Te dunne huid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Te dunne huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 00:19

Hey allemaal,

Ik leed en leid nog steeds aan de huidziekte Psoriasis, een vervelende huidziekte wat soms erg jeukt, schilfert en rood is. Vaak trekt het en brand het. Ik heb het nu weer in de hand met paardenmelk, maar ik moet nog wel elke dag Dermovate zalf smeren om de jeuk te verminderen. Nou is die jeuk pure genezings-jeuk door de paardenmelk, maar ze zeggen: jeuk is erger dan pijn, en dat is het ook echt :))

Nu heb ik dus doordat de plekken rozer, dunner en doorzichtig worden iets ontdekt. Ik wist wel dat mijn huid zo dun was geworden door de Dermovate zalf. Ik heb namelijk heel snel blauwe plekken en schrammen. Maar zo dun! #) Overal waar de plekken zaten zie je echt alle aders lopen, ik geloof niet dat zo'n dunne huid gezond is :? Ik heb ook overal al striemen en spataders (ik ben pas 18) Ben er al mee naar de huisarts gegaan maar die zegt dat er niets tegen te doen is (dat zei hij ook over mijn huidziekte, terwijl het weer een hele goede kant op gaat, ik ben bijna schoon :)) dus... Nou zei iemand: ''Je kan niet door iets op je lichaam te smeren je huid dik maken'' maar mijn huid is ook dun geworden door een smeerseltje.. Ra ra, wat valt hier in godsnaam tegen te doen >;)

Lara_Silver

Re: Te dunne huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:22

Ik heb een middeltje wat ik gebruik als ik een blaar heb ergens. 1 deel azijn op 2 delen water en het daarmee insmeren. Maar dat is eigelijk alleen als je een kapotte/geprikte blaar hebt en wilt dat de huid weer harder wordt. Denk niet dat het voor jou kan helpen maar wie weet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:25

ik vrees dat als je je huid terug dikker maakt, dat je ook terug meer last gaat krijgen van je psoriasis :\
Hoe dunner je huid, hoe minder cellen. Hoe minder cellen, hoe minder kans op afschilfering en dus minder psoriasis. Maar als je die huid weer dikker maakt, en dus de celgroei weer bevorderd... tjah, dan mag je weer van vooraf aan beginnen vrees ik :\

Voor zover ik weet kan je niet genezen van psoriasis. Het enige wat je kan doen is de klinische verschijnselen verminderen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:30

Dermovate is een hormoonzalf en het is geloof ik algemeen bekend dat je daar heel zuinig mee moet smeren omdat je huid er inderdaad dun van wordt. Je mag het geloof ik ook nooit langere tijd gebruiken.

Als ik jou was zou ik de zalf dus maar even laten staan om zo je huid de tijd te geven om weer bij te komen. Je bent nog jong, dus je celproductie is hoog en je maakt dus snel weer nieuwe huidcellen aan.

Verder is er nog een heel goed en goedkoop middel tegen psoriasis en dat is... de zee. Bij mij zit het ook in de familie. Een neef van mij die tegenwoordig in Portugal woont heeft echt stukken minder last nu hij regelmatig in de zee ligt. Ook bij mijn broer en broertje had het echt een heel goed effect.
Maar...omdat je huid zo dun en dus waarschijnlijk ook gevoelig is zal ik hier ook voorzichtig mee zijn.

Voor de minder mooie stranddagen kan je thuis in een bad gaan liggen. Bij Kruidvat heb je van die pakken zeezout die je in bad kunt gooien. Geeft hetzelfde effect. Na het badderen even lauw afspoelen en insmeren met een neutrale crème (dermatoloog raadde mijn broer Vaseline Intensive Rescue aan).

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:35

In de bijsluiter die je op internet kunt vinden staat het ook:

* Wees terughoudend met langdurig dagelijks gebruik van Dermovate crème.

en

Ook op huidaandoeningen die door het gebruik van corticosteroïden zijn ontstaan, zoals streepvormige littekens (striae) of bij huidafwijkingen als acne, aangeboren geschubde huid (ichtyosis), chronische huidontsteking tijdens de jeugd, dunne bloedvaatjes in de huid of een zeer dun geworden huid (huidatrofie) mag Dermovate crème niet worden toegepast.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 01:12

Ik heb wel een bijsluiter, maar niet aandachtig genoeg gelezen zie ik |o Zou mijn huid echt weer herstellen als ik helemaal stop met dermovate? Ik smeer wel om de dag baby lotion voor de extra gevoelige huid, maar dat helpt niet tegen de jeuk, meer tegen de schilfering en roodheid/brandende gevoel. Ik zal dus flink op me kiezen moeten bijten en de paardenmelk capsules helemaal zijn werk laten doen... Wat niet mee gaat vallen, want soms is de jeuk echt niet om aan te voelen! Ik heb geen bad, maar ik heb welleens zee zout voor onder de douche gebruikt en dat werkt inderdaad ook wel een beetje kalmerend :j

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:13

Zoals aangegeven zijn de corticosteroïden in de zalf idd de "verdunners". Zij remmen de reactie die psoriasis veroorzaakt, maar maken de huid ook bijzonder dun. Daarom geldt voor het gebruik van alle corticosteroïd zalven: alleen wanneer het echt nodig is, liefst zo kort mogelijk. Je huid zal zelf weer moeten herstellen, en heeft daar tijd voor nodig. In principe is vet heel goed voor de huid - in tegenstelling tot warm water. De zee is heel fijn, maar let op dat je je huid daarna heel goed verzorgt: uitdroging is dan weer heel slecht :) Genoeg water drinken en veel met vaseline of baby-olie insmeren dus :)

Edit: overleg even met je voorschrijvende arts. Uit mijn hoofd gezegd valt Dermovate onder de klasse IV, en dan is in één keer stoppen misschien niet heel verstandig.. Even bellen dus! :)