Syndroomonderzoek.. wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne

Syndroomonderzoek.. wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 09:25

Nooit gedacht dat ik nog eens zo'n topic zou openen, enfin.

Situatie:
Ruim 5 jaar terug is bij mij (20) ontdekt dat ik Osteochondritis Dissecans in mijn rechterknie had. Beter bekend als OCD, ook hier in het paardenwereldje. Hier ben ik inmiddels 4x aan geopereerd en sinds juli mag ik mij genezen verklaard noemen. Heel fijn!
Mijn tante heeft ook OCD gehad, alleen dan zelfs aan twee knieën. Op zich opmerkelijk, maar geen reden tot paniek.
Inmiddels is ook mijn zusje (11) bij mijn arts. En helaas heeft zij ook OCD. Het fragment zit nog vast, dus ze hoeft nog niet geopereerd te worden, maar in principe staat haar dus hetzelfde te wachten als mijn tante en mij. Raar, want OCD is niet vererfelijk, volgens de wetenschap.

Helaas blijft het daar niet alleen bij in de familie. Mijn oma heeft erg slechte ogen (> -10) en is geopeerd aan staar en netvliesloslating. Van mijn oma's kinderen (6) zijn er 4 met extreem slechte ogen, waarvan er inmiddels 3 geopereerd zijn aan staar en netvliesloslating. Van de 7 kleinkinderen zijn er inmiddels 3 geopeerd aan dezelfde ziekten.

Het gaat nog verder.. mijn oma is geboren met een open gehemelte. Eén van mijn tantes ook, en één van mijn nichtjes ook.
Twee nichtjes van mij (zusjes) hebben een vrij aparte neus. Of eigenlijk hebben ze simpelweg geen neus, meer enkel dopjes. Ze worden hierom in de familie ook wel "de dopneuzen" genoemd.

Nadat een arts een keer de gedachte 'Syndroom van Stickler' heeft benoemd, heeft een van mijn tantes zich laten testen. En inderdaad, zij is dus een drager van het Syndroom van Stickler. Verder heeft niemand onderzoek laten doen.

Nu
De orthopeed van mij en mijn zusje weet van dit syndroom af en van mijn tante. Omdat we nu 3 gevallen van OCD in één familie hebben én zowel mijn zusje als ik het hebben, vindt hij dit erg opvallend. Hij heeft zich verdiept in het syndroom en simpelgezegd klopt het allemaal.
Het enige wat wij niet wisten, is dat er ook iets met je hartkleppen kan zijn. Hoe dit exact zit weet ik niet, maar de arts wil dat mijn zusje en ik ons ook laten testen op het syndroom. En hier loop ik erg op vast.

Er zijn veel voor- en nadelen aan...
Voordelen zijn dat je weet waar je aan toe bent. Ik zal weten of ik drager ben of niet, al is de kans al erg groot. Maar wíl ik het wel weten? Wil ik weten of mijn kinderen dit later ook zullen krijgen? In principe is het geen levensbedreigend syndroom, maar tóch.
En dan het grootste punt waar ik tegenaan loop, stel dát ik het heb, hoe ziet mijn leven er dan uit? Ik heb gisteren een tijd met mijn tante gepraat en waarschijnlijk wordt het moeilijker met verzekeringen, hypotheek, etc.

Dus eigenlijk de vraag van dit verhaal: wat zou jij doen in deze situatie? :)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:47

eerlijk gezegd zou ik het toch laten doen. Zo weet je waar je staat en als je later kinderen wil, is het maar beter dat je metteen weet waar het probleem zit als er zich iets moest voordoen.

Hoezo moeilijker met verzekeringen en hypotheek? Die dingen hebben toch niets met je gezondheid te maken? Of dat zou allesinds toch niet mogen...
Normaal moet je gewoon een hypotheek krijgen, je bent immers niet levensbedreigend ziek...
Voor een levensverzekering kan ik er wel inkomen dat ze moeilijk kunnen doen, maar vb auto verzekering, schuldsaldoverzekeringen en dergelijke mogen normaal gezien geen enkel probleem vormen....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:51

willeke_nijs schreef:
eerlijk gezegd zou ik het toch laten doen. Zo weet je waar je staat en als je later kinderen wil, is het maar beter dat je metteen weet waar het probleem zit als er zich iets moest voordoen.

Hoezo moeilijker met verzekeringen en hypotheek? Die dingen hebben toch niets met je gezondheid te maken? Of dat zou allesinds toch niet mogen...
Normaal moet je gewoon een hypotheek krijgen, je bent immers niet levensbedreigend ziek...
Voor een levensverzekering kan ik er wel inkomen dat ze moeilijk kunnen doen, maar vb auto verzekering, schuldsaldoverzekeringen en dergelijke mogen normaal gezien geen enkel probleem vormen....

