Opa gaat sterven maar wanneer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Opa gaat sterven maar wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 07:35

Mijn opa is opgegeven, de doktoren kunnen niks meer voor hem doen.
Hij krijgt voordurend bloedingen door een kwaadaardig iets in zijn darmen.
Hierdoor zit bloed in de ontlasting en zelfs puur bloed spugen.
Nu ze geen bloed meer bij zetten lijkt het juist beter te gaan, maar feit blijft dat hij te slap blijft door de te lage bloeddruk.
Als mijn opa nu een accute bloeding krijgt kan het meteen afgelopen zijn maar het kan ook nog weken duren.
Op dit moment is hij heel stabiel en voelt zich ook vrij goed.
De vorige nacht zijn we bij hem gebleven met mijn zusje en oma, maar je doet geen oog dicht.
Die nacht wilde die ook graag dat iemand bleef, maar gisteravond was hij heel stabiel en wilde hij dat we naar huis gingen.
Ik weet niet of hij dat dan zegt om ons niet tot last te zijn of toch gewoon omdat hij dat wil.
We zijn naar huis gegaan en hebben kunnen slapen (voor zover dat ging), we gaan er zo weer naartoe.
Toch heb ik er een heel dubbel gevoel over als we naar huis gaan.
Ook kan hij niet slapen als iemand van ons daar is en als wij weg of heel stil zijn wel.
Het kan dus nu van de een op het andere mment gedaan zijn en ik zou het vreselijk vinden als hij dan alleen en bang is.
Maar het gewone leven gaan ook gewoon door, zoals werk.
Ik kan wel meteen weg op het werk en dat is dichtbij het ziekenhuis, as er iets is.
Het is zo moeilijk.

Moest weer even mijn verhaal kwijt.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Opa gaat sterven maar wanneer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:36

dat kan ik me voorstellen, wat een ellendige situatie.. veel sterkte

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:37

:(:) Wat erg voor jou en je familie.
Veel kan ik vanaf hier niet doen, maar ik wil je/jullie toch met heel mijn hart sterkte wensen.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:42

Oh wat erg. ;(
Heel veel sterkte, voor jou en je familie. :(:)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:48

ik leef helemaal met je mee want ze hebben mijn oma opgegeven en ze kunnen elk moment bellen dat ze is overleden. maar zij wil zelf ook niet meer en ze is 94 jaar,maarja je hebt wel bij elk telefoontje,,ojee mijn oma.
ik wens je veel sterkte.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:01

sterkte Jesito!!

Dit zijn altijd moeilijke situaties...... klinkt heel stom..... maar maak er het beste van! Ik hoop voor je opa dat hij niet te lang hoeft te lijden....... en ik hoop voor jullie dat jullie er de vrede in mogen vinden als de tijd eenmaal daar is....

Heel veel sterkte!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:43

Bedankt voor de lieve berichtjes.
Ben al daar geweest en dearts kwam nog en ze vond hem goed uitzien en hij heeft nergens pijn of misselijk.
Dat is dus al goed.
We weten dus niet wat ons nog te wachten staat.
Ik hoop alleen dat hij geen pijn meer hoeft te hebben.
Er zijn wel dingen al afgesproken als er een noodsenario is.
Dat wil zeggen dat als hij ineens een hevige bloeding krijgt, zullen ze hem meteen morfine geven en een slaapmiddel.
Hij is 78 jaar.
Verder was hij gisteren al wat spullen aan het verdelen, hij is super emotioneel.
Dat is zo erg als je zo'n man dan ziet janken.
Er loopt een hele leuke verpleger rond die altijd een luisterend oor heeft en die had van morgen met hem gekwebbeld.
Maar ja het is bijna familie daar op die afdeling, we lopen daar al sinds maart met hem.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:46

He bah zeg.Heel veel sterkte ik hoop dat hij rustig heen gaat en geen pijn heeft.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:47

Jeetje... wat een verschrikkelijke situatie.. Heel erg veel sterkte Jesito..
Ik hoop echt voor je opa dat het niet een lange weg wordt, en ook voor jullie..

:(:)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:49

Wat erg! Heel veel sterkte voor jou en je familie! :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:52

Moeilijk he?
Ik heb hetzelfde meegemaakt.
Ook opgegeven, hij ging dood maar wanneer was de vraag.
Het kon morgen zijn, of over een half jaar.
''Gelukkig'' ging dat bij ons nog best heel snel.
Toen hij echt slecht werd en wij de keus kregen of we nog naar hem toe wilden of niet.. Was het al niet meer nodig.
Toen was hij zelf al gegaan, in zijn slaap.

Hij had zo verschrikkelijk veel morfine, om de 2 dagen moest het verhoogd worden anders was het al niet meer genoeg.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:55

Dat is ook altijd heel moeilijk, ik kan er slecht tegen als mensen huilen. Maar maak er een mooie tijd van. Er is een boekje in de handel, dat heet Opa, vertel eens. Daar kan hij zelf dingen invullen die je niet zo snel zult vragen. Misschien is dat een idee?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:11

chocobroodje schreef:
Dat is ook altijd heel moeilijk, ik kan er slecht tegen als mensen huilen. Maar maak er een mooie tijd van. Er is een boekje in de handel, dat heet Opa, vertel eens. Daar kan hij zelf dingen invullen die je niet zo snel zult vragen. Misschien is dat een idee?

Dank je voor de tip.

