Vriendin wil niet met ambulance mee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ijskast2009

Vriendin wil niet met ambulance mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:08

Van het weekend ben ik met mijn vriendin lekker wezen buitenrijden. Op de weg ging het echter mis. Het paard van Sanne (heb even een andere naam gekozen) ging steigeren en sloeg op hol. Ik wist niet wat ik moest doen en ben met mijn pony blijven staan uit angst dat die Sanne en haar paard achter na gingen. Sanne kon haar evenwicht niet houden en is van haar paard geklapt, zo tegen het asfalt.

Het paard is naar huis gerend en door haar zus opgevangen en had gelukkig niets. Sanne lag roerloos op het asfalt, ik ben van mijn pony gestapt en gevraagd hoe het ging. Omdat ze bleef liggen heb ik 112 gebeld en die hebben een ambulance gestuurd. Op hetzelfde moment kwam ze gelukkig bij, maar ze had hoofdpijn en pijn in haar rug dus heb ik gezegd dat ze moest blijven liggen. De ambulance was er al in vijf minuten, zonder sirene, want ik had ze verteld dat ik nog er nog met mijn pony stond (wilde niet dat die ook op hol zou slaan door de sirene :o ). De man van de ambu wilde Sanne op zo'n plank leggen met een nekkraag, maar Sanne wilde dat niet, sterker nog, ze weigerde mee te gaan naar het ziekenhuis, terwijl ze ze echt een rotsmak had gemaakt, ook ik kon haar niet overhalen. Ze kreeg nog wel een fikse waarschuwing dat ze wel verlamd kon raken door de klap die haar rug had gemaakt, maar ze vond het niet nodig, terwijl het echt niet goedging.

De ambu is toen weer vertrokken. Ik ben met mijn pony aan de hand naar huis gelopen, terwijl Sanne is opgepikt door haar zus. Ze zou nog naar de huisarts gaan, maar dat heeft ze ook niet meer gedaan. Het is nu wel een paar dagen later, ik ben nog bij haar langs geweest en het ging gelukkig wel goed, behalve dat ze bont en blauw was en nog wel pijn had. Ze zei dat ze niet wilde omdat ze een fobie voor alles wat met ziekenhuizen te maken had, maar ik kan er nog steeds met mijn pet niet bij dat ze geen hulp wilde na die rotsmak, dat wilde ik even kwijt, ben me doodgeschrokken. :o

upendo

Re: Vriendin wil niet met ambulance mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:10

Logisch dat je geschrokken bent.. :j

Ik vind het wel onverstandig van je vriendin dat ze niet is meegegaan.. Een botje in haar rug kan verschoven zijn en het kan zijn dat je dat pas een paar dagen later merkt..

Ik hoop dat ze toch nog even naar het ziekenhuis gaat om het te laten checken!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:12

Begrijpelijk dat je zo geschrokken bent.
Behoorlijk eigenwijs (en onderstandig) van je vriendin dat ze zich niet even laat nakijken. Als alles goed is doen ze haar echt geen pijn, en kan het een hoop ellende in de toekomst voorkomen....

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:13

Wow ik kan me voorstellen dat je daar van geschrokken bent! En nog maar een geluk bij een ongeluk dat er niets met het paard gebeurd is!
Ik snap zelf die fobie voor ziekenhuizen niet, maar blijkbaar is die bij haar echt heftig ofzo. Maargoed, je kunt zo iemand ook niet dwingen. Het is in ieder geval zeker niet slim van haar.. Wat zou er gebeurd zijn als ze in de ambulance pas bij bewustzijn kwam? =O Iig beterschap!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:14

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je ontzetten geschrokken bent en volgens mij heb je goed gehandeld. Beetje erg onverstandig van je vriendin dat ze niet meewilde. Je weet toch maar nooit. Maar ja, voor haar keuze ben jij niet verantwoordelijk. Gelukkig lijkt het goed te gaan met haar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:16

Dat die ambulanche is teruggereden........

Vind het héél dom van je vriendin dat ze niet naar het ziekenhuis gaat... fobie of niet...
maarja eigen keuze en verantwoordelijkheid he..

neem aan dat ze wel ter plekke gecontroleerd is?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:19

Je zou voor minder schrikken.... maar idd erg onverstandig om niet mee te gaan met de ambulance.
Raar dat die ambulance genoegen nam met haar afkeer. Ook niet verantwoordelijk van hun... Maar je kan inderdaad niemand verplichten, je kan het ZH ook verlaten wanneer je wilt, uiteraard op eigen risico. En nu loopt je vriendin ook op eigen risico rond..

