iemand laten stoppen met roken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

iemand laten stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:33

mijn vriend rookt dus.. al van zijn 13 (hij's nu 22) en in het begin vond ik het niet zó erg, maar nu begint het stilaan toch op mijn zenuwen te werken :) het stinkt echt verschrikkelijk en kruipt in mijn kleren, huid en haar, maar bij hem ook dus! en wil natuurlijk ook niet dat ie kanker krijgt ofzow.
ik wil graag proberen om hem er vanaf te helpen.. maar moet hem zelf nog overtuigen :p
iemand ervaring of tips?

_Tara_

Re: iemand laten stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:38

Ik ben bang dat ie toch echt zelf moet willen stoppen met roken...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:38

Tja jij kan willen wat je wilt maar totdat hij echt wil stoppen zal niks zin hebben.
Mijn vriend en ik rookten allebei en op een gegeven moment was ik het gewoon zat en ben gestopt.
Die dag probeerde hij het ook maar werd na een paar uur al helemaal gek.

Toen iets meer als een jaar later een oud collage iemand waar hij erg tegenop keek longkanker kreeg is hij zonder problemen in 1 keer gestopt.

Vreemd genoeg had zijn vader ongeveer 2 jaar hiervoor een grote operatie nodig omdat 2 aderen bijna dicht zaten en ondanks dat wilde mijn vriend niet stoppen.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 22-09-09 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:40

Hij moet het echt zelf willen ja. En erop blijven aandringen gaat ook zeker niet helpen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:44

Helaas kun je hem niet dwingen met roken te stoppen. Wat je wel kan vragen aan hem, om niet te roken in jouw bijzijn, tanden poetsen en kauwgompje voordat jullie samen zijn, omkleden enzo..
Mijn eerste vriendje rookte ook en dat vond ik zo ontiegelijk goor, en wilde hij 'gezellig' doen, moest hij wat laten ervoor!! Maar op het moment dattie wegging werd buiten meteen een peuk opgestoken..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:49

Het is onmogelijk iemand te verplichten te stoppen. Je kan alleen stoppen met roken wanneer je er zelf voor 100% achter staat.

Ik heb zelf jaren gerookt en mijn man vond dat ook niet fijn. Die riep ook iedere keer "stop er nu mee". Terwille van hem diverse pogingen gedaan, maar nooit geslaagd. Tot ik zelf zoiets had van "en nou is het genoeg geweest", pas toen kon ik echt stoppen en heb het geen seconde gemist.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:57

Ik ben bang dat drama maken bij hem eerder leid tot frustratie binnen jullie relatie dan dat hij stopt met roken.

Als roker heb je niet in de gaten dat het stinkt. Al helemaal niet als je het al vanaf je 13de doet.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:36

Ja t wil alleen als zij het zelf ook willen.
Mijn pa is door roken bijna dood gegaan aan een hartinfarct, maar mijn broertje (20) rookt wel en al vanaf zn 15e, toen mijn pa een hartinfarct gekregen had was hij denk een jaar of 10. Mijn moeder heeft toen ook nog jaren gerookt en kon ook altijd niet stoppen, tot ze met behulp van medicijnen er af is gekomen.

Als mijn vriend zou roken zou ik erg twijfelen of ik wel een relatie met m zou beginnen.. Ik heb namelijk echt een gruwelijke hekel aan de stank en dat alles overal in gaat hangen qua geur, blegh. Om nog maar niet te spreken over het feit dat ik van heel dicht bij heb gezien wat het met je kan doen..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:40

Nederland stopt!

http://www.bol.com/nl/p/boeken/nederlan ... 0081560bn6

Een heel goed boek, geschreven door twee Nederlandse longartsen. Heb deze dames geïnterviewd en ook een reportage gemaakt voor Kassa (VARA). Moet je maar even zoeken op de website. Er staat héél veel informatie in over hoe een rookverslaving eigenlijk werkt en wat je er aan kunt doen.

Enige voorwaarde is wel dat je het zélf moet willen. Je kunt het niet doen voor iemand anders, als je het zelf eigenlijk niet wilt.