kan hij doof zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

kan hij doof zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:53

ik heb een zoontje die in april 3 jaar is geworden. nu was het mij opgevallen dat hij moeilijker en vervelender word maar dacht altijd dat het de leeftijd was. nu zijn mijn moeder en ik tot de conclussie gekomen dat hij vaak niet hoort wat wij zeggen :(:)

ik vraag mij af of het kan dat zijn gehoor niet goed is. hij is onlangs na een fikse oorontsteking getest op zijn gehoor en dat leek allemaal in orde. zou het kunnen dat de dokter verkeerd zit met die test of is het toch de leeftijd?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:57

3 jaar is ook een leeftijd waarbij ze oost-Indisch doof kunnen zijn he ;)

Probeer hem eens "te verrassen" met een geluid, dus onverwachts een deksel van een pan laten vallen? Praat of kwebbelt hij al aardig? en anders even naar een oorarts :j

poetser

Re: kan hij doof zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:00

hij praat al heel goed voor zijn leeftijd, maar geeft zelf ook meer en meer aan dat hij je niet hoort maar als je bijvoorbeeld heel zachtjes vraagt of hij een koekje of drinken wilt staat hij direct in de keuken :D. mede daardoor dat ik twijfel of het de leeftijd is

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:02

dan ben ik bang dat het oost indisch is... ;)

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:06

Ik denk ook dat het de leeftijd is. Als je twijfelt kun je altijd nog een gehoortest laten doen bij een audiologisch centrum.
Daaraan zie je vaak wel of het oostindisch is of dat er bv vocht achter de trommelvliezen zit. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:06

Het is volgens mij heel moeilijk om in het dagelijks leven te testen of iemand slechthorend is of niet. Want het kan heel erg van de situatie afhangen (omgevingsgeluid of niet, bepaalde toonhoogtes zijn goed te horen, andere weer niet, of hij hoort wel genoeg geluid maar kan er niet altijd de juiste betekenis aan geven.) Bovendien krijgt hij altijd nog talloze andere tips mee uit de omgeving die hem helpen te begrijpen wat er bedoeld wordt, maar soms ook niet. (En juist als het gaat om regels en dergelijke zijn het dingen die niet automatisch volgen uit de situatie, daarom zijn het ook regels die je moet stellen.)

Op welke manier is hij moeilijk? En op welke manier is de gehoortest afgenomen? Dat hij zelf aangeeft dat hij dingen niet goed verstaat vind ik toch wel iets om op te letten...

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 12:12

hij luistert totaal niet. natuurlijk zijn er momenten dat ontzettend lief is, maar als je zegt dat hij iets niet mag, of juist wel dan hoort hij het niet.

voorbeeld, hij vroeg nu net of hij in de achtertuin mocht spelen. ik zet de deur open, zeg dat hij zijn schoenen moet pakken en hij komt huilend op schoot vragen waarom ik niks zeg en waarom hij niet mag. het zijn van die dingetjes dat ik blijf twijfelen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:24

Ik zou in elk geval toch een uitgebreider onderzoek vragen, want dit klinkt wel zorgelijk genoeg vind ik.

Ondertussen zou je al min of meer rekening kunnen houden met de mogelijkheid dat hij extra veel duidelijkheid nodig heeft in de communicatie.
- hem naar je laten kijken als je tegen hem praat en zelf ook naar hem blijven kijken, dan kan hij je gezicht zien en
- rustig en duidelijk praten, (goed articuleren, geen ingewikkelde zinsconstructies als het om belangrijke dingen gaat: in een gewoon gesprek is het allemaal niet zo erg, maar belangrijke mededelingen moeten kort en duidelijk zijn.)
- naar hem toe gaan zodat de afstand niet te groot is en hij je dus goed kan verstaan
- je gezichtsuitdrukking en houding gebruiken om de zaak te ondersteunen, en ook wat algemene gebaren
- controleren of hij snapt wat je hebt gezegd

In dit hele concrete geval kan het dus zijn dat hij je niet heeft gehoord omdat je eerst wegdraaide naar de deur, en toen pas wat zei. Alternatief zou dan kunnen zijn om elkaar aan te kijken, duidelijk te zeggen "ja hoor, je mag buitenspelen" (en, maar dat doet haast iedereen al automatisch, daarbij ook knikken), en dan "pak je schoenen maar", en kijken of hij dan inderdaad naar zijn schoenen gaat (de boodschap heeft begrepen).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:21