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:25

Je kunt iemand niet verplichten blijkbaar, bovendien zei ze tegen hen dat ze wel langs de huisarts zou gaan, maar dat wil ze niet. Ja, dan houdt het voor mij verder ook op. Gelukkig gaat het al veel beter met haar afgezien van die blauwe plekken :o

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:31

Tsja niemand kan haar dwingen natuurlijk, maar als je zon rotsmak maakt kan je het toch beter even laten nakijken, ook al is dat door de huisarts je weet het natuurlijk nooit.. Maar goed dat het wel weer beter met haar gaat!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:53

Wat onwijs onverstandig...
De moeder van mijn oom is overleden door zoiets stoms. (niet mijn oma, aangetrouwde oom)
Ze was aangereden door een auto, maar ze zei dat het wel ging.
Ook gewoon door gelopen naar huis. Een aantal dagen later is ze dood aangetroffen in huis. Waaraan precies weet ik niet meer, maar het kwam wel door de aanrijding...

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:06

Zeer onverstandig idd.
Ik moet nu nog 3 weken liggen vanwege fractuur in lendewervel na val van paard. Maar waar mijn huisarts bang voor was is inwendige bloeding. Je kunt het niet zien moeilijk te merken alleen duidelijk door foto's.

Dus laat haar dit topic maar eens lezen:
[MW] Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Ambulance vind ik niet ok dat die weg is gegaan. fobie of niet ze hadden haar mee moeten nemen, vind ik.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:10

het is idd erg onverstandig! Want als ze misschien haar rug had gebroken (zoals ik nu heb) gewoon was blijven doorlopen had ze verlamd kunnen raken!

Maarja het is haar eigen keus!

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:05

ik kan er in ieder geval met mijn pet niet bij, zeker omdat die man van de ambulance haar nog gewaarschuwd had, voor hetzelfde geld heb je je rug gebroken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:07

Raar hoor! Ik snap echt niet dat ze niet mee is gegaan :n Je kunt niet echt risico's nemen met je rug. Hopelijk gaat ze alsnog naar de dokter en dat die haar door laat verwijzen voor foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:52

Hmm tja, aan de ene kant denk ik dat het misschien onverstandig is geweest. Aan de andere kant voel je meestal zelf wel of er al dan niet iets ernstigs aan de hand is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:55

Ambulancebroeders kunnen je natuurlijk niets verplichten.
Wel een beetje dom van je vriendin.
Jij hebt super gehandeld! +:)+

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:57

Wat een domme actie van je vriendin. Hopelijk valt het met de lichamelijke schade mee, maar dit is echt onverantwoord.
Hoe gaat het nu met haar?

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 14:36

Dank voor jullie reacties :(:) , nu weet ik in ieder geval zeker dat ik goed gehandeld heb, was bang dat ik wat overdreven had gereageerd door de ambu te bellen, terwijl zij het achteraf niet nodig bleek te vinden :o

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:41

Het was juist heel verstandig van je. Je vriendin is echter heel dom geweest. En inderdaad het ambulancepersoneel kan haar niet dwingen. Gelukkig lijkt het goed te gaan met haar, het had heel anders kunnen aflopen.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:46

CCCCorine schreef:
Hmm tja, aan de ene kant denk ik dat het misschien onverstandig is geweest. Aan de andere kant voel je meestal zelf wel of er al dan niet iets ernstigs aan de hand is.

dat ben ik niet met je eens. Je voeld niet of je een scheurtje hebt in bv je milt..... dit is gevaarlijk...
toen ik viel had ik heel erg veel pijn in me rug.... maar ik wist niet dat ik een scheur in me wervel had.....

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:39

Jolliegirl schreef:
Dat die ambulanche is teruggereden........

Dat dacht ik ook meteen... Weet niet hoe oud ze is/of ze nog thuis woont maar ik snap ook niet dat haar ouders haar niet naar de dokters hebben gestuurd/gesleurd/de dokter thuis hebben laten komen.

Als het nu nog fout gaat/is dan krijg je zo'n eeuwig 'had ik maar' verhaal... Echt onvoorstelbaar.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:43

Ik vind dat jij erg goed hebt gehandeld en je vriendin een sufferd!!!!!
Maar goed dat zeggen er dus hier wel meer. :D
Hoop toch maar voor haar dat ze er verder niets aan overhoud.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:46

Jij hebt goed gehandeld hoor! Als het nu nog fout gaat, kunnen ze nooit met hun vinger naar jou wijzen ;)

Wel slecht van je vriendin... Ik ben ook als de dooood voor ziekenhuizen, maar als ik echt flink ben gevallen, laat ik me wel nakijken voor de zekerheid! Liever even doorbijten, dan dat het straks uit de hand loopt en je nog langer in het ziekenhuis moet zijn.

En je hebt echt niet te snel de ambu gebeld hoor, laatst was er bij mij voor de winkel een vrouw op haar hoofd gevallen. Ze bleef versuft zitten en ze had een jaap in haar hoofd. Toen heb ik ook de ambulance gebeld en ze was niet eens buiten bewustzijn geweest.