Erg vaak ziek... Wat hieraan te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Erg vaak ziek... Wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 10:50

Ik ben van jongs af aan al erg vaak ziek. Kan me herinneren dat ik op de middelbare school eens per twee weken thuis bleef, omdat ik me " niet goed" voelde. Op een gegeven moment ging er op school uiteraard een belletje rinkelen: men kon zich niet voorstellen dat ik daadwerkelijk ziek was en ging er automatisch van uit dat ik gewoon geen zin had. Ik heb meerdere malen, door de jaren heen, uitgelegd dat dat niet het geval was. Maar ik heb geen aantoonbare ziekte... Mij schijnt fysiek niets te mankeren, althans, er blijkt niets uit onderzoeken. Ben zeer vaak bij de huisarts geweest en had het idee dat die mij ook maar als een zeurkous ging beschouwen. Mijn bloedwaarden zijn okee, allerlei testen leveren niets op.

Ik heb van jongs af aan ontzettend veel gesport, ze dachten zelfs dat ik ADHD had omdat ik geen moment van de dag stil kon zitten. In 1 weekend had ik soms een voetbalwedstrijd, een paardrijwedstrijd en een tenniswedstrijd. Dat is veranderd toen ik op de middelbare school kwam. Ik heb geen uithoudingsvermogen meer, ben snel misselijk en moe. Er zijn dagen dat ik mijn bed niet kan uitkomen. Ik heb een trainingsschema moeten opstellen, met behulp van een fysiotherapeut, om mijn conditie op te bouwen. Het punt is aleen dat ik geen conditie kan opbouwen, al zou ik het willen. Want na enkele dagen sporten ben ik ineens weer zo vreselijk moe dat ik een paar dagen niets meer kan doen.

Ik heb gezocht naar oorzaken, maar heb ze allemaal met behulp van huisarts en ziekenhuis kunnen uitsluiten. Zelfs mijn ongezonde levensstijl, die ik met name in de puberteit heb gehad, is volgens hen niet de oorzaak. Ik lijk echter wel steeds gevoeliger te worden voor de ongezonde dingen die ik voorheen regelmatig deed. Ik vind dat een goed teken, want het weerhoudt mij ervan ze te doen! Ik voel het als mijn straf!

Er is eigenlijk geen moment in mijn leven dat ik me echt gezond voel. en daar baal ik van, vooral omdat niemand een duidelijke oorzaak aan kan wijzen.
Ik heb het gevoel dat ik op geen enkel gebied echt iets kan opbouwen.... Sport, werk, etc. Het gaat enkele dagen of misschien weken goed en dan ineens ben ik weer terug bij af. Meestal op een moment dat het juist erg goed gaat. Op een moment dat ik een periode lekker heb gefitnesst, mijn paard het zeer goed doet, het leren goed lukt en ik zonder moeite mijn bed uit kan komen, krijg ik ineens weer een klap en ga ik weer 10 passen achteruit.

Is er iemand die dit herkent? Het is zo vreselijk frustrerend. Ik zie er tegenop om te solliciteren, omdat ik het vermoeden heb dat ik na enkele weken ineens weer ziek thuis zit en mensen denken dat ik me aanstel. Ik kan niet goed uitleggen hoe ik me lichamelijk voel, maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik me niet aanstel. Ik zie echt op tegen de toekomst, omdat ik het idee heb dat ik niet normaal/ optimaal kan functioneren. En daar pas ik mijn dromen helaas op aan. Ik wil een goede, uitdagende baan. Ik wil veel sporten, ik wil me goed voelen. Maar zelfs met een zeer gezonde levensstijl lijk ik daar niet te komen. Ik heb wel ontdekt dat ik hoogsensitief ben en dat dat vermoeidheid kan veroorzaken, maar dat verklaart volgens mij niet zo goed waarom het pas tweede helft van de middelbare school is begonnen...

Bedankt voor het lezen, hoop dat iemand misschien die herkent en er iets over kan zeggen.... Ps. de standaard dingen zoals gezond eten, genoeg bewegen, etc. blijken geen enkele invloed hierop te hebben. Ik begrijp dat soort tips, maar heb er niets aan.
Laatst bijgewerkt door gummie op 01-10-09 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:52

Wilde gok hoor, maar misschien ben je heel gevoelig voor suiker, kan je hele erge hypo's van krijgen. Heb je ook dat je snel moe bent na het eten van iets met suiker?

