Verkoudheid na pfeiffer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Verkoudheid na pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 10:05

Hellup, ik ben verkouden... *snirlffff...* Hebben er meer mensen die pfeiffer hebben gehad ook zo'n vreselijke last van het minste of geringste verkoudheidsvirusje?

Even heel in het kort: achteraf bleek dat ik 3 jaar geleden pfeiffer had gekregen. Natuurlijk merkte ik wel dat er wat was, maar wat dan he. Huisarts dacht dat mijn klachten psychisch waren. Niks lichamelijks, volgens hem, dus flink doorgebuffeld, afgestudeerd, meteen nog een studie, weer scriptie en doorgestoomd naar een master. En toen, nu bijna een jaar geleden, stortte ik in. Toen bleek ook pas wat voor gemeen klótevirus ik had gehad, en dat het verwaarloosd was waardoor ik na twee jaar nog steeds chronische hoofdpijn had. En wanneer ik niet gewoon moe was was ik uitgeput. Nu ben ik sinds drie maanden thuis, en nu pas ben ik af en toe niet moe. Ik begon weer een beetje op te knappen :)

En nu dus verkouden :( Vooral het door de pfeiffer getroffen gebied (hoofd, heb een bonkend hoofd vol watten, en ben behoorlijk duizelig. Als ik even wat spulletjes afwas lig ik al op apegapen) en keel (veer van die knotsen van lymfeknopen in mijn hals :( , keel doet zeer en kriebelt als de ziekte) spelen op. Een beetje gesnotter vind ik niet zo erg, maar ik voel me zo waardeloos. Kan het kloppen dat mijn weerstand voor virussen minder is en dat wanneer ik er eentje oploop mijn hoofd en keel/hals zwaarder worden getroffen dan toen ik voor ik pfeiffer kreeg verkouden werd? Het is echt niet normaal, rijden kan ik wel vergeten, naar stal fietsen straks wordt nog een hele toer, om het maar niet te hebben over hoefjes uitkrabben. Bukken is niet zo'n heel fijn idee, zeg maar :Y) Ben ik nou de enige? :\

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:12

Bereid je maar voor.
Hier nog 1 die besloot dat je pfeiffer wel kon negeren. (wist wel dat ik het had, maar ja met 2 verantwoordelijke banen en een paard kùn je gewoon niet thuisblijven)
Vraag me niet hoe ik het volgehouden heb, maar heb dr 3 jaar mee doorgelopen, en toen stortte ik ook echt helemaal in, en in de tijd daarna ben ik zovaak ziek geweest, niet te geloven.
Als ik niet liep te snotteren had ik wel een maag\darm virus en om het compleet te maken heb ik ook een blinde darm en 2x longontsteking gehad.
Door andere omstandigheden kon ik niet meer werken, en pas toen ik een jaar (ja echt een jaar!) thuisgezeten had en bijna 15uur per dag sliep kwam ik dr weer wat bovenop.
Nu gaat het goed met me, maar merk wel dat ik nog erg snel moe ben en erg vaak van die stomme bulten in mijn nek heb door die lymfeklieren, had ik vroeger nooit.
Als je vragen heb ofzo stuur je maar een pb.

e_horse

Re: Verkoudheid na pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:13

Ik ben er ook een lange tijd mee doorgelopen.. tot ik inderdaad niks meer kon ineens (gek he ;-)).
Daarna nog jaren (!) last gehad van keelpijn, snel verkouden, snel moe etc. Dus tja.. hou daar maar rekening mee ja.
Veel vitamientjes nemen (fruit en vitaminesuppl.) en veel rusten en slapen. Niet jezelf voorbij lopen de komende tijd.

Je bent dus helaas niet de enige.. ik heb er totaal wel 7 jaar last van gehad, waarvan 2,5 best erg. Nu wordt het langzaam minder, maar kan niet meer zoveel als ervoor. Hoewel, toen deed ik dan waarschijnlijk teveel..
Sterkte!

