Vegetariër zijn kan niet zonder klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_xx

Vegetariër zijn kan niet zonder klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:32

Na op zoek te zijn geweest op bokt en op internet ben ik er toch niet uit..
Ik ben al een jaar pescotariër maar heb nu toch besloten dat het eigenlijk ontzettend hypocriet is.. Na wat ''gezellige'' filmpjes te hebben gezien hoe vissen eigenlijk worden geslacht hoef ik het echt niet meer.
Nou heb ik gister tegen mijn ouders verteld en toen kreeg ik gelijk de reactie: Dat kan niet dan mis je veel te veel stoffen.. Nu heb ik inderdaad als pescotariër een tijdje last gehad van ontzettende vermoeidheid, maar dit is met vitamine B complex opgelost en nu slik ik het eigenlijk al een tijd niet meer.
Maar mijn ouders zijn bang dat ik stoffen mis omdat ik nog in de groei ben. Of tenminste, mijn hersenen zeggen ze (ben 15 jaar en groei al een aantal jaar niet meer).
Nu vroeg ik me af, kan je niet vegetariër zijn zonder extra pillen te slikken? Of als je pillen moet slikken, wat is dan aan te raden? Ik eet trouwens wel gewoon kaas, drink melk en eet eieren. En zijn er mensen die klachten hebben sinds ze gestopt zijn met het eten van vis en vlees?
Dit topic is trouwens niet bedoeld om de discussie wel of niet vegetarisch en of het zin heeft of niet.
Alvast bedankt voor de reactie's..

RTM

Re: Vegetariër zijn kan niet zonder klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:34

Ik heb nooit pillen geslikt en ben toch altijd gezond geweest hoor :) Zal ook per persoon wel weer verschillen.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:35

Ik ben al 7 jaar vegatarisch maar heb nooit ergens last van gehad, ook geen extra pillen etc geslikt :).

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:36

Nou, ik ben het niet met je ouders eens. Ik eet al zo'n 10 jaar geen vlees & sinds zo'n 2 jaar eet ik ook geen vis, eieren & zuivel meer. Daarbij zit ik piekfijn in m'n vel, ben ik nooit ziek of iets dergelijks. Ik functioneer pr2ima.
Omdat ik geen zuivel eet neem ik wel om de paar maanden een kuurtje b12.

Als je geen vis meer eet zou ik wel je ijzer in de gaten houden, vooral bij vrouwen kan dit snel aan de lage kant worden. Gewoon goed je vleesvervangers, peulvruchten & volkorenproducten eten en er is niets aan de hand!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:37

mijn vriend eet al sinds zijn vroege jeugd vegetarisch.
gewoon omdat hij vlees vies vind, vlees is kadaver zegmaar.

hij slikt verder niks, en hij zegt altijd dat hij er niks aan mist, maar ik denk soms wel dat het goed voor hem zou zijn toch vlees te eten (zal hij never nooit doen), of anders suplementen te gebruiken om bepaalde gemiste voedingsstoffen aan te vullen of binnen te krijgen.
wij eten nu dus zelf ook haast nooit meer vlees, wel vervangers.
maar toch merk ik dat ik om de zoveel tijd gewoon vlees móet eten, omdat mijn lichaam er om vraagt zegmaar,
beetje hetzelfde idee als hoe paarden in de natuur weten welke kruiden ze nodig hebben of welke mineralen, om tekorten tegen te gaan.
dus we eten soms wel vlees.
en sowieso wel vis 1 keer per week of per 2 weken, omdat ik vind dat dat gezond is.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:39

Ik eet al 20 jaar geen vlees en vis, en slik geen enkel voedingssupplement, en ik voel me prima, maar ik denk dat het per persoon verschilt. Probeer het eens en kijk hoe je je voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:40

Ik heb ook nog nooit ergens last van gehad. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:41

Is het niet raar geen vlees te eten maar wel kaas, melk en eieren.
Dit wordt vaak ook niet op de prettigste manier gedaan en de diern hebben vaak een rotleven.
Misschien erger dan een koe die verder veel op de wei heeft gelopen en dan helaas naar de slacht moet voor het vlees.

Maar goed daar ging het niet echt om, vroeg me dat alleen af.
Mijn vriendin eet ook geen vlees en slikt zover ik weet niks extra.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:42

Ben nu 14 jaar vegetarier, nooit ergens last van!

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:43

Bedankt voor alle snelle reactie's, dit stelt me wel gerust! Eten jullie om het vlees een beetje te vervangen nog dingen in het bijzonder? Veel noten of peulvruchten bv?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:44

Ik eet inderdaad wel flink wat noten en peulvruchten. En lekker veel groente en fruit.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:44

Ik eet al sinds mijn 7e levensjaar geen vlees meer. Voorheen omdat ik het zielig vond, nu omdat ik het gewoon niet hoef. Natuurlijk waren mijn ouders het hier niet mee eens, zij waren natuurlijk degene die moesten koken.

Ik ben inmiddels 24 en heb nergens klachten van. Wel eet ik regelmatig vervangende producten, maar dat hadden ze toen ik 7 was nog niet. Soja, Tofu en weet ik veel wat allemaal.

Ben wel ooit heel moe, net zoals je schrijft in je beginpost, maar dat is pas sinds ik fulltime werk, niets te maken met het vegetarisch zijn dus ;)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:46

Hier al 18 jaar vegetarier, en zo gezond als een vis :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:46

noten en peulvruchten zijn prima vleesvervangers. ;) Enige "nadeel" is dat er wat meer vet in zit in noten. :)

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:47

jesito schreef:
Dit wordt vaak ook niet op de prettigste manier gedaan en de diern hebben vaak een rotleven.
Misschien erger dan een koe die verder veel op de wei heeft gelopen en dan helaas naar de slacht moet voor het vlees.