Wel super vervelend natuurlijk. Heb je ook al testen gehad voor eventuele spierziekten?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 10:55

Talisa schreef:
Wilde gok hoor, maar misschien ben je heel gevoelig voor suiker, kan je hele erge hypo's van krijgen. Heb je ook dat je snel moe bent na het eten van iets met suiker?

Wel super vervelend natuurlijk. Heb je ook al testen gehad voor eventuele spierziekten?

Ik eet niet zoveel suiker, maar weet wel dat ik niet tegen red bull kan en ook erg draaierig word van cola bijvoorbeeld. Ik snoep nauwelijks tot helemaal niet. Ik heb overigens jaren lang wel gewoon red bull en cola kunnen drinken, maar als ik er nu 1 blikje van drink, voel ik me inderdaad ziek (zelfs zodanig dat ik her hartkloppingen van kreg).

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:56

zou je geen chronische vermoeidheid hebben? Dit heb ik ook en ik zie toch veel herkenningspunten (niet alles hoor, maar wel veel)

Lastig is het zeker, ik ken er dus een heel groot deel van. Ook ik blijf vaak van mijn werk en ben er al verschillende banen door verloren. Het is lastig om actief te blijven als je zo moe bent, herken het dus helemaal!

Even inderdaad naar eetpatroon kijken en misschien laten testen of je ooit eens pfeiffer hebt gehad.

Nou succes in ieder geval!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:58

gummie schreef:
Ik eet niet zoveel suiker, maar weet wel dat ik niet tegen red bull kan en ook erg draaierig word van cola bijvoorbeeld. Ik snoep nauwelijks tot helemaal niet. Ik heb overigens jaren lang wel gewoon red bull en cola kunnen drinken, maar als ik er nu 1 blikje van drink, voel ik me inderdaad ziek (zelfs zodanig dat ik her hartkloppingen van kreg).

Klinkt indd alsof je er sowieso gevoelig voor bent.
Misschien ben je ook wel gevoelig voor andere stoffen, zoals bijvoorbeeld E nummers (toevoegingen aan eten).

Het is een ideetje om eens te proberen alle (of iig zoveel mogelijk) producten met suiker een tijdje te mijden, en te kijken hoe je je dan na een weekje voelt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 10:58

Biancaa schreef:
zou je geen chronische vermoeidheid hebben? Dit heb ik ook en ik zie toch veel herkenningspunten (niet alles hoor, maar wel veel)

Lastig is het zeker, ik ken er dus een heel groot deel van. Ook ik blijf vaak van mijn werk en ben er al verschillende banen door verloren. Het is lastig om actief te blijven als je zo moe bent, herken het dus helemaal!

Even inderdaad naar eetpatroon kijken en misschien laten testen of je ooit eens pfeiffer hebt gehad.

Zoiets was inderdaad in mij opgekomen.... Pfeifer is het in ieder geval niet, daar is al op getest. Als het chronische vermoeidheid is, ga ik toch wel stevig balen. Maar hoe laat je dat testen? Is wel moeilijk vast te stellen lijkt me?

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:58

Jeetje.. klinkt echt heftig.. En al helemaal je leven lang al bijna..

De dokter heeft alles dus uitgesloten, maar het lijkt me toch niet normaal, er moet toch wat zijn?

Ik weet dat ik zelf toen ik op kamers zat heel erg vaak ziek was. Mijn kamer was brandschoon maar het was heel erg vochtig en schimmelig, ook al zag je dat op het eerste gezicht niet. Ik was ook om de 2 weken verkouden en had minstens 1x in de maand stevige griep, terwijl ik ook niet anders leefde dan bij mijn ouders. Misschien dat het hier mee te maken heeft? Wilde gok..

xEliesx

Re: Erg vaak ziek... Wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:00

Chronische vermoeidheid was ook het eerste wat ik dacht! Een vriendin van mij heeft dit (gehad) en het is inderdaad erg moeilijk vast te stellen.

Lijkt me echt supervervelend en moeilijk voor je..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 11:01

Talisa schreef:
gummie schreef:

Klinkt indd alsof je er sowieso gevoelig voor bent.
Misschien ben je ook wel gevoelig voor andere stoffen, zoals bijvoorbeeld E nummers (toevoegingen aan eten).

Het is een ideetje om eens te proberen alle (of iig zoveel mogelijk) producten met suiker een tijdje te mijden, en te kijken hoe je je dan na een weekje voelt.

