Ook zo'n angst op straat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Ook zo'n angst op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 23:19

Ik heb in het verleden erg nare dingen meegemaakt met mannen en maak het nu nog mee.
Regelmatig roepen ze eens naar me.

Maar, ik voel me niet meer veilig!
Ik durf niet door de winkelstraat na sluiting winkels(18u) en door de stad lopen vind ik het ook moeilijk.
Geef mij een auto en dan pas ben ik rustig.

Een tijd terug zat er in de trein een man rechtover me die aan zijn kruis zat en je zag duidelijk dat hij niet zo'n fijne bedoelingen had.
Ben 2x verhuisd maar telkens volgde hij me, was zooo bang en dacht aan de voorgaande keren dat ze me gebruikten.
Op straat fluiten ze me na, roepen ze naar me en kijk en dan raak ik in paniek.

Ik durf amper nog de trein te nemen, als ik in de bus alleen zit wil ik er het liefst uit.
Het was enkele maanden geleden dat ik nog iets naar mijn hoofd geslingerd kreeg, tot woensdag...

Ik ging even het schooltraject afleggen(Antwerpen), ik moest met de trein en dan overstappen in de metro.
Pas toen er een vrouw bij me stond te wachten in de halte was ik gerust. Toen ik terug reed zat er een man naast me, ik lette er goed op dat hij me niet aanraakte en raakte al in paniek bij de gedachte alleen al dat ik langs hem moet gaan om af te stappen.
Gelukkig is er niets gebeurd...

Toen kwam ik in een ondergrondse parkeergarage, goed, dat zal ik niet meer doen de volgende keren maar steek gewoon het pleintje over. Echter kwam ik weer in het treinstation en liep langs een groepje jongeren die op de trappen zaten.
Ze riepen naar me, keken naar me maar kon niet begrijpen wat ze zeiden.

Mijn hart sloeg op hol, ik raakte in paniek en begon rond me heen te kijken of ze me niet achtervolgden.
Zocht mensen waar ik bescherming kon zoeken, liefst een vrouw. Gelukkig is er ook niets gebeurd en werd ik even later vergezeld door een vriendin.

Ik ben echt bang geworden, voel me niet meer veilig, soms wilde ik dat ik een lelijk eendje was.
Zijn er nog meer bokkers die hier last van hebben? En wat kan ik hieraan doen?

chocobroodje

Re: Ook zo'n angst op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:21

Is het niet je houding? Inplaats van dat je wegloopt voor die kerel scheld je hem de huid vol! Roept een conducteur of je belt je vader!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 23:24

chocobroodje schreef:
Is het niet je houding? Inplaats van dat je wegloopt voor die kerel scheld je hem de huid vol! Roept een conducteur of je belt je vader!

Ik heb dat 1x gedaan toen ze me achterna liepen, heb hen een slag gegeven en ze zijn gaan lopen.
Maar ik ben bang om dat te doen, wat als ze agressiever worden?
Een conducteur vond ik niet zo snel, heb toen een vriendin gebeld maar die kon niet op tijd op het station zijn(of bedoel je iets anders?)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:27

Nou het feit dat je al belt en aangeeft he hier zit een enge vent kom me halen, hij weet niet dat er niemand is/of niet kan ;)
Doordat je wegloopt word je ook makkelijker slachtoffer snap je wat ik bedoel? Ik val je niet aan! Maar door een houding aan te nemen van: kerel raak me aan en je bent dood.... Zijn ze meestal rap weg. Het is meestal lichaamstaal. Ook al ben je bang van binnen van buiten neem je een grote houding aan en kijk met een "kill" blik.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 23:29

Ik vatte het even niet, zie het ook niet als aanvallend :)
Ik probeer een kille blik op te zetten, arrogant te doen en doen alsof ik hen niet hoor maar vanbinnen sla ik in paniek en wil daar het liefst vanaf.

Wat als ik ze zo uitlok?
Maar dat bellen is een goede optie

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:34

En programmeer het telefoon nummer van de spoorpolitie in je telefoon. Ook altijd handig!
Lijkt me sterk dat je het uitlokt! Sommige mensen hebben dat nou eenmaal meer dan andere. Vervelend maar door voorzorgsmaatregelen te nemen zul je wel minder angstig worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:05

Wat dacht je van een assertiviteitscursus, of een weerbaarheids/zelfverdedigingscursus?