Morfine kan ook verkorten.
Dit hebben we toen met mijn vader ook gedaan.
Dat heeft ook een naam, maar dat weten mensen die in de zorg werken wel.
Mijn vader was toen al in een diepe coma, het was een kwestie wanneer zijn hart ging stoppen.
Maar door spiertrekkingen ging hij om zich heen slaan en moesten ze hem vast binden of meer morfine geven, wat dus kon betekenen dat hij daaraan sneller overlijd.
We hebben voor de morfine gekozen zo ook nu weer bij opa.

Het is weer gewoon aankijken en afwachten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:15

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:26

listiglistje, dank je dat is het idd.
Opa krijgt sinds gisteren idd ook geen vocht meer.
Maar de morfine krijgt hij nu nog niet.
Zolang hij geen pijn heeft, doen ze het zonder.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:26

Heel veel sterkte voor jullie!!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:43

Sterkte meid, ik heb volgens mij in je vorige topic je mijn verhaal van mijn oma vertelt dus ik weet precies hoe je je voelt.
Probeer er het beste van te maken hoe moeilijk het ook is. Wij moeder & tante hebben gelukkig uiteindelijk maar 3 nachten echt gewaakt, terwijl we al een half jaar dr mee bezig waren..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:52

Heel veel sterkte voor jou en je familie/kennissen. :(:)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:06

Sterkte Y;( ..

Ik weet nog goed toen we bij mijn oma het telefoontje kregen. Ik was nog best klein en mijn ouders drukte mij op het hart dat ik absoluut de telefoon niet op mocht nemen toen oma naar een ander "ziekenhuis" was gegaan.. ;(

Mijn oma heeft "gewacht" tot de laatste belangrijke personen geweest waren. Die personen waren net terug van oma met mijn ouders en ze waren nét bij ons thuis toen de telefoon ging... Kort daarna ging nog een telefoontje.. ;( Toen was het over, ze had geen pijn meer..

Probeer je zo sterk mogelijk door deze periode "heen te slaan". Maar vergeet niet dat een flinke huilbui altijd even oplucht. :(:)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:14

Geen vocht meer, bedoel je dat hij geen infuus meer heeft of dat hij niks meer te eten/drinken krijgt?

Zolang hij geen pijn heeft en niet te onrustig eronder is is morfine inderdaad meestal niet de keuze om mee te starten, nu kan hij nog bewust afscheid nemen van mensen en er zelf vrede mee vinden zo ver dat mogelijk is, met morfine is dat vaak helemaal niet meer mogelijk.

Echter dat morfine de levensduur verkort wordt ten onrechte gedacht, de morfine op zichzelf doet dat niet, maar omdat de morfine vaak in een hogere dosis wordt gegeven doet iemand niet meer eten en drinken en dan leef je gewoon niet lang meer. Of wanneer de nieren of de lever niet meer goed werken vergiftigd iemand zichzelf sneller met morfine. Maar op zich doet morfine niet iemand sneller dood gaan.

Heel veel sterkte de komende tijd!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 18:20

Hij heeft idd geen infuus meer.

Ben zo klaar met werken en dan nog effe naar het ziekenhuis.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:24

Ik snap hoe je je voelt, deze vakantie is mijn opa overleden (nadat hij 7 jaar hartproblemen had) en toch echt heel erg geschokken. Hij is 74 jaar geworden, dus nog best oud voor iemand die geen goed hart meer heeft. En daarna mijn vader in het ziekenhuis met een gebroken nek.. Is het gelukkig allemaal mee goed gekomen..

Heel veel sterkte aan jou en je familie! :(:)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:28

Heel veel sterkte hoor! :(:)

Mijn opa had een hersentumor, en het kon nog wel een jaar duren, maar het kon ook binnen een maand zijn. Het heeft maar 2 maand geduurd, gelukkig in zijn slaap als het goed is. Hij had zoveel medicijnen dat een 'normaal' mens er dood aan zou gaan. Het is erg rot om te zien hoe iemand achteruit gaat.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:28

Hoelang het met je opa gaat duren kan ik ook niet zeggen dat kan geen enkele arts zeggen ongeveer een schatting maar die kunnen er ook een maand of meer of minder naast zitten.

Als hij een darmbloeding krijgt is er de mogelijkheid om dit te stoppen en kan hij evt nog extra bloed krijgen.

Inderdaad als je opa steeds slechter gaat pijnlijker word kan hij om morfine vragen ( dit kan leven verkorten maar hoeft niet)
Daarna ga je pas praten over palliatieve sedatie. Dit betekend dat je morfine tegen de pijn krijgen en dormicum ( of ander middel) om zelf rustig te blijven en te ontspannen. Hier van zakje opgegeven moment in een roesje word je slaperig en val je steeds dieper in slaap totdat je overleden bent.
Dit verloopt in de meeste gevallen zeer rustig. Maar ik weet niet hoever je opa er nu aan toe is. Je schrijft dat hij zich nu goed en pijnloos voelt, dat is principe een goed teken. Je weet nooit wanneer de ziekte zich gaat uitbreiden of meer laat merken dat hij aanwezig is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, voor vragen hoor ik het ( probeer ze te beantwoorden.

Veel sterkte voor jou en je familie

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 06:13

jade_love schreef:
Ik snap hoe je je voelt, deze vakantie is mijn opa overleden (nadat hij 7 jaar hartproblemen had) en toch echt heel erg geschokken. Hij is 74 jaar geworden, dus nog best oud voor iemand die geen goed hart meer heeft. En daarna mijn vader in het ziekenhuis met een gebroken nek.. Is het gelukkig allemaal mee goed gekomen..

Heel veel sterkte aan jou en je familie! :(:)

Bah veel sterkte zeg.
Soms zie je het aankomen maar de klap blijft hard.