Okee, dat ga ik proberen *D Thanx vor de tips tot nu toe! Ik eet over het algemeen erg gezond, en als ik bij vriendinnen ben zie ik pas hoe weinig ik eigenlijk snoep, in tegenstelling tot die vriendinnen. Ik voel een weerstand tegen al die dingen, het voelt niet goed... En dus eet ik het zo min mogelijk.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:01

Heb je al eens een allergie test gedaan? Wellicht dat je inderdaad voor iets allergisch bent. Je kan over een allergie heen groeien, maar het kan ook naar mate je ouder wordt steeds heftiger worden. Sterkte!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:01

2de poging tot posten.. rot server.

Heel erg herkenbaar..

Toen ik naar de brugklas ging, kreeg ik last van oververmoeidheidsverschijnselen. Uiteindelijk heb ik 3 maanden alleen maar in mijn bed gelegen.
Ziekenhuis is, ziekenhuis uit. Bloedprikken hier, bloedprikken daar.
Maar iets vinden? Ho maar. We bleven bezig.

Toen besloten om naar een kennis te gaan. Die heeft een holistische praktijk voor mens en dier.
Die wist mij te vertellen dat ik erg zwakke darmen heb, een ontzettend slechte lever en mijn nieren waren ook niet zo best.
Waarom ze dit niet konden vinden in het ziekenhuis? Geen idee.

Ik kreeg voedingsadviezen, dagritme en homeopatische middelen voorgeschreven.
Dit heb ik een zéér lange tijd gedaan en het heeft mij reuze geholpen.
Ik voel me véél beter dan eerst, maar dit heeft wel een tijdje gekost.

Op het moment gaat het weer wat achteruit, maar ik gebruik dan ook een tijdje niet meer en heb nogal wat spanningen -thuissituatie- aan mijn hoofd. Dus daar haal ik deze keer de verklaring maar uit. Gaat dit niet snel over, dan ga ik toch weer snel terug.

Ik weet niet of je iets hebt aan mijn bericht maar wou hem toch even plaatsen. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:05

gummie schreef:
Biancaa schreef:

Zoiets was inderdaad in mij opgekomen.... Pfeifer is het in ieder geval niet, daar is al op getest. Als het chronische vermoeidheid is, ga ik toch wel stevig balen. Maar hoe laat je dat testen? Is wel moeilijk vast te stellen lijkt me?

Niet, het labeltje chronische vermoeidheid krijg je als alles verder is uitgesloten. Ik denk dat er inderdaad wellicht iets is waar je niet tegen kunt. Ben je al een getest op een glutenallergie? Vriend van mij kreeg ook van die vreselijk vage klachten daardoor. Ook psygisch had ie het soms best moeilijk. Daar kun je je wel op laten testen. Ook de Enummers zoals hier boven al gezegd kunnen vervelende symptomen veroorzaken. Ik zou nog wel even verder (laten) zoeken

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 11:06

2 Cynn_x: wat betreft dagrimte... Ik probeer altijd op hetzelfde tijdstip op te staan en ga ook altijd rond hetzelfde tijdstip naar bed. Het punt is alleen dat ik soms zo vreselijk moe of niet lekker ben (voel me dan gewoon slap, kan het niet omschrijven) dat ik toch de neiging heb 's middags even in bed te gaan liggen. Het is zelfs bijna een gewoonte geworden om even een uurtje te slapen in de middag, alleen word ik dan nog vermoeider wakker... Ik probeer dat nu dus te vermijden. Merk wel dat ik me dan de hele dag niet kan concentreren en uiteindelijk weinig doe. Soms staat mijn paard 2 dagen stil omdat ik het gewoon niet kan opbrengen om te rijden. Soms fitness ik een maand niet, omdat ik de energie niet eens heb om me om te kleden.

Dus dan gaat dat dagritme weer verloren...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:09

Ik had hetzelfde. Liefst lekker 's middags nog even in mijn bed kruipen!
Maar ik heb dit afgeleerd. Aan het begin was dit zeer moeilijk. Het werd ook steeds erger.
Maar na een week of 2/3 werd dit weer minder en begon mijn lijf aan het ritme te wennen.

Dus echt even volhouden hoor! :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 11:10

Thanx!! Ik ga het echt proberen....