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:19

Ik heb nu acute pfeiffer, ik heb hiervoor van donderdag tm maandag in het ziekenhuis gelegen, omdat ik keelontsteking erbij. Ik ben wel blij dat ik het acuut heb, dan zo slopend als jullie hebben gehad, maar zoals ik van jullie lees gewoon veel rust houden verder :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 13:27

Zeven jaar! En wat zijn jullie ziek geweest nog daarna, laat ik me daar inderdaad maar op voorbereiden. Ik ben ook blij dat ik niet de enige ben, mijn huisarts had me helemaal niks verteld over nasleep en dergelijke. Ik heb hier nu fruitjes en cranberrysap :9 en verder kom ik nog steeds niet aan mezelf toe, er ligt zó veel achterstallig onderhoud aan boeken, opruimdingen, knutseldingen enz. dat ik er bij voorbaat al tegenop zie. Het is wel heel fijn om nu veel thuis te zijn, en 15 uur slapen lijkt me heerlijk! Toch wil ik wel proberen om enigszins regelmaat en structuur te hebben, dus ik sta op tijd op en ben meestal voor half tien op stal, zodat paard tegelijk met de anderen om half elf naar de wei kan en ik geen weide-tijd van 'm hoef af te snoepen :)

Nou ja, ik merk nu al dat ik mijn stem ga kwijtraken (en weet dat die dan straks een week of 2 zoek zal zijn :( ) Morgen zou ik eigenlijk invallen (ik werk een paar uur per week in de middag/vroege avond, en deze week zou ik behalve op woensdag werken ook nog een dag invallen) maar ik denk niet dat dat een goed idee is. Normaal gesproken heb ik aan paard, huishouden, solliciteren (= verplicht :Y) ) al m'n handen vol, en 1 of dagen werken (5 uur) gaat net. Maar nu even niet, ik ben ziekjes :+ Hoe deed jij dat toen je pfeiffer had, met paard en 2 banen zonnebloempje?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:49

Hier geen Pfeiffer maar een chronisch B12 tekort en nu kan ik tegen je zeggen wat jij tegen mij zei }>
:o Rustig aan doen :P
Dat houd dus in dat je veel moet rusten,vis uit wat je meest actieve deel van de dag is en doe daarin je grootste dag-activiteit.De rest van de dag plan je in als rust...en streng zijn voor jezelf.
Soms is het goed om vroeg te gaan slapen,soms niet...je moet kijken wat voor jou lichaam het beste is.

Je zult dingen met je paard moeten minderen zodat je genoeg energie overhoud voor andere dingen.Rijd niet elke dag fanatiek maar bv 3 of 4 dagen,longeer eens een dagje en doe ook eens een dagje niet of enkel een aai over zijn bol.
Ik weet dat het moeilijk is...daar was jij toen ook al achter.
Pb maar als je nog iets wilt weten (of een schop onder je kont nodig hebt) ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 13:54

Beterschap kaas_! :(:)

Tink, doe ik al ;) Rijd 4 keer per week (in de weken dat ik bij Armet les 5 keer, maar dan 2 keer op dinsdag. En nu ik me niet lekker voel even helemaal niet, in de stiekeme hoop dat ik er volgende week weer op kan), 1 dag longeren, 1 dag grondwerken en 1 dag tutteldagje. Gelukkig heb ik maar 1 rosje :P Paard doe ik als eerste, daarna huishouden (beperkt aantal klusjes per dag) en sollicitaties en verder zo weinig mogelijk. En dat valt niet mee, zelfs van bokken word je al moe :+ Ik ervaar nu ook hoe frustrerend het is om meer te willen dan je kan, en misschien wel daarom dat het ook zo lang heeft geduurd voordat het lukte. Ik hoop alleen dat het geen 7 jaar gaat duren :=
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-09-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 13:57

Jeetje Snowylover! Maar inderdaad, vorige keer dat ik verkouden was duurde het ook zo absurd lang. Vooral de kriebel in je keel, en de pijn en stemloosheid wanneer je maar lang genoeg hoest, of door je mond ademt, vind ik zó irritannnnnt :(

Edit: hee, post van Snowylover is ineens verdwenen? :?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:15

Om wat meer weerstand op te bouwen kun je ook Echineaforce http://www.avogel.nl/ Ik heb er goede ervaring mee ;)