Ik denk dat je je al een stuk zekerder voelt als je weet wat je kan doen, mocht je je niet veilig voelen :j

Succes!

(en het is echt niet raar hoor zo'n training, zoveel vrouwen/meiden die dat doen!)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:09

Ik heb dat ook, en ik heb niet eens een nare ervaring gehad en ben immers pas 13...
Maar sinds mijn 10e heb ik het al.. als ik bijvoorbeeld naar mijn paard toe rij, of naar school rijd, is er meestal wel een groepje jongeren.. die beginnen dan te fluiten of dingen te roepen.. Dan is er die paniek die jij ook beschrijft. Het liefst wil ik dan omdraaien en heel hard wegrennen/fietsen. En meestal doe ik dat ook :o

Doodeng en ik weet ook niet waarom ik het heb en hoe ik ermee moet omgaan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:39

heb je geen SOS op je mobiel?
ik heb een samsung u600 en daarop kun je nummers instellen dat als je (kun je intsellen) bijv op de t drukt iedereen die je hebt ingesteld daarop een berichtje krijgt.

mischien stelt dat je wat gerust om in nood maar 1 teots hoeft aan te tikken en bijv je vriendin een sms krijgt? :)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 12:15

Al heel wat tips gekregen
Een SOS weet ik niet, ga het eens uitpluizen maar wat kunnen de ontvangers ermee?
Een zelfverdedigingscursus lijkt me wel wat, ik heb dit al gedaan(zelfverdedigingssport) en voel me er wel wat zekerder door maar nog niet echt zoals het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:25

Je zelfverdedigingssport mag je niet buiten de dojo gebruiken hè ;)

Denk dat een specifieke weerbaarheidstraining je wel goed kan helpen. Je leert dan bijv. hoe te reageren op een bedreiging, vastpakken etc. Of wat je moet doen als je bedreigd wordt met een mes..
En bij een assertiviteitstraining kan je ook leren om verbaal en qua houding sterker te worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:15

Wat vervelend dat je er zo'n last van hebt.
Ikzelf heb daar (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik schijn dan ook een bepaalde uitstraling te hebben waardoor mensen het wel uit hun hoofd halen om mij lastig te vallen en ben ook niet op m'n mond gevallen. ben verder heel gezellig hoor
Zo'n assertiviteitscursus is idd wel een goed idee. Je uitstraling en de manier waarop je loopt op straat kunnen op een subtiele manier veel verschil maken en bovendien is het voor jou ook gewoon prettiger als je jezelf zekerder voelt.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:51

Vervelend dat je zo bang bent op straat. Praat je er wel met anderen over als je vervelende dingen meegemaakt hebt, zoals met die man in de trein?
Ik zie dat je dol bent op Law and order: Special Victims Unit. Ik moet zeggen dat ik me ook niet echt veilig voel als ik dat net gekeken heb, ook niet thuis...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 16:17

Ik ga naar de psycholoog sinds kort maar daar hebben we het nog niet ook over gehad, het is een soort schaamte.
Op bokt kent niemand je en de psycholoog zie je :o
Met SVU doet het me niets, het is meer dat ik het allemaal zelf meegemaakt heb

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:59

Jeetje wat vervelend meid! Ik zou toch maar eens het probleem aan je psycholoog voorleggen. Op het moment dat een angst je dagelijks leven gaat beinvloeden wordt het een fobie genoemd, en daarvoor kan je in behandeling gaan. Sommige vormen van straatangst zijn makkelijk te verhelpen. Ook een zelfverdedigingscursus of een vechtsport kan wel helpen! Succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:12

Tja de adviezen die bij mij naar boven kwamen zijn al gegeven.

Het ligt denk ik toch wel heel erg aan de uitstraling.

Als ik in een boogje om een groep jongens heen loop omdat ik wat minder zeker in m'n vel zit, willen ze ook nog wel eens wat roepen.

Loop ik er dwars doorheen omdat ik gewoonweg niet aan de kant wil, schuiven ze allemaal netjes op en laten me doorlopen.

Misschien ook maar een keertje pis chaggerijnig over straat lopen en kijken wat voor effect het heeft?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:15

Die jongeren moet je gewoon negeren hoor. :)