Voor het eerst naar de sportschool!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Voor het eerst naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:56

Aangezien mijn hardloopblessure niet zo snel geneest als ik gehoopt had en ik momenteel een half jaar in Parijs woon en dus niet kan paardrijden, ben ik vandaag via mijn school lid geworden van een sportschool. Het is een enorm ding met alles wat je maar bedenken kunt; fitness maar ook heel veel tennisbanen, squash, een enorm zwembad en een sauna.

Ik wil vooral cardio gaan doen, maar ik weet er vrij weinig van. Heb al wel een beetje op internet gezocht voor schema's e.d. maar de namen van vele apparaten zeggen me weinig. Aangezien ik in Frankrijk ben maar niet zo'n held ben in frans, denk ik dat het nogal een opgave wordt om alles duidelijk te krijgen als ik er ben.

Kunnen de ervaren sportschoolbezoekers me misschien wat tips geven?! :D Ik wil het graag goed doen en niks overbelasten!

Nell_

Re: Voor het eerst naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:20

Je moet het opbouwen! Dus niet gelijk een uur intensief gaan trainen!
Je kan beginnen met een half uurtje.
Dan 10 minuten rennen, 10 minuten fietsen, en dan nog 10 minuten spiertrainigen (buik/been spieren)
Dit kan je uit gaan bouwen!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:45

Hoe zit het met je blessure?
Misschien verstandig om eerst lekker te zwemmen. Dat is niet zo belastend, maar toch ontzettend goed om je uithoudingsvermogen en kracht een boost te geven. Eerste keer krijg je gegarandeerd spierpijn ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:37

Kun je geen fitnessleraar vragen een schema op te stellen?
Ik zou langzaam opbouwen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:40

Wat voor blessure heb je :?
Ben je hiervoor onder behandeling :?
Zo ja overleg met je therapeut wat wel en wat niet kan.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:42

Je geeft aan dat je een blessure hebt, vaak ben je daar met krachttraining (naast je cardio) vaak sneller vanaf.
Is er geen fysio bij de sportschool (zitten vaak bij grote sportscholen)?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:24

Ik fitness ook sinds december en heb ook heel rustig opgebouwd. Ik heb opgebouwd aan de hand van een persoonlijk trainingsschema dat ik heb gekregen n.a.v. een inspanningstest. (Ik had een burnout en moest echt helemaal van onderaf weer beginnen met opbouwen, kon bijna niks meer en je gaat al gauw over je grenzen). Mijn advies is toch om te vragen bij een fitnessinstructeur, die kunnen het beste bepalen wat bij jou past. Maar ik sluit me dus aan bij langzaam opbouwen. Dan blijft het haalbaar en dus ook leuk! Sportse!!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:31

ik zal eens aan mijn vriend vragen die is fysio (in spe) en sportinstructeur dus die zal wel wat leuks kunnen bedenken ;) Als je intresse hebt stuur maar even een pb!

Verder moet je erop letten dat je hartslag niet te hoog wordt (ongeveer 220 - je leeftijd als streefhartslag, maar ga er niet overheen!)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:56

Van je hartslag is inderdaad een goede. Ik sport ook aan de hand van een maximale hartslag. Voor mij lag hij echter nog anders omdat ik herstellende was van een burnout.

Ik vind het prettig sporten door op je hartslag te letten. Je weet dan precies waar je mee bezig bent en hoever je kunt gaan :j

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:21

Ik denk dat ik een vorm van shinsplits heb (aan één been) van het hardlopen. Dan is de aanhechting van je scheenpeen ontstoken (als ik het goed heb), waarschijnlijk door overbelasting. Ik liep pas weer 8 weken hard (eerder gelopen maar gestopt) toen ik er opeens last van kreeg.

Ik ben hiervoor niet in behandeling, omdat het pas begon een maandje voordat ik naar Parijs ging en het advies voor deze blessure vooral rust is!

Zou leuk zijn als je vriend iets voor me kan regelen Veerle!

Ik ben trouwens op zoek naar hele simpele tips, zoals wat een logische volgorde is. Begin je bijvoorbeeld met een stukje hardlopen/fietsen om op te warmen en doe je dat aan het einde weer ofzo?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:55

Zal vast beginnen met wat tips want mijn vriend is dit weekend weg, maar ga ook wel eens met hem mee...

We beginnen altijd met 10 min hartlopen of fietsen of zo'n crosstrainer. Vervolgens wat beenspier oefeningen, steeds een aantal keer 15 achter elkaar. dus bijv 3x 15 of iets dergelijks, wat voor jezelf fijnvoelt.. Maar met die blessure kun je het beste een laag gewicht pakken..
Dan doe ik meestal nog wat buikspieren en dan nog 10 min hartlopen/fietsen/cross maar dan anders dan de eerste keer..

Maar ik zal even wat fiksen als mn vriend er weer is...
Misschien kun je even een lijstje geven met wat voor toestellen er staan is wel makkelijk!

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:30

Dankje, daar heb ik wat aan!

Ze hebben de volgende toestellen in ieder geval (weet alleen niet of de namen hetzelfde zijn als in Nederland):
Rameur, Leg Extension, Leg Curl, Low Row, Pectoral, Total abdominal, Rotex.

Verder staat op de site dat ze meer dan 700 verschillende apparaten hebben 8-)