(Klöte he...meer willen doen maar het niet kunnen :(:) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 14:20

Dank je wel... wat zit er precies in? Ga je linkje even lezen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:26

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:35

Nog zo'n gevalletje hier.. Ik heb 1x pfeiffer zelf gehad, 1x een verwante van pfeiffer, daarna jaren lang aan de kwakkel geweest en nu sinds een jaar Fybromialgie. De Fybro komt waarschijnlijk voort uit de pfeiffer, dus ik zou als ik jou was maar eens even echt rust houden, want ik heb er spijt van dat ik het nooit heb gedaan.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:16

9 jaar geleden, als het niet meer is, Pfeiffer gehad. Niet goed uit kunnen zieken (lan gevrhaal, schuld bij dokter), toen enorme keelntsteking á la Pfeiffer gehad, weken niks anders kunnen doen dan op bed liggen, slapen, ijs eten, en naar de wc gaan.
Nu nog steeds ben ik vaak moe, lijkt dus wel op choronische vermoeidheid, en ben gevoelig voor virussen/ontstekingen in mijn keel.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een afspraak maak om mijn keel amandelen eruit laat hakken!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:20

kaas_ schreef:
Ik heb nu acute pfeiffer, ik heb hiervoor van donderdag tm maandag in het ziekenhuis gelegen, omdat ik keelontsteking erbij. Ik ben wel blij dat ik het acuut heb, dan zo slopend als jullie hebben gehad, maar zoals ik van jullie lees gewoon veel rust houden verder :)

Zo heb ik het ook gehad. Bij mij werd Pfeiffer vastgesteld midden in mijn examenperiode en ben toen meteen met alles gestopt. Mijn leverwaardes waren volgens de HA "zeer impressionant slecht" en ik heb een zeer ernstige keelontsteking gehad, amandelen die reusachtig waren en niks kunnen eten. Koorts, 's nachts alles uitzweten en verschrikkelijk moe zijn. Ik heb een maand lang gewoon niks gedaan, maar was er toen ook wel na een maand helemaal vanaf. Dat was nu iets minder dan een jaar geleden en nu nergens nog last van.

De dokter zei ook dat mensen die niet de tijd nemen om te recupereren en gewoon doorgaan met een druk leven er later ook veel meer last van blijven hebben. Ik ken ook iemand die het volledig genegeerd heeft en die heeft er na 2 jaar nog steeds last van.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:32

Mijn dokter destijds was gewoon even vergeten te vermelden dat er uit het bloedonderzoek Pfeiffer geconstateerd was :( en iedereen maar denken dat ik lui was!!! Pa na een hlaf jaar kwam die keelontsteking en aan het licht dat ze me vergeten waren in te lichten...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:32

Hier ook, mijn huisarts vond het niet eens nodig om onderzoek te laten doen, volgens hem was het iets psychisch. Dus pas na een jaar of twee kwam aan het licht wat er nog geweest was, en dankzij mijn fijne ha heb ik daar nu nog last van. Uiteraard ben ik bezig een andere huisarts (en andere praktijk) te zoeken. Ik heb zelf de echo's die in het ziekenhuis van mijn hals zijn gemaakt gezien. En het verhaal daarbij was niet echt heel leuk. Moet een flinke reactie zijn geweest, en nu voel ik die knopen alweer. Had ik destijds maar geweten wat er was, dan was ik er nu misschien wel vanaf geweest. Als ik zo lees over jarenlange vermoeidheid en allerlei ander engs wat mensen krijgen denk ik toch wel: :\

Overigens kwam alles zo'n beetje aan het lopen toen vorig jaar mijn verstandskies werd verwijderd. Van de naweeën van de extractie zelf had ik niet zo'n last, twee keer terug geweest om schoon te laten maken maar niks heel ernstigs in mijn mond. Maar dus wel in mijn hals, al voor de verdoving was uitgewerkt voelde ik een flinke pijn in mijn hals, een lymfenreactie op het gepeur (extractie was nogal primitief gegaan, hoop gewrik en halverwege moest de kies in mijn mond in tweeën worden gesneden) Nadat ik twee weken in bed had liggen rillen met pijnstillers en ondanks dat ik bijna non stop had geslapen en er alleen uit kwam voor mijn bijrijdpaard (gelukkig geen college die weken) was ik geslóópt. Wist ik veel waardoor. En daar kwam ik dus toen pas achter, toen mijn huisarts eindelijk besloot om mee te werken :( En even sorry zeggen? Doe niet zo gek... wacht ik al 10 maanden op :(

