Pil gebruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_bloempje_

Pil gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:46

ER komen regelmatig vragen op dit forum voorbij over het gebruik van de pil.
Toch wil ik graag hier de mijne stellen, omdat ik nergens nog het juiste antwoord heb kunnen vinden.

Ik ben al lange tijd aan de pil, alleen regelmatig vergeet ik er eentje. Zoals ook vorige maand, daarnaast
ben ik niet optijd geweest met het beginnen aan een nieuwe pilstrip. Hierdoor heb ik een langere stopweek gehad dan normaal.
Maar nu ben ik alweer 2 weken begonnen aan een nieuwe strip en slik deze tot nu erg netjes en optijd. En doe erg mijn best
om niet weer die stomme fout te maken er eentje over te slaan.

Mijn vraag aan jullie nu is, of de pil nu ook veilig is?

Het lijkt mij namelijk logisch van niet, maar wanneer je aan de pil begint is deze ook na dacht ik een week al veilig.

Hopelijk heeft iemant hierop een antwoord! :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:47

dit staat toch duidelijk vermeld in de bijsluiter...... tenminste bij mij wel

_bloempje_

Re: Pil gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:59

Jaa dat klopt idd staat veel in. Maar ik kan er niet uithalen hoe het zit als je de pil niet goed geslikt hebt en geen goede stopweek, maar nu alweer 2 weken correct de pil inneem.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:02

Euhm nou volgens mij is dat hetzelfde als in de 1e week ereen te vergeten *als ik mij niet vergis * dus ik zou gewoon 7 dagen als min houden dus denk dat 2 weken wel genoeg moet zijn, maar gebruik voor de zekerheid nog deze strip de condoom (tenminste omdat je vraagt of ie veilig is) en dan misschien voor de zekerheid even de apo bellen morgne? kunnen ze het je haarfijn uitleggen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:02

Als je hem zo vaak vergeet is het misschien verstandig om te zoeken naar een ander voorbehoedsmiddel, nuvaring, pleisterpil, spiraaltje, prikpil o.i.d.
Volgens mij ben je na een langere stopweek sowieso een week niet veilig maar ik ben niet helemaal zeker.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:05

Als je niet op de eerste dag van je ongesteldheid begint met de pil (allereerste begin) dan is de pil niet na een week al geldig volgens mij, dus als je een langere stopweek hebt, ook niet. Dan kan je gewone cyclus alweer begonnen zijn, en niet de 'kunstmatige' van de pil (met een pil heb je geen 'echte' eisprong meer)

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:07

Veerle90: OKee bij je eerste strip is het ook 1 week, dus dat zal wel goed moeten zijn. Maar inderddaad beter even helemaal op safe.

Zonnebloem: Ja dat zal idd voor mij mischien wel een goed idee zijn, al lukt het nu al 2 weken. Nut let ik er goed op, maar het is toch iets wat ik zo snel vergeet. IK doe echt mijn best het te onthouden, maar goed dat is gewoon slordigheid van mijn kant.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:08

Susanne: Dus jij bedoeld dat die na 2 weken van de nieuwe strip netjes geslikt te hebben, niet veilig is? Dat van de eerste week wist ik niet op die manier, maar dat zou ook zeker best kunnen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:10

waarom begin je niet aan bv nuvaring? Daar hoef je maar 2 keer in de maand aan te denken, je merkt er niets van, er zitten minder hormonen in, het is super makkelijk en ik voel me beter dan met de pil. www.nuvaring.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:13

staat toch wel duidelijk in de bijsluiter hoe dat werkt?

Citaat:
Als u de pil bent vergeten, neem die dan alsnog in. Doet u dit binnen 12 uur na uw vaste tijdstip van slikken, dan blijft u tegen zwangerschap beschermd. Neem de volgende pil weer op het normale tijdstip en maak de strip af.

Neemt u de vergeten pil later in, dus meer dan 12 uur na uw vaste tijdstip van slikken, dan is de werking niet meer betrouwbaar. Neem de vergeten pil alsnog in en neem contact op met de praktijk. Verdere maatregelen hangen af van de week waarin u de pil vergeten hebt:

Pil vergeten in de eerste week van de pilstrip: Maak de strip af, en gebruik gedurende zeven dagen als aanvullende bescherming een condoom. Als u in de periode van 48 uur voor tot 48 uur na het moment waarop u de pil had moeten nemen, geslachtsgemeenschap heeft gehad, dan bestaat er kans op een zwangerschap. U kunt dan andere maatregelen overwegen, zoals het nemen van de morning-afterpil.
Pil vergeten in de tweede week van de pilstrip: Maak de strip af. Een aanvullend voorbehoedmiddel is niet nodig (tenzij u meer dan drie pillen hebt vergeten).
Pil vergeten in de derde week van de pilstrip: Maak de strip af, sla de stopweek over en ga direct door met de nieuwe strip (doorslikken). Een aanvullend voorbehoedmiddel is niet nodig. Een andere mogelijkheid is een vervroegde stopweek in te lassen. De dag waarop u de pil vergeten bent telt dan als eerste dag van de stopweek.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:14

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:18

Ilsemarie : Dat lijkt me zeker een goede optie!
Ellepel: Dankje voor het citaat.
Goeroe: okee er loopt dus al een centraal toppic...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:33