Problemen met knie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Char_elle

Problemen met knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 12:25

Heb het even helemaal gehad met mijn knie!
Ik loop er al een jaar mee te kloten. Vorig jaar had ik ineens last van mijn knie, dit was net voor de wintersport en ik durfde het niet aan. Ben toen naar de fysio gegaan en heb voor beide knieën een enorme brace mee gekregen. Op wintersport ging het redelijk, 1 dag had ik zo'n last dat ik na het middageten naar het hotel ben gegaan. Toen ik weer thuis was werd het alleen maar erger. Ben daarna naar de fysio gegaan en ben daar geweest tot net voor de vakantie. Het bleef maar doorgaan, en in de vakantie werd het steeds erger. Ik had ook dagen dat ik gewoon niet zonder pijn kon lopen.
Nou was vrijdag de druppel. Ik was met een vriendin uit en we waren flink aan het dansen. Ineens krijg ik zo'n pijn aan mijn knie en lijkt hij ook harstikke dik. Dit bleek later wel mee te vallen. We zijn meteen naar huis gegaan en ben naar bed gegaan. Mijn been kon ik niet meer strekken, maar 's ochtends ging het wat beter. Kon weer normaal lopen, maar nog steeds met pijn. 's Avonds ben ik gaan werken, met een bandje voor mijn knie dat ik ook van de fysio had gekregen. Nou dit was ook geen succes. Daarna moest ik nog op feest en heb ik ook niet heel de avond op een kruk gezeten, met gevolg dat het niet echt beter werd.

Ik ga donderdag even naar de dokter en dan waarschijnlijk even foto's laten maken, ben namelijk veel te bang dat er in mijn knie iets verkeerd zit, en daar wil ik graag zekerheid over.

Maar mijn vraag was nu of er iemand op bokt hetzelfde mee heeft gemaakt en misschien tips heeft/ideeën heeft wat het misschien zou kunnen zijn?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:05

Vervelend meid, ik leef met je mee. :(:)

Ook ik heb er wel ervaring mee.
Heel veel problemen met mijn rechterenkel. (enkelbanden flink opgerekt ooit, nooit goed hersteld)
Daardoor afgelopen wintersport niet naar hartelust kunnen skien helaas.
Als ik door mijn enkel ga, zit ik gerust 2 dagen met m'n voet omhoog en kan dan ook vrij weinig.
Het zal altijd een zwakke plek blijven vrees ik. :=

En ik heb m'n knie ooit aan gruzelementen geholpen door met uitgaan er doorheen te gaan.
Hier zijn toen geen foto's van gemaakt, doordat er vocht in de knie zat.
Kortom: ze weten nu nog steeds niet wat het was. Maar dat er iets mis is/was, dat weet ik toch wel zeker. :+

Het beste is om even foto's te laten maken! (niet dat ze dat tegenwoordig snel doen maar goed)
Dan heb je hopelijk wat meer duidelijkheid.
Sterkte!

Char_elle

Re: Problemen met knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:05

Dankje voor je reactie,
Ik ga sowieso donderdagochtend naar de dokter. Eerder gaat niet omdat ik het prettiger vind als mama meegaat en die moet maandag, dinsdag, woensdag werken. Mama is nogal van het doorvragen en die wil ook graag dat er iets aan gedaan wordt dus als die foto's nodig zijn komen die er wel.
Wil nu toch wel graag duidelijkheid aangezien de fysio ook niet helpt.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:43

Klinkt eerder als banden pijn/letsel. Ik ben nu aan het revalideren van een pittige operatie 3 maanden geleden. Zowel de achterste kruisband, mediale band en de meniscus waren compleet afgescheurd toen ik verkeerd lande na een afsprong tijdens achtervolging met werk (politie) Denk haast niet dat jij alles kapot hebt want dan kun je niet meer lopen en schiet je knieschijf uit de kom. Maar vooral omdat je zegt dat strekken niet goed gaat denk ik aan meniscus probleem. Knakt het ook en heb je t gevoel dat er soms iets vast/op slot zit en je even moet knakken?
Punt is alleen dat ze banden slecht tot niet kunnen zien met röntgen foto, dus als ik jou was zou ik om een MRI-Scan vragen. Iedergeval sterkte!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:52

