere 2' daar heb ik veel last van. Overigens valt dit bij keppra alles mee. Alleen de eerste weken echt last gehad en daarna wanneer de dosis omhoog werd gegooid. Keppra is nog een relatief nieuw medicijn. En volgens mijn neuroloog, als het aanslaat, één van de beste medicijnen. Dit omdat deze de minste bijwerkingen hebben. Zelf heb ik dat ook zo ervaren. Van de keppra werd ik alleen behoorlijk suf en duizelig, begin ook hoofdpijn. Maar dit is allemaal naar verloop van tijd weggetrokken. Die andere 2 medicijnen daarintegen..... Maar goed. Net wat ik in het andere topic ook vertelde, iedereen moet het zelf ervaren. Bij de één zal het meevallen qua bijwerkingen, bij de ander tegen. Maar dat is ook maar net hoe je er zelf instaat. Ga jezelf en je vriend niet op zitten jutten, met waar hij allemaal evt. last van kan krijgen. Dat werkt niet. Goed van jullie dat jullie iig maandag je arts contacten, spreek je zorgen naar hem toe uit..... Heb je nog vragen? Geef gerust een gil. :) Heel veel sterkte, voor jullie beide! :(:)

Manon81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:48

Mijn moeder heeft epileptie overgehouden aan een hersenbloeding. Zij is begonnen met 2 andere anti epileptica, met de nodige bijwerkingen. De neuroloog vond het hierdoor de moeite waard om met Keppra te starten en de andere 2 af te bouwen. (juist omdat Keppra veel minder bijwerkingen zou geven dan de andere medicatie)
In de aanloopperiode (dus het verminderen van de ene en het opbouwen van Keppra) is mijn moeder in het begin erg moe geweest en inderdaad een beetje suf, maar nu gaat het een stuk beter dan met die andere medicijnen. Eigenlijk helemaal geen bijwerkingen meer.

Die motoriek verstoring waar je het over hebt, zou kunnen zorgen voor een beetje schade in de hersenen. Daarom is het belangrijk om deze 'aanvallen' zo minimaal mogelijk te houden met medicatie. Het is een soort circel: aanval -> schade -> meer aanvallen -> nog meer schade etc. Wat ik heb begrepen van de neuroloog is dit een bevinding die nog niet bij iedereen bekend is. Epileptische aanvallen zorgen dus wél voor een beschadiging in de hersenen.

Laat je niet gek maken door de bijsluiter (of enge verhalen op internet), stel je vragen aan de dokter en vertrouw erop dat hij weet wat hij doet.

Sterkte...