Testen bij een 3 jarige kan niet nauwkeurig,daar weet ik alles van helaas.Zelfs de laaste test van mijn dochter bij haar vorige K.n.o was niet nauwkeurig en toen was ze 10.Later bleek ze niks te horen en drukte dus maar wat,zijn er nog meer dingen waaraan je denkt te merken dat zijn gehoor slecht is? En heeft hij vaker oorproblemen, zoals een ontsteking enz.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:23

Waar hebben ze die test gedaan,mijn dochter was 2 en half toen ze al kon liplezen, daar door viel niemand op hoe slecht ze hoorde.Ook is haar spraak goed dus dat zegt niks.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:31

Is het misschien 1 oor wat niet werkt? Dat het eraan ligt aan welke kant je staat als je wat zegt. Helemaal omdat er ook positieve dingen zijn die hij niet hoort?
Of dat hij misschien moeite heeft met zijn concentratie? Dat hij allemaal indrukken tegelijk niet kan verwerken?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:05

Christi schreef:
hij luistert totaal niet. natuurlijk zijn er momenten dat ontzettend lief is, maar als je zegt dat hij iets niet mag, of juist wel dan hoort hij het niet.

voorbeeld, hij vroeg nu net of hij in de achtertuin mocht spelen. ik zet de deur open, zeg dat hij zijn schoenen moet pakken en hij komt huilend op schoot vragen waarom ik niks zeg en waarom hij niet mag. het zijn van die dingetjes dat ik blijf twijfelen

Dat zijn dingen waardoor je toch even langs de huisarts zou moeten gaan. Laat een KNO-arts even kijken. Als het is omdat zijn oren vol vocht en slijm zitten, verhelpen simpele buisjes het probleem vrijwel direct. Ik heb er ook zo een.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:20

hij heeft een paar maanden terug een oorontsteking gehad aan beide oren. vandaar dat hij opnieuw getest is.

het is vooral zijn linkeroor waar hij niet goed mee hoort, althands als het inderdaad zo is.

vaak is hij ook zo druk bezig met van alles en nog wat tegelijk dat hij niet echt luistert.

mij hebben ze altijd geleerd dat als er 1 zintuig wegvalt, de andere sterker worden. klopt dat?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:27

Dat laatste klopt, maar niet van de ene op de andere dag.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:38

hij heeft al zijn hele leven verschrikkelijk goede ogen. om een voorbeeld te geven: hij ziet in de verte, hoog in de lucht een vliegtuig vliegen terwijl hem nog niet zien of horen. en zo zijn er nog dingen die tom ziet wat anderen niet zien.

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:52

ik heb het vroeger ook gehad.

thuis hadden mijn ouders het wel door, maar idd zo gauw als het woord snoep viel stond ik met me snotneus vooraan :+ want dat hoorde ik wel...
maar hoorde dus ook een heleboel dingen niet.
mijn ouders hebben het toen aangekaart op school, en tijdens het lezen zijn ze er toen achter gekomen.
Normaal lezen wij altijd in een bepaalde volgorde en een bepaald stuk wat we dan moesten lezen, dat was altijd gewoon een 'vast' stuk zeg maar, en als ik dan moest (dat wist ik dan precies wanneer) dan keek ik bij mijn buurvrouw om te kijken waar we waren :+ en dan las ik vrolijk verder :Y) de meester had toen dus ook gewoon niks door.

tot op een gegeven moment mijn ouders dus hadden overlegt met hem, en hij een keer willekeurig iedereen liet lezen. toen zei die heel zachtjes mijn naam dat ik moest lezen en ik had natuurlijk niks door :+ en daarna weer wat harder, ik had nog steeds niks door :+ totdat ie dicht naast me stond en zijn hand op mijn schouder legde toen schrok ik me helemaal kapot omdat ik hem dus niet hoorde laat staan dat ie naast me stond :+

zo zijn ze er bij mij toen goed achter gekomen. Toen ben ik veel aan het dokteren geweest bij de KNO arts, maar volgens mij is daar verder niks uitgekomen, ik weet wel dat ik toen een paar jaar niet mocht zwemmen, zelfs helemaal niet in het zwembad ook dus niet om te kijken.

hoop dat je snel duidelijkheid krijgt of hij nou echt doof is of niet...