Te veel alcohol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Te veel alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:02

Stel iemand drinkt elke dag minimaal 4 a 5 glazen bier en in het weekend meer!

Waardoor de ogen rare blikken vertonen en al voor het eten lichtelijk aangeschoten is.

Vinden jullie zo'n persoon een alcoholist?

Anoniem

Re: Te veel alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:03

"Vragen naar de bekende weg" heet dat.

Wat wil je écht weten?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:05

Ik vind het te veel, maar de persoon in kwestie staat wel heel dichtbij! En ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:05

TJa, ik vind het pas een alcoholist wanneer de persoon absoluut NIET van de drank af kan blijven.

Alcohollist is in mijn ogen een persoon die drank moet hebben om bv te slapen (oid)
Wanneer een persoon elke avond 4a5 biertjes heeft, maar ook makkelijk een week zonder kan, dan is het in mijn ogen absoluut geen alcohollist.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:06

Dagen zonder drank komen niet voor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:08

Niemand kan diegene een alcoholist 'vinden' of niet, diegene waar jij het over hebt IS namelijk alcoholist... Iemand die 4 glazen alcohol (of meer) per dag drinkt om te kunnen functioneren word als alcoholist beschouwd in de verslaafdenzorg.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:09

Jaa, dan ben je volgens de maatstaf (2 glazen voor een man per dag) een alcoholist.

Helderder

Oordeel zelf maar:
Citaat:
Hoe herken je probleemgebruik?

Gewenning en verslaving aan alcohol ontstaan geleidelijk. Het begint met af en toe te veel drinken tot regelmatig doorzakken. Dat maakt het herkennen van probleemgebruik moeilijk. Er is sprake van misbruik als iemand ongeacht de omstandigheden voortdurend alcohol gebruikt, terwijl dat gebruik problemen veroorzaakt of verergert. Als iemand zichzelf herhaaldelijk in gevaar brengt (autorijden onder invloed bijvoorbeeld), is er ook sprake van misbruik.
Belangrijke aanwijzingen voor probleemgebruik zijn:
Alcohol nodig hebben om te kunnen ontspannen, om in een andere stemming te komen, om een bepaalde angst te overwinnen of zenuwen tot bedaren te brengen.
Niet genoeg hebben aan 1 of 2 glazen, maar dagelijks meer drinken en vaak situaties opzoeken waar alcohol gedronken wordt.
Wel willen stoppen of proberen om overdag niet te drinken, maar daar niet in slagen.
Snel en gulzig drinken, stiekem drinken, vaak naar drank ruiken en kauwgum eten om de dranklucht te verbergen.
Zonder alcohol ontwenningsverschijnselen krijgen als trillende handen, transpireren en slecht slapen.
Vaak ruzie maken over drank met de partner of gezinsleden.
Foutjes maken op het werk of regelmatig verzuimen.
Vaker onder invloed deelnemen aan het verkeer.

Hoe ga je om met probleemgebruik van een ander?
Mensen die alcoholproblemen hebben zullen geneigd zijn dit te ontkennen. Gebruik proberen tegen te gaan of verbieden is niet zinvol. Paniek en dreigementen hebben eerder een averechts effect. Openhartige gedachtewisseling op basis van goede informatie en zonder vooroordelen kan wel helpen.

Stel in elk geval duidelijke grenzen.
Probeer samen uit te zoeken wat de onderliggende problemen zijn en kijk of daar iets aan gedaan kan worden.
Zorg dat u goed geïnformeerd bent. Deze tekst geeft de belangrijkste informatie.
Zowel voor de probleemgebruiker als voor de omgeving geldt: aarzel niet om advies te vragen.

Bron: trimbos.nl

xXGRIETJEXx

Ik weet niet hoe dichtbij de persoon staat, maar wanneer de persoon in je eigen huiselijke omgeving is, dan kun je de drank altijd eens verbergen, wanneer de persoon in kwestie kwaad word of niet kan slapen (ik zeg maar wat) dan heeft deze persoon in kwestie wel een drank probleem.

Wanneer de persoon helemaal geen ander beeld vertoond is het in mijn ogen geen drank drinken om het moeten, maar meer om het lekker te vinden.

