Zwanger worden met reuma?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Zwanger worden met reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:47

Hallo medebokkers,

Mijn aanstaande en ik zouden graag het geluk willen hebben om een kindje te mogen krijgen.
We willen dit al langer en zijn er nu ook serieus mee bezig, het enige ' obstakel' is een beetje mijn reuma.

Heb dit al besproken met mijn reumatoloog, deze deed er nogal luchtig over wat op zich positief is.
Wat mij een beetje bang maakt is het staken van de medicatie, de medicijnen die ik nu gebruik mogen niet geslikt worden en combinatie met een ongeboren vrucht omdat dit een dood geboren kindje veroorzaakt.
Mijn reumatoloog adviseert te stoppen met de medicatie zodra ik ook stop met de pil en dan over te stappen naar predinison (lage dosering) later in de zwangerschap kan de prednison evt afgebouwd worden omdat veel zwangere vrouwen met reuma na de 3/4e maand vaak geen medicatie nodig hebben.

Wie heeft ervaring met reuma en zwanger zijn of kent iemand?
De aanloop periode tussen het staken van de medicatie en het zwanger worden zijn vaak het moeilijkst/pijnlijkst wie heeft er tips of adviezen?

hetbommeke

Re: Zwanger worden met reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:59

Ik ben niet iemand die ervaring heeft met zwanger worden en reuma. Wel zwanger worden en eczeem. Ik slikte medicijnen tegen de jeuk en gebruikte zalven. Dit alles mocht niet meer, vanwege het belemmeren van de groei van het ongeboren kind. En dan niet alleen de lengte maar ook de groei van organen.

Ben gestopt met alles, heb alleen gesmeerd met vette creme. Heb van top tot teen onder de eczeem gezeten, zo erg dat ik niet eens meer kleren aan kon. En toch... heb ik het zo weer gedaan voor een 2e. Nu we 2 gezonde kinderen hebben is het ook goed zo. Ik ga niet de goden verzoeken en voel er weinig voor om weer door die ellende heen te gaan.

Heb je ook aan je reumatoloog gevraagd wat hij over erfelijkheid zegt? Dit is misschien niet iets wat je wilt horen maar wel realiteit. Ik vraag dit namelijk omdat mijn vader van jongs af aan reuma heeft gehad. In zijn familie komt ook oa jicht voor. Zelf heb ik geen reuma maar wel fibromyalgie, spierreuma. Nu is bij dat laatste nog veel onbekend, dus ook niet of dat verwant is aan gewrichtsreuma.

Om op jouw vraag terug te komen... als je zo'n kleine hummel in je armen hebt, weet je waar je het voor gedaan hebt. Alleen de weg ernaar toe kan pijnlijk zijn.

Sterkte!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 21:13

Bedankt voor je reactie, ik begrijp dat het zwaar zou kunnen worden en ik denk ook dat als er eenmaal een baby is dat ik er snel overheen ben.

Volgens mijn reumatoloog is er geen kans op erfelijkheid, niemand in mijn familie heeft reuma en de reuma die ik heb is volgens hem dan niet erfelijk, mijn kind heeft dus net zoveel kans om reuma te krijgen als een kindje van een gezonde moeder, erg klein dus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:26

Je hebt mijn pb gehad ;) Maar even voor andere bokkers die er iets aan zouden kunnen hebben:
ik ben gestopt met medicijnen toen ik zwanger wilde worden. Binnen een maand was ik zwanger (die mazzel had ik) en ik was bijna direct van bijna alle reuma-gerelateerde klachten verlost. Mijn oudste kind is nu 6, ik ben in de tussentijd nog 3x zwanger geweest en ben nu al bijna 7 jaar nagenoeg klachtenvrij. Pas nu mijn jongste kind 3 jaar is, beginnen er weer wat gewrichten te wringen.