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:50

Nou bereid je maar voor hoor. Verschillende huisartsen hebben tegen mij gezegt dat er niks mis is met mijn weerstand maar sinds ik pfeiffer heb gehad op mijn 16e (ben nu 7jaar verder) pik ik elk virusje op dat er maar is. En je loopt eigenlijk vaker met een dikke nek rond dan niet zeg maar.
Ik heb de acute vorm van pfeiffer gehad. Eerst zat er een ei in mijn nek en de volgende dag lag ik met 40 graden koorts op bed. Dat heeft 2 weken geduurd (gelukkig net niet opgenomen in ziekenhuis vanwege uitdroging). Maargoed daarna ging het maar heel langzaam beter en wat doet de huisarts. Die stuurt je naar de psycholoog want je stelt je aan. Dat dacht ik zelf eerst ook maar ben uiteindelijk daar zelf weg gegaan en heb een jaar thuis gezeten.
De energie die ik voor de pfeiffer had is nooit meer terug gekomen, ik heb echt mijn levensstijl een beetje aan moeten passen. Inmiddels lijkt het er op dat ik een vitamine b12 tekort heb opgelopen. Dat schijnt ook een gevolg te kunnen zijn van pfeiffer.

Luister heel goed naar je lichaam (en iets minder naar de huisartsen). Je hebt echt de tijd nodig om uit te zieken want je loopt na pfeiffer gewoon meer risico voor allerlei vervelende (chronische) ziektes.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:07

Hier ook een Pfeiffer patient :(
Ik ben direct aan de Echnia Forca begonnen toen ik het hoorde, verder mag ik geen vet tot me nemen (vriendlief heeft het ook gehad en dit was absoluut een DONT) veel fruit eten en veel water drinken, dus dat ik ook keurig :D
Merk id dat ik wel vatbaarder ben dan voorheen, loop af en toe een dagje te snotteren, een paar uurtjes keelpijn, dan weer oorpijn :( voor ik het hoorde werkte ik nog wel en daarna niets, geen sport, geen paarden en geen sociale activiteiten......
Ik ben een week volledig thuis geweest en nu langzaam het werk weer aan het oppakken, elke dag gaat het hier een stukje beter en komt er een stukje meer energie bij :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:15

Ook pfeiffer gehad.
Helaas nu ME. Er zijn veel patienten met ME die eerst pfeiffer hebben gehad. Doe AUB voorzichtig.
Ik raad aan om de alternatieve kant te gaan opzoeken om je te begeleiden. Pfeiffer wordt érg onderschat vooral door veel doktoren.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:23

Ik heb ook pfeiffer gehad, was heel moe altijd, maar toch gewoon naar school, durfde geen bloed te prikken, nou vorig jaar eindelijk gedaan, en bleek dus dat ik en pfeifer heb gehad, en chronisch ijzertekort.. Het gaat nu redelijk goed met me, maar moet wel elke maand bloedprikken voor mijn ijzergehalte.. En slik daar ook pillen voor, moest ook ad pil, omdat ik teveel bloed verloor wat er ook allemaal niet beter op maakte. Heb wel een verbazingwekkend hoog vit B12 gehalte, dat snappen de doktoren ook niet helemaal. En als ik nu ziek word, ben ik ook gelijk een week goed ziek..

@ superwoman: wat is ME??

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:02

superwoman schreef:
Ook pfeiffer gehad.
Helaas nu ME. Er zijn veel patienten met ME die eerst pfeiffer hebben gehad. Doe AUB voorzichtig.
Ik raad aan om de alternatieve kant te gaan opzoeken om je te begeleiden. Pfeiffer wordt érg onderschat vooral door veel doktoren.