Heb vrijdagochtend een afspraak. Kan inderdaad goed zijn dat het iets met mijn banden is. Hoop het alleen niet want zit niet te wachten op een lang herstel of iets dergelijks. Had het er vandaag met mama over en ik wil niet weg bij de dokter met een reactie als: kom over 2 weken maar terug als het niet beter is. Ik wil nu echt duidelijkheid.
Een MRI-scan zal ik het eens over hebben als de dokter verder niets bedenkt.
Wordt er nu echt gek van, sta soms met tranen in m'n ogen van de pijn. Morgen dus maar even een pijnstiller nemen als het weer zo zeer doet.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:50

Ik denk- of nee ik weet wel zeker- dat niemand zit te wachten op een operatie met mogelijk lang herstel. Ik ook niet maar ik kreeg 2 opties van de arts:
1: We gaan niet opereren, jarenlang blijven trainen bij fydio om bovenbeen sterker te maken maar je mag dan nooit meer rennen/springen sporten of
2: Operatie met een reconstructie van alle banden waarna een periode van 10 tot 14/16 maanden revalidatie volgt maar daarna zou ik wel weer alles kunnen.

Met het oog op mijn werk en sporten, waaronder een eigen paard ben ik dus voor optie 2 gegaan. Natuurlijk baal ik van de revalidatie maar ben allang blij dat het goed gaat en ik zometeen alles weer kan.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:08

Als ik voor jou keuze stond zou ik ook meteen voor keuze 2 gegaan zijn, ik kan dat gewoon niet aan nooit meer rennen/springen en sporten. Revalidatie is misschien zwaar, en zeker zo lang. Maar liever even een jaar/anderhalf jaar revalideren dan de rest van je leven niet meer kunnen rennen springen en sporten.
Hoop dat het bij mij nooit zo ver hoeft te komen dat ik die keuze moet maken maar hoop wel dat er snel iets aan gedaan kan worden.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 10:02

Gisteren ben ik naar de dokter geweest, hij zei dat het binnen een jaar wel over zou gaan en dat ik maar een paracetamol moest pakken als het zeer deed! Ooh wat was ik boos.... ik heb er al een jaar last van, en nu moet ik nog maar een jaar doorlopen!
Ik heb naar foto's gevraagd, mri-scan... jaa dat mocht van hem allemaal wel maar hij zei dat daar toch niets op te zien was. Nu ga ik eerst naar een sportarts om te kijken of hij mij verder kan helpen en anders ga ik toch eigenwijs een mri-scan en/of foto's laten maken hoor!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:18

Zie net inj je profiel dat je 16 bent. Dan snap ik de arts wel, kan me voorstellen dat jij nu pijn/last hebt maar je bent nog niet uitgegroeid en dan zitten de artsen liever niet aan gewrichten als het niet echt heel erg noodzakelijk is. Sterkte/succes iedergeval!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 15:50

Uthrick schreef:
Zie net inj je profiel dat je 16 bent. Dan snap ik de arts wel, kan me voorstellen dat jij nu pijn/last hebt maar je bent nog niet uitgegroeid en dan zitten de artsen liever niet aan gewrichten als het niet echt heel erg noodzakelijk is. Sterkte/succes iedergeval!

ja klopt had hij het ook over dat het door het groeien komt. Maar toch groei ik niet (veel) meer en wil ik toch wel normaal kunnen lopen, strompel nu een weekje rond en wordt er nu al knettergek van. Als ik dit nog een jaar moet doen wordt ik gek, chagrijnig en dan weet ik dat dit geen prettig jaar gaat worden voor mij (en mijn omgeving). Kan dit gewoon niet langer hebben.... al wordt de pijn maar minder dan zou ik er al vrede mee hebben maar dit echt niet meer....

