mensen met scheuermann

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

mensen met scheuermann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:39

ik heb een vraagje
zijn er op bokt mensen met de ziekte van scheuermann
inder geval die ziekte zit bij mijn vaders kant erg in de familie(bij al zijn broers en zussen en hij ook) en waarschijnlijk heb ik het ook.(als enige van de 6 kiendjes)
dit is een rug ziekte waarbij je wervels vergroeien en waarbij je maar weinig kraakbeen hebt.
ons pap wil er niet zo veel over vertellen dus vraag ik het jullie .
groetjes
Laatst bijgewerkt door speedfiets_2 op 01-10-09 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt

meeikk

Re: mensen met sawyermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:41

ik heb er geen ervaring mee maar misschien kan je het op google opzoeken die verbetert het ook als je het fout schrijft
succes :) en sterkte met je vader.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:42

google kent het niet het is ook vrij zeldzaam

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:44

wikipedia dan misschien?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:48

Hoi,

kijk hier eens naar: http://lmgtfy.com/?q=ziekte+van+scheuermann

Een collega van mij, een jongen (daar komt het het meeste bij voor), heeft het ook. Hij heeft een beetje een bollig in zijn rug. Het is alleen te zien als je er echt op let, dus valt niet op. Hij heeft er weinig last van, maar krijgt 'preventief' 1 keer per maand fysio. Zo leert hij ook een goede houding aan te nemen. Het is schijnbaar geen ernstige 'ziekte'. Ik zou me er niet al te druk over maken ;)
Laatst bijgewerkt door Vayo op 01-10-09 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:51

delphi thnx

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:57

Wordt op deze wijze gespeld: Scheuermann.
Ik weet er weinig van, behalve iemand die het had -ouder persoon- die hierdoor steeds meer voorover ging lopen en een bochel kreeg. Ook klachten van spieren rondom de schouders / rug.
Hopelijk levert de juiste spelling je meer resultaten op...

Edit; zie dat Delphi je al verder heeft geholpen!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: mensen met scheuermann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:03

ik zelf heb een te rechte rug(vond het al raar toen ze da tege me zijden)en een verkeerd gevormde borstkas beetje wig vorm
en algemeen veel last van mijn rug vooral tijdens het sporten

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:09

Ik lees wel adviezen over fysiotherapie (caecartherapie) volgen en dat zwemmen (rugcrawl) goed zouden zijn. Ook dat het doorgaans niet een heel ernstige ziekte is (in de zin van extreem pijnlijk of levensbedreigend).
Misschien toch navraag doen bij je vader, en zo nodig naar de HA. Ook ivm. pijnklachten die je tijdens het sporten hebt. Eerst maar na laten gaan of je de aandoening überhaupt wel hebt! Evt. adviezen vragen over hoe slecht paardrijden dan is...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:12

ik ben al naar de HA geweest maar die kan het nu nog niet goed vast stellen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:15

Oké, heeft de HA je nog adviezen gegeven? Of gezegd wanneer terug te komen, of vanaf welke leeftijd het wel vast te stellen is?
Denk dat zwemmen sowieso een goede sport is. Verder niet al te druk maken! Je wordt nu toch niet wijzer, als het nu niet vast te stellen is.
Weet je waarom je vader er zo weinig over vertelt?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:20

Rugcrawl lijkt me een goed advies, omdat je daarmee je bovenrug wat los kan houden. Verder kun je bij je fysio terecht voor oefeningen om het los te houden en daardoor te voorkomen dat je rug erg krom groeit.

Er is op google btw heel wat te vinden:
http://www.google.nl/search?hl=nl&sourc ... =&aq=f&oq=

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:39

Hay,

Ik ben hier toevallig mee bezig op school en hoop je hiermee te kunnen helpen. Ik hoop dat je het snapt. Als je het niet snapt dan kan je me een PM sturen dan stuur ik zo snel mogelijk een antwoord terug.

Ik raad je aan een fysiotherapeut te bezoeken. Zij kunnen ook zonder diagnose veel voor je doen en zullen vooral inspelen op de klachten die je hebt.

