niet kunnen bewegen in slaap/gevoel dat iemand me vasthoud

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

niet kunnen bewegen in slaap/gevoel dat iemand me vasthoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:23

ik heb gisteravond/vannacht iets hééél raars meegemaakt.

ik heb een vrij zwaar weekend gehad (zaterdag en zondag gewerkt van 9.15-19.15, zaterdag op zondag NIET geslapen, en zondagavond zat ik pas rond 3 uur in bed, heb dan wel geslapen tot maandagmiddag 11.45)

gisteravond was ik dan ook moe en kapot, dus vrij "vroeg" men bedje in (halftwaalf ong)

ik lag wat te woelen en te draaien (vriend van me klonk wat depri op msn)
op een bepaald moment viel ik half in slaap, maar "droomde"
oa dat ik samen met mijn vriend was, en hij had zijn hand (liefkozend) op mijn keel, een vriend van hem kwam op hem afrennen en besprong hem om te knuffelen (?) waarop hij zijn greep op mijn keel verstrakte.
en ik voelde echt die druk op mijn keel, echt heel raar.

ben toen half wakker geworden, en terug weggedoezeld
ik lig meestal in die houding:
http://www.vrouwonline.nl/NR/rdonlyres/ ... 66x140.jpg

op een bepaald moment voelde het alsof er iemand van achter mijn rug (lag dus met mijn rug naar de rand van mijn bed) een hand onder me stak, over me heen boog, en veel druk uitoefende op mijn "middel".
ik zag mijn kamer, zag een schaduw van "iets" of "iemand" over me, maar ik kon me niet bewegen, roepen ging niet, kreeg enkel wat gepiep uit mijn keel.
ik kon wel denken, dacht direct aan geesten oid, en heb me dan min of meer "ontspand" in de hoop dat het weg ging gaan, het ging niet direct weg, maar pas na X aantal seconden (weet niet precies hoe lang)
en plots was het weg, kon ik weer bewegen, was ik direct klaarwakker met hartkloppingen.

het kan niet iemand zijn die in huis was, want mijn moeder sliep, en stiefpa was beneden, daarvoor was het ook te vlug weg.

ik weet nu niet of ik droomde, en mijn kamer en die schaduw in mijn droom zag, of dat ik daadwerkelijk mijn ogen openhad.
ik draag lenzen/bril (-4 op beide ogen), dus zie zowiezo niet echt duidelijk.

kwa geesten: ik geloof er enerzijds in maar WIL er eigenlijk niet in geloven :D

is ook de eerste maal dat ik dit in dit huis meemaak (woon hier al 11 jaar)

iemand verklaringen? ik vind het echt wel eng...

Blue_Eyes

Re: niet kunnen bewegen in slaap/gevoel dat iemand me vasthoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:26

Nee, dat heeft iets te maken met slaapverlamming denk ik, wat jij gehad hebt. Maar zeker weten doe ik het niet. Ben niet zo thuis in die materie ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:28

dat is een uittreding uit je lichaam
ik heb het regelmatig meegemaakt vroeger

heeft ook wel te maken met opgekropte gevoelens

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:47

ik had ook zoiets in gedachten.
Maar ik vond het raar moest ik gewoon niet kunnen bewegen tot daar, maar ik had echt het gevoel dat er iemand boven me hing, en me tegen/op het bed drukte, ik werd druk gewaar enkel op mijn middel en op mijn schouders,...

ik heb me gister idd vrij druk zitten maken voor die vriend, zat er wat mee in dat hij domme dingen ging doen. mss in combinatie met mijn slaappatroon de laatste dagen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:56

Heb dit zelf heel vaak gehad, vooral tijdens stressvolle periodes. Gevoel dat er iemand op mijn kamer was, kamer zag er in droom precies zo uit als in het echt. Willen bewegen of schreeuwen, maar dat niet kunnen en ook donkere figuren om mijn bed heen zien, heb zelfs hele aardbevingen meegemaakt. Doodeng, maar ik heb geleerd om in mijn droom in gedachten steeds te herhalen dat ik wil dat de verschijningen weg gaan, en door dat steeds te herhalen kon ik dan wakker worden. Volgens alles wat ik erover gelezen heb, zijn dit allemaal variaties op slaapverlamming. Zoek maar eens op wikipedia, daar staat het verschijnsel uitgelegd. Jouw variatie komt erg overeen met de uitleg die daar gegeven wordt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:01

Dit klinkt idd heel erg typisch voor slaapverlamming.

Ook de halucinaties horen daarbij.

En vooral wat je erbij verteld, stress, slecht geslapen etc. Allemaal dingen die een aanval van slaapverlamming kunnen triggeren :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:04

okeey, heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
ik wist dat er wel een logische verklaring moest zijn (hoopte ik) maar toch bleven "geesten" ed in mijn achterhoofd spoken
ik zal eens wikipedia'en :D
dank je wel!!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:17

Slaapverlamming...heb ik ook last van