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:56

mijn vriendin heeft ook heelveel last van haar knie daar is laatst uitgekomen dat ze patello femoraal pijnsyndroom heeft mischien kan je dat eens googelen

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:27

hier nog een kniepatiënt, ik had altijd vooral met skiën last. Helaas kreeg ik vorig jaar ook pijn met dansen, en toen besloten we maar eens naar de dokter te gaan, die adviseerde de fysio. Dat was zonder succes, ik heb bijna een jaar bij de fysio gelopen maar het werd alleen maar slechter. Nu stappen we naar de orthopeed, en die heeft een mri scan gemaakt. uitslag weten we nog niet

o, mijn probleem heeft een hele moeilijke naam, maar het komt er op neer dat ik teveel speling op mijn knieschijven heb :) (kwam ook door het groeien ofzo?)

de fysio heeft getaped, daar werd ik harstikke allergisch van omdat hij niet wist dat die tape er maar 4 tot 6 uur per dag op mag zitten :+ toen wou hij dat ik ook die bandjes kocht, toen wist hij niet hoe ze om die knie heen moestte want het was een ander merk (aarrrrrgg). Toen heb ik andere bandjes gekocht, en die werkten idd helemaal geen moer.

dus ik volg dit topic even :D

als je een verslag wilt van mijn jaar moet je maar pmmen, want dat was ook niet zo heel erg positief. Ik werd knetter gek dat ik niks kon doen :+

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:47

Op jouw leeftijd hebben veel jongeren knieklachten. Door de groeispurten zijn de spieren die voor stabiliteit rondom de knie zorgen vaak nog wat verslapt, waardoor de coördinatie niet optimaal is. Vaak is de binnenzijde van de m. Quadriceps dan sterker dan de buitenzijde, waardoor de knieschijf (patella) te ver naar binnen wordt getrokken en licht ontspoort. Hierdoor kunnen pijnklachten ontstaan. Voor jou is het belangrijk om de buitenzijde van de m. Quadriceps te versterken. Daarnaast is het belangrijk dat de coördinatie van de spieren weer goed wordt. Simpele oefeningen hiervoor zijn het buigen en strekken van de knieën, waarbij je jouw voeten op heupbreedte zet en jouw knieën recht boven jouw voeten moeten blijven tijdens het buigen en strekken. Deze oefening kun je ook met jouw voeten naar buiten geplaatst doen (knieën moeten dan ook naar buiten gebogen worden) of bijvoorbeeld op de tenen of na het maken van een pas (je maakt dan een pas, buigt jouw knieën en maakt weer een pas). Daarbij versterk je ook jouw bovenbeenspieren.
Zolang je pijnklachten hebt, is het belangrijk om de volgende dingen te voorkomen:
- met sterk gebogen knieën zitten;
- overstrekken van de knieën;
- hurken;
- veel traplopen;
- fietsen met een zware versnelling;
- oftewel, houdingen of bewegingen waarbij veel kracht op jouw knieën terecht komt (denk bij sporten aan veel hardlopen, springen of bijvoorbeeld het maken van kikkersprongen).
Normaal nemen de klachten af als de spierkracht en coördinatie van de spieren hersteld is.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:51

he, wat vreemd. Mijn fysio wou juist de binnenkant (dus de rechterkant van de linkerknie, en de linkerkand van de rechterknie) versterken :+

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:53

hier begonnen de knie klachten op mijn 11de, ik heb 8 jaar lang aangehoord dat het door de groei kwam, wel vaag dat ik klein ben gebleven :+
helaas ging het niet over, het word alleen maar erger

na 10 jaar :+ eindelijk een kijkoperatie gehad, waaruit bleek dat ik zacht kraakbeen heb, dis is helaas niet te verhelpen, ik moest er mee leren leven :+

inmiddels ben ik 33 en worden de problemen steeds erger.

gelukkig ben ik het inmiddels gewend, ik pas me aan en zo kan ik nog steeds veel dingen doen, dingen die ik niet meer kan zoals bijvoorbeeld een avond dansen en fietsen compenseer ik met andere dingen.....

kortom, laat je niet afschepen met groeipijn, als er wel iets is dan ben je daar niet mee geholpen :n

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:55

Ik heb dit ook gehad maar toen ik iets ouder was, ook ik kon niet meer lopen van de pijn, soms was het weer weken over en dan kwam het terug en kon ik alleen maar strompelen.
Bij mij zei de dokter ook dat het vanzelf over moest gaan, maar ik kreeg wel fysiotherapie. Het is inderdaad vanzelf over gegaan.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:05

@Oliebeer: bij deze knieklachten heb ik nog geen verzwakte spieren aan de binnenzijde van de knie gezien. Over het algemeen is de binnenzijde juist te sterk. Is het mogelijk dat jij een afwijkende kniestand hebt waarbij jouw knieën te ver naar buiten zijn geplaatst?

