Facings of beugel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marrjjollein

Facings of beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:53

Maandag ben ik naar de orthodontist geweest om te bespreken wat er aan mijn gebit moet gebeuren. Mijn voortanden staan een beetje schreef en een grote spleet tussen mijn 2 voortanden. Hij heeft me twee opties gegeven.

* Een vaste beugel, voor 18 maanden en daarna nog voor altijd een 'draadje' achter en voor mijn tanden ofzo. En hij zei dat de spleetjes alsnog niet weggingen.

* Facings, wat volgens hem in een keer klaar is en makkelijk. Maar hier heb ik totaal geen verstand van en op internet en bokt kan ik niet veel erover vinden, ik weet alleen dat het duur is. Hierdoor zit ik heel erg te twijfelen, en nog veel vragen:
- Rotten je tanden niet eronder?
- Hoe lang blijven ze zitten?
- Lijkt het niet nep?
- Hoe gaat de behandeling (waar, pijnlijk?)

Wat zouden jullie doen, ik heb eigelijk geen flauw idee en ben benieuwd of iemand ervaring ermee heeft, en wat erover weet :D

Groetjes Marjolein

Amrah

Re: Facings of beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:58

Als de spleetjes niet helemaal weggaan met een beugel zou ik mogelijk toch voor facings kiezen.
Mijn moeder heeft facings en het ziet er super mooi en natuurlijk uit! Van veel krijgt ze ook complimenten en niemand die denkt dat het nep is :)
Zei heeft dit bij de tandarts laten doen hoe het precies in zijn werk is gegaan weet ik niet maar weet wel dat het geen pijn deed :)
Kan het natuurlijk altijd nog voor je navragen :)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:59

ik heb een paar facings en je ziet er niks van!
is een beetje hetzelfde als een gaatje vullen enz
verder voel je er natuurlijk niks van ja als je een verdoving krijgt die doet pijn ik heb ook geen napijn enz gehad

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:01

Mijn man heeft facings, die heeft ook een beugel gehad vanwege het spleetje en later een draadje erachter. Dat draadje knapte alleen best vaak, elk half jaar kon dat draadje weer gemaakt worden dus toen heeft de tandarts facings voorgesteld. Hij heeft het nu 4 jaar en geen gedoe meer met dat draadje.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:05

Voor een goed resultaat met facings is het heel erg afhankelijk hoe je gebit eruit ziet. Als je tanden al vrij ver naar voren staan en je boven je tanden niet veel bot (en dus tandvlees) hebt, wordt het met facings nooit mooi. Ook als je je tanden ontbloot als je lacht (dus bijv. een korte bovenlip hebt) wordt het lelijk. Je moet je voorstellen dat die op je huidige tanden geplakt worden en dus een verdikking geven. Je lip komt dus wat naar voren, wat bij iemand die de tanden al naar voren heeft staan vreemd staat. Ook heb je toch wel een overgang tussen de facings en het tandvlees (een randje). Als je dus je bovenlipt hoger dan je tanden optrekt bij het lachen, dan is dat heel erg zichtbaar. Daarbij zijn facings niet zo glad als je eigen tanden, waardoor je - dat zie je veel bij mensen die facings hebben, kijk maar eens op tv - heel vaak aan je tanden gaat likken. Dat is imo toch een beetje een stom gezicht.

Een goede orthodontist (met nadruk op een goede; er zijn veel mensen die zich zo noemen maar er niet de studie voor gedaan hebben en bovendien mag iedere tandarts dit erbij doen) krijgt spleetjes echt wel dicht hoor. Anders verstaan ze hun vak niet. Of er moet echt sprake zijn van een missende tand. Dat krijgen ze natuurlijk niet opgevuld.

Ik zou dus altijd voor een beugel gaan (en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat facings maar een beperkt aantal jaren mooi blijven).

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:06

wat kosten facings dan precies? Ik kom op internet bedragen tegen waarvan ik me afvraag of er mensen zijn die dat uberhaupt kunnen betalen :=
Het is betaalbaarder om een paar nieuwe borsten aan te laten meten :o

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:31

Orthodontist heeft geen prijs verteld, maar sommige verzekeringen dekken de kosten. Maar mijn ouders zijn deze week weg en gaan daarna kijken of dat bij ons ook geld.
De prijs hang in elk geval ervan af of je porselijnen of plastic facings wilt. Een van beiden kost €350 per stuk volgens mij..

Orthodontist zei ook dat Britney Spears ze ook had :P

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:33

Ik heb zelf jaren beugels gedragen, ook omdat mijn voortanden scheef stonden en ik er spleten tussen had (tussen mijn 2 voortanden kon ik serieus een rietje zetten zonder dat hij dubbel vouwde (dit was boven) Alle spleetjes zijn dicht getrokken en heb voor boven geen draadje gekregen en heb inmiddels al ruim 7 jaar geen beugel meer!
Mijn broertje had onder zulke spleetjes, had ook ongeveer 18 maanden een beugel en wel een draadje en hij heeft inmiddels ook al 3 jaar geen beugel meer en het draadje is nog nooit stuk gegaan.

Ik heb dus alleen maar goede ervaringen met een beugel en het is ook stukken goedkoper ;)

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:36

Ik heb hetzelfde gehad toen ik 14/15 was.
Toen kon ik kiezen tussen 2,5 jaar een beugel en dan alsnog facings (snijtanden waren aanmerkelijk kleiner dan de voortanden) of direct maar facings. Heb toen voor direct facings gekozen. Behandeling is geheel pijnloos. Heb het destijds door m'n eigen tandarts laten doen. Ben daarna binnen 2 weken nog een keertje geweest omdat eentje toch nie helemaal m'n zin was en konden ze direct aanpassen.

Niemand, maar dan ook niemand heeft ooit wat aan me gezien. Het enige is: ik rook, dus gele randjes zie je eerder. Maar goed eigen schuld.
Het rot ook niet, weet niet hoe ze het doen. Maar heb nog nooit wat met de facings gehad. Ze zitten er nog steeds en goed vast ook!

Het enige is, het is een flinke bom duiten wat je betaalt! Was destijd 1800 gulden, voor 2 snijtanden en een spleetje tussen de voortanden bijwerken.
Bij mij moest 't vroeg of laat toch, dus had het direct maar gedaan.

Na 10 jaar (ben nu 25), ben ik wat minder tevreden. Ik ben me aan het ergeren aan wat kleine dingen. Ligt denk ik ook aan al die dingen die ik zie op tv erover :-)
Ik wil het graag laten bijwerken door m'n tandarts. Maar die vind het zo prima en wil er absoluut niets aan doen. Dus ik heb nu een prijsaanvraag gedaan bij kleinsman & kleinsman in Bocholt. Kost wat, maar dan ben ik voor m'n leven klaar!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:14

Heej Marjolein,

Ik zou toch echt voor een goede orthodontist gaan. Een goede orthodontist kan bijna alles recht in de rij zetten. Porseleinen facings zijn duur, en composieten facings wel minder duur, maar ook iets minder mooi. Daarbij ben jij nog heel jong en gaan ze bij het plaatsen van facings vaak je tanden beslijpen, iets wat ik persoonlijk erg zonde vind, gezien je gezond weefsel beschadigd. Ook met facings ben je niet in 1 keer klaar, gezien de facing op een andere manier verkleurd als je glazuur.. Daardoor zal die ook aangepast in kleur moeten worden, naarmate je ouder wordt.

Ik zal zaterdag eens even goed op je gebit letten.. :P