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:42

Ik herken me heel goed in je verhaal. Van jongs af aan ook altijd al vaak ziek geweest, maar wel veel dingen kunnen doen.
Sinds m'n 12e kan ik nauwelijks meer iets en ben ook vaak moe enzo. Bij mij is er, na vele onderzoeken, cvs (chronisch vermoeidheid syndroom) geconstatteerd. Ook ik moest tussen de middag vaak slapen, omdat ik anders de dag niet vol hield. Maar dit probeer ik echt te beperken tot de dagen dat ik me echt heel rot voel.
Uitgaan, sporten enzo kan ik ook niet. Of nouja, net als jou, soms wel, soms weer niet. Zo ga ik ook gerust een maand niet fitnessen, omdat ik al moe ben voordat ik me eigen aangekleed heb.
Ik probeer altijd wel een vast dagritme, zelfde tijden naar bed en uit bed. De ochtenden doe ik iets 'actiefs' en de middagen doe ik rustiger. Met iets actiefs kijk ik eerst naar m'n eigen lichaam. Ben ik fit genoeg om te paardrijden, dan doe ik dat. Voel ik me niet zo lekker ga ik buiten een klein stukje wandelen (al is het maar 2 minuten) of maak m'n kamer beetje schoon. 's Middags doe ik vaak boodschappen voor m'n moeder of veel achter de pc zitten en beetje rommelen. Dus niet hele dagen druk bezig.

Wat Cynn_x heeft gedaan, heb ik ook gedaan en daar kwam hetzelfde uit. Helaas hielpen de homeopathische middelen bij mij niet. Toen heb ik het nog eens laten testen in het ziekenhuis, maar daar kwam niets uit..

Het is idd heel vervelend en mijn advies is dan ook om terug te gaan naar de huisarts. Misschien wel met de optie cvs? Het zou namelijk al heel fijn en geruststellend zijn als je een 'stempel' krijgt.
Hier in het Menswelzijn loopt ook een topic voor mensen met CVS (waaronder ik), misschien zie je daar heel veel bekende symptomen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:48

Ben je ook getest op vitaminegebrek en de ziekte van Lyme?
Er blijkt ook sinds kort een nieuwe poli te zijn in Amsterdam en Rotterdam speciaal voor jongeren met dit soort problemen waar de oorzaak niet van gevonden word bij de huisarts of regionale ziekenhuis.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:52

Goh.. alsof je mijn verhaal verwoord hebt. *Geeft je een hand*
Ik ben er inmiddels achter dat ik een vit. B12 tekort heb, en ben dat aan het
proberen op te krikken met pillen. Over 1,5 maand weer bloedprikken.
Hoop echt zo dat dat het probleem is, of dat in ieder geval mijn hoofdpijn verminderd.

Het maakt inderdaad niet uit of je weinig of veel doet, je hebt gewoon het gevoel of je
jezelf voort moet slepen. Ik heb suikerloos geprobeert, al ben ik heel matig met suiker en zout.
Het heeft helaas geen verschil gemaakt.
Verder ben ik kant en klaar producten gaan mijden en eet meer vers, geen verschil.

Ik blijf even meelezen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 12:03

Barvrouwke schreef:
Goh.. alsof je mijn verhaal verwoord hebt. *Geeft je een hand*
Ik ben er inmiddels achter dat ik een vit. B12 tekort heb, en ben dat aan het
proberen op te krikken met pillen. Over 1,5 maand weer bloedprikken.
Hoop echt zo dat dat het probleem is, of dat in ieder geval mijn hoofdpijn verminderd.

Het maakt inderdaad niet uit of je weinig of veel doet, je hebt gewoon het gevoel of je
jezelf voort moet slepen. Ik heb suikerloos geprobeert, al ben ik heel matig met suiker en zout.
Het heeft helaas geen verschil gemaakt.
Verder ben ik kant en klaar producten gaan mijden en eet meer vers, geen verschil.

Ik blijf even meelezen.

*geeft je de hand terug* ;) Nou, ik heb een periode geprobeerd iedere dag vitaminepillen te slikken, maar merkwaardig genoeg leek ik me daardoor juist nog slapper te voelen :? Dat is dus wel een beetje vreemd... Maar goed, hoeft natuurlijk niet perse van de vitaminepillen te komen.

