Afkeer/trauma? wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Afkeer/trauma? wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 22:18

Dit gaat over alcohol. Laatste keer dat ik heb gedronken was toen ik uitging, en dat is gigantisch mis gegaan. De drankjes waren gratis, dus wat doe je, eventjes lekker tanken met de gedachte: ''dit kan ik toch wel aan, ik voel me geweldig!'' Yeah, right :roll: Ik dronk dus van een hoge percentage alcohol naar een lage percentage, en dronk van alles door elkaar, op een gegeven moment ging ik gigantisch over me nek, en heb een ''black-out'' gehad (ik herinner me vrij weinig van hoe de avond is afgelopen). Heel onverantwoord ja, en onverstandig. Maar ja, gebeurd is gebeurd en ik heb er nu wel van geleerd :)
Echter.. ik ben gek op zoete witte wijntjes voor de gezelligheid, maar na 1 klein nipje van de wijn word ik al misselijk. Ik kan dus niets meer drinken, of ik word misselijk en krijg braak gevoelens :? Ik word al misselijk bij de gedachte/geur/het zien van drank. Hoe kan dit zo opeens? Niet dat ik nu een mega probleem heb :P Maar ik wil toch graag weten wat de oorzaak hier nou van is. Herkent iemand dit misschien?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:22

Heb hetzelfde meegemaakt.
Mijn allereerste feestje waar ik naar toe mocht :+ .
Gratis drank ook. Wel alleen maar bier gedronken. Maar wel heel veel, veel te veel.
2 keer moeten overgeven (ik denk toch dat het kwam door de cola die ik daarna moest drinken van de klasgenootjes, ik drink zo al geen cola...)
Voor de rest herinner ik me wel alles nog enzo. En geen kater achteraf of niks.
Maar sindsdien zegt bier me helemaal niets meer. Krijg geen ganse pint meer uit.
Wel een kriek ofzo. Maar gewoon bier niet meer. (wijn en dergelijk, sterke drank nooit gedronken)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:23

de oorzaak zit ws volledig tussen je oren, maar wat maakt het uit? avondjes uit zonder een glaasje wijn zijn ook erg leuk hoor!

rockwitch

Re: Afkeer/trauma? wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:30

ach veel beter voor je bankrekening en je lever. Ik drink ook zo ongeveer nooooit als ik ga stappen, komt echt zelden voor, en nooit veel. Mis het ook echt niet, voel me tenminste de dag erna nog levend.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 22:53

Hoe kan ik er van af komen als het tussen m'n oren zit dan? Pfff.. ik snap gewoon niet dat ik niet eens meer een wijntje naar binnen krijg |( :+ Het is eigenlijk best wel vervelend, tijdens het uitgaan drink ik normaal niet zo veel, alleen deze keer was het gewoon uit de hand gelopen :+ Ik drink nooit zwaar of veel, dus daarom ben ik denk ik ook over me nek gegaan

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:55

aaah ik heb precies hetzelfde
paar jaar terug ook veel te veel gedronken, en onwijs over mn nek gegaan. nu kan ik net 2 mixjes drinken, maar de volgende dag heb ik onwijze last van mn buik en misselijk!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:54

Ik heb het enkel met Malibu, ik heb een keer op 1 avond zo'n kleine fles in mijn eentje leeg gedronken en man wat was ik ziek.
Heb de hele weg naar huis meer in de berm gestaan dan op mijn fiets gezeten.
Ik hoef het nu alleen maar te ruiken of iets anders zwaar kokosachtigs en ik ga al bijna over mijn nek.

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:05

Ik heb dat ook hoor, als ik een keer goed over mijn nek ben gegaan van drank dan raak ik het zo 3 maanden niet meer aan, krijg het simpelweg niet doorgeslikt omdat ik het zo goor vind. Na een tijdje zwakt het vanzelf wel weer af (oh maaaan, lijkt net of ik onwijze ervaringsdeskundige ben %) maar afgelopen jaar moet ik tot mijn grote spijt zeggen dat het me 3 keer gebeurd is |o en elke keer denk ik dat ik nooit meer drank aan raak, maar na een tijdje gaat het er best wel weer in - weet gelukkig inmiddels mijn grenzen weer)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:07

waarom wil je zo graag van die angst of misselijkheid afkomen?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 10:53

benangelique schreef:

Omdat het, zoals ik al eerder zei, heel vervelend is. Dat gevoel is ook niet misselijkheid zoals als je ziek bent ofzo, maar echt een raar gevoel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:57

omdat je lichaam wijs is, die heeft de herrinnering van de vorige keer en dit is inderdaad een trauma voor je lijf.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:40

Trauma lijkt me een groot woord. ;)
Maar afkeer kan zeker wel. Ik heb het zelf gehad met uiensoep. :D Een keer als kind heel sterk gemaakte uiensoep gegeten en daar echt onwijs misselijk van geworden. Klinkt zwaar overdreven maar het heeft jaren geduurd voor ik over die geur/smaak heen was. Ik kon in het begin niet eens een ander soort soep eten want als het maar een tikkeltje leek dan kwam het alweer naar boven. :')

Ik denk dat het vooral heel veel tijd nodig heeft, en er niet te veel mee bezig zijn ondertussen.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:43

Het lijkt me niet echt een trauma maar meer een kwestie van associatie, dus dat je hersenen die dingen aan elkaar linkt. Ik heb het vroeger ook gehad met ei, was er allergisch voor als kind en moest er dus vaak van overgeven, ik hoef nu nog steeds geen gekookt eitje. En ook een keer flink virus gehad waardoor ik een hele nacht elk uur moest overgeven, nou toen hoefde ik ook een tijdje niet te eten wat we die avond ervoor hadden gegeten..