Owja dat heb ik ook gedaan. Ik heb een tijdje bij een homeopatische arts gelopen die mij gelukkig wel serieus nam. Ik heb toen een tijdje homeopatische medicijnen geslikt en dat hielp zeker om weer een beetje op de been te komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:50

roxxxiejjj schreef:
@ superwoman: wat is ME??

Bron http://www.bvb-creations.nl/me-cvs%20symptomen.htm
Citaat:
Symptomen

De verschijnselen die vaak bij ME/CVS zijn in vier groepen te verdelen. Niet alle patienten vertonen klachten uit alle groepen, maar de symptomen uit groep 1 zijn kenmerkend voor de ziekte.

1. Periode van voortdurende, allesoverheersende geestelijke en/of lichamelijke uitputting:
Dit kan zich uiten in een gevoel dat men zich nauwelijks overeind kan houden of in krachteloosheid van de spieren in armen of benen na enige lichamelijke inspanning, bijvoorbeeld bij lichte huishoudelijke karweitjes, de persoonlijke verzorging of een paar honderd meter lopen. Geestelijke inspanning kan dezelfde gevolgen hebben.Geestelijke en lichamelijke inspanning kost de meeste patienten dan ook de grootste moeite terwijl de herstelperiode buitensporig lang duurt, soms wel enkele dagen of zelfs langer.

2. Storingen in het zenuwstelsel
- Slecht geheugen, concentratieproblemen.
- Slaapstoornissen. Soms een omkering van het dag/nacht ritme, levendige nachtmerries.
- Emotionele labiliteit, prikkelbaarheid, depressies, ook bij mensen die zeer stabiel waren voordat ze ziek werden.
- Onhandigheid. Eenvoudige dingen die vroeger van zelf gingen, zoals iets pakken of aanreiken, kosten soms abnormaal
veel moeite.
- Moeite met praten of schrijven. Sommige patienten krijgen al na 10 minuten een lamme tong van het praten. Bovendien
kost het soms moeite de juiste woorden te vinden, of wordt de volgorde van de letters of woorden in een zin verwisseld.
- Overgevoeligheid voor licht, geluid of geuren.
- Hoofdpijn, druk op het hoofd of licht in het hoofd,
- Wazig zien.
- Gevoeligheid voor kou en weerveranderingen.
- Sterk wisselende lichaamstemperatuur, gecombineerd met overmatige transpiratie.
- Plotseling opkomende aanvallen van duizeligheid of misselijkheid na lichamelijke of geestelijke inspanning.
- Sommige patienten vallen flauw of kunnen verschijnselen van verlamming vertonen.

3. Slechte functie van het immuunsysteem:
- De ene infectie na de andere. Bijvoorbeeld vaginale infecties, rode ogen, steenpuisten, voortdurende snotterigheid en kaakholteontstekingen.
- Allergieen.

4. Daarnaast komen vaak de volgende klachten voor:
- Flauwtegevoelens. Dit kan zich uiten in plotselinge geirriteerdheid.
- Darmstoornissen, zowel verstopping als diarree.
- Voedselintolerantie.

Moet zeggen dat deze site het beter omschrijft, maar is iets meer leeswerk ;)
http://www.mecvs.net/PagEd-index-page_id-8.html

Voor mij betekent het dat ik altijd uitgeput ben gelijk vanaf het moment dat ik wakker ben geworden met het gevoel van ziekte/griep erbij.
Hoe erg het is kan verschillen per uur, per dag of zelfs per maand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 16:53

Ik wil helemaal geen MS... maar toch ga ik nu niet meteen beginnen aan heel veel leeswerk, voel me niet heel helder (ben vanochtend meer dan een uur bezig geweest met stalletje uitmesten :Y) ) ondanks de antigrieppillen.

Wel net iets gelezen over ijzertekort... heb ik ook... ook veel te lage bloeddruk. En chronisch vermoeid? Ging op zich al beter, af en toe werd ik wel eens niet moe wakker de afgelopen maand. Ook altijdhoofdpijn en meestalkeelpijn waren weg, maar nu dus niet meer :Y) Mensen om me heen (stalbaas, mensen in de rij bij de supermarkt) vragen bezorgd of het wel gaat... ja hoor, alleen beetje griep }:0 Pfff, was het maar waar :+