Waarom vraag ik me dit af? Omdat ik vaak na een avondje stappen niet goed fit ben, en dan niet in de vorm van een kater, maar darmen van streek, braken, gele tint, vlekken over de huid. En dat is alleen zo wanneer ik bier heb gedronken. Bij alcoholvrij bier (drink ik soms bij een maat van me, maar dan 1 flesje) heb ik in lichte mate, om de geringe inname, dezelfde "symptomen" Meestal trekt het na 1-2 dagen ook gewoon weer weg. Een avondje op alleen rose en wijn is geen probleem (en dan kan ik drinken wat ik wil, geen last van een kater). Als ik rose/wijn drink en overga op bier heb ik dezelfde "symptomen". Overigens heb ik nog een hele lijst van allergenen/overgevoeligheden, dus daarom heb ik niet het idee dat het zo ver is gezocht.Ik had wel bedacht dat ik, om deze "hypothese" te kunnen onderzoeken ook van die natuurgeneesmiddelen met hopextract kan kopen, maar die zijn hartstikke duur, en met het voorontsteking effect dat ik er ook nog eens ziek van zou kunnen worden had ik daar weinig zin in.
Ik heb al een paar keer google erop los gelaten, maar dat met weinig nuttig resultaat, ik denk namelijk niet dat het gaat om de aanwezige sulfaten, omdat ik andere voedingsmiddelen die die stoffen bevatten wel kan tolereren (noten en eieren), alcohol lijkt me ook niet de oorzaak, omdat andere alcoholische dranken wel goed gaan.
Alvast bedankt voor je reactie.