zou ik graag de discussie/het bewustzijn willen oproepen dat er nog vol op gezocht wordt naar donoren voor dit soort patienten.
Mijn beste vriendinnetje is 24 en heeft ook leukemie. Haar broer en zus zijn onderzocht en zij helaas niet geschikt als donor. Nu is ze dus voor haar (snelle) genezing afhankelijk van een wildvreemde donor uit de "donorbank". Die donor kan volgende week gevonden worden, dan is ze over een paar weken geholpen en kan ze beginnen met het definitieve herstel van deze afschuwelijke ziekte.
Echter: het kan ook nog een half jaar duren voordat ze een geschikte donor gevonden hebben. Tot die tijd wordt ze "onderhouden" met chemo's. Helaas weten genoeg mensen hier op bokt hoe afschuwelijk dat is.
Of er kan helemaal niemand zijn die bij haar 'type' past, daar wil ik voorlopig nog helemaal niet aan denken. Maar die kans is er wel degelijk:
Citaat:Europdonor zoekt donors voor Nederlandse patiënten. In 2008 werd er voor 301 patiënten gezocht naar een donor en hebben 188 patiënten na bemiddeling door Europdonor stamcellen gekregen.
Daarom: zou jij je even heldhaftig kunnen gedragen als Polly... ook voor een wildvreemde? Je red er levens mee maar het is een behoorlijke stap die ik zelf op dit moment overweeg. Juist omdat ik het zo van dichtbij meemaak.
Ps ik ben wel al bloeddonor. Die zoeken ze uiteraard ook nog. Dat is (zo goed als) pijnloos en een mooie tussenoplossing voor mensen die liever met iets minder heisa levens willen redden