Heb je het als eens met de persoon in kwestie er over gehad?
Waarom drinkt hij zoveel?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:10

Paula bedank voor je informatie!

Ga ik eens rustig doorlezen,en eens goed nadenken

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:11

Als er geen dagen zonder drank voorkomen dan vind ik het sowieso wel richting alcoholist gaan..

Anoniem

Of hij/zij het kan missen of niet, ik vind dat het hier echt gaat om bovenmatig drankgebruik. Is idioot veel hoor, ELKE dag... Lekker voor je lijf en hersens... :n

Ben je wel eens een gesprek over het "waarom" met hem/haar aangegaan?

Taffje

Citaat:
Drinken wordt problematisch bij mannen wanneer zij meer dan 21 glazen per week drinken. Voor vrouwen ligt de grens lager, op 14 glazen per week. Drink je deze hoeveelheden, dan ben je een probleemdrinker. Je hebt dan meer kans om een verslaving te ontwikkelen.

Citaat:
Het is moeilijk om aan te geven wanneer iemand precies een alcoholist genoemd kan worden.Je kunt niet precies een aantal glazen alcohol als grens aangeven. Uit de praktijk weten we dat mensen met een ernstig alcoholprobleem meestal meer dan gemiddeld 6 à 7 glazen per dag drinken. Het maakt daarbij niet uit wat je drinkt, omdat de glazen zijn aangepast aan de sterkte van de drank.

Even zo de eerste twee dingen die ik via google tegenkom op de sites Alcohol info en gezondheidsnet.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:13

Ja ik heb het er meerdere malen over gehad!
maar als ik zeg het mag wel minder of denk je eraan...( a;s je weg gaat bijv. )
krijg ik standaard als antwoord JAAAAAAA.
Waarom geen idee, de ouders zijn niet veel beter. Vrees dat het als normaal gezien wordt.
en dan vervolgens niet doen. En ja het is in huiselijke kring.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:14

Miss_Montana schreef:
Niemand kan diegene een alcoholist 'vinden' of niet, diegene waar jij het over hebt IS namelijk alcoholist... Iemand die 4 glazen alcohol (of meer) per dag drinkt om te kunnen functioneren word als alcoholist beschouwd in de verslaafdenzorg.

Maar dat staat er niet... misschien drinkt die persoon wel 4 of 5 stuks per dag omdat het gewoon erg lekker is! Dat betekend niet automatisch dat die persoon niet zonder kan.

Ik sluit me aan bij een post erboven: als de persoon niet zonder kán, is hij/zij alcoholist. Het is geen alcoholist als die persoon makkelijk zonder kan (maar het niet wil).

Ik ken meerdere mensen die meer als het gemiddelde drinken omdat de drank gewoon lekker smaakt. Zoals iemand anders 5 glazen cola per dag drinkt. Maar zijn de omstandigheden zo, dat er geen mogelijkheid is tot drinken (vergeten een krat te kopen, bij iemand anders thuis zijn, nog moeten rijden etc.) dan hebben ze daar helemaal geen problemen mee, dan gewoon niet.

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:15

Charr_x schreef:
Jaa, dan ben je volgens de maatstaf (2 glazen voor een man per dag) een alcoholist.

ja als je niet zonder die twee glazen kan wel ja.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:16

Als het op is, moet er gauw naar de winkel gegaan worden, het is dus nooit op. Ik haal het al niet eens meer!! Ik zit er even echt door heen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:20

Ik ken het gevoel wel... een exvriendje van me dronk ook altijd zoveel, zijn broer ook. Er ging geen dag voorbij dat ze geen alcohol dronken. Het eerste wat gedaan werd als ze uit het werk kwamen: richting koelkast, een biertje opentrekken. En het bleef niet bij 1 of 2...

