Afgebroken kies vullen of trekken??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daban

Afgebroken kies vullen of trekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 09:19

MOet zometeen naar de tandarts voor mijn afgebroken kies(hhoekje en is heet hoekje is nu zwart)
Nou zei hij dat hij er een gouden inlay opwou zettten iets waar ik dus echt niet blij mee ben dat als ik straks me mond open
doe dat goud te zien is brr. Nou is mijn vraag zouden jullie aandringen op trekken of toch gewoon vullen of wel die inlay nemen??

Brainless

Re: Afgebroken kies vullen of trekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:24

Je kunt ook een andere kleur nemen hoor!
Goud is duur,
Ik heb 2 inlay's van kunststof (ta deed een ring om mijn kies en vulde deze met een bepaald soort kunststof, daarna freesde hij deze in de vorm van mijn kies, incl. groeven). Je kunt niet zien dat er een stuk aangebouwd is!!

daban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 09:27

Daar doet mijn ta niet aan alleen die gouden(woon in de UK) en dat staat mij tegen net als jij zegt die kleur had ik geen problemen mee maar daar werkt hij niet mee zegt hij

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:31

Tijd voor een dagje Nederland?! hahaha
Ik zou kiezen voor een inlay (mits het te betalen is natuurlijk).

Als je gaat trekken komt er meer ruimte in je kaak waardoor de rest gaat verschuiven en je kauwvlakken niet goed meer op elkaar vallen. Ook de kies tegenover het "gat" zal verder eruit groeien (heeft dan geen tegendruk meer) en kan dan blijven "haken" in het gat tijdens het kauwen.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:37

heb t zelfde als brainless bij meer dan 2
vind het wel raar dat hij niet gewoon wit heeft mischien even bellen naar een andere tandarts of iets?

daban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 09:38

Haha als dat kon kwam ik vandaag ervoor terug, maar helaas.
Ik betaal er niks voor word gewoon vergoed hiero, over het trekken heb je ook wel weer gelijk. En gewoon vullen dan???

HHeb al rond gebeld idd en op inet gezocht maar overal is het goud hebben ze betere ervaringen mee dan met een andere kleur helaas voor mij

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:40

Bij mij is een keer een gruwelijk groot stuk van mijn kies afgebroken. Ik kon toen kiezen tussen vullen met wortelkanaalbehandeling wat maar de vraag was of het zou helpen. Ik heb hem laten verwijderen hij zat toch helemaal achteraan.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:19

Toen er een stuk van mijn kies af was gebroken, toen heeft de tandarts hem eruit gehaald. Kies was nl zo afgebroken dat hij hem niet meer kon maken (toen ik bij de TA kwam, zat er nog een stuk kies aan, maar hij ging eigenwijs doen door eraan te breken etc, toen is dus de andere helft ook afgeknapt met als gevolg dat ik alleen de kroonrand en de wortel er nog in had zitten.) Toen had ik een verwijskaart naar de kaakchirurg gekregen en die moest die kroonrand met de wortel eruit halen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:29

Bij mij is ook eens een kies goed afgebroken, en heb er een hele tijd mee gelopen tot het pijn begon te doen. Hij brokkelde ook steeds verder af. Mijn tandarts heeft hem gewoon gevuld, en later nog een foto gemaakt om te kijken of hij niet dood was. Nu paar jaar later, word mijn kies lichgrijs. En ook blijft er telkens kauwgom achter hangen, dat is zo vervelend als je het wil uitspugen :P

Een kies laten trekken zou ik niet zo snel doen, want je blijft toch een gat zien. En als je hem kunt laten vullen, is dat wel een stuk fijner. Verstandskiezen is weer wat anders, die zitten toch achteraan en in de weg..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:34

Ik zou die kies toch behouden, anders is het een gat, dat is toch zonde. Altijd redden wat er valt te redden denk ik dan maar. Dan maar een beetje bling bling..?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:40

Bling bling wil toch iedereen ;)

Edit;typfout

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:41

Mijn afgebroken kies is gewoon gevuld met het witte spul waar ze normale vullingen ook van maken. Hoewel hij heel moeilijk te vullen was, dat wel. Hij is inmiddels ook al een keer tussendoor leeggeschuurd en weer opnieuw gevuld. Maar zou toch niet graag met een gat in m'n mond rondlopen...