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:22

Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met de associatie die je lichaam nu met drank heeft. Zo hebben mijn ouders een keer zuurkool gegeten bij vrienden wat niet helemaal goed gevallen was, met overgeven als gevolg. Sindsien konden ze heel lang geen zuurkool meer zien, laat staan eten. Dat heeft echt wel een aantal jaar geduurd voordat het weer lukte, ook omdat zuurkool overgeven niet echt euh, prettig is :+

Ik zou me er niet te druk om maken, je hebt die wijntjes niet nodig om het gezellig te hebben :) Je kunt bv. wel overstappen op rose of bier als je perse iets wilt drinken waar alcohol in zit, maar dus wel je grenzen goed in de gaten houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:28

Samira010 schreef:
benangelique schreef:

Omdat het, zoals ik al eerder zei, heel vervelend is. Dat gevoel is ook niet misselijkheid zoals als je ziek bent ofzo, maar echt een raar gevoel.

Maar dan drink je toch gewoon (tijdelijk) niet meer? Gezelligheid zit niet in eten en/of drinken, volgens mij. Je kan het vast ook wel naar je zin hebben met cola of iets dergelijks. ;)

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:13

Heb het hier ook, maar met cheese onion chips. Is mijn favoriete chips, maar er heerste een virusje toen, en die heb ik ook gekregen, details zal ik jullie maar besparen, maar cheese onion hoefde ik echt een tijd lang niet meer, maar het gaat er nu wel weer in..:P

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:24

mmm het kan natuurlijk ook gewoon fysiek zijn. alcohol is vergif tenslotte dus het kan heel goed zijn dat je door de vorige keer zo'n mega dosis te nemen je lichaam 'gewaarschuwd' hebt voor deze stof.
dan zou het een natuurlijke reactie zijn van je lichaam om aan te geven dat je dit niet moet nemen omdat je er ziek van wordt...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:25

Ik heb het nog nooit meegemaakt, misschien komt het onbewust door die ene avond?
En heb je het ook bij andere drank?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:32

[LZP] > [MW]

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:15

Samira010 schreef:
benangelique schreef:

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Als je misselijk of naar wordt van drank dan neem je het toch gewoon niet meer? Het is nou niet bepaald een eerste levensbehoefte.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:32

Je drinkt niet alleen om dat "aangeschoten" gevoel te krijgen hoor :+
Ik vind wijn ook gewoon erg lekker, vooral bij het borrelen met lekkere hapjes en zo.

TS, erg vervelend dat je er zo'n afkeer van hebt gekregen, ik denk dat de beste remedie is dat je gewoon een tijdje helemaal geen wijn moet drinken, en dan na een tijd weer eens voorzichtig proberen. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ken wel mensen die de eerste weken nadat ze een keer goed ziek zijn geworden van drank, weinig drinken, maar die zijn allemaal wel weer bijgetrokken na een tijdje :D

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:35

Ik heb dit met bier. Ik ben er ooit eens zo ziek van geweest zo zwaar dronken, dat ik in een winkelwagen naar huis ben geduwd.

Sinds dien voel ik het gevoel weer opkomen zodra ik bier ruik. Is inmiddels 7 jaar geleden maar ik dnek wel dat een soort trauma is.

Ook nu ik het hier opschrijf voel ik raar in mijn buik omdat ik het zelf opwek door aan dat voorval te denken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:37

dat heb ik met m&m's. Heb er ooit zoveel gegeten dat ik 2 dagen ziek was. Nu word ik misselijk bij de gedachte dat ik ze eet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:30

je reactie is erg normaal. ik heb t zelf ook eens gehad naar een echt te heftig feestje herriner me helemaal niets meer. sindsdien dus ook een afkeer van drank heb ook niet echt weer gedronken.
nu vond ik het heel interresant dat mn lijf zo reageerde dus ben eens gaan kijken of er onderzoeken zijn naar dit gedrag.

het blijkt nu dat je hersenen de boodschap hebben opgeslaan drank is ziek. D dus eigenlijk gaat je angst mechanistme in werking die je ook waarschuwd voor bij een spin als je daar bang voor bent of hoogtes etc etc.

Wees blij dat je lijf zo reageerd en neem het voor lief, eens een drankje kan geen kwaad en je kunt je er gewoon weer aan wennen. net als dat je voor je angst voor spinnen en hoogtes kunt afkomen.

maar ik ben blij dat mn lijf zo heeft gereageerd ik hoef geen drank meer, is trouwens ook gezonder voor mij.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:17

Polaris schreef:
Je drinkt niet alleen om dat "aangeschoten" gevoel te krijgen hoor :+
Ik vind wijn ook gewoon erg lekker, vooral bij het borrelen met lekkere hapjes en zo.

Ik vind wijn ook lekker hoor, maar TS dus niet meer want die wordt er misselijk en naar van. Dat is toch geen ramp, drink je toch iets wat je wel lekker vindt.
Ik bedoel dit ook niet als aanval naar TS of wie dan ook die graag alcohol drinkt maar ik snap het probleem gewoon echt niet. Als ik iets niet lust dan neem ik het niet en dat geldt toch voor de meeste mensen?

Overigens ken ik een jongetje dat als kleuter eens heel erg heeft over moeten geven bij Mac Donalds. Als hij nu een Mac Donalds ruikt moet hij weer (soms bijna soms echt) overgeven.
Vervolgens werkt hij vrolijk zijn Happy Meal naar binnen :D