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:44

@hobby, dat zou heel goed kunnen, ik heb geen idee behalve dat de fysio ook zei dat het kwam door het groeien ofzo :+

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:19

Hé iemand met het zelfde probleem!

Rond mijn 11/12e begonnen deze klachten zo uit m'n hoofd. Ben meerdere malen naar de dokter geweest, er zijn rontgenfoto's gemaakt tot 2x over maar niks op te zien. Fysio maakte het erger in mijn geval. Zit er nu nog steeds mee en heb over kleine 2 weken een afspraak bij een Ostheopaat. In de hoop dat die voor meer duidelijkheid kan zorgen.
Mijn pijn is op sommige momenten erger dan andere. En paracetamol werkt bij mij er niet voor. Ook geen zwaardere ibuprofen die door de dokter waren voorgeschreven :=

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 14:50

Oliebeer schreef:
hier nog een kniepatiënt, ik had altijd vooral met skiën last. Helaas kreeg ik vorig jaar ook pijn met dansen, en toen besloten we maar eens naar de dokter te gaan, die adviseerde de fysio. Dat was zonder succes, ik heb bijna een jaar bij de fysio gelopen maar het werd alleen maar slechter. Nu stappen we naar de orthopeed, en die heeft een mri scan gemaakt. uitslag weten we nog niet

o, mijn probleem heeft een hele moeilijke naam, maar het komt er op neer dat ik teveel speling op mijn knieschijven heb :) (kwam ook door het groeien ofzo?)

de fysio heeft getaped, daar werd ik harstikke allergisch van omdat hij niet wist dat die tape er maar 4 tot 6 uur per dag op mag zitten :+ toen wou hij dat ik ook die bandjes kocht, toen wist hij niet hoe ze om die knie heen moestte want het was een ander merk (aarrrrrgg). Toen heb ik andere bandjes gekocht, en die werkten idd helemaal geen moer.

dus ik volg dit topic even :D

als je een verslag wilt van mijn jaar moet je maar pmmen, want dat was ook niet zo heel erg positief. Ik werd knetter gek dat ik niks kon doen :+

Wow, eng hoeveel ik hiervan herken!
Het begon met snowboarden, dansen ging daarna ook niet meer. Heb ook een jaar bij de fysio gelopen en het werd ook alleen maar erger. De fysio zei dat het ook door mijn knieschijven kwam, en ik had te flexibele spieren ofzo. Ik overstrek mijn knieën heel erg.
De tape heb ik ook gehad, vreselijk!! Was blij dat die er weer af mocht! Dat bandje heb ik dus ook gekocht maar werkt ook niet.

Hobby schreef:
Zolang je pijnklachten hebt, is het belangrijk om de volgende dingen te voorkomen:
- met sterk gebogen knieën zitten;
- overstrekken van de knieën;
- hurken;
- veel traplopen;
- fietsen met een zware versnelling;
- oftewel, houdingen of bewegingen waarbij veel kracht op jouw knieën terecht komt (denk bij sporten aan veel hardlopen, springen of bijvoorbeeld het maken van kikkersprongen).
Normaal nemen de klachten af als de spierkracht en coördinatie van de spieren hersteld is.

Die dingen voorkomen is juist zo lastig!
Ik werk bij de jumbo, vakkenvullen, en daar zit je dus 9 van de 10 keer op je knieën/hurken. Traplopen moet op school vrij veel, overstrekken van mijn knieën doe ik sowieso van mezelf, zo sta ik gewoon. Ik fiets elke dag, ook brug op, dus dat is ook een belasting voor mijn knieën.
Ik ontkom gewoon niet aan die dingen.

Storm76 schreef:
Ik heb dit ook gehad maar toen ik iets ouder was, ook ik kon niet meer lopen van de pijn, soms was het weer weken over en dan kwam het terug en kon ik alleen maar strompelen.
Bij mij zei de dokter ook dat het vanzelf over moest gaan, maar ik kreeg wel fysiotherapie. Het is inderdaad vanzelf over gegaan.