Geloof me, zelfs bloedonderzoek op suiker moet je al aangeven.. roken en alcohol telt ook mee. Ben je risicovol, dan kan dat tegen je werken. Je zal ook meer gaan betalen voor zorgverzekeringen verwacht ik.

Om terug te komen op je vraag; zou ik het doen. Blijkbaar is er toch iets onderliggends bij jullie familie aan de hand. En mocht je kinderen willen, is het altijd fijn als je een bevestiging hebt van wat je wellicht mankeert en of dit hierop gevolgen heeft. Het is niet fijn, en zal ook zeer confronterend zijn, maar ik zou het persoonlijk wel laten doen, omdat ik een mens ben die van zekerheid houdt.

Wil je in ieder geval heel veel succes, en je zusje sterkte, wensen!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:01

Caesar schreef:
Geloof me, zelfs bloedonderzoek op suiker moet je al aangeven.. roken en alcohol telt ook mee. Ben je risicovol, dan kan dat tegen je werken. Je zal ook meer gaan betalen voor zorgverzekeringen verwacht ik.

Daar verschiet ik van. Hier in België is het heel anders wat dat betreft. Bij een levensverzekering moet je gewoon verklaren gezond te zijn, al de rest maakt totaal niet uit.
Het is wel anders wanneer je bijvoorbeeld bepaalde medicatie moet nemen je leven lang waardoor, ik zeg maar wat, je reactievermogen bij het autorijden minder is. Ik denk dat het dan wel moeilijker is een autoverzekering te krijgen.
Maar voor een hypotheek maakt het totaal niet uit.

Wij betalen hier ook geen aparte ziekteverzekering. Dat wordt hier afgehouden van je brutoloon en iedereen betaalt mee aan RSZ. Van die pot worden onze ziekteuitkeringen betaald. Dat is dus vanuit de overheid geregeld en maakt het niet uit of je wel of niet gezond bent, een bepaald syndroom hebt of niet. Iedereen is hier gelijk voor de wet.

Blijkbaar is dat in Nederland dan toch anders.

Caesar

Re: Syndroomonderzoek.. wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:48

Toevallig heb ik 3 weken geleden zo'n verklaring in moeten vullen en daarin was letterlijk de vraag of je recent bloedonderzoek hebt gehad daarop. Ook moest je invullen of je bijv. astmatisch was e.d. Of je langer dan x aantal dagen ziek bent geweest afgelopen jaar etc.

Zelfs of je drugs gebruikt, hoeveel glazen je gemiddeld per dag aan alcohol drinkt... te bizar voor woorden! En als je aangaf dat je niet rookt, kunnen ze je ook nog terugonderzoeken tot 12 maanden (geloof ik) op de hoeveelheid nicotine...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:26

Hee Marianne,

je vroeg om een specifieke mening vanuit een christelijk standpunt, maar ik vind het moeilijk om daar echt een sluitend antwoord op te geven ;)
Persoonlijk gezien zou ik het willen weten, omdat ik niet zou kunnen leven met de onzekerheid. Hypotheek en verzekeringen kunnen wel wat moeilijker worden, maar met een verklaring van een arts dat je aandoening niet levensbedreigend is (of voor problemen zorgt bij je werk dus bij de aflossing van je hypotheek), zou zeker een hypotheek geen problemen moeten kunnen opleveren.
Wat betreft het krijgen van kinderen: ben jij gelukkig? Zijn jouw nichtjes gelukkig? Jouw tante? Het syndroom is dus geen reden om niet gelukkig te kunnen zijn? Soit, dan kun je er nog even over nadenken of je je kind de evt. ongemakken wilt aandoen, maar dan zie ik persoonlijk niet zoveel bezwaren.

Even kort door de bocht dit. Als christen zie ik geen bezwaren voor een onderzoek, maar ook geen expliciete redenen waarom het per se zou moeten. Ik denk dat het toch vooral iets persoonlijks is :)

Succes met je afwegingen en sterkte!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:32

Ik heb ook een erfelijke afwijking en ben onderzocht nadat mijn vader dit heeft laten doen.
Mijn broertje wil het niet laten onderzoeken.

Zijn voordelen: hij kan nog wel een hypotheek/levensverzekering afsluiten ik niet meer.

Ik heb er spijt van dat ik het heb laten doen, ook als ik ooit kinderen wil, ik ben drager, 75 % kans dat die het ook krijgen.

Het gaat hier om een erfelijke hartafwijking

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:03

het risico met je levensverzekering bij je hypotheek (= verplicht vaak) is niet zo heel groot. Je premie wordt gewoon hoger.

De vraag is wat is de behandeling als dit syndroom wordt vastgesteld? is er een behandeling voor?
of wordt er verder niks gedaan.

Als er verder niks aan gedaan kan worden heeft het in mijn ogen weinig toegevoegde waarde om te testen, gezien jou toekomst.
wel kan je natuurlijk bij toekomstige problemen met je hartkleppen tegen de artsen zeggen dat het syndroom in de familie zit