Maar aan de andere kant, was het bier toevallig op, of er waren nog maar 2 flesjes in het krat, dan warenm ze te lui om van d'r reet te komen en nieuw te halen, dan werd er gewoon niet verder gedronken en kreeg moeders de opdracht om de volgende dag naar de winkel te gaan. Daar hadden ze dan weer geen problemen mee, dus verslaafd... nee. Als we naar meetings gingen met de auto's werd er ook niet gedronken.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:22

Ik ben altijd diegene die rijd, ik drink zelf geen druppel!!!
En inderdaad als eerste naar de koelkast. Ik ben op dit moment gewoon boos, verdrietig en teleurgesteld. Maar vooral die stemmingen, het ene moment is alles prima en het andere moment ben je lucht.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:23

owens-mama schreef:
Als het op is, moet er gauw naar de winkel gegaan worden, het is dus nooit op. Ik haal het al niet eens meer!! Ik zit er even echt door heen.

Tja dan word het probleem toch al iets groter.
Ga het eens rustig met hem bespreken dat je vind dat hij/zij teveel drinkt en dat je bang bent dat het richting een verslaving loopt.

Misschien heel erg offtopic, maar heb je kinderen?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:26

Ja ik heb een zoon van vier!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:29

GamblersCup schreef:
Maar dat staat er niet... misschien drinkt die persoon wel 4 of 5 stuks per dag omdat het gewoon erg lekker is! Dat betekend niet automatisch dat die persoon niet zonder kan.

Als je standaard 4 a 5 glazen per dag drinkt omdat het zo lekker is ben je net zo goed verslaafd aan alcohol. Ook niet zonder willen is hetzelfde als niet zonder kunnen. Ik heb best wel wat met verslaafden(zorg) te maken gehad dus heb daar ook veel info over verkregen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:30

owens-mama schreef:
Ja ik heb een zoon van vier!!!!

Vind het echt heel vervelend voor jou en je zoontje. Ik hoop dat jullie hier uit gaan komen. Mocht het nu echt uit de hand lopen, probeer dan echt de hulp van anderen in te schakelen...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:32

Dat diegene teveel drinkt is je nu wel duidelijk denk ik.
Probeer eens voorzichtig te achterhalen waarom hij dat doet.
Is dat gewoonte, denkt hij dat nodig te hebben om te ontspannen? Vlucht hij erin weg, voelt hij zich daar veilig? Als je het zo brengt en vraagt denk ik niet dat hij zich nog zo ( kinderlijk) verzet met JAAA. Misschien heb je dan een weg opengelegd want ik denk wel dat er zeker een probleem is. En als je weet wat de echte oorzaak is ( en dat is niet de drank denk ik..) dan kunnen jullie daaraan werken.
Veel succes, helaas heb ik er ervaring mee en de reden van diegene heb ik wel gehoord al zat het zo diep dat diegene er nooit verder over wilde praten. Die verstopte zich dus in de drank en helaas heeft hij dat zo goed gedaan dat hij daar nu de schade ( psychisch) van ondervind. En ik zeg je dit ook niet om te laten schrikken maar wel om je te laten weten dat er actie moet worden ondernomen. Jij maakt je zorgen en heb er problemen mee, dus hij OOK! :(:)

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:36

Gooi het op je zoon: jij wil niet dat je zoon ziet dat de persoon in kwestie drank drinkt waar je zoon bij is, hij mag dus alleen savonds een borrel hebben.
Hier moet je absoluut om denken, je zoon is op dit moment heel gevoelig en neemt dingen makkelijk op (zowel goede als slechte dingen) dit moet je dus absoluut zien te vermijden dat je kindje erbij is terwijl hij drinkt.

Vervolgens eens een goed gesprek aanknopen zoals ik hierboven al vertelde, wanneer hij nog steeds niet in wil zien dat ie teveel drinkt, dreig dan maar eens goed dat je deze persoon niet meer in huis wil hebben wanneer hij zoveel drank blijft drinken (bij sommigen is dreigen al genoeg) wanneer hij/zij het niet in wil zien, zul je toch stappen moeten ondernemen, dat is heel erg moeilijk, maar denk wel om je mannetje.

Ik heb het zelfde ongeveer meegemaakt, alleen dan met een drank en een gok probleem (ja dat was echt een probleem) en hij bleef maar zuipen waar mijn meisje bij was, ik heb de stap gezet om bij hem weg te gaan (na heel veel praten) ik kies liever voor mijn kind (die het hopelijk niet zo erg heeft mee gekregen dat ze in het zelfde patroon valt, omdat het "normaal" is) dan voor een persoon die liever drank drinkt.