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 05:05

Brainless schreef:
Je kunt ook een andere kleur nemen hoor!
Goud is duur,
Ik heb 2 inlay's van kunststof (ta deed een ring om mijn kies en vulde deze met een bepaald soort kunststof, daarna freesde hij deze in de vorm van mijn kies, incl. groeven). Je kunt niet zien dat er een stuk aangebouwd is!!

euhh.... ik wil niet veel zeggen, maar dat is een vulling.
Een inlay moet bij de tandtechnieker gemaakt worden en daarvoor worden ook afdrukken gemaakt!
Inlay wordt namelijk ook van porselein gemaakt.
De tandarts doet bij het vullen een "bandje" om je kies om zo goede contactpunten tussen je kiezen te houden, want het is ook niet fijn als je kiezen als het ware aan elkaar vast geplakt zijn ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 05:18

ik heb op mijn 8e (10 jaar terug) mijn twee boven voortanden vreselijk groot afgebroken. dat waren al mijn grotemensentanden maar hetgeen wat eruit was waren 2 gehele stukken tanden dus dat heeft hij terug 'gelijmt'. soms braken ze nog wel eens af (is nu sinds de 2e klas niet meer gebeurd hor) en dan moest er, net als met gaatjes, een stukje tand weg geslepen worden.

voor mijn 18e wilde hij ook graag kronen zetten, maar hij zei dat we daar beter mee konden wachten omdat je kroon ook nog wel eens eruit komt, dan moet er ook een stuk tand weggeslepen worden en dan houd je op een gegeven moment niets meer over. (en het gaat nu toch heel goed) :+

ik zou voor een stukje opvulling gaan. als dat niet werkt kun je altijd wat anders laten doen.
en indd als je 1 kies eruit laat trekken, gaat je gebit scheef groeien dus zou je die aan de andere kant er ook uit moeten laten halen.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:35

Een kies breekt niet standaard op dezelfde manier af :)
Je tandarts stelt een inlay voor - ik neem aan dat dat vergelijkbaar is met een "kroon" of iig deel daarvan. Vullen van een afgebroken kies is niet altijd mogelijk. Een kroon is het plaatsen van een stuk goud/porcelein neptand, die op de rest van de kies (wortel + stukje tandbeen) geplaatst wordt.
Trekken van een "gezonde" kies is best zonde. Ik weet niet welke kies het is, maar door een gat tussen je kiezen, zullen die daarachter ook gaan verplaatsen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:43

Bij mij zijn al een aantal kiezen of stukken ervan afgebroken. Mijn TA heeft het altijd over beton storten. Hij zet er zo'n ringetje om en stort het vol en slijpt het daarna netjes in vorm. niets meer van te zien. Ik heb 1 kies en die zit alleen nog maar aan elkaar van het telkens vol storten met beton. Ik heb ooit geopperd dat hij hem maar moest trekken, maar dat wil hij niet. Dan heeft de kies erboven geen tegen druk meer en gaat alles verschuiven en scheef zitten. De laatste optie is geloof ik een kroon, maar ook dat wil die goeie man nog niet doen.

daban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 09:57

Nou ik ben dus gisteren geweest en de kies zit er nog, hij heeft hem uitgeboord en toen een afdruk ervan gemaakt die naar een lab gaat waar ze de inlay ervoor maken en over 2 weken word die erin gezet met beton ofzo iets. Trekken vond hij zeer zeker geen optie, het is de kies links onder naast de verstandskies.
Ben dus toch na overleg voor de inlay gegaan(google er eens op dan weet je wat het is).
Mijn verstandskies linksboven is gewoon gevuld en ook niet getrokken aangezien er ruimte genoeg is en de verstandskiezen nog perfect zijn laat hij ze zitten aangezien dat hij bang is als hij ze trekt er teveel ruimte gaat komen tussen de rest van mijn tanden en kiezen.
Ik was zo bang he gister maar nu het voorbij is denk ik echt jeetje is dit alles waar ik jaren zo bang voor was zou het zo weer doen als het moest

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:25

Nou he gelukkig is het dus allemaal meegevallen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:35

Gelukkig dat het is meegevallen. Goud is een 'natuurlijke' kleur in de mond. Plus dat het een inlay is en geen gehele kroon. Goud is veel sterker dan porselein(keramiek) en normaal vulmateriaal (composiet).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:08

Goud is juist een zacht metaal.