Toevallig had ik het er laatst met mijn moeder over dat ik het jammer vind dat er zoveel producten te koop zijn die echt niets meer te maken hebben met wat voedsel hoort te zijn. Die producten koop ik niet meer: het liefst eet en drink ik alleen dingen die echt "uit de natuur" komen. Helaas lijken die in de minderheid te zijn. Echt vreselijk als je ziet wat voor troep er verkocht wordt!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:06

Misschien heeft het er ook mee te maken dat je zelf héél veel wilt, maar het simpelweg niet trekt (psychisch) en dat dat zn weerslag heeft op je lichaam. Teveel prikkels, teveel naast elkaar willen doen als je hoogsensitief bent of adhd/add hebt kan je uiteindelijk ook erg moe maken.

Ik zelf heb add en als ik dat negeer en me toch mee laat slepen (dus constant in de weer zijn met studie, sociaal leven, werk) zonder genoeg rustmomenten in te lassen dan zegt mijn lichaam op een gegeven moment vanzelf dat het genoeg is, en word ik ziek.

Met dit bericht wil ik trouwens absoluut niet zeggen dat je je aanstelt of dat het puur en alleen maar in je hoofd zit. Ik denk dat het een combinatie van factoren is..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 12:13

dwaallicht schreef:
Misschien heeft het er ook mee te maken dat je zelf héél veel wilt, maar het simpelweg niet trekt (psychisch) en dat dat zn weerslag heeft op je lichaam. Teveel prikkels, teveel naast elkaar willen doen als je hoogsensitief bent of adhd/add hebt kan je uiteindelijk ook erg moe maken.

Ik zelf heb add en als ik dat negeer en me toch mee laat slepen (dus constant in de weer zijn met studie, sociaal leven, werk) zonder genoeg rustmomenten in te lassen dan zegt mijn lichaam op een gegeven moment vanzelf dat het genoeg is, en word ik ziek.

Met dit bericht wil ik trouwens absoluut niet zeggen dat je je aanstelt of dat het puur en alleen maar in je hoofd zit. Ik denk dat het een combinatie van factoren is..

Ik heb het tot nu toe ook veel in die hoek gezocht. ADHD is overigens niet bij mij vastgesteld, het werd alleen opgemerkt door een docent op het HBO, omdat ik erg druk was en me slecht kon concentreren.
Ik heb me erg verdiept in hoogsensitiviteit, en weet dat dat een oorzaak kan zijn. Ook ben ik inderdaad stressgevoelig, over liever gezegd: als ik het idee heb dat ik van alles " moet", en ik ben nu eenmaal iemand die dat dan ook perfect wil doen, dan word ik ook wel eens moe. Maar vaak komt het voor mijn gevoel uit het niets, en dat weet ik niet te verklaren.

Ik kan soms zo blij als een kind zijn als ik een lijstje met 3 kleine taken in 1 dag heb afgewerkt. Paardrijden, hooi halen, boodschappen doen. Voor mijn gevoel heb ik het dan enorm druk gehad, en dan ben ik ook echt kapot. Terwijl een ander de hele dag door de longen uit z'n lijf rent en van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezig is. Ik vind het alleen wel lastig om om te gaan met het commentaar van die anderen, want zij vinden het dus gewoon raar en aanstellerij als ik na 3 dingetjes moe ben...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:20

Het is wel zo dat sommige mensen met een VB12 tekort niets hebben aan standaard pillen maar soms moeten overstappen op injecties, ook moet je je bloed specifiek laten testen op dit tekort want meestal zeggen artsen dat je geen bloedarmoede hebt dus ook geen vit. B12 tekort, misschien toch even laten testen want je verschijnselen lijken er wel op.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:25

bigone schreef:
Het is wel zo dat sommige mensen met een VB12 tekort niets hebben aan standaard pillen maar soms moeten overstappen op injecties, ook moet je je bloed specifiek laten testen op dit tekort want meestal zeggen artsen dat je geen bloedarmoede hebt dus ook geen vit. B12 tekort, misschien toch even laten testen want je verschijnselen lijken er wel op.

Okee, dat zal ik laten doen! Het klopt inderdaad dat de huisarts zegt dat het geen bloedarmoede is... Verder heeft ie het niet over vitamines gehad...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:26

Amandelen weg laten knippen? ':)

*schrijf je amandelen zo of anmandelen? :') *

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:30

Talisa schreef:

Hier zat ik ook al halverwege het lezen aan te denken. Natuurlijk zijn we geen dokters maar google eens op Hypoglycemie. Misschien herken je er iets in?