Op van de spanning.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Op van de spanning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 21:19

En waarvan?

Ja, heb morgen wel dingen te doen, heb gesprek met iemand (waar ik toch wel tegen op zie, zal een moeilijke keuze moeten maken.), werken, nog een gesprek, maar dat is het ook.

Ik ben altijd, kapot, van de spanning. Dit uit zich in niet kunnen eten, vooral 's ochtends niet, ontzettende buikpijn, trillingen, diaree, ontzettend veel en vaak plassen.

Heb dit al vrij lang, toen ik op m'n 10e op paardrijles zat op de manege, jaar gereden, elke keer was ik op van de spanning.
Maar tegenwoordig is het steeds meer en vaker. Ik ben op van de spanning van het feit dat ik over het station moet lopen, dat ik naar het werk moet, etc.

Ik praat elke week met een werkbegeleider, die ik morgen dus ook spreek. (Ik heb er 2, en spreek er morgen ook 2 :P). Die 1e moet ik een beslissing bij maken, die me niet in de koude kleren zit, zie hier erg tegenop, maar ook als ik gewoon werkbegeleiding krijg, ben ik op van spanning. En tijdens het gesprek is het niet minder, en sla ik dicht. Bij die ander overigens niet, wel gespannen, maar niet last van dichtslaan.

Misschien wel bekend, ik heb een sociale angst stoornis. Kan het uiteraard mee te maken hebben. Alles is eng, maar ik probeer wel alles aan te gaan.

Zijn er middelen om je spanning in de hand te houden? Mijn slapen lijd er ook onder.

Pollewoppy

Re: Op van de spanning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:56

Klinkt wel heel herkenbaar.
Ik heb ook een sociale angst stoornis, dus begrijp wel wat je bedoeld. Doe je hier verder ook wat mee? Therapieën ofzo?
Misschien is cognitieve therapie wel wat voor je. Dan leer je je automatische gedachten op te sporen, want juist die gedachten zorgen voor de spanning. Vervolgens leer je je gedachten, die meestal irrationeel zijn, om te buigen naar meer rationelere gedachten. Daardoor neemt uiteindelijk de spanning misschien ook wel af. Dit is echter wel een langzaam proces en gaat niet van de ene op de andere dag :n

Wat op de korte termijn kan helpen is het gesprek goed voorbereiden op papier, zodat je zelf precies weet wat je wil zeggen. Verder is het belangrijk dat je voordat je gaat slapen probeert je gedachten te verzetten. Lees een luchtig boek ofzo. Wat ook kan helpen is mediteren, maar dat moet je wel liggen. Door te leren mediteren kun je je hoofd leeg maken, waardoor je rustiger in slaap valt.

Je hebt je gesprekken er trouwens op zitten, hoe is het gegaan?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:05

Ja er zijn technieken voor om de spanning in de hand te houden.
Zoals polewoppy terecht zegt, mbv therapie. Je hebt nl. je eigen gevoel wel degelijk in de hand, die worden mede bepaald door je gedachten. En je gedachten kan je sturen!

Zelf heb ik geen stoornis maar heb in een verleden wel een assertiviteitstraining gevolgd. Hierin leerden we ook dmv gedachten omgaan met hele 'enge' situaties, zoals kritiek geven/ontvangen enz. Ik moet zeggen, dat na die 10 lessen mijn leven radicaal is veranderd.

Heb je professionele hulp? Aarzel niet om die in te schakelen!

Pollewoppy

Re: Op van de spanning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:08

Inderdaad beantsje, je gevoel wordt bepaald door je gedachten. Alleen gaan die gedachten vaak zo snel en automatisch dat je je daar niet bewust van bent. Met cognitieve therapie werk je daaraan. Een assertiviteitstraining kan ook heel goed zijn :j

Ik ben vastgelopen door mijn problemen (sociale angst, negatief zelfbeeld enz.) en heb nu ook professionele hulp. Ik heb er ontzettend veel aan en leer er heel veel van.