Als je kijkt naar vlees wat je op je bord krijgt, is dat voor grote gedeelte ook gewoon van melkkoeien afkomstig, dus die zin over koeien die op wei hebben gelopen klopt niet in veel gevallen ;)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:50

TessxSchatje schreef:
jesito schreef:

Als je kijkt naar vlees wat je op je bord krijgt, is dat voor grote gedeelte ook gewoon van melkkoeien afkomstig, dus die zin over koeien die op wei hebben gelopen klopt niet in veel gevallen ;)

Hier dezelfde reactie. In mijn vorige huis woonde ik naast een melkboer. Ik ben daar vaak mee wezen helpen. Geloof me, die koeien hebben het beter dan de gemiddelde hond.
Ook heb ik zelf kippen, en die beesten hebben ook een geweldig leven.
Om de reden dat het van een beest afkomt geen melk etc meer te nuttigen moet ik dus erg lachen.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:51

Eieren zijn scharreleieren van een nabije hobbyboerderij, melk kan ik echt niet zonder omdat ik soja melk echt niet te drinken vind en kaas dat is meestal Milner, daarvan heb ik me laten vertellen dat het geschikt is voor vegetariërs ;)..
Maar hier wilde ik het niet over hebben want iedereen heeft hier zijn eigen mening over maar ik maak me in iig niet meer schuldig aan het opeten van dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:52

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:53

Ik ben niet 100% vegetarier, maar eet zo weinig vlees dat het niet veel verschil zal maken.
(ik heb de afgelopen week misschien 1 eetlepen vlees gehad)
Maar sinds ik minder vlees ben gaan eten ben ik alleen maar gezonder geworden!
Vroeger was ik wel flink aan de pilletjes(Vit. B, ijzer e.d.) maar nu zonder vlees heb ik dit gewoon niet meer nodig!
Ik eet wel erg veel fruit, en ook regelmatig ei en kaas(andere melkproducten erg weinig)
Zelf zou ik wel meer noten en peulvruchten willen eten, maar dat is meer een van mijn goede voornemens dan dat daar echt wat van komt :o

Ik heb er overigens geen probleem mee om rundvlees te eten, wij eten thuis alleen van eigen koe.
Dat klinkt misschien raar, en hard, maar zo weet je in ieder geval dat het goed vlees is.

Het grootste probleem heb ik met kippenvlees eigenlijk, dit vind ik echt erg lekker(naja, mijn lijf kan dit ook beter verdragen) maar die kippen hebben nou niet echt een bepaald leuk leven gehad.
Wil je dan een alternatief eten zoals Biologische kip dan zit je weer met het probleem dat dit echt heel erg duur is!

Six

Ik ben inmiddels al ca. 5 jaar vegetariër en heb ook nog nergens last van gehad.
Ik eet dan wel een paar keer in de week vlees vervangend 'vlees', dit heb ik ook echt wel nodig voor mn gevoel. :)

WhiteRose

Je kunt prima vegetariër zijn zonder supplementen, zolang je dan wel op de rest van je voedingspatroon let (wat overigens voor ieder mens geldt: gezond eten is altijd belangrijk!).
Van belang is dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. Ijzer uit vlees neem je makkelijker op dan ijzer uit plantaardige producten - en daarom bestaat er bij vegetariërs eerder een ijzergebreks bloedarmoede. Belangrijk is dat je geen zuivelproducten combineert met je ijzerinname (dus geen spinazie met ei of knäckebröd met kaas), maar er vitamine C bij binnenkrijgt (dus wel sinaasappelsap). Zuivelproducten belemmeren namelijk de opname van ijzer uit de darm. Verder is een beetje letten op welke producten goed ijzerhoudend zijn een goed idee - maar dat geldt voor alle vrouwen, omdat je bij het menstrueren toch een boel ijzer verliest :)

De kans dat je Vitamine B12 gebrek krijgt door een vegetarisch dieet is onwaarschijnlijk - de weinige daarvan beschreven cases gaan over sektes met een bijzonder streng dieet uit Pakistan, die in Londen leven.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:59

denk dat het zowieso verschilt van persoon tot persoon, je moet gewoon zorgen dat je die voedingsstoffen uit ander voedsel krijgt, vervangent vlees, noten zoon dingen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:00

Ligt er denk ik aan. Een vriendin van mij kon er niet zo goed tegen en is weer vlees gaan eten, 2 anderen die eten al heel lang geen vlees meer en die zijn super gezond :) Ze slikken ook niks, maar eten minstens 2x per week vleesvervanging en heel veel vis, en ze eten ook altijd op brood tonijnsalade etc. :)

Gewoon proberen en gewoon je andere dingen goed blijven eten, als brood etc.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:02

Maar dat is voor mij dus niet mogenlijk, als vegetariër (pescotariër is wel vis geen vlees, vegetariër is geen vlees geen vis). Ik eet 2x per week een valess burger en 1x per week vega gehakt door de pasta. Ik zou graag vega vlees op brood eten, maar het probleem is dat dat zo erg op vlees lijkt dat ik het gewoon echt niet lust (hou ook niet (meer)van de smaak van vlees)..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:05

Ik kreeg veel te korten en het advies was om weer vlees te gaan eten.