Ziek, meteen mexicaanse griep?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kim14

Ziek, meteen mexicaanse griep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:23

Veel mensen (ik helaas ook) zijn ziek op het moment, zou je je dan meteen zorgen moeten maken dat je de mexicaanse griep hebt?

En weet iemand nog een huis tuin en keukenmiddel voor kriebelhoest, word der gek van :+

Allejandro

Re: Ziek, meteen mexicaanse griep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:24

Èn al heb je het..wat dan :7

Als je niet in de risicogroep valt wordt je niet getest en je moet het ook uitzieken net als gewone griep :Y)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:25

Pff ik krijg de helft volgensmij ookal niet meer mee, wie behoort tot de risicogroep?
En hoezo worden hier medicijnen voor gemaakt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:26

Als je last hebt van je hart of je longen dan moet je je zorgen maken want dan moet je erg voorzichtig zijn met het krijgen van die griep.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:27

ik vind dat mensen een beetje te overdreven en te paniekerig reageren
hier in het ziekenhuis zijn ze ook al zo overdreven bezig
als je binnenkomt en je hoest 1 x vanwege een kriebeltje dan word je in een speciale kamer gezet :7

er heerst ook gewoon nog gewone griep
en als je echt zorgen hebt dan moet je naar een HA gaan

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:27

Advies: uitzieken, goed drinken, rust nemen (thuis blijven) en paracetamol slikken. Iets voor de kriebelhoest medicijnen met de werkzame stof: noscapine, dextromethorfan of codeïne. En thee met honing en zuigen op een dropje wil ook wel eens helpen. :)

Risicogroepen zijn: Mensen die aan de chemo zitten, mensen met long- of hartaandoeningen etc.
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 16-09-09 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:28

Risicogroepen:
>60 jr
<2 jr
Zwangeren
Vermindere weerstand door ziekte of behandeling
Chronische luchtwegaandoeningen
Chronische hartkwaal
Diabetes
Nierfalen
Recente beenmerg of orgaantransplantatie
Verstandelijke handicap

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:29

Gewoon uitzieken. :j

Alleen als je er extreem beroerd van bent en/of tot een risicogroep behoort zou ik het laten onderzoeken. Verder niet al te veel van wakker liggen, 'gewone' griep gaat ook gewoon over.

Ik vermoed zelf dat ik het eind april heb gehad, zo rond Koninginnedag. Had alle verschijnselen en was er hondsberoerd van. Misschien was ik daarmee wel het eerste officiële geval in NL }> maar ik heb het overleefd. ;)
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-09-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:29

Ja hier thuis wordt ook zo paniekerig gereageerd :+ .

Ik zei tegen mijn moeder dat ik me niet zo lekker voelde, en ik moest meteen thuisblijven want voor hetzelfde geld had ik mexicaanse griep en zou ik iedereen aansteken :Y) .
Geen idee wat ik nu heb, vind het alleen maar irritant.

Oké! Zal is vragen aan mijn vader of die dat wil meenemen morgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:29

Als je tot de risico behoort wordt je gewaarschuwd door je behandelend arts.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:33

Ik vraag me dan wel af waarom er medicijnen etc zijn gemaakt voor deze griep. Als je toch gewoon moet uitzieken?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:37

Nee hoor, niet meteen mexicaanse .. Ik ben maandagavond ook heel plots onwel geworden - koorts, énorm stekende buikpijn en het gevoel te moeten overgeven en spierpijn ed. Dacht natuurlijk ook meteen aan de mexicaanse. Blijkt uiteindelijk 'gewoon' een buikgriep en blaasontsteking, waarvan blijkbaar ook een kleine epidemie rondgaat (volgens mijn ha typerend, na een hete zomer) Veel beterschap voor alle zieken !!

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:39

Het maakt helemaal niet uit of je de mexicaanse hebt ja of nee. Zo erg is het allemaal niet. Tamiflu krijg je zelden, en heeft alleen zin binnen 24 uur van de eerste ziekteverschijnselen, en kan de koorts dan ook met één dag verminderen. Gewoon goed uitzieken, goed slapen, veel vitaminen eten en vaak je handen wassen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:41

Kim14 schreef:
Ik vraag me dan wel af waarom er medicijnen etc zijn gemaakt voor deze griep. Als je toch gewoon moet uitzieken?

Mensen die tot een risicogroep behoren halen ook ieder jaar de griepprik tegen 'gewone' griep.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:58

En het medicijn dat er is voor mexicaanse griep zorgt er uiteindelijk alleen voor dat je in plaats van 7 dagen 6 dagen ziek bent. Verder blijf je net zo ziek en de medicatie heeft ook nog allerlei bijwerkingen. Kinderen kunnen erg last krijgen van angsten en nachtmerries en volwassenen kunnen ook last krijgen van angsten en depressieve gevoelens (vriendin van mij studeert geneeskunde en werkt als doktersassistente bij een ha praktijk). Je kunt dus maar beter gewoon uitzieken en het beschouwen als een gewone griep als je niet tot de risico groep behoort :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 05:38

Kim14 schreef:

Je kunt geen `medicijnen` maken voor griep, want griep is een virus en er bestaan in feite geen geneesmiddelen die virussen kunnen doden. Je hebt alleen een categorie middelen die virussen kunnen remmen (virusremmers dus) maar dat is niet equivalent aan wat bv een antibioticum op een bacterie doet (= antibioticum erin, bacterietje dood).

Wat ze nu doen is vaccins maken tegen dit bepaalde griepvirus maar een vaccin is eigenlijk geen medicijn, tis meer een preventiemiddel. Als je hiermee ingespoten wordt kun je al een bepaalde weerstand opbouwen VOOR je met het echte virus in contact bent geweest. Je lichaam produceert dan (als het goed is) al antistoffen die bij deze griep horen en door die afweeractie van je eigen lichaam ben je dan beter beschermd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:57

Wat ik mij wel afvraag.
Je word niet meer getest als je niet tot een risico groep hoord.

Maar mijn broertje is hartpatient, krijgt ieder jaar de griep prik.

Op dit moment ben ik ziek, heb heel erg keel pijn.
Alles zit verstopt, dan weer koud dan weer warm.
Nog geen koorts, wel hoofdpijn.
Kan dus ook een gewone griep zijn.

Moet ik mij dan niet testen zodat we weten of mijn broertje bij mij uit de buurt moet blijven?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:46

Dat is wel een goede Daantjuhh, maar ik zou dat gewoon even voorleggen aan de huisarts.