Rug gebroken... Bokkers met ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Rug gebroken... Bokkers met ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:18

Hey Bokkers,

Ik heb op 11 augustus m'n rug gebroken met snowboarden... 2e lendewervel is stuk! Wel een stabiele breuk. Ik was net weer lekker begonnen met paardrijden (na een stop van 2 jaar). Het ging weer helemaal goed, had er weer helemaal zin in en toen gebeurde dit me.
Ik heb een corzet om (die ik gelukkig wel af kan doen met douchen etc) ik moet hier in totaal 3 maandjes mee lopen. Wanneer ik weer mag paardrijden weet ik niet. Aangezien het nogal een belasting is, verwacht ik dat dat nog wel even gaat duren! Zijn er nog meer bokkers die hun rug wel eens gebroken hebben? Hoe is dit bij jullie verlopen? Zouden jullie me er iets over kunnen vertellen?

X!

SSDesign

Re: Rug gebroken... Bokkers met ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:21

Ik geloof dat de zus van Saskiakur op bokt haar rug gebroken heeft gehad :) Misschien kun je eens contact opnemen met haar?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:33

Ja hier nog iemand! ik heb ook mijn rug gebroken bij mij door een val van mijn paard. Ik had hier al een topic over gestart daar staat ook mijn verhaal in:

[MW] Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Als je erover wil praten mijn PB box staat open :)

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:23

Bedankt! Ik ga t gelijk lezen!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:35

Ik kan er ook over meespreken. Heb mijn verhaal al eens in een ander topic gedaan:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=739011&p=24314064&hilit=rug+gebroken#p24314064

Moest je mijn reactie niet terugvinden, even een korte samenvatting: ik heb 3.5 maand met een korset rondgelopen. Mijn rug was ongeveer in het midden gebroken. De ruggenwervel heeft een lichte S-vorm en bij mij was het bij de overgang van de ene boog naar de andere. Ik heb in het totaal iets meer dan 6 maanden niet gereden. Doordat ik mijn rug goed heb laten genezen heb ik er nu eigenlijk niet echt last meer van tijdens het rijden. Allez, bij 1 van mijn paarden al sneller maar dat komt doordat zij erg ruim beweegt en mij daarbij hoog opgooit. Bij mijn andere paard dan weer totaal niet. Dus geef het zeker de tijd om goed te genezen. Veel beterschap!!!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:29

Jeej wat een pechvogels zijn jullie!!! Hier nog één :D. Ik heb dan niet mijn rug, maar mijn nek gebroken. Mijn onderste nekwervel om precies te zijn, met een val van een paard. Ik droeg een cap (gelukkig) en die was totaal aan diggelen. Het was gelukkig ook een vrij stabiele breuk. Ik heb 4 maanden in een strakke nekkraag moeten zitten waarin ik absoluut niet kon bewegen. Daarna 2 maanden afgebouwd, want de spieren die mijn hoofd 'droegen' waren héél slap geworden. Ik heb sinds dien nog een keer paardgereden. Maar ik was bang geworden en kreeg na het rijden echt heel veel last van mijn nek.

Ik was toen 17, nu ben ik 25 en is het dus 8 jaar geleden. Helaas heb ik nog regelmatig last van mijn nek. Het uit zich dan in een zeer zeurderig branderig gevoel op de plaats waar het gebroken was. Ook heb ik moeite met mijn hoofd ver achterover te doen om omhoog te kijken.

Ik hoop dat het met je rug voorspoediger gaat!! Luister goed naar de artsen en neem rustig de tijd om op te knappen en straks je spieren rustig te trainen. Kunnen ze al iets zeggen of je er misschien iets aan over kan houden?

Sterkte!!!

Valerie_V

Re: Rug gebroken... Bokkers met ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 06:46

Delphi: dat is dan ook wel echt een flinke klap geweest! zo'n nekkraag lijkt me ook heel erg vervelend heb er alleen even 1 om gehad toen ik met de ambulance naar het ziekenhuis moest en dat vond ik al erg :=

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 15:27

Jah je nek ik altijd weer erger dan rug denk ik... Dat lijkt me helemaal vreselijk!

Ik heb nu weinig pijn, fysio zei dat dat weer erger kon worden als mn corzet af mag.. Ik hoop het niet! Ga volgende week weer voor foto's! Hopen dat ze met goed nieuws komen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:52

Valerie_V schreef:
Delphi: dat is dan ook wel echt een flinke klap geweest! zo'n nekkraag lijkt me ook heel erg vervelend heb er alleen even 1 om gehad toen ik met de ambulance naar het ziekenhuis moest en dat vond ik al erg :=

Het paard waar ik op reed sloeg in de bak op hol en struikelde over zijn voorbenen. Ik ben toen met paard en al gevallen en toen hij op wilde staan trapte hij net voor hij op stond vol tegen mijn cap. Ja, die nekkraag was echt vreselijk. Het went een beetje, maar het bleef zo'n harde kraag die 24 uur per dag om moest.

lotttttttt schreef:
Jah je nek ik altijd weer erger dan rug denk ik... Dat lijkt me helemaal vreselijk!

Ik heb nu weinig pijn, fysio zei dat dat weer erger kon worden als mn corzet af mag.. Ik hoop het niet! Ga volgende week weer voor foto's! Hopen dat ze met goed nieuws komen :)

Nou, je rug moet je ook zeker niet onderschatten hoor!!! Maar idd je rug en nek zijn wel erg gevoelige plaatsen en je hebt er van beide maar één. Ik zou echt rustig aan doen hoor! Bij mij heeft alles zeker 8 maanden geduurd. En nog steeds na zoveel jaar heb ik er regelmatig last van. Gelukkig weet ik waar ik het meeste last van krijg en probeer ik dat te voorkomen. Ik hoop wel nog eens opnieuw te beginnen met paardrijden. Ik heb nu een dochtertje van bijna 2 dus op het moment nog even te druk!