Ik ben ook bang dat het iets anders is, zeker omdat mijn vader cystes in zijn knieholtes heeft en er al meerdere keren aan geopereerd is en dat helpt niks. Ik kwam terug van de dokter en hij herkende mijn verhaal gewoon precies!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:39

Op die manier hou je de klachten in stand. Tijdens het vakkenvullen zou je op een laag krukje (bijvoorbeeld een opstapje of een leeg bierkrat) kunnen gaan zitten. Op school zou je kunnen regelen dat je gebruik mag maken van de lift en als je veel moet fietsen, kun je een lage versnelling gebruiken, zodat je lichter trapt. Zo zijn voor allerlei dingen wel oplossingen te bedenken. Het overstrekken van de knieën is een gewoontehouding geworden die je kan afleren. Zorg dat je dan jouw knieën echt alleen 'van het slot' doet en niet te ver gebogen houdt, want dan hou je het niet vol.
Mocht je het echt niet vertrouwen, dan moet je er gewoon weer een doktersbezoek aan gaan wagen, maar ik denk dat je in jouw dagelijks leven al wel wat aanpassingen kan doen om jouw knieën te ontlasten.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:05

Hobby schreef:
Op die manier hou je de klachten in stand. Tijdens het vakkenvullen zou je op een laag krukje (bijvoorbeeld een opstapje of een leeg bierkrat) kunnen gaan zitten. Op school zou je kunnen regelen dat je gebruik mag maken van de lift en als je veel moet fietsen, kun je een lage versnelling gebruiken, zodat je lichter trapt. Zo zijn voor allerlei dingen wel oplossingen te bedenken. Het overstrekken van de knieën is een gewoontehouding geworden die je kan afleren. Zorg dat je dan jouw knieën echt alleen 'van het slot' doet en niet te ver gebogen houdt, want dan hou je het niet vol.
Mocht je het echt niet vertrouwen, dan moet je er gewoon weer een doktersbezoek aan gaan wagen, maar ik denk dat je in jouw dagelijks leven al wel wat aanpassingen kan doen om jouw knieën te ontlasten.

Ja ik zit zoveel mogelijk op een kratje, de lift is alleen voor mensen die met krukken lopen of in een rolstoel zitten, ik fiets altijd met een redelijk lichte versnelling en overstrekken is niet zomaar af te leren. Daar heb ik al op getraind maar dan zak ik na een tijdje gewoon door mijn knieën heen want ik houd dat niet vol.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:26

kniën ontlasten werkte bij mij ook totaal niet hoor =) Ik heb een half jaar niks gedaan, gefietst met versnelling 2 (van de 25) en heuvel op 1. Thuis mijn ouders de trap op sturen als ik dingen moest pakken, en alleen naar boven of beneden gaan als dat ECHT niet anders kan. Ik heb ook nog een paar maanden de middenmoot daarvan gedaan (daarvoor). Ik kan je vertellen dat het met de dag slechter ging. Mijn spieren verslapten compleet, conditie kelderde in notime achteruit, ik was buitenadem na 1 minuutje tegenwind fietsen. Gelukkig stond mijn moeder erop dat ik mee ging op vakantie in Engeland en Duitsland. Daar heb ik (met veel bloed, zweet, tranen etc) bergen gelopen, kastelen door gestruind, schaapjes geaait, en in duitsland elke dag trampoline gesprongen. Toen ik in Engeland een berg op ging ging het de eerste 2 uur wel goed (ok, met 3 pijnstillers, maar dat telt toch niet? :D) maar daarna hielden mijn spieren ermee op. Het laatste uurtje heb ik 2 uur over gedaan, ik kon niet meer! Nu ben ik dus gewoon alles weer gaan doen (voorzichtig, en zonder bandjes of tape) en ga naar de sportschool. Als mijn conditie beter wordt zal het ook vast wel wat beter gaan met mijn kniën, en dat helpt best wel! Ik heb nu nouwelijks meer pijn in het dagelijks leven. Iig geen hele dagen meer kreupel lopen, soms alleen gewoon dat ik ze voel dat ze me niet lief vinden. (sprinten en voetballen doe ik niet hoor, dat sla ik nog even over bij de gym. Ik juig toe, ook goed voor je conditie :D grapje)