Zwemmen schijnt een goede bewegingsvorm te zijn voor mensen met Scheuermann mits er goede begeleiding aanwezig is.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes Lotte

Anatomie/fysiologie
Bij de ziekte van Scheuermann zijn de dekplaat en de ringapofyse van de wervels aangedaan. Een groeistoornis aan de ventrale zijde van de apofyse lijdt tot een meer of mindere mate van wigvormige verandering van het wervellichaam. De kraakbenige sluitplaten zijn vaak onregelmatig en kunnen defect zijn. De afwijking leidt tot een versterkte kyfose van de wervelkolom (ronde bolling van het bovenste gedeelte van de rug). In de normale kyfose zit echter een forse variatie, die samenhangt met leeftijd (thoracale kyfose(bolling) neemt toe, lumbale lordose(holling) neemt af). Voorzichtigheid is daarom geboden bij het hanteren van de traditionele waarden van de thoracale kyfose tussen 20 en 40 graden. De ziekte treedt op vanaf de groeispurt. De manifestatie is dan meestal pijnloos. Bij volwassenen gaat de ziekte meestal met lage rugpijn gepaard. Wanneer de kyfose laagthoracaal of thoracolumbaal zit gaat dit duidelijk met meer klachten gepaard, dan de hogere locaties. De lumbale wervels kunnen ook aangedaan zijn, maar dan meestal wat later in de groei, tegen het einde van de skeletrijping. Door de lumbale lordose ontstaat minder vaak een kyfotische afwijking. Scheuermann in de lumbale regio gaat wel gepaard met een afgenomen beweeglijkheid en veroorzaakt ook meer lage rugklachten. Ook zou de incidentie van spondylolyse (verslapping van de verbinding tussen twee wervels) bij deze variant verhoogd zijn.

Orthopedie, prof. Dr. J.A.N. Verhaar, dr. J.B.A. van Mourik, Bohn Stafleu van Loghum, 2008.

Etiologie (oorzaken)
Het is onduidelijk waardoor de verbeningsstoornis ontstaat. Er zijn tal van theorieën ontwikkeld, maar deze blijven onbewezen.

Orthopedie, prof. Dr. J.A.N. Verhaar, dr. J.B.A. van Mourik, Bohn Stafleu van Loghum, 2008.

Op veel internetsites staat ook dat de oorzaken onbekend zijn, maar andere sites werken toch oorzaken uit. Ik ga in dit geval echter uit van het boek Orthopedie van de auteurs Verhaar en Van Mourik, aangezien dit een veel hogere evidentie is dan willekeurige internetsites.

Epidemiologie (incidentie, prevalentie, letaliteit)
De ziekte van Scheuermann wordt vastgesteld bij 5 tot 40% van de bevolking.

http://www.fysiotherapie-enschede.nl

De ziekte komt voor tussen het 14e en 17e levensjaar en komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

http://home.hetnet.nl/~f2hredebondt/zie ... ermann.htm

De ziekte van Scheuermann ontstaat tussen het 13e en het 17e jaar en komt vooral bij jongens voor. Bij 75% van de gevallen gaat het om een thoracale, bij 25% om een thoracolumbale kyfose. Morbus scheurman komt gemiddeld bij 2 op de 1000 voor. De verhouding tussen mannen en vrouwen met deze aandoening is 5 op 1.

http://www.fysiotherapiedeboerenzwart.nl
Pathologie (beeld, diagnose)
In veel gevallen ontstaat alleen een versterkte thoracale kyfose (bolling van het bovenste gedeelte van de rug), zonder pijnklachten of beperkingen. Pijn kan ontstaan na een groeispurt. Ook tijdens tillen, buigen of sportieve activiteiten kan een zeurende, stekende pijn ontstaan. Naarmate de kyfose toeneemt en stugger wordt, kan ter compensatie een versterkte lumbale/cervicale lordose ontstaan. Bij een aantal kinderen ontstaat onder de kyfose een geringe scoliose.
Uit langetermijnonderzoek blijkt dat patiënten met de ziekte van Scheuermann op oudere leeftijd een licht verhoogde incidentie van rugpijn hebben, maar dat zij goed functioneren en dat er nauwelijks verschillen worden gevonden met de controlegroepen. Het is onduidelijk of de ziekte van Scheuermann ook leidt tot vervroegd of verhoogd risico op spondylartrose.