ervaring opvang Alzheimer patient

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

ervaring opvang Alzheimer patient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 23:49

Omdat mijn moeder toch snel achteruit gaat maar te jong is voor een bejaardentehuis (61) zijn we op zoek naar in eerste instantie een dagopvang. Ze is thuis erg eenzaam, kan niet zelf meer de deur uit, ik woon 200km verderop en mijn broer en ik werken beide fulltime.

Heeft iemand ervaring of werkt misschien op een dagopvang voor Alzheimerpatienten of zoiets.
We zoeken iets in de omgeving van Bergen op Zoom, evt ook iets waar ze later kan gaan wonen.

Kristie

Re: ervaring opvang Alzheimer patient

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:07

Ik heb stage gelopen (en gewerkt) met licht tot matig dementerende ouderen, deze ouderen woonde bij ons op de afdeling, maar naast de afdeling was een dagopvang voor 'mensen als je moeder' bedoel ik niet raar of zo maar voor mensen die licht dementerend waren om zo de partner wat te ontlasten, om dagbesteding te hebben, te praten met mensen die in het zelfde schuitje zitten enz.

Dit was in Amsterdam maar ik denk dat ze overal wel dagopvang hebben, als ik jou was zou ik eens rondbellen bij verzorgings/bejaardentehuizen, en vooral (!) langs te gaan om een dagje te kijken. Het voordeel is ook dat je dan 'in het traject zit' en als het slechter met je moeder gaat ze dat binnen de dagopvang goed kunnen signaleren, en eventueel kunnen begeleiden naar 24uurs opvang oid.

Succes het is zeker niet makkelijk :).

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:43

Ik ben voor mijn studie een keer op werkbezoek geweest bij 'de Herbergier', dat is een instelling voor dementerenden, die zat toen (2 jaar geleden) alleen nog in Arnhem. Echter, het is niet te vergelijken met een reguliere instelling voor dementerenden. De Herbergier word gerund door een echtpaar, wat de mensen opvangt in een enorm groot en mooi pand. Elke bewoner heeft een ruime eigen kamer met eigen toilet en badkamer. Daarnaast is er van alles mogelijk, bijvoorbeeld het meenemen van kleine huisdieren. De zorg word geleverd door gekwalificeerde professionals, maar zij ondergaan een uitgebreide screening of zij geschikt zijn om de zorg te verlenen vanuit de visie van de Herbergier.

Voor meer informatie: http://www2.herbergier.nl/arnhem/index.php?option=com_content&task=view&id=8&Itemid=11

Toen ik daar 2 jaar geleden was, waren ze ook bezig om meer van deze instellingen door heel Nederland op te zetten. Zelf vond ik het er heel bijzonder, een prachtige omgeving waarin er voor de bewoners echt met liefde word gezorgd. Er is veel aandacht en persoonlijke begeleiding. Het verblijf aldaar kan trouwens gefinacierd worden vanuit een PGB.

Aanvulling: in de Herbergier zitten niet alleen 'bejaarden' er zitten ook mensen die jonger zijn en bijvoorbeeld, zoals jou moeder, Alzeihmer hebben.

Heel veel succes!

Kristie

Re: ervaring opvang Alzheimer patient

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:33

@Laura heeft daar een tijd terug niet een (erg intressant) stuk over gestaan in het Volkskrant magazine? Want daar was (volgens mij) geen dagopvang mogelijk... Alhoewel dat misschien iets is voor op de langere termijn voor de TS.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:12

Kristie schreef:
@Laura heeft daar een tijd terug niet een (erg intressant) stuk over gestaan in het Volkskrant magazine? Want daar was (volgens mij) geen dagopvang mogelijk... Alhoewel dat misschien iets is voor op de langere termijn voor de TS.

Dat kan maar zo,ik heb t zelf niet gezien... Het is in het verleden ook wel eens op tv geweest. Of er dagopvang mogelijk is, weet ik niet. Ik wilde het alleen even aan de TS meegeven :)